Beroepingswerk discussie [2]

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Auto »

DDD schreef:Ik vind dat echt geen goede reden. Ik zou wel eens willen weten in welke omstandigheden iemand meer salaris krijgt omdat hij een groot gezin heeft. Maar daar zou dan nog iets voor te zeggen zijn. Maar dat iemand die getrouwd is, een hoger salaris krijgt, lijkt me echt onbegrijpelijk. Daar kun je toch weinig argumenten voor aanvoeren, vermoed ik.
Een predikant krijgt geen salaris, hij krijgt een traktement.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind dat echt geen goede reden. Ik zou wel eens willen weten in welke omstandigheden iemand meer salaris krijgt omdat hij een groot gezin heeft. Maar daar zou dan nog iets voor te zeggen zijn. Maar dat iemand die getrouwd is, een hoger salaris krijgt, lijkt me echt onbegrijpelijk. Daar kun je toch weinig argumenten voor aanvoeren, vermoed ik.
Ik snap je punt, maar misschien moet je het iets anders benaderen. Je zou het ook kunnen vergelijken met de situatie dat ik met een compagnon een administratiekantoor op wil starten. In de opstartfase is het financieel allemaal lastig. Als mijn compagnon niet getrouwd is en geen zware lasten heeft, zou hij genoegen kunnen nemen met een lagere fee dan ik.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Auto schreef:
DDD schreef:Ik vind dat echt geen goede reden. Ik zou wel eens willen weten in welke omstandigheden iemand meer salaris krijgt omdat hij een groot gezin heeft. Maar daar zou dan nog iets voor te zeggen zijn. Maar dat iemand die getrouwd is, een hoger salaris krijgt, lijkt me echt onbegrijpelijk. Daar kun je toch weinig argumenten voor aanvoeren, vermoed ik.
Een predikant krijgt geen salaris, hij krijgt een traktement.
Dat zal. Ik zie geen verschil, maar dat zal er arbeidsrechtelijk ongetwijfeld zijn.

@Huisman: dat is iets anders. Dat corrigeer je dan weer als je in een verder stadium komt. Ik doe mijn werk helemaal niet voor het geld, maar toch zou ik het bijzonder oneerlijk vinden als dit soort dingen mee zouden wegen in de salariëring.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Orchidee schreef:Precies, je hoeft toch geen fulltime een predikant te beroepen?!
Onze ds heeft een beroep voor 6/12 gekregen.
Inmiddels is het 9/12 en het word ws fulltimeAfbeelding
Toch vind ik dat een lastige. Doet hij dan ook maar de helft van de begrafenissen, trouwerijen, zondagsdiensten? In GG/GGiN/OGG gaat een predikant meestal niet op huisbezoek. Het enige verschil tussen een grote en kleine gemeente is dan (effe kort door de bocht) het aantal ziekenbezoeken.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door ejvl »

GGBeroopingswerk schreef: Toch vind ik dat een lastige. Doet hij dan ook maar de helft van de begrafenissen, trouwerijen, zondagsdiensten? In GG/GGiN/OGG gaat een predikant meestal niet op huisbezoek. Het enige verschil tussen een grote en kleine gemeente is dan (effe kort door de bocht) het aantal ziekenbezoeken.
Predikant krijgt dan een aantal uren welke hij kan besteden aan pastorale zorg, erediensten en dergelijke. Deze uren krijgt hij betaald.
Natuurlijk zal iedere predikant in bijzondere gevallen altijd bijstand verlenen, ook buiten de eventuele uren, maar in principe is het zo dat er gewoon een aantal uren staan voor het uitoefenen van het ambt in die bepaalde gemeente.

