Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

Vorst schreef:De rooms katholieke kerk staat op veel punten dichter bij de oorspronkelijke bedoeling dan reformatorisch Nederland.
De RK staat op géén enkel punt dichter bij de oorspronkelijke bedoeling. De kern van de reformatie, alleen door genade, staat daar nog steeds onder een korenmaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Jantje »

Wat een afgang voor een REFORMATORISCH FORUM...

't Lijkt wel of de helft nog roomser is dan de paus...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Dat is natuurlijk meten met twee maten.
Logisch. Het meten met twee maten stoelt op verschillende schriftwoorden.
Dat is niet wat ik bedoelde, en daar heb ik ook geen probleem mee. Maar je kunt het celibaat in de RKK niet aanvallen op basis van een argument dat je in andere gevallen negeert. Los daarvan gaat het celibaat rechtstreeks terug op aanwijzingen van de apostel Paulus. Maar dat is weer een discussie apart.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ambtenaar »

Bij het lezen van dit topic bekruipt mij het gevoel van: Choose your battles. Er zijn wezenlijke bezwaren in te brengen tegen delen van de leer van de RK-kerk. In het huidige tijdsgewricht zie ik, pragmaticus als ik ben, deze kerk echter niet langer als tegenstander maar als mede-strijder.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ditbenik »

Ik ben regelmatig aanwezig geweest in vieringen in de RKK. De mis vind ik een vervloekte afgoderij. Dat woord hoef je van mij ook niet te lezen in de betekenis van destijds (veroordeeld) maar mag je gerust lezen in de betekenis van vandaag. Verder vind ik de RKK het grootste occulte bolwerk van ons land. Men roept overledenen aan, in het bijzonder Maria.
Ik ben in de RKK mensen tegengekomen die van harte geloven dat Jezus voor hun zonden heeft betaald en zij zalig worden enkel en alleen op grond van het volbrachte werk van Christus. Mensen die enorme moeite hebben met een aantal zaken in de RKK maar wel in die kerk zijn opgegroeid en in hun omgeving geen alternatief hebben.

Ik kan met goed voorstellen dat Merel met haar schoonmoeder meegaat. Ik kan me ook voorstellen dat ze in de preek herkenbare zaken hoort. Je vertrouwen stellen op God behoort trouwens wel degelijk tot de kern van het evangelie. Zie hiervoor bv vr en antw 21 van de HC.

Volgens mij gaat het in deze hele discussie al mis bij de eerste opmerking van Eilander in dit topic: "Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven." Daarmee zegt hij niet dat hij zelf zo'n viering niet bij zou kunnen wonen. Dat kan ik me goed voorstellen. Maar hij veroordeelt Merel. Dat blijkt ook in het vervolg van de discussie. We moeten er rekening mee houden dat voor sommige mensen het leven wat complexer in elkaar zit dan van de doorsnee refo ergens op de Biblebelt. Op de Biblebelt zijn we verwend en verkeren we in een luxe positie. Als, bij wijze van spreke, de kleur van de stropdas van de ds niet bevalt, gaan we zondag ergens anders heen. Die mogelijkheden zijn er niet overal. Er zijn delen in ons land waar niets te kiezen valt en waar je blij bent dat je binnen een half uur rijden nog ergens een GKV hebt. Gewoon omdat je als gelovige ook contact met mensen nodig hebt. Zo'n keuze heeft helemaal niets te maken met het niet onderschrijven of relativeren van belijdenisgeschriften. Kerken of individuele predikanten kunnen dwalen maar toch werkt de Heere dwars door alles heen en bouwt Zijn Kerk.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4035
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Terri »

Ditbenik schreef:Ik ben regelmatig aanwezig geweest in vieringen in de RKK. De mis vind ik een vervloekte afgoderij. Dat woord hoef je van mij ook niet te lezen in de betekenis van destijds (veroordeeld) maar mag je gerust lezen in de betekenis van vandaag. Verder vind ik de RKK het grootste occulte bolwerk van ons land. Men roept overledenen aan, in het bijzonder Maria.
Ik ben in de RKK mensen tegengekomen die van harte geloven dat Jezus voor hun zonden heeft betaald en zij zalig worden enkel en alleen op grond van het volbrachte werk van Christus. Mensen die enorme moeite hebben met een aantal zaken in de RKK maar wel in die kerk zijn opgegroeid en in hun omgeving geen alternatief hebben.

