Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:God schrijft in Zijn Woord, in Genesis 1 vers 27: En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld Gods schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. In Genesis 2 vers 24 staat: Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aankleven, en zij zullen tot één vlees zijn.
God heeft de man geschapen en de vrouw tegenover hem. God schiep man én vrouw en niet anders. God schiep ze beiden naar Zijn gelijkenis. Ik heb me in de afgelopen dagen veel afgevraagd of het wéten dat je op iemand van hetzelfde geslacht valt, géén zonde is. In de bovenstaande teksten komt heel duidelijk naar voren hóe God de schepping bedoeld heeft. Na de zondeval is de mens gevallen. Als God de vrouw voor de man heeft geschapen (en andersom), zoals Hij het in het paradijs bedoeld heeft, is het dan ook niet zonde dat een man of vrouw wéét dat hij/zij op iemand van hetzelfde geslacht valt? Zomaar wat vragen, waar ik de afgelopen dagen over moest nadenken en waar ik geen antwoord op kan krijgen.

Lichamelijke afwijkingen en handicaps (waar @DDD het over had) zijn heel anders, mijns inziens. Een kindje met het Syndroom van Down kan er niks aan doen dat hij zo geboren is, maar ook dat is wel een gevolg van de zonde in het paradijs. Maar een gevólg ván de zonde is heel wat anders dan iets wát zonde ís.
Sorry Jan, maar dat weten opzich kan ik niet als zonde zien. Ik weet dat ik graag een sigaartje rook, ik probeer dat te minderen, maar het enkele feit dat ik het weet, kan ik echt niet als zonde zien. Als hetero man zullen jouw gedachten echt niet altijd zuiver zijn, ook dat weet je.

Aanvulling: ik eet graag vlees. Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat dat niet in de schepping zo was. Is dat feit, zal voor jou ook gelden, misschien in andere mate, opzich dan de zonde?
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door kerkganger »

Weet niet of hij hier al gepost is tussen de vele berichten, maar hier een interview met ds. P. den Ouden door een jongerenkanaal in Katwijk: https://www.youtube.com/watch?v=UKaVFSVLEmg

https://www.rd.nl/kerk-religie/jongeren ... -1.1539583
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door liz boer »

Lilian1975 schreef:
liz boer schreef:
Lilian1975 schreef:
Wandelende schreef:Het is toch logisch dat ongeoorloofde gevoelens cq. gedachten ook zondig zijn?

Als je als heteroseksuele en getrouwde man een mooie, knappe vrouw ziet lopen en je begeert haar, dan is dat ook zonde.
Volgens mij is dat gewoon een naspreken van enkele geboden uit de Bijbel.

Vraag is alleen of je dan de benadering kan (of moet willen) kiezen die hierboven wordt weergegeven. Ik geloof niet dat er ook maar één iemand mee geholpen is als je op de letter van de wet gelijk hebt... Zeker niet de omgang met andersgerichte personen.

Overigens zag Augustinus seksualiteit tussen man en vrouw binnen het huwelijk ook als zonde. Dus ik zou de discussie niet willen vernauwen tot wettische stellingen.
Iemand is er zeker niet mee geholpen als zonde verzwegen worden. En net gedaan wordt of dat niet erg is. Net zo goed dat ik er niet mee geholpen ben als bij mijn zonden niet aangewezen worden, hoe begrijpelijk ook. Dat is namelijk zeer onbarmhartig. Onder de schijn van barmhartigheid.
En wat dit met wettisisme te maken heeft?
Ga je persoonlijk naar mensen toe of teken je zoiets vanuit je luie stoel... daar zit de pijn, ik heb er steeds op gehamerd,
Ik heb er verdriet van echt.. je helpt er niemand mee als je de zonden van een ander op schrift stelt...
Tuurlijk ga je naar mensen toe...
Ik vraag me echt af of deze tekenaars ooit wel eens met een omgebouwde gesproken heeft over wat hem of haar bewogen heeft.
Ik heb wel een van de tekenaars oh bah horen zeggen over een omgebouwde.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Auto »

