Maatregelen kerk ivm coronavirus

crossmountain

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Het hele RD onderzoek is hier te lezen: https://www.rd.nl/kerk-religie/rd-onder ... -1.1668808

Interessant om eens door te scrollen.

Ik verbaas me wel van sommige conservatieve reacties. Dat dit nog zou leven bij de achterban verwacht je niet.
Nu denk ik ook wel dat alleen de "hardliners" zulke opmerkingen plaatsen. Het overgrote deel dat geen moeite heeft met veranderingen zullen dat niet in een aparte opmerking benoemen, vermoed ik.
Gelukkig ben ik dan in jouw ogen geen hardliner meer. :D
Het is dat je op RF gezegd hebt dat je géén uitnodiging hebt gehad voor het onderzoek, want ik kwam toch wel een groot aantal zwart/wit uitspraken tegen waarvan ik dacht "kunnen zomaar van @Jantje zijn" :humhihi
Jantje

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Het hele RD onderzoek is hier te lezen: https://www.rd.nl/kerk-religie/rd-onder ... -1.1668808

Ik verbaas me wel van sommige conservatieve reacties. Dat dit nog zou leven bij de achterban verwacht je niet.
Nu denk ik ook wel dat alleen de "hardliners" zulke opmerkingen plaatsen. Het overgrote deel dat geen moeite heeft met veranderingen zullen dat niet in een aparte opmerking benoemen, vermoed ik.
Gelukkig ben ik dan in jouw ogen geen hardliner meer. :D
Het is dat je op RF gezegd heb dat je géén uitnodiging had gehad voor het onderzoek, want ik kwam toch wel een groot aantal zwart/wit uitspraken tegen waarvan ik dacht "kunnen zomaar van @Jantje zijn" :humhihi
:haha
Ik heb anders meerdere malen verkondigd op dit forum dat ik juist vóór beelduitzendingen ben. En gelukkig sta ik daarin ter rechterzijde ook niet alleen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Ad Anker schreef:Een eigenschap van veel predikanten dat ze geleerd hebben graag gezien te worden. Dan moet voor een lege kerk preken iets heel moeilijks zijn
Stiekem strelen al die blikken die op je gericht zijn natuurlijk je ego. Maar goed, in ons eigen beroep zijn andere dingen die onze eigen negatieve eigenschappen naar boven halen.

De reden waarom het moeilijk is om te preken voor een lege kerk is dat er geen interactie met de gemeente is. Normaal ziet een predikant tijdens een preek van alles aan een gemeente.
Als je na zeg drie kwartier iedereen (uiteraard niet letterlijk iedereen, maar wel veel mensen in de kerk) op het horloge ziet kijken of ziet gapen: tijd om er een eind aan te maken. Zie je iedereen verbaasd opkijken: tijd voor meer uitleg. Enzovoort.
Bij uitzendingen via internet voor een lege kerk ontbreekt die wisselwerking. Daardoor kan de predikant in de preek niet inspelen op datgene wat hij aan zijn gehoor merkt.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Delftenaar schreef:
Ad Anker schreef:Een eigenschap van veel predikanten dat ze geleerd hebben graag gezien te worden. Dan moet voor een lege kerk preken iets heel moeilijks zijn
Stiekem strelen al die blikken die op je gericht zijn natuurlijk je ego. Maar goed, in ons eigen beroep zijn andere dingen die onze eigen negatieve eigenschappen naar boven halen.

De reden waarom het moeilijk is om te preken voor een lege kerk is dat er geen interactie met de gemeente is. Normaal ziet een predikant tijdens een preek van alles aan een gemeente.
Als je na zeg drie kwartier iedereen (uiteraard niet letterlijk iedereen, maar wel veel mensen in de kerk) op het horloge ziet kijken of ziet gapen: tijd om er een eind aan te maken. Zie je iedereen verbaasd opkijken: tijd voor meer uitleg. Enzovoort.
Bij uitzendingen via internet voor een lege kerk ontbreekt die wisselwerking. Daardoor kan de predikant in de preek niet inspelen op datgene wat hij aan zijn gehoor merkt.
Of het eerste altijd waar is, ik spreek het niet tegen. Maar als alle blikken op je gericht zijn, en je iets van de verantwoordelijkheid voor de zielen voelt, kan het ook het opzien des te groter maken.