Ik kan met goed voorstellen dat Merel met haar schoonmoeder meegaat. Ik kan me ook voorstellen dat ze in de preek herkenbare zaken hoort. Je vertrouwen stellen op God behoort trouwens wel degelijk tot de kern van het evangelie. Zie hiervoor bv vr en antw 21 van de HC.

Volgens mij gaat het in deze hele discussie al mis bij de eerste opmerking van Eilander in dit topic: "Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven." Daarmee zegt hij niet dat hij zelf zo'n viering niet bij zou kunnen wonen. Dat kan ik me goed voorstellen. Maar hij veroordeelt Merel. Dat blijkt ook in het vervolg van de discussie. We moeten er rekening mee houden dat voor sommige mensen het leven wat complexer in elkaar zit dan van de doorsnee refo ergens op de Biblebelt. Op de Biblebelt zijn we verwend en verkeren we in een luxe positie. Als, bij wijze van spreke, de kleur van de stropdas van de ds niet bevalt, gaan we zondag ergens anders heen. Die mogelijkheden zijn er niet overal. Er zijn delen in ons land waar niets te kiezen valt en waar je blij bent dat je binnen een half uur rijden nog ergens een GKV hebt. Gewoon omdat je als gelovige ook contact met mensen nodig hebt. Zo'n keuze heeft helemaal niets te maken met het niet onderschrijven of relativeren van belijdenisgeschriften. Kerken of individuele predikanten kunnen dwalen maar toch werkt de Heere dwars door alles heen en bouwt Zijn Kerk.
:tilt
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat is niet wat ik bedoelde, en daar heb ik ook geen probleem mee. Maar je kunt het celibaat in de RKK niet aanvallen op basis van een argument dat je in andere gevallen negeert. Los daarvan gaat het celibaat rechtstreeks terug op aanwijzingen van de apostel Paulus. Maar dat is weer een discussie apart.
Misschien mis ik iets. Maar het argument is me niet helder.

Een aanwijzing van Paulus tot celibatair leven is iets anders dan een verplicht gesteld gebod om celibatair te leven. Dus dan dwaal je, als kerk.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door DDD »

Prima. Maar hierboven werd het celibaat als zelfstandig argument tegen de RKK gebruikt, omdat dat niet zou deugen. En dat is inconsequent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Wat een afgang voor een REFORMATORISCH FORUM...
't Lijkt wel of de helft nog roomser is dan de paus...
Hier ageer ik even tegen.
Als je een keer meegaat naar de mis, omdat dit sociaal wenselijk is, betekent dat niet dat je dan instemt met de R.K. leer.
Het zou misschien eens goed zijn voor sommigen, om eens buiten hun eigen kerkmuren te gaan luisteren.
Want er wordt nu wellicht te vaak een oordeel opgeplakt met het etiket: duivelse leer, of onbijbels.
Alsof je alleen bekeerd kan worden als je in de uiterst rechtse bevindelijke kerken zit.
Dat daar preken langs koude oren en harten heengaan, heeft niemand het over hier.
Dan is het voor de Heere mogelijk om in een roomse kerk toch iemand zo in het hart te raken, dat deze getroffen wordt.
Ik zei al eerder, ik denk niet dat iemand dan r.k. blijft, maar op zoek gaat naar een andere kerk.
Maar dat was hier niet de discussie dacht ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Jantje schreef:Wat een afgang voor een REFORMATORISCH FORUM...
't Lijkt wel of de helft nog roomser is dan de paus...
Hier ageer ik even tegen.
Als je een keer meegaat naar de mis, omdat dit sociaal wenselijk is, betekent dat niet dat je dan instemt met de R.K. leer.
Het zou misschien eens goed zijn voor sommigen, om eens buiten hun eigen kerkmuren te gaan luisteren.
Want er wordt nu wellicht te vaak een oordeel opgeplakt met het etiket: duivelse leer, of onbijbels.
Alsof je alleen bekeerd kan worden als je in de uiterst rechtse bevindelijke kerken zit.
Dat daar preken langs koude oren en harten heengaan, heeft niemand het over hier.
Dan is het voor de Heere mogelijk om in een roomse kerk toch iemand zo in het hart te raken, dat deze getroffen wordt.
Ik zei al eerder, ik denk niet dat iemand dan r.k. blijft, maar op zoek gaat naar een andere kerk.
Maar dat was hier niet de discussie dacht ik.
Hier ageer ik ook tegen, want je raakt hier niet de kern van wat ik bedoelde. Ik heb nooit beweerd dat iemand instemt met de RK-leer als hij een mis bijwoont. Lees anders even terug wat ik gisteravond in de discussie met DDD heb gezegd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Wat een afgang voor een REFORMATORISCH FORUM...

