Herman schreef:Sheba schreef:Voor de meeste mensen was het toen en nu geen formele beslissing maar een principiële beslissing. Die met pijn in het hart genomen is, en die de pijn nog steeds voelen. En niet alleen onder kerkenraden en predikanten hoor...
En nu moeten we niet net doen of in de HHK een grotere uitstroom is naar andere kerkverbanden. Zelfs niet naar verhouding. Gezien de hoeveelheid nieuwe binnenkomers uit andere kerkverbanden. Soms ook door droevige onenigheden in hun oorspronkelijke gemeenten. En dat zal een PKN er herkennen, een gergemmer ook en een cgk-er ook.
Verder ben ik wel benieuwd wat je bedoeld: Met besluiten van jaren terug terugdraaien bedoeld. De meeste HHK gemeenten ontstonden uit mensen uit verschillende gemeenten. Dus meestal was er sprake van een nieuwe gemeente, waar zelfs nog een kerkenraad ontbrak.
En de gemeenten waar dat wel was, waren meestal gemeenten die tot het Gekrookte Riet etc. behoorden. Dus om welke besluiten gaat het dan?
Zou je wat concreter kunnen zijn?
Verder ligt het probleem denk ik bij de kerkganger zelf en niet in de eerste plaats bij een kerkverband. Als het toen en nu geen principiële keus was...
Maar dat geld ook voor hen die in de PKN zijn meegegaan en later alsnog vanwege allerlei veranderingen de HHK zijn binnen gekomen. Of waar dan ook.
Ik gebruik formeel en principieel door elkaar. Het merkwaardige is dat zaken die in 2004 principieel lagen, voor terugkeerders in 2017 dat niet meer zijn. Dus je wisselt dan je principe in. Door de principiële argumenten te benoemen als formele, kan ik voor mezelf makkelijker begrijpen dat de keuze voor wel of geen PKN dus blijkbaar aan verandering onderhevig is. In alle gevallen lijkt me dat er pijn is en blijft, en daar heb ik begrip voor. Maar pijn legitimeert geen keuzes.
Mijn gevoel zegt dat de uitstroom significant is. Vooral in die gemeentes waar identitair een andere wind is gaan waaien.
Concrete punten:
- terug van ritmisch naar iso-ritmisch zingen;
- afschaffen van gemeentelijke gewoontes rondom koffiedrinken op zondag;
- middelmatige zaken als 'geen televisie, het dragen van een hoed, etc etc' belangrijk maken;
- dragen van een zwart pak door ambtsdragers 'verplicht' stellen;
- opschuiven in uitnodigingsbeleid naar rechtsere predikanten.
Formeeel en principieel zijn verschillende dingen. Principieel gaat dieper...
Je opmerking dat zaken toen in 2004 principieel lagen en nu dus niet meer... zou ik onderbouwd willen zien. Persoonlijk kan ik alleen concluderen als mensen toen principieel achterbleven vanwege de belijdenisgeschriften, en nu tot een andere beslissing komen, zij toen of die keuze niet principieel hebben gemaakt....of dat er t.o.v. De visie op de belijdenisgeschriften iets is veranderd.
Wanneer mensen naar PKN terugkeren is dat bijna altijd om uiterlijke zaken heb ik het idee. Zelden om de prediking. En als het om de prediking is, is het omdat het te scherp is. Maar in de HHK zelf is niets veranderd qua belijdenis etc. En qua predikanten. Ja dat is een bont gezelschap
Maar dat was in de oude situatie ook.
En ook in de PKN onderschrijven ze dezelfde belijdenisgeschriften als waardoor de scheuring ontstond. Is de visie op homohuwelijk etc. niet gewijzigd. Dan is er toch bij de mensen zelf iets veranderd? Of niet soms? En het zou fijn zijn als mensen dat openlijk zeiden. Of eerlijk zouden zeggen, het was bij mij niet vanwege de belijdenisgeschriften. Maar als ik dan voor mijzelf mag spreken.... waarom ben je dan toen niet in de PKN meegegaan?
Wat betreft de veranderingen.
-
terug van ritmisch naar iso-ritmisch zingen;
Welke gemeenten is dat dan gebeurd? Nogmaals de meeste gemeenten waren nieuw, samengesteld uit diverse gemeenten uit de omgeving. En werd er inderdaad vanaf het begin iso-ritmisch gezongen. Maar dat is geen verandering. Ik ben regelmatig in een hhk gemeente geweest de afgelopen jaren waar overigens wel ritmisch werd gezongen. (Hollandscheveld) en is dit een reden om van kerkverband te wisselen?
-
afschaffen van gemeentelijke gewoontes rondom koffiedrinken op zondag;
Ook hier weer welke gemeenten heb je op het oog? En verder geldt het bovenstaande. Wij dronken overigens in onze HHK in het begin bij bijv. Nieuwjaar koffie. Uit praktisch oogpunt is dat losgelaten. De groei van de gemeente, ruimtegebrek etc. In gemeenten die in zijn geheel HHK zijn geworden werd meestal geen koffiegedronken ( Gekrookte Riet gemeenten) En als je zo’n behoefte hebt aan koffiedrinken met mensen na de kerkdienst, zou ik zeggen nodig ze uit.
Maar om nu te zeggen dat je daardoor vervreemd van je gemeente?
-
middelmatige zaken als 'geen televisie, het dragen van een hoed, etc etc' belangrijk maken;
Ook hier geldt weer, veel gemeenten waren nieuw dus je kan niet spreken van een verandering. En verder wordt doir de meeste vrouwen een hoed gedragen. Maar ik heb nig nooit gezien dat er een bordje bij de ingang is opgehangen.. of dames zijn weggestuurd.
De televisie is een beetje achterhaald, iedereen zit op internet... eerlijk gezegd klinkt het mij als gelegenheidsargument.
En verder zie ik massa’s jonge meiden door de weeks inmiddels broek dragen. Zowel HHK, Cgk, PKN . Dus waar heb je het over
-
dragen van een zwart pak door ambtsdragers 'verplicht' stellen;
Hoezo verplicht. In de oude situatie droeg de kerkenraad ook een zwart pak. Er is dus niets veranderd. En in onze HHK lopen de ambtsdragers echt niet zeven dagen per week 24 uur per dag in een zwart pak. En in gemeenten waar dat wel zo is, was dat voor de scheuring meestal ook zo.
Ik ben in ieder geval nergens tegengekomen dat dat verplicht is.
-
opschuiven in uitnodigingsbeleid naar rechtsere predikanten.
Dat kan in bepaalde gemeenten zo gebeuren, zoals dat ook iets is van alle tijden. Gemeentes die verschoten van kleur. Andersom gebeurt ook. Rechts en links zegt me niet zoveel. Als het maar naar het Woord is. En stel, stel dat wij persoonlijk ooit in een situatie zouden raken dat de prediking zo van links naar rechts van onde naar boven van kleur verschiet en niet meer bijbels zou zijn...dien je eerst de kerkelijke weg te bewandelen... en dan als het niet wijzigd zou je toch als je ooit de principiële keus hebt gemaakt om niet in de PKN mee te gaan, eerder een andere HHK gemeente zoeken als naar een nieuw kerkverband gaan?
En als ik zo naar de eerste paar punten kijk, en als dat de reden is om van kerkverband te wisselen.... dan denk ik, waar zijn we mee bezig?
Dan is het dus alleen omdat je dan geen hoed hoeft te dragen en koffie na de kerk krijgt en ritmisch gaat zingen?
Of is het omdat men niet hun zin krijgt? Excuses als het wat hard klinkt...