In de afgelopen weken heb ik meerdere malen voor een lege kerk gesproken. En inderdaad, je mist de interactie. Zeker als de enkele aanwezigen links of rechts van jou als spreker zitten. Het voelt het als spreken in het wilde weg, heel onwerkelijk. Dan is een camera voor je neus in het eerst even wennen, maar het geeft tenminste een punt om naar te kijken. Je hebt nog het idee: daar zit de gemeente.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

sweelinck 25 schreef:
Delftenaar schreef:

Of het eerste altijd waar is, ik spreek het niet tegen. Maar als alle blikken op je gericht zijn, en je iets van de verantwoordelijkheid voor de zielen voelt, kan het ook het opzien des te groter maken.

In de afgelopen weken heb ik meerdere malen voor een lege kerk gesproken. En inderdaad, je mist de interactie. Zeker als de enkele aanwezigen links of rechts van jou als spreker zitten. Het voelt het als spreken in het wilde weg, heel onwerkelijk. Dan is een camera voor je neus in het eerst even wennen, maar het geeft tenminste een punt om naar te kijken. Je hebt nog het idee: daar zit de gemeente.
Het zal wellicht net zo ongemakkelijk voelen als lesgeven via Teams. Al is er in een fysieke les veel meer interactie dan in een kerkdienst. Ik hoorde van een predikant dat hij zó blij was dat een ouderling zijn kinderen had meegebracht. Zo kon hij tenminste tegen iemand preken.

Onlangs luisterde ik een dienst mee met een gemeente waar een cd wordt ingezet ipv een vorm van samenzang uit de eigen gemeente. Dat klonk helemaal vreemd: vierstemmig massaal gezang terwijl er drie personen in de kerk zaten. In mijn gemeente hebben de ouderlingen afgesproken dat ze flink hard zingen allemaal. Ik geloof dat ze met z'n zessen zijn, en dat klinkt prima.
pierre27

Bericht door pierre27 »

pierre27 schreef:

Heb je ook voorbeelden van conservatieve reacties? Ik verbaas me eerlijk gezegd niet over wat ik las. Maar ik denk dat dit te maken heeft met referentiekaders. Inderdaad interessant om het door te lezen. Gezien het aantal abonnees dat reageerde is het ook wel een geslaagd onderzoek te noemen.
Heb je nog wat voorbeelden van conservatieve reacties @Bezorgd?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Een paar procent uit de (O)GGIN gaf aan wel beeld te hebben, maar dit heeft toch geen enkele (O)GGIN Gemeente ?
ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef:Een paar procent uit de (O)GGIN gaf aan wel beeld te hebben, maar dit heeft toch geen enkele (O)GGIN Gemeente ?
In elk geval niet openbaar.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef:
sweelinck 25 schreef:
Delftenaar schreef:

Het zal wellicht net zo ongemakkelijk voelen als lesgeven via Teams. Al is er in een fysieke les veel meer interactie dan in een kerkdienst. Ik hoorde van een predikant dat hij zó blij was dat een ouderling zijn kinderen had meegebracht. Zo kon hij tenminste tegen iemand preken.

Onlangs luisterde ik een dienst mee met een gemeente waar een cd wordt ingezet ipv een vorm van samenzang uit de eigen gemeente. Dat klonk helemaal vreemd: vierstemmig massaal gezang terwijl er drie personen in de kerk zaten. In mijn gemeente hebben de ouderlingen afgesproken dat ze flink hard zingen allemaal. Ik geloof dat ze met z'n zessen zijn, en dat klinkt prima.
Ik vind het ook prettig dat de dienst gewoon exact hetzelfde is als anders. Ik hoorde van de GKV bij ons in de buurt dat de predikant de preek op vrijdagavond zelf op video opneemt. Op zaterdag worden daar via EO zingt diverse liederen tussen gezet en het geheel wordt op zondag uitgezonden. Dat zou voor mij helemaal bevreemdend werken.

