Donor worden ?!?

Quazzy

Bericht door Quazzy »

Met exceptioneel bedoel ik dat Gods handelen geen vanzelfsprekendheid is: ik ken mensen die wonderbaarlijk genezen zijn en zeker, God heeft geweldig gewerkt in hun leven. Maar ik ken ook mensen die ondanks de gebedssteun van de hele gemeente toch niet genezen zijn door God. Ik ken mensen die op een wonderlijke manier tot geloof zijn gekomen, maar toch zie ik dat dat niet bij iedereen gebeurt.
jaop
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2002, 15:59

Bericht door jaop »

volgens vandale betekent exceptioneel:uitzonderlijk. uitzonderlijk betekent volgens de zelfde meneer een uitzondering vormend. Natuurlijk is niet vanzelfsprekend, maar het is geen uitzondering. ik geloof dat Hij elke dag voor ons zorgt en ons draagt(zoals ik al eerder zei, er valt geen haar van ons hoofd zonder dat Hij dat weet) DAt wil niet zeggen, dat wij perse opeens genezen worden als wij Hem dat bidden. Het is Zijn wil die zal geschieden, en als het gebed tegen Zijn wil in gaat is het geen goed gebed geweest. dat klinkt misschien erg hard, maar ik denk dat het wel zo is. Maar als dat niet gebeurt, dan wil dat nog niet zeggen dat Gods bemoeienis opeens exceptioneel is geworden. integendeel.
marjolijn

Bericht door marjolijn »

Boeiende discussie is dit.
Ergens in de boeken van Mozes beveelt de Heere dat de mens een hekje rond zijn platte dak moet zetten. Zodat de bewoners van dat huis niet verpletterd zullen worden als ze vallen.
In deze tijd zijn er middelen om sommige dodelijke ziektes te voorkomen. Ben je dan verantwoordelijk bezig als je Zijn middelen niet gebruikt, als je denkt aan bovenstaand bevel?
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

Inderdaad erg boeiend, maar we dwalen wel erg af, vinden jullie niet? Dit ging toch over Donor worden?:pling:
Adje

Bericht door Adje »

Ik kreeg vanmiddag een brief, van het donorregister. Of ik donor wilde worden...
Wat zijn de voors en tegens? Is het verstandig of niet?
Heb je het uiteindelijk nu wel of niet gedaan, Zeck?
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Ik heb nog helemaal niet gekozen, ik stel het nog wel ff uit...
Memory

Bericht door Memory »

Ik ben me ervan bewust dat ik de bewuste knuppel gooi...
Origineel gepost door Annemarie
Ik zit me nu echt nijdig te maken over dit soort onzin.
Is hier een Bijbels gefundeerd antwoord op te geven? Hoe zal het zijn bij de opstanding?

Uiteraard wil ik ook graag blijven leven, nu en in de toekomst wat betreft het ontvangen van organen. Maar moeten we niet in de eerste plaats bereid zijn om te sterven? Ik weet wel dat ik dat ook (bijna) nooit ben, omdat het leven me nog toelacht met vriendin, familie, vrienden en ...

Kan ik verantwoordelijk worden gehouden voor de gezondheid van alle miljarden mensen op aarde door een afwijzend antwoord?
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

stelling:

Als je jezelf niet hebt opgegeven als donor, mag je zelf ook geen donor-organen aannemen.

Ik heb het zelf nog niet gedaan (brief opsturen), maar ik ga het wel doen, want ik zou zelf een donororgaan met drie handen aannemen, en ik vind het dan niet te verantwoorden om zelf geen donor te willen zijn.

groetjes, Bazz
the KINGs daughter

Bericht door the KINGs daughter »

'Maar moeten we niet in de eerste plaats bereid zijn om te sterven? Ik weet wel dat ik dat ook (bijna) nooit ben, omdat het leven me nog toelacht met vriendin, familie, vrienden en ... '

Dan ben jij waarschijnlijk een van die bofkonten als ik het zo noemen mag.
Hoeveel mensen hebben dat?
Ik begrijp het heel goed, ik heb het zelf ook prima naar m'n zin hier om het tof te zeggen, leuke school, fijne vrienden en een vriend die niet te ruilen is..
Maar aan de andere kant zijn er ook genoeg broerders/zusters die het allemaal niet zo goed hebben als ik, en hen gun ik graag wat.

