Valcke schreef:In Kol. 2:11,12 zegt de apostel Paulus dat de christenen (onbesneden) ook deel hebben aan de besnijdenis van Christus, waarna hij vervolgens verwijst naar de doop. Waarmee hij duidelijk stelt dat de geestelijke betekenis van de doop en de besnijdenis geheel in elkaars verlengde liggen en dat (ook) de heidenen in de doop deel hebben aan dezelfde geestelijke weldaden als de Joden hadden in de besnijdenis.
De besnijdenis van Christus betekent dat Hij het oude (vuile) vlees heeft weggesneden van degenen die in Hem geloven, door Zijn offer aan het kruis.
Het is dus een geestelijke besnijdenis, niet met handen geschied, de besnijdenis van het hart. Daar is de doop een teken van.
Als de Jood alleen de lichamelijke besnijdenis heeft ondergaan, en niet de besnijdenis van het hart, mag hij niet gedoopt worden.
Dat geldt voor ons, heidenen, ook.
Als we tot geloof komen, zijn we christen geworden, dan is ons hart besneden met de besnijdenis van Christus.
We mogen dan ook gedoopt worden, zoals Paulus in het zelfde hoofdstuk zegt:
11 In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus.
12 U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.
13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven.
Paulus geeft aan dat de doop wijst naar wat er is gebeurt: de besnijdenis van het hart, wedergeboorte, bekering.
Valcke schreef:Degenen die hiertegen strijden moeten eerst de apostel Paulus weerleggen in plaats dat zij zich tegen de belijdenis keren!
Zoals je kunt lezen keer ik mij niet tegen het geen wat Paulus schrijft, maar ben ik het er juist mee eens.
Valcke schreef:Hetgeen onverlet laat dat er naast overeenkomst in de geestelijke betekenis van beide sacramenten er ook verschillen zijn in de omstandigheden. Maar deze omatandigheden gaan niet over de diepere en geestelijke betekenis van beide sacramenten.
Wat bedoel je precies met 'verschillen in de omstandigheden?'