Bij ons hebben ze om de kinderen meer bij de dienst te betrekken aan iemand in de kerk gevraagd of zij een kindergedeelte wil houden. Dat kan voorafgaand aan de dienst geluisterd worden met de kinderen. Daarin wordt het bijbelverhaal verteld met een bijbehorend lied en zij houdt met handpoppen een toepassing van het bijbelverhaal in het dagelijks leven. Het duurt een klein kwartier en de kinderen vonden het geweldig.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
pierre27 schreef:

Heb je ook voorbeelden van conservatieve reacties? Ik verbaas me eerlijk gezegd niet over wat ik las. Maar ik denk dat dit te maken heeft met referentiekaders. Inderdaad interessant om het door te lezen. Gezien het aantal abonnees dat reageerde is het ook wel een geslaagd onderzoek te noemen.
Heb je nog wat voorbeelden van conservatieve reacties @Bezorgd?
Ja, moet je maar even lezen. Ik kan het helaas niet kopiëren vanuit dat bestand.
Maar bv het benadrukken dat het tijdelijk is "hierna graag weer over naar alleen luisteren". Waarom?
Of luisteren via Lucasontvanger, want dan hoeft de laptop niet aan. (iets dergelijks las ik ook vorige week, luisteren via het orgel? Hoe dan? )
Beeldpreek vergelijken met TV
Kerktelefoon ok, maar online diensten niet.

Dat dit soort denkbeelden aanwezig zouden zijn verwacht je niet.
Jij wel?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Weet van een geref. gemeente waarbij de (zeer conservatieve) kerkenraad bij het starten van de beeldverbinding heeft gecommuniceerd dat het een tijdelijke oplossing was en dat de YouTube-stream gelijk weer zou verdwijnen na de coronacrisis. Inmiddels zijn er zoveel positieve reacties vanuit de gezinnen, jongeren, zendingswerken en het lokale ref. bejaardentehuis dat de kerkenraad de beeldverbinding wel wil houden. De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend. Nieuwe ontwikkelingen zijn soms gewoon even wennen.
ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Bezorgd schreef:

Ja, moet je maar even lezen. Ik kan het helaas niet kopiëren vanuit dat bestand.
Maar bv het benadrukken dat het tijdelijk is "hierna graag weer over naar alleen luisteren". Waarom?
Of luisteren via Lucasontvanger, want dan hoeft de laptop niet aan. (iets dergelijks las ik ook vorige week, luisteren via het orgel? Hoe dan? )
Een Lucasontvanger heeft een audio-out aansluiting, veel digitale orgels een audio-in.
Zo kun je de preek via de luidsprekers van het orgel beluisteren.
Lucasontvanger kan via telefoonlijn of internet.
Jantje

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:Zo kun je de preek via de luidsprekers van het orgel beluisteren.
Worden die mensen dan niet doof? :oO
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
ejvl schreef:Zo kun je de preek via de luidsprekers van het orgel beluisteren.
Worden die mensen dan niet doof? :oO
Er zal vast een volumeknopje aanwezig zijn ;-)
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Erskinees schreef:Weet van een geref. gemeente waarbij de (zeer conservatieve) kerkenraad bij het starten van de beeldverbinding heeft gecommuniceerd dat het een tijdelijke oplossing was en dat de YouTube-stream gelijk weer zou verdwijnen na de coronacrisis. Inmiddels zijn er zoveel positieve reacties vanuit de gezinnen, jongeren, zendingswerken en het lokale ref. bejaardentehuis dat de kerkenraad de beeldverbinding wel wil houden. De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend. Nieuwe ontwikkelingen zijn soms gewoon even wennen.
Ik heb de indruk dat veel GG predikanten (ook de behoudender) er zelf niet tegen zijn, maar dat het tegengehouden wordt door de kerkenraad. Diverse predikanten zijn met beeld zichtbaar als ze niet in hun eigen gemeente preken. Terwijl die gemeenten het standpunt hebben dat als de predikant er tegen is er alleen geluid zal zijn. Als er de predikant dan toch meewerkt aan beeld in een een andere gemeente lijkt mij dat hij er zelf geen bezwaar tegen heeft. Vaak zijn kerkenraden conservatiever dan hun predikant. Dat zie je ook op andere vlakken.
Plaats reactie