Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mistig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Valcke schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:Toch denk ik dat Orchidee hierin gelijk heeft...
Ik heb het van meerdere mensen ook al vernomen en zelf in een preek van deze dominee gehoord.

'Als protestanten mogen we protesteren.'
En als de minister langskomt, 'dan slaan we hem met Gods Woord terug naar huis'.
@Orchidee beweert dingen die steeds onjuist blijken te zijn, aangezien ze steeds worden tegengesproken. Dat is wel vreemd.

Ik geef de dominee groot gelijk. Het is nooit verboden geweest om met maximaal 30 mensen in de kerk te zitten.

En ik heb er op mijn beurt moeite mee als de ouderling bidt dat we de overheid moeten gehoorzamen, terwijl er bij ons nog steeds maar minimale bezetting is in de eredienst, ook gisteren.
Dat iets wordt tegengesproken, is geen bewijs dat het onjuist is.
Volgens mij is met bronnen aangetoond dat een aantal beweringen niet kloppen.

Maar stel dat er nu meer mensen in de kerk zaten dan volgens de noodverordening zou mogen, wat dan nog? Wanneer Calvijn en onze oudvaders zouden leven, zouden zij de vloer aanvegen met de hedendaagse uitleg van het vijfde gebod. Wanneer ds. Kort dit ook zo voelt, dan ben ik het van harte met hem eens.
Ik heb een willekeurige preek van hem beluisterd (staan gewoon open op kerkdienstgemist.nl) en ik vond het eerder opruiend, dan constructief. Als mijn predikant zulke taal zou bezigen, dan zou ik heel veel moeite moeten doen om hem serieus te nemen. Verder zal ik er niet al te veel woorden aan vuil maken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Orchidee

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

refo schreef:

Dat iets wordt tegengesproken, is geen bewijs dat het onjuist is.
Precies, spijker op z'n kop!

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Valcke

Bericht door Valcke »

Mistig schreef:
Valcke schreef:Volgens mij is met bronnen aangetoond dat een aantal beweringen niet kloppen.

Maar stel dat er nu meer mensen in de kerk zaten dan volgens de noodverordening zou mogen, wat dan nog? Wanneer Calvijn en onze oudvaders zouden leven, zouden zij de vloer aanvegen met de hedendaagse uitleg van het vijfde gebod. Wanneer ds. Kort dit ook zo voelt, dan ben ik het van harte met hem eens.
Ik heb een willekeurige preek van hem beluisterd (staan gewoon open op kerkdienstgemist.nl) en ik vond het eerder opruiend, dan constructief. Als mijn predikant zulke taal zou bezigen, dan zou ik heel veel moeite moeten doen om hem serieus te nemen. Verder zal ik er niet al te veel woorden aan vuil maken.
Ik zeg niet dat ik zijn uitdrukkingen overneem.

Maar ik ben heel blij wanneer ik nog iets verneem van protest tegen de ongekende maatregelen van de overheid. Daar ontbreekt het maar al te veel aan. Een predikant die in deze kritiekloos staat tegen de overheid, verstaat niets van zijn roeping.
Laatst gewijzigd door Valcke op 08 jun 2020, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Mistig schreef:
Valcke schreef:Volgens mij is met bronnen aangetoond dat een aantal beweringen niet kloppen.

Ik zeg niet dat ik zijn uitdrukkingen overneem.

Maar ik ben heel blij wanneer ik nog iets verneem van protest verneem tegen de ongekende maatregelen van de overheid. Daar ontbreekt het maar al te veel aan. Een predikant die in deze kritiekloos staat tegen de overheid, verstaat niets van zijn roeping.
Grote uitspraak van je, ik zou dat echt niet op me durven nemen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Het hele RD onderzoek is hier te lezen: https://www.rd.nl/kerk-religie/rd-onder ... -1.1668808

Interessant om eens door te scrollen.

Ik verbaas me wel van sommige conservatieve reacties. Dat dit nog zou leven bij de achterban verwacht je niet.
Nu denk ik ook wel dat alleen de "hardliners" zulke opmerkingen plaatsen. Het overgrote deel dat geen moeite heeft met veranderingen zullen dat niet in een aparte opmerking benoemen, vermoed ik.
Heb je ook voorbeelden van conservatieve reacties? Ik verbaas me eerlijk gezegd niet over wat ik las. Maar ik denk dat dit te maken heeft met referentiekaders. Inderdaad interessant om het door te lezen. Gezien het aantal abonnees dat reageerde is het ook wel een geslaagd onderzoek te noemen.
Heb je nog wat voorbeelden van conservatieve reacties @Bezorgd?
Ja, moet je maar even lezen. Ik kan het helaas niet kopiëren vanuit dat bestand.
Maar bv het benadrukken dat het tijdelijk is "hierna graag weer over naar alleen luisteren". Waarom?
Of luisteren via Lucasontvanger, want dan hoeft de laptop niet aan. (iets dergelijks las ik ook vorige week, luisteren via het orgel? Hoe dan? )
Beeldpreek vergelijken met TV
Kerktelefoon ok, maar online diensten niet.