liz boer schreef: Ik vraag me echt af of deze tekenaars ooit wel eens met een omgebouwde gesproken heeft over wat hem of haar bewogen heeft.
Ik heb wel een van de tekenaars oh bah horen zeggen over een omgebouwde.
Kunnen we ophouden met deze suggestieve postings? De ernst van de wat er is gebeurd gaat iedereen aan en dat de Naam van de Heere op velerlei manieren is misbruikt en gevloekt, zou ons moeten weerhouden om zo verder te praten of we allemaal het zo goed zouden weten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Lilian1975 »

Jongere schreef:Wat ik trouwens echt als heel storend ervaar, zijn die terloopse suggesties dat iedereen die niet kiest voor de grote-stappen-snel-thuis-conclusies (als: de gerichtheid is verkeerd en dus zonde en dus is ook verlossing daarvan mogelijk, etc.) gelijk een "knieval" maakt voor de seculiere genderideologie. Met zo'n stelling doe je (1) totaal geen recht aan hoe gecompliceerd deze discussie is en (2) totaal geen recht aan medechristenen die écht gehoorzaam willen zijn aan Gods Woord, niet willen buigen voor liberale ideologieën, maar tegelijk zich niet zomaar achter je snelle conclusies kunnen scharen.
Laten we ermee ophouden om degenen die hierin oprecht naar het Woord van de Heere willen luisteren en zoeken naar wijsheid, af te schilderen als een soort compromischristenen die de knieval al gemaakt hebben voor het seculiere afgodsbeeld.
Lilian1975 schreef: Waarom dan dat "krampachtige" onderscheid tussen daadwerkelijk uitleven en de gerichtheid is niet per definitie zondig? Zie bewuste interview...
Is dat omdat wij inmiddels ook al niet meer de zonden durven aanwijzen? Bang zijn dat we te hard overkomen. Besmet zijn met de genderideologie ook in de gereformeerde gezindte? De ideologie die doet denken dat een ieder die niet met hen meegaat onbarmhartig, slecht is?
Volgens mij neem je zelf grote stappen. Ik zeg inderdaad gerichtheid is zondig. Maar nergens dat er dus velossing is. Soms krijgen we iets waar we ons hele leven tegen te strijden hebben..
En als gerichtheid altijd zondig is genoemd in de geschiedenis, hebben degene die gerichtheid niet per definitie zonde willen noemen een veranderend stanpunt waar ik me niet zomaar achter kan scharen. En dat veranderde standpunt is echt wel gekomen n.a.v
de hele lobby van genderideologie waar we kennelijk in min of meerdere mate door beïnvloed zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door liz boer »

Auto schreef:
liz boer schreef: Ik vraag me echt af of deze tekenaars ooit wel eens met een omgebouwde gesproken heeft over wat hem of haar bewogen heeft.
Ik heb wel een van de tekenaars oh bah horen zeggen over een omgebouwde.
Kunnen we ophouden met deze suggestieve postings? De ernst van de wat er is gebeurd gaat iedereen aan en dat de Naam van de Heere op velerlei manieren is misbruikt en gevloekt, zou ons moeten weerhouden om zo verder te praten of we allemaal het zo goed zouden weten.
Ik stop idd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Lilian1975 »

liz boer schreef:
Lilian1975 schreef:
liz schreef:
Iemand is er zeker niet mee geholpen als zonde verzwegen worden. En net gedaan wordt of dat niet erg is. Net zo goed dat ik er niet mee geholpen ben als bij mijn zonden niet aangewezen worden, hoe begrijpelijk ook. Dat is namelijk zeer onbarmhartig. Onder de schijn van barmhartigheid.
En wat dit met wettisisme te maken heeft?
Ga je persoonlijk naar mensen toe of teken je zoiets vanuit je luie stoel... daar zit de pijn, ik heb er steeds op gehamerd,
Ik heb er verdriet van echt.. je helpt er niemand mee als je de zonden van een ander op schrift stelt...
Tuurlijk ga je naar mensen toe...
Ik vraag me echt af of deze tekenaars ooit wel eens met een omgebouwde gesproken heeft over wat hem of haar bewogen heeft.
Ik heb wel een van de tekenaars oh bah horen zeggen over een omgebouwde.[/quote]

Jij kan niiet weten wat iedere ds tegenkomt in het pastoraat. Toch? Waarschijnlijk komen ze de vragen rondom homoseksualiteit meer tegen.
Ik vind het daarom nogal wat om er maar vanuit te gaan dat er vanuit de luie stoel wordt geredeneerd.
Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Jij kan niiet weten wat iedere ds tegenkomt in het pastoraat. Toch? Waarschijnlijk komen ze de vragen rondom homoseksualiteit meer tegen.
Ik vind het daarom nogal wat om er maar vanuit te gaan dat er vanuit de luie stoel wordt geredeneerd.
Ik denk dat we zouden schrikken wat een dominee in een maand aan pastoraat te doen heeft. Ik geef het je te doen. Je bent dominee, maar met verwacht een psycholoog, psychiater, (relatie)therapeut, luisteren als je moet luisteren, spreken als je moet spreken etc.
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bruna »

Aanbeveling om deze te bekijken.

https://www.rd.nl/kerk-religie/jongeren ... -1.1539583

Door de vele pagina’s hierover kan ik zo snel niet zien of het al geplaatst is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door helma »

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:

Wat een onzinnige actie is dit.
Dan zoek je nog een golf haat op.
En dan die mensen die heel stoer "anoniem" tekenen. En ze staan er zo achter..
Prachtige actie. Inderdaad jammer van de anonieme mensen. Er staan er ook genoeg niet anoniem op. Gewoon 100% sta ik achter deze actie!
Ook wel weer fijn om te lezen... Als ik me meng in deze topic en het RD lees lijkt het net alsof ik me moet schamen sympathie te hebben voor hen die zich scharen achter de ondertekenaars. Uiteraard heb ik met alle initiatiefnemers niet evenveel. Maar dat zij zo.

Daarom, dank Pierre.
https://petities.nl/petitions/begrip-vo ... =nl&page=4

Één van de inmiddels ruim 1200 ondergetekenden schrijft in zijn toelichting openbaar (zie de link hierboven) het volgende: Ik ben een homoseksuele jongere, ga elke zondag 2x naar de kerk. Ik teken deze petitie omdat ik de wijze waarop het in de media komt onjuist vind. Ik begrijp de verklaring en zie ook iets positiefs, ook al is het erg hard. Het is de visie van de bijbel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Luther »

Ds. Sonnevelt heeft zich teruggetrokken uit de initiatiefgroep.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5480
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
Ds. Sonnevelt heeft zich teruggetrokken uit de initiatiefgroep.
Verwijderd!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 09 jan 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Luther schreef:
Ds. Sonnevelt heeft zich teruggetrokken uit de initiatiefgroep.
Gezien zijn persoonlijke situatie kan ik me dat goed voorstellen. Ongetwijfeld zal hij achter de inhoud blijven staan.
Inderdaad. Hij heeft de afgelopen anderhalf jaar ook al genoeg voor zijn kiezen gehad. Dat laatste geloof ik inderdaad ook zeer zeker.

Overigens vind ik het onderstaande weer verre van laakbaar, en wordt hier eens te meer duidelijk dat men in seculier Nederland echt hélemaal niks snapt van het christelijke geloof. https://nos.nl/artikel/2266773-honderde ... aring.html
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:Aanbeveling om deze te bekijken.

https://www.rd.nl/kerk-religie/jongeren ... -1.1539583

Door de vele pagina’s hierover kan ik zo snel niet zien of het al geplaatst is.
Je bent inmiddels de derde geloof ik.
Maar het is inderdaad een heel mooi interview. Wat wel gezegd moet worden is dat deze interviewers de dominee helemaal accepteren om zijn standpunt. Dat is in de andere media helaas wel heel anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie