'remonstrant of gereformeerd'

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Het probleem is dat de gereformeerde gezindte een intern verdeeld huis is, waarin de een regelmatig door de ander een remonstrant wordt genoemd.
Wat is het verschil tussen mensen van de gereformeerde gezindte, die elkaar remonstrant noemen (maar het niet zijn) met de ECHTE remonstranten? De Dortse Leerregels zijn toch niet voor niets ontstaan?

En dan zijn we weer on topic!
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Probleem is ook: wie behoort tot de ger. gezindte? Moet je daarvoor elke uitspraak in de 3FvE letterlijk voor je rekening nemen? Of is een verbondenheid met de formulieren en met de ger. traditie genoeg? Ik zou het wat wonderlijk vinden om iemand die art. 36 nogal ongelukkig geformuleerd vindt buiten de ger. gezindte te plaatsen. Dat artikel IS tenslotte nogal ongelukkig geformuleerd :D

Wat mij betreft vervalt de eis van 'behorend tot de ger. gezindte' dan ook, omdat ze te vaag en oncontroleerbaar is. Volgens mij werkt de automatische sociale controle goed genoeg: alleen iemand die zich aangesproken voelt door de onderwerpen en de manier waarop hier gepost wordt zal lid worden en meedoen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

't Is altijd vervelend als je geen bijval krijgt. Ik weet het.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door refo
't Is altijd vervelend als je geen bijval krijgt. Ik weet het.
vertel refo;);)

lijkt me dat jij toch zat bijval krijgt in je visie op alles?;);)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Voorbijganger, er is een hele tijd voorbij gegaan zonder dat je hebt gereageerd op mijn posting. Kan ik daaruit concluderen dat je het met me eens bent?
Of lees jij alleen je eigen posts, en die van moderators, in de hoop dat ze op je reageren?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie