POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?
- J.C. Philpot
POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?
Deze poll naar aanleiding van "het missen van iets" in de prediking. Ik kan me voorstellen dat je al deze 10 mogelijkheden belangrijk vind, maar kies de 4 mogelijkheden die je het allerbelangrijkst vind.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: POLL | Wat vind jij de belangrijkste onderdelen van de prediking?
1. Dat de wet word gepredikt tot overtuiging van de zonde
2. Dat de beloften van het evangelie worden voorgesteld en/of aangeboden aan alle toehoorders
Deze twee
2. Dat de beloften van het evangelie worden voorgesteld en/of aangeboden aan alle toehoorders
Deze twee
Ik mis een hele belangrijke. Dat Christus verkondigd wordt in wie Hij is en wie Hij wil zijn.
- J.C. Philpot
Dat heb je goed opgemerkt. Echter kun je dan kiezen voor "de beloften van het evangelie", waar Hij de inhoud van is.helma schreef:Ik mis een hele belangrijke. Dat Christus verkondigd wordt in wie Hij is en wie Hij wil zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik heb gekozen voor een grondige exegese van Gods Woord.
Exegetiseren is "indringen" in den tekst om die te verstaan en die uit te leggen naar den volle Goddelijke inhoud en de volledige Goddelijke bedoeling. De dienaar van het Woord , de diaxovog, moet optreden als exegeet, als uitlegger. In den Naam van Jezus Christus moet hij het Woord bedienen. Hij moet het Woord niet maar letterlijk overbrengen, maar 'hij moet dat Woord openen, uitleggen, verklaren, uitdelen. Wanneer het Woord van God recht bediend wordt, zal de beste exegese er aan ten grondslag liggen. Niemand is daartoe bekwaam zonder de verlichting van den Heiligen Geest.
Exegetiseren is "indringen" in den tekst om die te verstaan en die uit te leggen naar den volle Goddelijke inhoud en de volledige Goddelijke bedoeling. De dienaar van het Woord , de diaxovog, moet optreden als exegeet, als uitlegger. In den Naam van Jezus Christus moet hij het Woord bedienen. Hij moet het Woord niet maar letterlijk overbrengen, maar 'hij moet dat Woord openen, uitleggen, verklaren, uitdelen. Wanneer het Woord van God recht bediend wordt, zal de beste exegese er aan ten grondslag liggen. Niemand is daartoe bekwaam zonder de verlichting van den Heiligen Geest.
Elke dienaar des Woords moet wetenschappelijk goed toegerust zijn om exegeet te kunnen zijn; hij moet bovenal bezitter zijn van den Heiligen Geest, Die verlicht. Elke exegeet, die zijn roeping verstaat, zal zoeken een geleerde en een bidder te zijn; zal ijverig de middelen tot bekwaming gebruiken en laag, heel laag, biddend buigen, omdat hij zich onbekwaam kent tot het verantwoordelijke werk. J. Schreiner
Lastig om te kiezen. Allemaal zijn ze niet onbelangrijk.
Maar als ik moet kiezen heb ik de volgende vier aangekruist:
- Een grondige exegese uit Gods Woord
- Dat de noodzaak van wedergeboorte word benadrukt
- Dat de beloften van het evangelie worden voorgesteld en/of aangeboden aan alle toehoorders
- Praktisch christen zijn / heiliging
- Dat de beloften van het evangelie worden voorgesteld en/of aangeboden aan alle toehoorders
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Hoe moet je het "en/of" duiden tussen voorstellen en aanbieden van de beloften vh Evangelie? Is één van beide goed? Is "of" gelijk aan "en"?
In het dagelijks leven is voorstellen iets geheel anders dan aanbieden.
In het dagelijks leven is voorstellen iets geheel anders dan aanbieden.
Ja de belangrijkste, Christus en Die gekruisigd.helma schreef:Ik mis een hele belangrijke. Dat Christus verkondigd wordt in wie Hij is en wie Hij wil zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- J.C. Philpot
Sommige personen ter rechter zeide hebben moeite met het aanbieden van de beloften, en vinden voorstellen een betere term.Stof schreef:Hoe moet je het "en/of" duiden tussen voorstellen en aanbieden van de beloften vh Evangelie? Is één van beide goed? Is "of" gelijk aan "en"?
Er is weleens een topic over geweest:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 0&start=30
De DL spreken van verkondigen en voorstellen, met bevel van geloof en bekering.
George Whitefield
George Whitefield
-
Zelfde 4 als ikMistig schreef:Lastig om te kiezen. Allemaal zijn ze niet onbelangrijk.
-
Wat is bevinding van Gods kerk ?
- J.C. Philpot
Dat er in de preek aandacht is voor wat Gods kinderen ervaren, als de Heilige Geest in hen gaat werken. Via welke weg Hij hen tot Christus brengt, en de wegen die God met Zijn volk gaat.Geytenbeekje schreef:Wat is bevinding van Gods kerk ?
George Whitefield
George Whitefield
Ik heb voor optie vijf gekozen, maar dan louter en alleen maar omdat. althans naar ik meen, in deze de andere opties ook in minder of meerdere maten omvat zijn, ruim bekeken dan...J.C. Philpot schreef:Deze poll naar aanleiding van "het missen van iets" in de prediking. Ik kan me voorstellen dat je al deze 10 mogelijkheden belangrijk vind, maar kies de 4 mogelijkheden die je het allerbelangrijkst vind.
Maar wat een onzalig idee om mensen hier uit te laten kiezen zeg!
Hebben al deze reden niet allemaal even veel waarde en belang?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wat hebben we in feite aan beloften van het Evangelie en of een goede exegese als de hoorders niet bekeerd zijn? Of gaan we stilletjes uit van een veronderstelde wedergeboorte? Daarom acht ik het "bekeert u" van de eerste orde.
Ook het grondig zelfonderzoek, een ontdekkende prediking is nodig om alles wat geen grond voor de eeuwigheid heeft onder onze voeten weg te spoelen.
Ook het grondig zelfonderzoek, een ontdekkende prediking is nodig om alles wat geen grond voor de eeuwigheid heeft onder onze voeten weg te spoelen.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
-
Ik heb gekozen voor de volgende zaken:
1. Dat het opkomt uit het welbehagen Gods (de verkiezing).
2. Dat de noodzaak van wedergeboorte wordt benadrukt.
3. Dat de beloften van het evangelie worden voorgesteld en/of aangeboden aan alle toehoorders.
4. De bevindelijke gangen van Gods Kerk.
Dit vind ik de 4 belangrijkste zaken die mijns inziens in een preek moeten terugkomen.
1. Dat het opkomt uit het welbehagen Gods (de verkiezing).
2. Dat de noodzaak van wedergeboorte wordt benadrukt.
3. Dat de beloften van het evangelie worden voorgesteld en/of aangeboden aan alle toehoorders.
4. De bevindelijke gangen van Gods Kerk.
Dit vind ik de 4 belangrijkste zaken die mijns inziens in een preek moeten terugkomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje