Hallelujah!

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Anemoon, eerlijk is eerlijk, dit is eerste van jouw postings waar ik echt van genoten heb!
Marjorca is ook mens :u:u:u:u:bou::bou::bou::bou::u:u:u:u (Ik zal ophouden voor 't mensverheerlijking wordt :,:,:,:, ;))
Oorspronkelijk gepost door Pimmemans
Dan zal je overigens wel een kruis op je moeten nemen, want je zit gelijk in de hoek van de clap-your-hands-and-stamp-your-feets..... Dat verzeker ik je.
Ai ai ai ai ai.... dat clap-your-hands-and-stamp-your-feets hoekje.... is toevallig ook Gods kerk.....

Handen heb je gekregen om? te klappen, te zwaaien, te vouwen, te heffen

(Heft uwe handen naar omhoog ,
slaat naar het Heiligdom uw oog,
en Knielt eerbiedig voor Hem neer,
Looft, Looft nu aller heren Heer)

Voeten heb je gekregen om? Te lopen en als je er zin in hebt te stampen

waarom zou je niet je lichaam mogen gebruiken in een ere dienst tot eer van God? Hij is de Schepper, die zelfs ook plezier had toen David voor de ark huppelde waarom mogen wij dan niet simpelweg in onze handen klappen en met onze voeten stampen (hoewel... dat laatste... kan ik me nie echt indenken in een ere dienst maargoed.... als je er behoefte aan hebt.... vooral doen.

Ik zit dan niet in zo'n "clap-your-hands-and-stamp-your-feets kerk" (klinkt wel lekker om te zeggen .... ik zit in een "clap-your-hands-and-stamp-your-feets kerk" )
Maar ik zie er geen kwaad van in... Het zelfde met geheven handen of open handen tijdens zingen van een aanbiddingslied of ontvangen van de zegen.... als je 't echt meent... is dat toch fantastisch je beoefend je geloof.

Ik denk dat het beter is om je behoeften te uiten (dus dat je Halleluja wilt roepen, het gewoon moet doen, je behoefte hebt om je handen te openen dit gewoon te doen, je handen te heffen dit gewoon te doen, te knielen dit gewoon te doen, naar boven staren dit gewoon te doen, te glimlachen dit gewoon te doen, te huilen dit gewoon te doen)
Dan je te schamen voor jouw relatie met God. Ik bedoel.... "wat zouden anderen er van denken als ik mn handen hef?" "Tjonge, heb je dat gezien?! Marietje zat zo te glimlachen.... die denkt al dat ze in de hemel is" "Hee... pssssttt.... niet al te snel kijken hoor... maar mevrouw Janssen zit te huilen.... zou de relatie met de Heer niet goed zijn?!"

En toch... geloof ik als ik om me heen kijk... het meer "geaccepteerd is" om te huilen dan je handen te heffen, terwijl als je 't strikt neemt... het bij dezelfde cathegorie behoort als het handen heffen, het klappen en Halleluja roepen. Het gaat om je relatie met God!

WAAROM moeten we ons schamen?! WAAROM moeten we denken... wat zal men zeggen als ik "dit en dat doe"....
WAAROM laten we de mens voor God gaan?!
kORTOM: WAAROM stellen we de mens voor God?! (Voor de mens schamen we ons... want we willen niet bij de "clap-your-hands-and-stamp-your-feets kerk" horen.... en God.... ach... die begrijpt 't wel...... of niet!)

Daphne
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Zeg jij dit weleens - zomaar hardop?

En in welke gevallen dan?
Ik gebruik dit woord weleens, maar vrijwel alleen in het persoonlijke gebed. Dus meestal niet hardop.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik ben het van harte met je eens Majorca.

Toch denk ik dat het diep in ónze cultuur geworteld ligt omdat dit niet te vaak te 'zingen'. In onze gemeente was het niet gewoon om Psalm 150 te zingen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik ben het van harte met je eens Majorca.

Toch denk ik dat het diep in ónze cultuur geworteld ligt omdat dit niet te vaak te 'zingen'. In onze gemeente was het niet gewoon om Psalm 150 te zingen.

Het Hallelujah zingen of zeggen heeft niets met de Nederlandse Cultuur te maken.Heel de Christenheid van alle taal cultuur en ras zingen het of zeggen het Hallelujah.

Je hebt het over je subcultuur,dat onderscheidt moet in deze gemaakt worden .

De Kerk gaat over en door alle culturen heen.Subcultuur is zo lang het duurt en is aan grote veranderingen onderhevig, zie de veranderingen binnen de Gereformeerde Gezindte,of men dat leuk vindt of niet.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

met ónze cultuur maakte ik toch al een onderscheid of niet?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Anemoon, eerlijk is eerlijk, dit is eerste van jouw postings waar ik echt van genoten heb!
En als ik eerlijk ben, is dit een van jouw eerste topics waar ik wel wat mee heb.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Nu ik dit lees moet ik weer denken aan mijn vakantie. Wij hebben daar in Frankrijk in een grote stad op de markt gezongen. Het meest wel Nederlandse liederen omdat bijna niemand goed Frans kon. Er bleven af en toe wel wat mensen luisteren, maar ze verstonden er natuurlijk niets van. Tot we gingen zingen: Zoekt eerst het koninkrijk van God, en toen het Hallelujah. Je zag die mensen kijken, dat woord verstonden ze ineens wél!
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Trouwens, om Majorca antwoord te geven: Ik zeg het eigenlijk nooit zomaar. Dat zijn wij ook niet zo gewend bij ons in de kerk. We zingen het wel regelmatig.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Nu ik dit lees moet ik weer denken aan mijn vakantie. Wij hebben daar in Frankrijk in een grote stad op de markt gezongen. Het meest wel Nederlandse liederen omdat bijna niemand goed Frans kon. Er bleven af en toe wel wat mensen luisteren, maar ze verstonden er natuurlijk niets van. Tot we gingen zingen: Zoekt eerst het koninkrijk van God, en toen het Hallelujah. Je zag die mensen kijken, dat woord verstonden ze ineens wél!
Prachtig!
En...je weet het nooit, ook één zo'n woord kan gebruikt worden voor die of gene Fransman of vrouw....
visje

Bericht door visje »

Ja ,ik gebruik dat woord wel eens, maar je moet wel een beetje uikijken waar je dat doet.

Vind het trouwens een heerlijk woord.
Kort maar krachtig
Plaats reactie