Als je er meer door gaat bewegen wel anders niet. Maar ik ben dan ook geen deskundig gebruiker/artsDDD schreef:Zo breed was de discussie niet. Het ging erom of het beter is voor je gezondheid om een elektrische fiets te kopen/hebben of niet.
Erdee
Re: Erdee
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Re: Erdee
Er zullen vele ervaringsdeskundigen zijn die het anders vinden. Ik was er echter bij toen een cardioloog het mijn moeder afraadde om gebruik te maken van een elektrische fiets. Dat was dezelfde strekking als dat ik ook van artsen in mijn omgeving ook hoorde.
Re: Erdee
Maar als je moeder een hartprobleem heeft, is de kans toch groot dat ze dan helemaal niet meer op de fiets durft te stappen?merel schreef:Er zullen vele ervaringsdeskundigen zijn die het anders vinden. Ik was er echter bij toen een cardioloog het mijn moeder afraadde om gebruik te maken van een elektrische fiets. Dat was dezelfde strekking als dat ik ook van artsen in mijn omgeving ook hoorde.
Ik zag dat bij de buurman ook, bij het minste zuchtje wind lukte het niet meer. Nu hebben hij en zijn vrouw een Stella gekocht en fietsen ze elke dag. Ze hebben geen auto dus voor hen is het nog een noodzakelijk vervoermiddel ook.
Een e bike is onzin als je toertochtjes maakt en je bent gezond.
Mijn man wil ook geen e bike, hij vindt ze veel te duur bovendien.
En als je het aan meerdere cardiologen zou vragen, zou je w.s. ook verschillende adviezen krijgen. Bovendien is de gezondheidssituatie van jouw moeder weer anders dan van mijn schoonvader bijv. Hij heeft beginnend hartfalen en lopen wordt nu zelfs moeilijk. We hadden hem destijds een e bike gegeven, maar daar kan hij niet meer op. Ook vanwege het hoge valrisico.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Erdee
Mijn moeder heeft geen hartprobleemMara schreef:Maar als je moeder een hartprobleem heeft, is de kans toch groot dat ze dan helemaal niet meer op de fiets durft te stappen?merel schreef:Er zullen vele ervaringsdeskundigen zijn die het anders vinden. Ik was er echter bij toen een cardioloog het mijn moeder afraadde om gebruik te maken van een elektrische fiets. Dat was dezelfde strekking als dat ik ook van artsen in mijn omgeving ook hoorde.
Ik zag dat bij de buurman ook, bij het minste zuchtje wind lukte het niet meer. Nu hebben hij en zijn vrouw een Stella gekocht en fietsen ze elke dag. Ze hebben geen auto dus voor hen is het nog een noodzakelijk vervoermiddel ook.
Een e bike is onzin als je toertochtjes maakt en je bent gezond.
Mijn man wil ook geen e bike, hij vindt ze veel te duur bovendien.
En als je het aan meerdere cardiologen zou vragen, zou je w.s. ook verschillende adviezen krijgen. Bovendien is de gezondheidssituatie van jouw moeder weer anders dan van mijn schoonvader bijv. Hij heeft beginnend hartfalen en lopen wordt nu zelfs moeilijk. We hadden hem destijds een e bike gegeven, maar daar kan hij niet meer op. Ook vanwege het hoge valrisico.
Re: Erdee
Maar dat is natuurlijk prima. In veel concrete gevallen (vooral als mensen niet veel fietsen en niet voor een dillema staan om wel of niet regelmatig een vaste afstand te gaan fietsen) is dat een uitstekend advies.merel schreef:Er zullen vele ervaringsdeskundigen zijn die het anders vinden. Ik was er echter bij toen een cardioloog het mijn moeder afraadde om gebruik te maken van een elektrische fiets. Dat was dezelfde strekking als dat ik ook van artsen in mijn omgeving ook hoorde.
Dat rechtvaardigt niet de conclusie dat iemand er beter aan doet om met de auto naar zijn werk te gaan dan met een elektrische fiets. Wel de conclusie dat het normaal gesproken nog gezonder zou zijn dezelfde afstand dagelijks per gewone fiets af te leggen.
Re: Erdee
Eindelijk gerechtigheid.DDD schreef:En dan nog bewijs uit onverdachte hoek:
https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Elekt ... zig-met-hu
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Erdee
Uiteraard. En als ze de e-bike inwisselen voor een scooter, gaan ze er nog verder op achteruit. Dat spreekt vanzelf. Maar dat was niet de aanleiding voor de discussie:refo schreef:E-fietsers die de gewone fiets hebben ingeruild voor een gewone fiets, moeten wel iets inleveren. Ze gaan er wekelijks zo’n 200 METS op achteruit.
DDD schreef:
Het voegt niets toe, maar het is wel de kern van dit discussieonderdeel. Dus het is wel erg relevant. Van een scooter staat bij voorbaat vast dat je daar niet veel op beweegt, trouwens. Dus ik denk dat je het niet helemaal hebt begrepen.
Punt van discussie gaat over de hoeveelheid (effectief) bewegen van een persoon. En het staat helemaal niet vast dat iemand met een scooter en een gewone fiets minder beweegt dan iemand met enkel een elektrische fiets.
merel schreef:Dat het niet te interpreteren is, ben ik niet met je eens. Het aantal letselslachtoffers bij ongevallen stijgt inmiddels weer waarbij de elektrische fiets een grote rol speeltDDD schreef:Dat is alleen niet waar het artikel over gaat.merel schreef:Helemaal geen vreemd artikel. De elektrische fiets wordt veel gebruikt door jongeren en ouderen. Het is een feit van algemene bekendheid bekend dat ouderen een trager reactievermogen hebben. Dan is 25 km per uur ( zonder helm) echt een te hoge snelheid. Ook jongeren rijden zonder uit te kijken met een rotvaart op deze fiets.DDD schreef:https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ka ... -1.1583106
Vreemd artikel. Op een elektrische fiets, zeker op een snelle, fiets je zo 5000 of 10000 kilometer per jaar. Niet zo gek dat je dan ook vaker een ongeluk kunt krijgen. Het is pas interessant nieuws als zou blijken dat je ook per afgelegde kilometer meer risico loopt.
Ik zie in mijn werk dagelijks de gevolgen van de elektrische fiets en het letsel is beduidend zwaarder dan met een gewone fiets.
Los daarvan: ook in dat geval moet je corrigeren voor letsel dat je zou oplopen met auto of (in andere gevallen) scooter. De nu genoemde informatie is zonder context eigenlijk niet te interpreteren, laat staan dat je er conclusies aan kunt verbinden.
Bewegen is bijvoorbeeld juist weer heel goed voor een mens. Hoewel je op de fiets kwetsbaarder bent dan in de auto, zou het nog best eens zo kunnen zijn dat dagelijks 40 km in de auto zitten gevaarlijker is dan 40 km op een elektrische fiets af te leggen.
https://www.elektrischefietsen.com/2018 ... t-e-bikes/
Bij het vervoer op een scooter is een helm verplicht en bij 40 km in de auto, wordt je toch ook nog beschermd door het casco van de auto.
Daarbij zijn cardiologen en longartsen ook niet te spreken over de elektrische fiets. In feite zet je je longen en het hart niet aan tot activiteit. Dus in dat kader doet het weinig tot niets voor je beweging. Integendeel het ondermijnt juist je conditie
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... /voor-wie/
Re: Erdee
Dat heb ik nergens beweerd. Die conclusie trokken jullie. Ik heb aangegeven dat aangeraden wordt om de gewone fiets te pakken ipv elektrisch te fietsen, omdat dit beter is voor hart en longen. Dus exact hetgeen refo aangeeft.DDD schreef:Dat is niet waar. Dat is allang opgemerkt. Merel en Wim Anker beweerden dat een elektrische fiets ongezond was, onder elke omstandigheid. En daar ging de discussie ook over.
Re: Erdee
Dit schreef jemerel schreef:Dat heb ik nergens beweerd. Die conclusie trokken jullie. Ik heb aangegeven dat aangeraden wordt om de gewone fiets te pakken ipv elektrisch te fietsen, omdat dit beter is voor hart en longen. Dus exact hetgeen refo aangeeft.DDD schreef:Dat is niet waar. Dat is allang opgemerkt. Merel en Wim Anker beweerden dat een elektrische fiets ongezond was, onder elke omstandigheid. En daar ging de discussie ook over.
Daarbij zijn cardiologen en longartsen ook niet te spreken over de elektrische fiets. In feite zet je je longen en het hart niet aan tot activiteit. Dus in dat kader doet het weinig tot niets voor je beweging. Integendeel het ondermijnt juist je conditie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?