Tot hoe ver strekt 8e gebod?
-
Tot hoe ver strekt 8e gebod?
Ik zit met een dilemma. Op sommige nieuws sites mag je een aantal "gratis" artikelen per maand lezen. Bij sommige sites moet je dan ingelogd zijn en bij andere niet. Als je bij deze laatste sites na het maximaal aantal artikelen te hebben gelezen je cookies verwijdert dan kan je weer een nieuwe serie "gratis" lezen. Is dit geoorloofd of maak ik mij dan schuldig aan diefstal?
Re: tot hoe ver strekt 8e gebod?
Weet je het antwoord echt niet...?
Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?
Bij sommige mensen zit de garage altijd op slot. Ik kan daar niet hun fiets pakken en meenemen. Bij andere mensen staat de deur van de garage wagenwijd open en zie ik de fietsen vanaf de openbare weg af staan. Ik kan hun fiets pakken en meenemen. Is dit geoorloofd of maak ik mij dan schuldig aan diefstal?
Als kind gingen we nogal eens naar de boekwinkel om even snel een voetbalblad in te kijken (ja ik weet het) en later om de achterkant van "Onze taal" te bekijken voor de dubieuze krantenkoppen. Diefstal?
Het is natuurlijk wel goed om te betalen voor journalistiek en als je zonder de trucs wel zou betalen voor de artikelen zou ik diefstal zeggen. In andere gevallen eigenlijk gewoon: niet fatsoenlijk, maar er wordt ook echt niemand door benadeeld en dat lijkt me bij het achtste gebod wel van belang.
Het is natuurlijk wel goed om te betalen voor journalistiek en als je zonder de trucs wel zou betalen voor de artikelen zou ik diefstal zeggen. In andere gevallen eigenlijk gewoon: niet fatsoenlijk, maar er wordt ook echt niemand door benadeeld en dat lijkt me bij het achtste gebod wel van belang.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ds. Voorwinden (CGK) hield hier zondag een mooie preek over. Gij zult niet stelen.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=21239#/kerken/21239
https://www.kerkomroep.nl/?mp=21239#/kerken/21239
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Niemand is onschuldig aan dit gebod.
Is dat het antwoord op deze concrete vraag?CvdW schreef:Niemand is onschuldig aan dit gebod.
Maar de overtreding op dit gebod is wel duur betaald.CvdW schreef:Niemand is onschuldig aan dit gebod.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
of maak ik mij dan schuldig aan diefstal? Ja, dus. Ik had het voor sommige mensen te algemeen gesteld.eilander schreef:Is dat het antwoord op deze concrete vraag?CvdW schreef:Niemand is onschuldig aan dit gebod.
- Dodo
Ik heb wel eens discussies gehad of je een niet-afgestempelde postzegel nog een keer mocht gebruiken. Of (vroeger) of je een niet geknipt treinkaartje nog een keer mocht gebruiken.
Het verbaasde mij hoeveel mensen dat geen probleem vonden.
Bij die postzegel vind ik dat eerlijk een dilemma. Gooi je deze anders weg? Treinkaartje staat toch een datum op?Dodo schreef:Ik heb wel eens discussies gehad of je een niet-afgestempelde postzegel nog een keer mocht gebruiken. Of (vroeger) of je een niet geknipt treinkaartje nog een keer mocht gebruiken.
- Dodo
De postzegel is het bewijs dat je voor een dienst hebt betaald. Als je die nog een keer gebruikt, laat je de posterijen twee keer werken voor één betaling.
Oude postzegels gaan naar de zending.
Oude postzegels gaan naar de zending.
Een dilemma dat geen dilemma hoeft te zijn. Net als het kopiëren van CD's, Dvd's, het delen van eerder betaalde documenten, etc.... of het met de hele familie lezen van het Reformatorisch Dagblad, waarbij iedereen een klein deel van het abonnement betaald.crossmountain schreef:Ik zit met een dilemma. Op sommige nieuws sites mag je een aantal "gratis" artikelen per maand lezen. Bij sommige sites moet je dan ingelogd zijn en bij andere niet. Als je bij deze laatste sites na het maximaal aantal artikelen te hebben gelezen je cookies verwijdert dan kan je weer een nieuwe serie "gratis" lezen. Is dit geoorloofd of maak ik mij dan schuldig aan diefstal?
Ik ben geen haar beter, ongetwijfeld zijn bij mij ook fouten aan te wijzen en hoop daar op gewezen te worden als dit een blinde vlek van mij is.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
ik denk niet dat dit diefstal is. Als je voor de krant hebt betaald, is hij daarna ook je eigendom en mag je er mee doen wat je wilt. Het lijkt me alleen niet handig om als tweede te moeten lezen of als eerste lezer niet terug te kunnen kijken als je een dag geen tijd hebt gehad.Hollander schreef: of het met de hele familie lezen van het Reformatorisch Dagblad, waarbij iedereen een klein deel van het abonnement betaald.
Wel als je vervolgens een financiële vergoeding vraagt voor het lezen. Ik snap dat het een pijnlijk punt kan zijn, want het komt helaas regelmatig voor binnen onze kringen.Erasmiaan schreef:ik denk niet dat dit diefstal is. Als je voor de krant hebt betaald, is hij daarna ook je eigendom en mag je er mee doen wat je wilt. Het lijkt me alleen niet handig om als tweede te moeten lezen of als eerste lezer niet terug te kunnen kijken als je een dag geen tijd hebt gehad.Hollander schreef: of het met de hele familie lezen van het Reformatorisch Dagblad, waarbij iedereen een klein deel van het abonnement betaald.
Dit account wordt niet meer gebruikt.