Ik propageer zeker geen Netflix maar Jij noemt nu weer een zonden die je zelf vindt dat je dat niet doet, we hebben het hier al over gehad, maar daar gaat het nu juist niet om, het gaat om jou persoonlijk, gisteren heeft onze dominee daar over gepreekt, heiliging, door de Heilige Geest, nav zondag 8.Nathanaël schreef:Mooi boek ja! Heiligmaking vraagt ook om radicaliteit, voor mij persoonlijk een reden om mijn proefabonnement op Netflix ooit niet om te zetten in een doorlopende. Omdat ik weet dat ik daarmee veel tijd ga verspillen. Voor mij geeft dat aan dat het een zwakke plek voor mezelf is, terwijl een ander het misschien wel kan.huisman schreef:Vergeet mijn voorbeeld maar. Maar vergeet 1 Korinthe 1:30 niet. Bijbels denken over heiliging begint m.i. bij deze tekst.Nathanaël schreef:Mooie bijdrage. Tegelijk vraag ik me af: is het zo 'ruim voor een ander' als je zo stellig beweert dat iemand met een abonnement op Netflix God niet zal kunnen zien. Geen ware gelovige kan zijn dus...huisman schreef:Heiligmaking heeft alles te maken met het kruis.(1 Korinthe 1:30) De Heere maakt heilig en de zondaar gaat tot bloedens toe de zonde doden. (Hebr 12:4)
Maar zonder de zonde te doden. (bv met netflix abonnement enz.maar het gaat buiten dit noodzakelijke nog veel dieper. ) is het onmogelijk God te zien en te leven.
Vlieden (=vluchten, wegrennen) van de zonde en de toekomende toorn is een bijbels kenmerk. Nauw voor jezelf en ruim voor je naaste. Zijn wij nauw? .....en ruim?
Maar verbeter me gerust als ik je zin verkeerd lees of je op een andere manier verkeerd begrijp!
Misschien ook goed om te denken over het verschil tussen een wettische en evangelische heiligmaking. Hierover is een belangrijk boek geschreven door Walter Marshall.
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... ligmaking/
Als je over heilgmaking spreekt en je noemt de zonden van anderen zit je er naast beste broeder.