Dat dit soort denkbeelden aanwezig zouden zijn verwacht je niet.
Jij wel?

Dank voor je antwoord. Ik heb het document gelezen en las deze dingen ook. Ik vind het persoonlijk minder conservatief overkomen en ben wat dat betreft ook terughoudender. Nietemin vond ik het verhaal over de Lucasontvanger ook onduidelijk. Jazeker verwacht ik (op goede groenden) dat die denkbeelden aanwezig zijn. Zal ongetwijfeld ook zijn achtergrond hebben dat ik zo denk:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig

Bericht door Mistig »

In de GG van Vlaardingen hebben ze op zondagen 5 en 12 juli sowieso doopdiensten.
Eventueel de zondag erna ook nog.

In onze eigen gemeente (GG Capelle-Middelwatering) hebben we in juli ook drie doopdiensten én een belijdenisdienst.

Dat gaan we nu ook krijgen natuurlijk, veel doopdiensten achter elkaar.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De lockdownmaatregelen in België waren beduidend strenger dan in Nederland, inmiddels is men in België flexibeler qua erediensten dan Nederland. Honderd personen zijn nu al toegestaan, tweehonderd personen vanaf 1 juli https://www.rd.nl/kerk-religie/belgi%C3 ... -1.1670097.
Jantje

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:In de GG van Vlaardingen hebben ze op zondagen 5 en 12 juli sowieso doopdiensten.

In onze eigen gemeente (GG Capelle-Middelwatering) hebben we in juli ook drie doopdiensten én een belijdenisdienst.

Wat denk je van grote gemeenten als Barneveld en Rijssen?

Ik zie dat ze in Rijssen-Noord dat ook doen. En Barneveld-Zuid heeft al twee weekdiensten belegd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zag dat er een dominee was die een spatscherm heeft ontwikkeld, dat lijkt mij ook wel een goed idee.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:De lockdownmaatregelen in België waren beduidend strenger dan in Nederland, inmiddels is men in België flexibeler qua erediensten dan Nederland. Honderd personen zijn nu al toegestaan, tweehonderd personen vanaf 1 juli https://www.rd.nl/kerk-religie/belgi%C3 ... -1.1670097.
Zijn daar kerken die met 200 mensen samenkomen normaliter? Ik vraag het me af, al weet ik het echt niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:De lockdownmaatregelen in België waren beduidend strenger dan in Nederland, inmiddels is men in België flexibeler qua erediensten dan Nederland. Honderd personen zijn nu al toegestaan, tweehonderd personen vanaf 1 juli https://www.rd.nl/kerk-religie/belgi%C3 ... -1.1670097.
Zijn daar kerken die met 200 mensen samenkomen normaliter? Ik vraag het me af, al weet ik het echt niet.
Die zijn er minder als in Nederland inderdaad. Maar ook daar heb je bijvoorbeeld de La Nouvelle Jerusalem uit Brussel, die wekelijks 2500 personen ontvangt normaliter.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 10 jun 2020, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

Mistig schreef:In de GG van Vlaardingen hebben ze op zondagen 5 en 12 juli sowieso doopdiensten.

Niet sowieso maar zo de Heere wil en wij leven zullen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:

Er zijn ook gemeenten waar tot een paar jaar terug er maandelijks een doopdienst was, maar waar er nu nog geen haast en noodzaak is om de tweede van dit jaar te gaan houden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:
Die zijn er minder als in Nederland inderdaad. Maar ook daar heb je bijvoorbeeld de La Nouvelle Jerusalem uit Brussel, die wekelijks 2500 personen ontvangt normaliter.
Dat ziet er zo uit:
Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
refo schreef:

Er zijn ook gemeenten waar tot een paar jaar terug er maandelijks een doopdienst was, maar waar er nu nog geen haast en noodzaak is om de tweede van dit jaar te gaan houden.
@refo Uiteraard. Alles wat op dit forum geschreven wordt, is met dien verstande.

@Bezorgd Wat wil je ermee zeggen? Dat er geen kindertjes meer worden geboren?

Bij ons in de gemeente hebben we jaren gehad dat het wat minder was. Dit jaar waren er veel mensen zwanger en stonden er ook bovengemiddeld veel trouwdiensten in de planning. Het hoopt nu op.
Plaats reactie