Wim Kok is...

Plaats reactie
Mirror

Wim Kok is...

Bericht door Mirror »

geniaal of dom?

Premier vergooit zelf kansen op EU-baan

Door Frans Boogaard en Jaap Jansen

Premier Kok heeft zelf zijn kansen vergooid op een belangrijke Europese rol. Als hij zich op tijd en zonder aarzelingen kandidaat had gesteld, was hij nu voorzitter geweest van de prestigieuze Conventie, die voor Europa een compleet nieuwe toekomst moet uittekenen.

Belangrijke Belgische bronnen bevestigden zaterdag, enkele uren na de benoeming van de Franse oud-president Giscard d'Estaing, dat Kok dé droomkandidaat was van de Belgische premier en EU-raadsvoorzitter en onder collega's op méér steun kon rekenen dan zijn Franse concurrent. ,,Zijn kandidatuur kwam te laat en was te aarzelend. Verhofstadt kon daar niets mee`, aldus bronnen binnen het EU-voorzitterschap. Had Kok zich wel duidelijk gekandideerd, dan had hij - behalve van Nederland - vrijwel zeker de steun gehad van Duitsland, Groot-Brittannië, Portugal, Griekenland, Zweden en België. Daarmee ontrolde zich in het Paleis van Laken een soortgelijk scenario als in maart 1999, toen Kok - ook door een te talmend optreden en halve beschikbaarheid - naast het Commissievoorzitterschap greep.

Kok stelde zich, na een maandenlang categorisch `nee', pas vrijdag beschikbaar als reserve-kandidaat, en met weinig enthousiasme: ,,Er moeten wel heel bijzondere redenen zijn wil ik het doen.'' Diplomaten uitten felle kritiek op deze houding: ,,Het is een belangrijke post. En daarvoor zou je dan iemand die er geen zin in heeft, op de knieën moeten gaan vragen.''
Mirror

Bericht door Mirror »

geniaal of dom?

Premier vergooit zelf kansen op EU-baan

Door Frans Boogaard en Jaap Jansen

Premier Kok heeft zelf zijn kansen vergooid op een belangrijke Europese rol. Als hij zich op tijd en zonder aarzelingen kandidaat had gesteld, was hij nu voorzitter geweest van de prestigieuze Conventie, die voor Europa een compleet nieuwe toekomst moet uittekenen.

Belangrijke Belgische bronnen bevestigden zaterdag, enkele uren na de benoeming van de Franse oud-president Giscard d'Estaing, dat Kok dé droomkandidaat was van de Belgische premier en EU-raadsvoorzitter en onder collega's op méér steun kon rekenen dan zijn Franse concurrent. ,,Zijn kandidatuur kwam te laat en was te aarzelend. Verhofstadt kon daar niets mee`, aldus bronnen binnen het EU-voorzitterschap. Had Kok zich wel duidelijk gekandideerd, dan had hij - behalve van Nederland - vrijwel zeker de steun gehad van Duitsland, Groot-Brittannië, Portugal, Griekenland, Zweden en België. Daarmee ontrolde zich in het Paleis van Laken een soortgelijk scenario als in maart 1999, toen Kok - ook door een te talmend optreden en halve beschikbaarheid - naast het Commissievoorzitterschap greep.

Kok stelde zich, na een maandenlang categorisch `nee', pas vrijdag beschikbaar als reserve-kandidaat, en met weinig enthousiasme: ,,Er moeten wel heel bijzondere redenen zijn wil ik het doen.'' Diplomaten uitten felle kritiek op deze houding: ,,Het is een belangrijke post. En daarvoor zou je dan iemand die er geen zin in heeft, op de knieën moeten gaan vragen.''
Mirror

Bericht door Mirror »

Nou ja, voor het vaderlandse gevoel ben ik erg blij dat Kok deze functie niet binnen heeft gekregen. Ik ben na 8 Kok jaren behoorlijk op hem uitgekeken, Opa Poldermodel met zijn eeuwige consensus. Dat noemt men regeren.....

Enfin, ik ben dus geen Kok-fan. Ik vraag me nu af of Kok vreselijk baalt of dat echt in zijn planning lag. Wat denken jullie? Bekijk ik het te gekleurd? Maakt Kok nog kans op een ander Europees baantje?
Adje

Bericht door Adje »

Wattie gisteren nu weer zei: die uitspraak van Willem Alexander (onderzoek n.a.v. verleden van Maxima's pa was slechts een mening) was NIET relativerend bedoeld. Nee nee...



[Edited on 1/24/02 by Adje]
de Paus

Bericht door de Paus »

Laat Wim Kok maar lekker van z'n pensioen genieten :bou:
Mirror

Bericht door Mirror »

Wattie gisteren nu weer zei: die uitspraak van Willem Alexander (onderzoek n.a.v. verleden van Maxima's pa was slechts een mening) was NIET relativerend bedoeld. Nee nee
Tja, ik krijg bij het hele doen en laten van die man een speciaal gevoel. "Heb je zelf geen mening? Sta je echt nergens voor? Is het altijd de 'gulden' middenweg?"

In dit opzicht zou Pim als premier zeker een verademing zijn. ;)
Mirror

Bericht door Mirror »

Zie de onderstaande link voor een portret van Wim Kok.

Dit citaat is denk ik een samenvatting van mijn bezwaren tegen Kok. Alleen liefhebbers van scherp ideologisch, richtinggevend politiek leidersschap werden teleurgesteld.

http://www.nrc.nl/denhaag/1018936007386.html
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Een mooi baantje voor Kok?

Misschien ergens waar veel te plakken en lijmen is? Weten jullie iets?
:,
Aapje

Bericht door Aapje »

Origineel geplaatst door kridje
Een mooi baantje voor Kok?

Misschien ergens waar veel te plakken en lijmen is? Weten jullie iets?
:,
Laat hem shakies gaan verkopen, mag hij zich bij mij inschrijven.

Maar ff tussen haakjes, van deze discussie baal ik eigenlijk, want altijd als er iets mis gaat in het kabinet door een of ander persoon, wordt er over die persoon al het goed en kwaad naar boven gehaald. En met namen het kwaad?
Waarom?
Had dat niet gekund toen die man nog president was?
Waarom nu pas?
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Aapje
Maar ff tussen haakjes, van deze discussie baal ik eigenlijk, want altijd als er iets mis gaat in het kabinet door een of ander persoon, wordt er over die persoon al het goed en kwaad naar boven gehaald. En met namen het kwaad?
Waarom?
Had dat niet gekund toen die man nog president was?
Waarom nu pas?
Hoe bedoel je, dit onderwerp is toch al een paar maanden geleden geopend?
Aapje

Bericht door Aapje »

O, maar toen is er niet echt op gereageerd.
Plaats reactie