Omdat ik weet dat mijn ouders moeite zouden hebben met met mijn orgaandonatie heb ik ingevuld dat mijn nabestaanden mogen beslissen.

the KINGs daughter
marjolijn

Bericht door marjolijn »

Reden: Wees dan consequent, als je zelf een orgaan nodig hebt, sla je het dan ook af?
Adje

Bericht door Adje »

Je hebt eigenlijk wel gelijk hoor Marjo! Ik hoop nu te veranderen van 'geen donatie' naar 'beslissing van familie'. Jaja!
Lorijne

Bericht door Lorijne »

Hier heb ik ook dus over nagedacht. Als aanstaand geneeskunde student bij leven en welzijn denk ik dat het heel belangrijk is om donor te zijn. Is dat niet een soort van naastenliefde? Maar: het gevaar is bij onze regering: hoe ver dwalen we af? Wat als straks euthasie is toegestaan en men denkt: tja, laat ik die persoon eens ff helpen zeg maar omdat we zijn nier of wat dan ook nodig hebben...........Maar aan de andere kant: mag je bijv. wel een nier aannemen als je zelf nooit donar had willen zijn????
Bart_123

Bericht door Bart_123 »

Ik heb hier pas op onze JV en onderwerp over gehad. Het was best wel lastig aangezien tranplantatie niet direct word benoemd.

Ik denk dat het een vorm van naastenliefde is. In de Bijbel staat wel dat als je dood bent dat je lichaam niets meer is dan stof. Er zit dus geen bijzondere waarde meer aan je stoffelijke lichaam.

Ook werd er een voorbeeld genoemd uit een brief van Paulus aan een gemeente (sorry ik weet het niet meer). Daar zegt ie iets in de trant van "Jullie hielden zo van mij, dat als jullie je ogen konden uitrukken om aan mij te geven dan hadden jullie dat gedaan" . (men gaat er vanuit dat Paulus problemen met zijn ogen had).
Het was natuurlijk niet mogelijk maar het werd wel verteld als een blijk van liefde.
Bart_123

Bericht door Bart_123 »

Origineel gepost door jaop
wat het eerste betreft is dat een beetje appels met peren vergelijken. niet een stap op zij zetten is jezelf in verzoeking brengen. het is een valse tegenstelling. bovendien is doneren het ingrijpen in het lichaam en ik kan daarom goed begrijpen dat mensen ervoor kiezen om geen donor te worden. er worden ook zelfde argumenten gebruikt als tegen het cremeren. (trek hier overigens geen conclusies uit over mijn mening).
NIet inenten wordt overigens gedaan uit PUUR GELOOF! om volledig afhankelijk te zijn van de HEERE. daar is toch niks mis mee en al helemaal niet iets om als minderwaardig te behandelen of er lacherig over te doen. ik heb een groot respect en achting voor die mensen en hun geloof. ik geloof ook dat de HEERE die in zon groot vertrouwen leven nooit zal beschamen! het gaat er niet om in hoeverre wij ons eigen leventje kunnen beschermen en voortzetten, maar of we in afhankelijkheid met de HEERE leven. Je kunt beter sterven door niet ingeent te zijn, in het vertrouwen in God, dan te leven in het vertrouwen in jezelf en de techniek. dat klinkt hard, maar dat is wel zo, want het gaat niet om DIT leven.
In DIT leven kan je alsnog een hoop doen. En als ik zie dat er inentingen zijn die het leven van kinderen kunnen beschermen tegen vreselijke ziektes als Polio, hersenvlies ontsteking dan doe ik dat zeker.
Dit betekend niet dat ik mijn vertrouwen niet op God stel.. We kunnen hem danken dat wij gebruik mogen maken van deze technieken, veel mensen in de wereld kunnen dat niet.

Het leven wat ik van God heb gehad zie ik als een groot geschenk. En ik zal er dan ook veel aan doen om te mogen blijven leven, met vertrouwen in de Heere.
Plaats reactie