Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Dank!
Begrijp ik dan goed dat je niet de mening van ds. Moerkerken toegedaan bent op dit punt, zoals hij in Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus leert? En waarom wel/niet? Ik reageer nu ook even op je andere reactie aan @Valcke.
Ik vind het nu wel gaan toespitsen op een inhoudelijke discussie, en daar ben ik blij mee!
Begrijp ik dan goed dat je niet de mening van ds. Moerkerken toegedaan bent op dit punt, zoals hij in Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus leert? En waarom wel/niet? Ik reageer nu ook even op je andere reactie aan @Valcke.
Ik vind het nu wel gaan toespitsen op een inhoudelijke discussie, en daar ben ik blij mee!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Ik ben het met Ds Moerkerken eens. Zondag 23 gaat over het wezen/welwezen des geloofs, ik had het meer over de scheiding tussen bekering in engere en ruimere zin, de wedergeboorte in aanvang en storting van geloofsdaden.Jantje schreef:Dank!
Begrijp ik dan goed dat je niet de mening van ds. Moerkerken toegedaan bent op dit punt, zoals hij in Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus leert? En waarom wel/niet? Ik reageer nu ook even op je andere reactie aan @Valcke.
Ik vind het nu wel gaan toespitsen op een inhoudelijke discussie, en daar ben ik blij mee!
Uiteraard is een inhoudelijke discussie wat beter maar dat er links en rechts wel eens 1 uit de bocht gaat is natuurlijk inherent aan een discussieforum.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Kan iemand mij uitleggen wat het woord "welwezen" betekent?
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Beste Arie Flipse,Arie Flipse schreef:Ik denk dat ik wat onduidelijk was.Valcke schreef:- Ik wil niet over een woordje vallen, maar het woord 'nadere weldaad' als het gaat om het zien op Christus als enige Hoop op behoudenis vind ik toch wel ongepast / verwarrend. Hoe bedoel je dat? Is er dan al een weldaad zonder deze kennis?Arie Flipse schreef:Ik ga niet namens DIA spreken maar ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn dat er een zekere voorwaarde in het buigen onder het recht Gods ligt. Er zal kennis moet zijn aan het geestelijk verloren gaan wil men Christus als Enige Hoop op behoudenis leren zien, en als nadere weldaad leren kennen. Als we deze lijn aanhouden zou het wel eens kunnen zijn dat er mensen zijn waarbij aan hun bekering geschud gaat worden.Dat is mijns inziens ook de reden dat er juist op deze onderwerpen nogal stevige discussies gevoerd worden.
Ook moet er als een soort tegenhanger een topic over de liefde Gods geopend worden. In een scherpe prediking hoort men ook Evangelie!
- Verder heb ik moeite met het woord 'voorwaarde' als het gaat om het buigen onder het recht van God. Het woord 'voorwaarde' suggereert alsof de mens éérst zover moet komen en dán - als hij zover gekomen is - vervolgens Christus moet leren kennen. Dat is een standenleer, waarbij de eerste stand gesteld wordt buiten de kennis van het Evangelie en een aan de ziel geopenbaarde zaligheid in Christus; daarin kan ik niet meegaan. Of heb ik je verkeerd begrepen?
Kun je op deze twee punten nog ingaan?
Men kan de wedergeboorte splitsen in engere en ruimere zin.
De wedergeboorte in engere zin als levendmakende daad Gods, voorafgaand aan het geloof dat als gave daarin geschonken wordt bedoelde ik als weldaad. Dit is dus niet de dormante wedergeboorte waarbij wedergeboorte en roeping uiteenvallen.
Uiteraard bedoelde ik met de nadere weldaden de schenking van het geloof en de bewuste verzekering daarvan.
Dank je wel voor deze toelichting. Eerlijk gezegd had ik dit antwoord wel enigszins verwacht. Helaas kan en mag ik het er toch niet mee eens zijn. Het onderscheid tussen wedergeboorte in enge en ruime zin onderschrijf ik wel, maar niet dat de wedergeboorte in enge zin in tijd valt vóór het geloof.