Dus dat houdt ook in dat er beperkte tijd is voor pastorale bezoeken, vergaderingen, voorzitterschappen, catechese, en dergelijken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Toch vind ik dat een lastige. Doet hij dan ook maar de helft van de begrafenissen, trouwerijen, zondagsdiensten? In GG/GGiN/OGG gaat een predikant meestal niet op huisbezoek. Het enige verschil tussen een grote en kleine gemeente is dan (effe kort door de bocht) het aantal ziekenbezoeken.
Predikant krijgt dan een aantal uren welke hij kan besteden aan pastorale zorg, erediensten en dergelijke. Deze uren krijgt hij betaald.
Natuurlijk zal iedere predikant in bijzondere gevallen altijd bijstand verlenen, ook buiten de eventuele uren, maar in principe is het zo dat er gewoon een aantal uren staan voor het uitoefenen van het ambt in die bepaalde gemeente.

Dus dat houdt ook in dat er beperkte tijd is voor pastorale bezoeken, vergaderingen, voorzitterschappen, catechese, en dergelijken.
Maar als hij een aanstelling heeft voor 50% (waarom dat 6/12e genoemd wordt, weet ik niet...), neem ik aan dat er toch de helft van de diensten een andere predikant op de preekstoel staat?
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Maar als hij een aanstelling heeft voor 50% (waarom dat 6/12e genoemd wordt, weet ik niet...), neem ik aan dat er toch de helft van de diensten een andere predikant op de preekstoel staat?
Ik ken de situatie niet, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Stel dat een predikant 20 uur per week (50%) betaald krijgt. Kun je in principe wel 2x per zondag voorgaan, al zal er dan wel weinig tijd overblijven voor andere zaken, aangezien voorbereiding ook veel tijd in beslag neemt natuurlijk...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Maar als hij een aanstelling heeft voor 50% (waarom dat 6/12e genoemd wordt, weet ik niet...), neem ik aan dat er toch de helft van de diensten een andere predikant op de preekstoel staat?
Ik ken de situatie niet, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Stel dat een predikant 20 uur per week (50%) betaald krijgt. Kun je in principe wel 2x per zondag voorgaan, al zal er dan wel weinig tijd overblijven voor andere zaken, aangezien voorbereiding ook veel tijd in beslag neemt natuurlijk...
Ik snap het, maar dat was mijn vraag niet helemaal. Mijn vraag is: betekent een aanstelling voor 50% dat een predikant dan de helft van de diensten in zijn eigen gemeente is?
Dus niet de vraag of het (theoretisch) zou kunnen, maar hoe het in de praktijk gaat in zo'n geval.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

GGBeroopingswerk schreef:
Orchidee schreef:Precies, je hoeft toch geen fulltime een predikant te beroepen?!
Onze ds heeft een beroep voor 6/12 gekregen.
Inmiddels is het 9/12 en het word ws fulltimeAfbeelding
Toch vind ik dat een lastige. Doet hij dan ook maar de helft van de begrafenissen, trouwerijen, zondagsdiensten? In GG/GGiN/OGG gaat een predikant meestal niet op huisbezoek. Het enige verschil tussen een grote en kleine gemeente is dan (effe kort door de bocht) het aantal ziekenbezoeken.
De helft ziet uiteraard op de tijd. Een kleine gemeente vereist minder ureninzet. Een gemeente met 200 leden heeft minder begrafenissen dan een gemeente met 1500 leden en een verzorgingstehuis.

Ik vind het trouwens raar dat een predikant niet op huisbezoek gaat. Dat is een van zijn belangrijkste taken. Maar dat geheel terzijde.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Maar als hij een aanstelling heeft voor 50% (waarom dat 6/12e genoemd wordt, weet ik niet...), neem ik aan dat er toch de helft van de diensten een andere predikant op de preekstoel staat?
Ik ken de situatie niet, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Stel dat een predikant 20 uur per week (50%) betaald krijgt. Kun je in principe wel 2x per zondag voorgaan, al zal er dan wel weinig tijd overblijven voor andere zaken, aangezien voorbereiding ook veel tijd in beslag neemt natuurlijk...
Ik snap het, maar dat was mijn vraag niet helemaal. Mijn vraag is: betekent een aanstelling voor 50% dat een predikant dan de helft van de diensten in zijn eigen gemeente is?
Dus niet de vraag of het (theoretisch) zou kunnen, maar hoe het in de praktijk gaat in zo'n geval.
Ja.

Al was het maar omdat een andere gemeente geen dominee wil die nooit komt preken;-)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Ik snap het, maar dat was mijn vraag niet helemaal. Mijn vraag is: betekent een aanstelling voor 50% dat een predikant dan de helft van de diensten in zijn eigen gemeente is?
Dus niet de vraag of het (theoretisch) zou kunnen, maar hoe het in de praktijk gaat in zo'n geval.
Ja.

Al was het maar omdat een andere gemeente geen dominee wil die nooit komt preken;-)
Ha ha, dat snap ik, maar ik weet wel van een gemeente binnen de PKN die een dominee niet fulltime heeft aangesteld en dat die toch geen andere gemeente heeft. En ik weet ook van een PKN-gemeente waarbij de dominee nog een andere baan heeft.
Maar hoe het daar geregeld is met de zondagse diensten weet ik niet, vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door freek »

DDD schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Of je beroept een vrijgezel, kinderloos echtpaar of een AOW-er.

Die hebben minder nodig.
Waarom zou een vrijgezel minder nodig hebben? Die moet voor alle kosten alleen opdraaien. Zijn vrouw werkt niet, ook niet in de huishouding, dus hij heeft veel hulp óf veel tijd nodig. Een kinderloos echtpaar is voordelig uit, als het puur om materiele zaken gaat, inderdaad.

Maar ik zie niet in waarom een predikant voor precies hetzelfde werk meer geld zou moeten krijgen omdat hij acht kinderen heeft. Ik vind dat in ieder geval niet logisch. Maar dat is misschien individualistisch.
Inderdaad. Typische houding die - zeker in reformatorische kring - nogal hypocriet is. Enorm zeuren over de benadeling van de éénverdiener, maar intussen zou een vrijgezel wel met een beetje minder kunnen.

Daar komt bij dat je met acht kinderen ook nog eens duizenden euro kinderbijslag vangt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Maar als hij een aanstelling heeft voor 50% (waarom dat 6/12e genoemd wordt, weet ik niet...), neem ik aan dat er toch de helft van de diensten een andere predikant op de preekstoel staat?
Ik ken de situatie niet, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Stel dat een predikant 20 uur per week (50%) betaald krijgt. Kun je in principe wel 2x per zondag voorgaan, al zal er dan wel weinig tijd overblijven voor andere zaken, aangezien voorbereiding ook veel tijd in beslag neemt natuurlijk...
Ik snap het, maar dat was mijn vraag niet helemaal. Mijn vraag is: betekent een aanstelling voor 50% dat een predikant dan de helft van de diensten in zijn eigen gemeente is?
Dus niet de vraag of het (theoretisch) zou kunnen, maar hoe het in de praktijk gaat in zo'n geval.
In de PKN spreekt de predikant met zijn kerkenraad af hoeveel preekbeurten hij per jaar voor hen doet, bv 80. De overige diensten worden dan ingevuld door gastpredikanten.
Bij een parttime predikantsplaats zal het aantal preekbeurten lager liggen maar dat gaat dus in overleg. Als die gemeente wel elke zondag twee diensten heeft, zijn ze relatief veel geld kwijt aan gastvoorgangers.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Nou, ik ken een aantal predikanten. Maar die krijgen niet zoveel voor hun gastbeurten hoor. Daar word je niet rijk van, en dus als kerk ook niet arm van;-)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

Inmiddels is onze predikant 9/12 in dienst van de eigen gemeente.
Het enige wat verandert is dat hij meer preekbeurten in de eigen gemeente heeft.
Wij hebben idd veel gastpredikanten maar vinden dat niet vervelend!
Ik zou het persoonlijk jammer vinden als je altijd alleen de eigen predikant hoort!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten