Nee. Het principe van doneren is: Mijn organen gaan naar een ander die er baat bij heeft. Dat principe blijft gewoon staan. Het is de registratie wat gewijzigd is.eilander schreef:Inzet is goed, het doel is ook wel goed (denk ik), maar de aanpak en dus de uitkomst is naar mijn mening totaal verkeerd. Ze had deze energie beter kunnen steken in betere voorlichting en extra aandacht, dat had uiteindelijk misschien ook nog meer resultaat gehad.Mara schreef:Ik kan heel goed begrijpen waarom mevrouw Dijkstra zo hard gewerkt heeft om deze wet erdoor te krijgen.
Zij heeft in haar werk vele malen met ernstig zieke jongeren gesproken die lange tijd op de wachtlijst stonden en uiteindelijk overleden.
Er zou een jonge vrouw komen spreken in de eerste kamer, om te pleiten voor deze wet. Zij had een ernstige hartziekte, werd onwel voordat ze kon spreken en overleed een paar dagen later.
Als je dus vanuit de praktijk spreekt, kan ik heel goed begrijpen en vind ik het ook prijzenswaardig, dat zij zich zo heeft ingezet voor de donorwet.
In feite verandert er voor ons vrij weinig, je moet alleen nu echt in actie komen.
En je nabestaanden houden het laatste woord.
Wat ik zelf heel bijzonder vind is dat mensen hun nier afstaan aan een volslagen vreemde.
Of stamcellen doneren.
Kortom, niet prijzenswaardig maar droevig wat mij betreft. Ik vind het ook van een ontstellend niveau als iemand die tegen deze wet is, aangewreven wordt dat ze niet willen opkomen voor patiënten - zoals ik gisteren weer hoorde.
En het is nu juist het principe van doneren wat gewijzigd is.
De manier waarop vind ik ook vreemd, maar de reactie van 'ik was donor, maar omdat het registratiesysteem wijzigt wil ik dat niet meer zijn' vind ik totaal onbegrijpelijk.