De bewuste verzekering is nog wel weer iets anders. Tot nu schreven we meen ik steeds over de schenking van het geloof zonder meer, wanneer God Zich in het Evangelie aan de zondaar openbaart en dat de zondaar gelovig gemaakt wordt. Ik geloof dat deze schenking van het geloof altijd wel gepaard gaat met enige bewustheid, maar dat is nog niet hetzelfde is als een verzekerd geloof - het geloof moet namelijk verder opwassen. Maar dat is een kwestie waar we het hier helemaal niet over hadden. We hadden het over de eerste schenking van het geloof. En daarvan geloof ik niet dat deze in tijd mag worden onderscheiden van de wedergeboorte. Evenmin geloof ik dat dit een "nadere weldaad" genoemd mag worden. De Erskines en Boston alsook de kanttekeningen in de SV spreken over de rechtvaardigmaking door het geloof als de eerste weldaad, niet als een nadere weldaad. (Idem de reformatoren.)
Dat is wel een wat andere discussie dan we tot nu toe hadden, en ik weet ook niet of ik deze discussie nu ga vervolgen. Misschien is het zo wel weer genoeg geweest.
-
- Berichten: 571
- Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
@Valcke, dit gaat in principe toch over de vraag of er wel of geen leven voor de rechtvaardigmaking is?
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Ja, inderdaad.Thuisvrouw schreef:@Valcke, dit gaat in principe toch over de vraag of er wel of geen leven voor de rechtvaardigmaking is?
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Je bedoelt Jesaja 8: 20 ?Jantje schreef:Een bevindelijke uitdrukking die ik ken is: Alles wat niet is naar Gods Woord zal geen dageraad hebben.
Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Dat zijn moeilijke vragen, is het nu zo dat je je het bewust bent, dus dat je weet of je rechtvaardig gemaakt bent of dat het er niet is of dat je wel levend bent en Christus niet kent...Thuisvrouw schreef:@Valcke, dit gaat in principe toch over de vraag of er wel of geen leven voor de rechtvaardigmaking is?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Je zou ook gewoon een keer kunnen stoppen ipv door blijven gaan met weer wat olie erop gooien. Je gaf eerder aan dat de kern instemmingswaardig is. Hou het daar dan bij. Maar ik zie dat er weer fijn en niet terughoudend wordt gediscussieerd. Stukje rijk en verrijkt en op de vierkante cm twisten gezamenlijk blijkbaar.Arie Flipse schreef:Ik wil geen verdeeldheid zaaien maar om te zeggen dat we het allemaal eens zijn? Dat durf ik niet te zeggen.Zeeuw schreef:Volgens mij zijn we het uiteindelijk allemaal eens. Gelukkig maar, dit soort zaken moeten m.i. met zorg en terughoudendheid bediscussieerd worden. Wellicht kunnen we nu een topic openen ‘de heerlijke Liefde van God voor niets verdienende zondaars’.Arie Flipse schreef:Flipse kan zich er zeker in vinden. Natuurlijk zal de één wat meer nuances bij sommige dingen willen plaatsen dan de ander maar de kern is zeker instemmingswaardig!eilander schreef:@Liz, ik geloof 100% in je goede bedoelingen, namelijk om de uitvluchten die mensen hebben of zoeken om naar de Heere Jezus te vluchten, weg te nemen.
Toch vind ik het heel jammer dat we nu juist in een aantal postings elkaar proberen te vinden (ik bedoel de postings van @GJdeBruijn en @Valcke), dat je toch gewoon doorgaat met de eerdere discussie.
Zo zou ik heel benieuwd zijn of DIA en Flipse zich daar ook in kunnen vinden.
-
- Verbannen
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Op het punt van bewuste verzekering van het geloof zijn we het volledig met elkaar eens. Verder krijg ik het idee dat we elkaar niet helemaal begrijpen, dit zal aan mij liggen.Valcke schreef:Beste Arie Flipse,Arie Flipse schreef:Ik denk dat ik wat onduidelijk was.Valcke schreef:- Ik wil niet over een woordje vallen, maar het woord 'nadere weldaad' als het gaat om het zien op Christus als enige Hoop op behoudenis vind ik toch wel ongepast / verwarrend. Hoe bedoel je dat? Is er dan al een weldaad zonder deze kennis?Arie Flipse schreef:Ik ga niet namens DIA spreken maar ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn dat er een zekere voorwaarde in het buigen onder het recht Gods ligt. Er zal kennis moet zijn aan het geestelijk verloren gaan wil men Christus als Enige Hoop op behoudenis leren zien, en als nadere weldaad leren kennen. Als we deze lijn aanhouden zou het wel eens kunnen zijn dat er mensen zijn waarbij aan hun bekering geschud gaat worden.Dat is mijns inziens ook de reden dat er juist op deze onderwerpen nogal stevige discussies gevoerd worden.
Ook moet er als een soort tegenhanger een topic over de liefde Gods geopend worden. In een scherpe prediking hoort men ook Evangelie!
- Verder heb ik moeite met het woord 'voorwaarde' als het gaat om het buigen onder het recht van God. Het woord 'voorwaarde' suggereert alsof de mens éérst zover moet komen en dán - als hij zover gekomen is - vervolgens Christus moet leren kennen. Dat is een standenleer, waarbij de eerste stand gesteld wordt buiten de kennis van het Evangelie en een aan de ziel geopenbaarde zaligheid in Christus; daarin kan ik niet meegaan. Of heb ik je verkeerd begrepen?
Kun je op deze twee punten nog ingaan?
Men kan de wedergeboorte splitsen in engere en ruimere zin.
De wedergeboorte in engere zin als levendmakende daad Gods, voorafgaand aan het geloof dat als gave daarin geschonken wordt bedoelde ik als weldaad. Dit is dus niet de dormante wedergeboorte waarbij wedergeboorte en roeping uiteenvallen.
Uiteraard bedoelde ik met de nadere weldaden de schenking van het geloof en de bewuste verzekering daarvan.
Dank je wel voor deze toelichting. Eerlijk gezegd had ik dit antwoord wel enigszins verwacht. Helaas kan en mag ik het er toch niet mee eens zijn. Het onderscheid tussen wedergeboorte in enge en ruime zin onderschrijf ik wel, maar niet dat de wedergeboorte in enge zin in tijd valt vóór het geloof.
De bewuste verzekering is nog wel weer iets anders. Tot nu schreven we meen ik steeds over de schenking van het geloof zonder meer, wanneer God Zich in het Evangelie aan de zondaar openbaart en dat de zondaar gelovig gemaakt wordt. Ik geloof dat deze schenking van het geloof altijd wel gepaard gaat met enige bewustheid, maar dat is nog niet hetzelfde is als een verzekerd geloof - het geloof moet namelijk verder opwassen. Maar dat is een kwestie waar we het hier helemaal niet over hadden. We hadden het over de eerste schenking van het geloof. En daarvan geloof ik niet dat deze in tijd mag worden onderscheiden van de wedergeboorte. Evenmin geloof ik dat dit een "nadere weldaad" genoemd mag worden. De Erskines en Boston alsook de kanttekeningen in de SV spreken over de rechtvaardigmaking door het geloof als de eerste weldaad, niet als een nadere weldaad. (Idem de reformatoren.)
Dat is wel een wat andere discussie dan we tot nu toe hadden, en ik weet ook niet of ik deze discussie nu ga vervolgen. Misschien is het zo wel weer genoeg geweest.
Je zegt dat de wedergeboorte in enge zin niet in tijd kan vallen vóór het geloof.
In dezen bedoel ik het geloof in oefening. Ik zal het proberen duidelijker te maken.
Dat schenking van geloof en wedergeboorte samenvallen met dadelijk rechtvaardigmaking ben ik eens maar, logisch volgt dat er op omdat de personele toerekening van Christus en zijn gerechtigheid zakelijk voorafgaat aan de geestelijke inlijving in Hem.
De wedergeboorte komt in de DL art. 12 voor als opwekking uit de doodstaat en dus als voorafgaand aan het geloof in zijn oefening of werkzaamheid. De wedergeboorte in engere zin dus.
In art. 24 NGB komt de wedergeboorte voor als vrucht volgend op het geloof, de wedergeboorte in ruimere zin dus. Deze sluit dan ook de bekering en goede werken mee in.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Meestal gebruikt men deze term in relatie tot het geloof:Roos2018 schreef:Kan iemand mij uitleggen wat het woord "welwezen" betekent?
- Het wezen van het geloof: datgene wat tot het geloof zelf behoort, de noodzakelijke eigenschappen ervan
- Het welwezen van het geloof: wat méér is dan de noodzakelijke eigenschappen; met name doelt men dan op de volle zekerheid.
Echter, wat gezegd is over zondag 23 als 'het wezen/welwezen', kan ik niet volgen. Zondag 23 leert het wezen, niet het welwezen.
-
- Verbannen
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Voor de duidelijkheid, ons gesprek spitste zich niet alleen toe op de vraag of er leven is voor de rechtvaardigmaking als bewuste vergeving der zonden zoals de Pauweanen dit leren. Daar ben ik het namelijk niet mee eens.Valcke schreef:Ja, inderdaad.Thuisvrouw schreef:@Valcke, dit gaat in principe toch over de vraag of er wel of geen leven voor de rechtvaardigmaking is?
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan niet meekomen in de opvatting dat het geloof eerst als habitus geschonken wordt en daarna pas in zijn daden (dat bedoel je toch?). Tenminste niet als het gaat om een persoon die ná zijn jonge kinderjaren tot het geloof komt. Wanneer de Heere dan het geloof schenkt, dan kan ik niet aannemen dat hij eerst het zaad geeft in de wedergeboorte - onbewust voor de mens - en pas later (in tijd!) de oefeningen. De Dordtse leerregels III/IV artikel 12 spreekt niet alleen van de opwekking uit de doodsstaat, maar ook van het dadelijk geloven waarmee dit gepaard gaat. De DL maken dus geen onderscheid in tijd (!) tussen wedergeboorte en dadelijk geloven.Arie Flipse schreef:Op het punt van bewuste verzekering van het geloof zijn we het volledig met elkaar eens. Verder krijg ik het idee dat we elkaar niet helemaal begrijpen, dit zal aan mij liggen.Valcke schreef:Beste Arie Flipse,Arie Flipse schreef:Ik denk dat ik wat onduidelijk was.Valcke schreef:- Ik wil niet over een woordje vallen, maar het woord 'nadere weldaad' als het gaat om het zien op Christus als enige Hoop op behoudenis vind ik toch wel ongepast / verwarrend. Hoe bedoel je dat? Is er dan al een weldaad zonder deze kennis?
- Verder heb ik moeite met het woord 'voorwaarde' als het gaat om het buigen onder het recht van God. Het woord 'voorwaarde' suggereert alsof de mens éérst zover moet komen en dán - als hij zover gekomen is - vervolgens Christus moet leren kennen. Dat is een standenleer, waarbij de eerste stand gesteld wordt buiten de kennis van het Evangelie en een aan de ziel geopenbaarde zaligheid in Christus; daarin kan ik niet meegaan. Of heb ik je verkeerd begrepen?
Kun je op deze twee punten nog ingaan?
Men kan de wedergeboorte splitsen in engere en ruimere zin.
De wedergeboorte in engere zin als levendmakende daad Gods, voorafgaand aan het geloof dat als gave daarin geschonken wordt bedoelde ik als weldaad. Dit is dus niet de dormante wedergeboorte waarbij wedergeboorte en roeping uiteenvallen.
Uiteraard bedoelde ik met de nadere weldaden de schenking van het geloof en de bewuste verzekering daarvan.
Dank je wel voor deze toelichting. Eerlijk gezegd had ik dit antwoord wel enigszins verwacht. Helaas kan en mag ik het er toch niet mee eens zijn. Het onderscheid tussen wedergeboorte in enge en ruime zin onderschrijf ik wel, maar niet dat de wedergeboorte in enge zin in tijd valt vóór het geloof.
De bewuste verzekering is nog wel weer iets anders. Tot nu schreven we meen ik steeds over de schenking van het geloof zonder meer, wanneer God Zich in het Evangelie aan de zondaar openbaart en dat de zondaar gelovig gemaakt wordt. Ik geloof dat deze schenking van het geloof altijd wel gepaard gaat met enige bewustheid, maar dat is nog niet hetzelfde is als een verzekerd geloof - het geloof moet namelijk verder opwassen. Maar dat is een kwestie waar we het hier helemaal niet over hadden. We hadden het over de eerste schenking van het geloof. En daarvan geloof ik niet dat deze in tijd mag worden onderscheiden van de wedergeboorte. Evenmin geloof ik dat dit een "nadere weldaad" genoemd mag worden. De Erskines en Boston alsook de kanttekeningen in de SV spreken over de rechtvaardigmaking door het geloof als de eerste weldaad, niet als een nadere weldaad. (Idem de reformatoren.)
Dat is wel een wat andere discussie dan we tot nu toe hadden, en ik weet ook niet of ik deze discussie nu ga vervolgen. Misschien is het zo wel weer genoeg geweest.
Je zegt dat de wedergeboorte in enge zin niet in tijd kan vallen vóór het geloof.
In dezen bedoel ik het geloof in oefening. Ik zal het proberen duidelijker te maken.
Dat schenking van geloof en wedergeboorte samenvallen met dadelijk rechtvaardigmaking ben ik eens maar, logisch volgt dat er op omdat de personele toerekening van Christus en zijn gerechtigheid zakelijk voorafgaat aan de geestelijke inlijving in Hem.
De wedergeboorte komt in de DL art. 12 voor als opwekking uit de doodstaat en dus als voorafgaand aan het geloof in zijn oefening of werkzaamheid. De wedergeboorte in engere zin dus.
In art. 24 NGB komt de wedergeboorte voor als vrucht volgend op het geloof, de wedergeboorte in ruimere zin dus. Deze sluit dan ook de bekering en goede werken mee in.
Wel is het zo dat de wedergeboorte in ruime zin de vrucht is van het geloof en ook de bekering en goede werken insluit. Daar ben ik het van harte mee eens. Maar als het gaat om de wedergeboorte in enge zin, dan kan ik niet aannemen dat het geloof in zijn eerste oefening daar niet bijhoort als het gaat om volwassen personen. Dordt heeft ook niet geleerd dat hier een tijdsverschil bestaat, integendeel.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Waarom gaat de personele toerekening van Christus zakelijk vooraf aan de geestelijke inlijving? Dat is toch hetzelfde? Als je in Christus ingelijfd wordt, ben je ook bekleed met Zijn gerechtigheid.Arie Flipse schreef:Dat schenking van geloof en wedergeboorte samenvallen met dadelijk rechtvaardigmaking ben ik eens maar, logisch volgt dat er op omdat de personele toerekening van Christus en zijn gerechtigheid zakelijk voorafgaat aan de geestelijke inlijving in Hem. ?
De wedergeboorte komt in de DL art. 12 voor als opwekking uit de doodstaat en dus als voorafgaand aan het geloof in zijn oefening of werkzaamheid. De wedergeboorte in engere zin dus.
De wedergeboorte wordt afgebeeld in de doop. Met Christus ondergaan in de dood en met Hem opstaan in het leven. Wat betekent dat opstaan met Hem dan volgens u?
Verder lees ik dat de Heere het zo zegt:
Galaten 3:24-27 / STV schreef:24 Zo dan, de wet is onze¹⁰⁶ tuchtmeester geweest¹⁰⁷ tot Christus,¹⁰⁸ opdat wij uit het geloof¹⁰⁹ zouden gerechtvaardigd worden. 25 Maar als het geloof gekomen is,¹¹⁰ zo zijn wij niet meer onder¹¹¹ den tuchtmeester. 26 Want gij zijt allen¹¹² kinderen Gods¹¹³ door het geloof¹¹⁴ in Christus Jezus.¹¹⁵ 27 Want zovelen als gij¹¹⁶ in Christus gedoopt¹¹⁷ zijt, hebt gij Christus aangedaan.¹¹⁸
1Petrus 3:21 / STV schreef:21 Waarvan het⁴⁸ tegenbeeld, de doop,⁴⁹ ons nu ook behoudt, niet die een aflegging⁵⁰ is der vuiligheid des lichaams,⁵¹ maar die een vraag is⁵² van een goed geweten⁵³ tot God, door de opstanding⁵⁴ van Jezus Christus;
OfRomeinen 3:28 / STV schreef:28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.⁵⁹
Hoe komt dat overeen met wat u schrijft? Het geloof wordt geschonken in de wedergeboorte. Dus niet erna. Verder vind ik maar een omhaal van woorden.Romeinen 5:1 / STV schreef:1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God,¹ door onzen Heere Jezus Christus;
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Schenking van het geloof is een nadere weldaad?Arie Flipse schreef:De wedergeboorte in engere zin als levendmakende daad Gods, voorafgaand aan het geloof dat als gave daarin geschonken wordt bedoelde ik als weldaad. Dit is dus niet de dormante wedergeboorte waarbij wedergeboorte en roeping uiteenvallen.
Uiteraard bedoelde ik met de nadere weldaden de schenking van het geloof en de bewuste verzekering daarvan.
Het is eerst geloof en dan wedergeboorte. Onder andere ds. W. a Brakel legt heel eenvoudig uit dat dit uit elkaar getrokken dient te worden. In tijdsvolgorde gaat geloof voorop en dan wedergeboorte.
Bedoeld u met dormante=sluimerende?