crossmountain schreef:Wat een heerlijk nuchtere column in de nieuwe Terdege van Ds. M. van Kooten. Wat een authentiek persoon!
Kort citaat:
"Toch was het thuis en op school de allergewoonste zaak van de wereld dat er een kerstboom aanwezig was. De kerstboom thuis was zelfs voorzien van de mooiste piek. Tevens bevatte hij heuse kaarsjes. Wat we daarentegen absoluut niet in huis hadden was een televisie. Die is er ook nooit gekomen. Daardoor ben ik ook nooit zo’n strijder tegen kerstbomen, al heb ik er zelf totaal geen behoefte aan."
Als hij dat zo voelt en ervaren heeft.... maar waar ik wel bang voor ben, en dat is de mens, dat hij deze woorden aangrijpt om een boom in huis te halen. Zo is het mensenhart, hij wil dit best wel graag. Dat wordt hij door de wereld niet zo bespot om bekrompenheid enz. En dat dit juist in deze tijd gezegd wordt vind ik ook wel begrijpelijk, er moet immers meer ruimte komen voor wat meer franje. Ik luisterde vanavond naar het kinderkerstfeest (elders) en dan denk ik wel eens: We halen gezangen de kerk in die niet altijd verantwoord zijn. Het klinkt best mooi, maar ik denk dat het niet vreemd is dat dit alleen 'sfeerverhogend' moet werken... En dat is niet de kern van het Kerstfeest. Dat is meer het X-mas van de wereld.