't Lijkt wel of de helft nog roomser is dan de paus...
Dat zijn wel ook wel, we hebben onze heiligen, we hebben onze werken die allemaal moeten gebeuren om zalig te worden, we hebben veel uitspraken die boven de Schrift worden gerekend.
Weet werken zwoegen zonder de Heere Jezus.

We staan heel ver af van de reformatie met zijn drie sola's. Willen weten nog uit genade zalig worden? Worden wel nog als goddeloze gerechtvaardigd?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

eilander schreef: Hier ageer ik ook tegen, want je raakt hier niet de kern van wat ik bedoelde. Ik heb nooit beweerd dat iemand instemt met de RK-leer als hij een mis bijwoont. Lees anders even terug wat ik gisteravond in de discussie met DDD heb gezegd.
Ik heb jou niet gequoted, dus jou ook niet bedoeld. :)
Wat Jantje zei, is niet goed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Hier ageer ik ook tegen, want je raakt hier niet de kern van wat ik bedoelde. Ik heb nooit beweerd dat iemand instemt met de RK-leer als hij een mis bijwoont. Lees anders even terug wat ik gisteravond in de discussie met DDD heb gezegd.
Ik heb jou niet gequoted, dus jou ook niet bedoeld. :)
Wat Jantje zei, is niet goed.
Pfff...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Hier ageer ik ook tegen, want je raakt hier niet de kern van wat ik bedoelde. Ik heb nooit beweerd dat iemand instemt met de RK-leer als hij een mis bijwoont. Lees anders even terug wat ik gisteravond in de discussie met DDD heb gezegd.
Ik heb jou niet gequoted, dus jou ook niet bedoeld. :)
Wat Jantje zei, is niet goed.
Pfff...
Wát is er dan niet goed?

We gaan toch ook niet naar een dienst van de moslims, in de moskee, omdat daar ook over 'vertrouwen' wordt gesproken?

Mensen, mensen, keer toch tot u zelf!!! (Inclusief ikzelf!)
We kúnnen geen gemeenschap hebben met de goddelozen!
(...)
Eén dag is in Uw huis mij meer
Dan duizend, waar ik U ontbeer*.
'k Waar liever in mijns Bondsgods woning
een dorpelwachter, dan gewend
aan d' ijd'le vreugd in 's bozen tent.
................ (Psalm 84 vers 5)

*iets niet hebben, waarmee je eigenlijk niet zonder kan; iets missen wat wel nodig is
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4197
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
merel schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Joze ... Groningen) Hier waren wij afgelopen zondag en gaan wij regelmatig met mijn schoonmoeder heen De kerk was afgeladen vol en toch de eerbiedige stlte.
De preek ging over vertrouwern stellen op God, dat je veel vragen mag/kan hebben in je leven. Dat je niet altijd antwoord op je vragen krijgt. Hij noemde als voorbeld de schepping en de wetenschappelijke discussie hierover. De pastor gaf aan dat je de wetenschap niet behoefde te wantrouwen, maar dat je voor ogen moest houden dat God de mens gewild had en de kroon op de schepping was en dat het onze taak was om God te vertrouwen in ons leven en ons daaraan over te geven. En toen terloops 'in de hemel was geen democratie', hetgeen wij op aarde altijd nastreven, maar zeker geen dictatuur.
Onbegrijpelijk dat je je onder dit soort prediking wilt begeven. 'Je vertrouwen stellen op God' is echt niet de kern van het Evangelie; dat is geen krachtige preek maar een en al armoede.
Ik ben de discussie volstrekt kwijt. Hierboven staat de openingspost. Via de ze post zijn we inmiddels een aantal pagina's verder uitgekomen bij het celibaat en of je hier iets positiefs mag zeggen over de RKK, al dan niet roomser dan de paus.

Voor mij was de kern van de discussie zoals boven, kun je onder een dergelijke prediking/dienst aanwezig zijn? Daar zijn met name Eilander en Van Eeuwijk op ingegaan, waarvoor dank.

Maar verder, I rest my case.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie