Genadetijd
Genadetijd
Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Genadetijd
Niet reanimeren, iemand moet toch ook gewoon kunnen sterven? Reanimeren is geen wondermiddel, veelal krijg je een hart niet meer aan de praat, zeker niet op zo'n hoge leeftijd.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Genadetijd
Misschien helpt het om te weten dat in het verpleeghuis niet gereanimeerd wordt in een dergelijke situatie. Ook niet op de SEH.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Iemand die zo broos en kwetsbaar is, doe je meer kwaad dan goed. De kans dat er iemand daar onbeschadigd uitkomt is vrijwel nihil.
Denk dan aan gebroken ribben en hersenbeschadiging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Genadetijd
Ja ook reformatorische huizen hebben in principe een niet_reanimeren belijd.Mara schreef:Misschien helpt het om te weten dat in het verpleeghuis niet gereanimeerd wordt in een dergelijke situatie. Ook niet op de SEH.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Iemand die zo broos en kwetsbaar is, doe je meer kwaad dan goed. De kans dat er iemand daar onbeschadigd uitkomt is vrijwel nihil.
Denk dan aan gebroken ribben en hersenbeschadiging.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Genadetijd
Een situatie zoals deze kan een behoorlijke impact hebben.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als zo iemand al overleefd, is het nog maar de vraag hoe ze uit de situatie komen. De kans is groot dat de persoon totaal niet meer bereikbaar is. Ik begrijp best het punt van de voorstanders. Maar deze persoon heeft 82 jaar genadetijd gehad.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-
Online
- Berichten: 6349
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Genadetijd
Moeten wij dan bepalen hoeveel genadetijd iemand krijgt? Ik snap je statement wel hoor, maar het voelt krom.Nasrani schreef:Een situatie zoals deze kan een behoorlijke impact hebben.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als zo iemand al overleefd, is het nog maar de vraag hoe ze uit de situatie komen. De kans is groot dat de persoon totaal niet meer bereikbaar is. Ik begrijp best het punt van de voorstanders. Maar deze persoon heeft 82 jaar genadetijd gehad.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Genadetijd
Nee natuurlijk niet, maar moeten wij een leven onnodig rekken, soms moet je terugtreden, je dood haar toch niet actief?HersteldHervormd schreef:Moeten wij dan bepalen hoeveel genadetijd iemand krijgt? Ik snap je statement wel hoor, maar het voelt krom.Nasrani schreef:Een situatie zoals deze kan een behoorlijke impact hebben.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als zo iemand al overleefd, is het nog maar de vraag hoe ze uit de situatie komen. De kans is groot dat de persoon totaal niet meer bereikbaar is. Ik begrijp best het punt van de voorstanders. Maar deze persoon heeft 82 jaar genadetijd gehad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Genadetijd
Ik zou daar nog een vraag tegenover kunnen stellen: als het einde komt wie zijn wij om dat uit te stellen? Deze vragen zijn zo lastig en als je daar over moet beslissen is dat een zware last, zeker als er verdeeldheid is en bovenstaand argument gebruikt wordt.HersteldHervormd schreef:Moeten wij dan bepalen hoeveel genadetijd iemand krijgt? Ik snap je statement wel hoor, maar het voelt krom.Nasrani schreef:Een situatie zoals deze kan een behoorlijke impact hebben.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als zo iemand al overleefd, is het nog maar de vraag hoe ze uit de situatie komen. De kans is groot dat de persoon totaal niet meer bereikbaar is. Ik begrijp best het punt van de voorstanders. Maar deze persoon heeft 82 jaar genadetijd gehad.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-
Online
- Berichten: 6349
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Genadetijd
Je begint dan wel gelijk met de stelling: áls het einde komt...Nasrani schreef:Ik zou daar nog een vraag tegenover kunnen stellen: als het einde komt wie zijn wij om dat uit te stellen? Deze vragen zijn zo lastig en als je daar over moet beslissen is dat een zware last, zeker als er verdeeldheid is en bovenstaand argument gebruikt wordt.HersteldHervormd schreef:Moeten wij dan bepalen hoeveel genadetijd iemand krijgt? Ik snap je statement wel hoor, maar het voelt krom.Nasrani schreef:Een situatie zoals deze kan een behoorlijke impact hebben.Bijdrager schreef:Een vrouw van 82 jaar, broos en erg dement. Weet nergens meer van. Komt de vraag bij de familie. Wel of niet reanimeren bij hartstilstand. Familie is verdeeld. Het doorslaggevende argument voor de voorstanders is: reanimeren omdat het nog genadetijd is. Is dit reëel gezien de toestand van de vrouw. Reanimeren is ook erg ingrijpend, zowel tijdens de reanimatie als de tijd daarna. Wat is ethisch gezien verantwoord?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als zo iemand al overleefd, is het nog maar de vraag hoe ze uit de situatie komen. De kans is groot dat de persoon totaal niet meer bereikbaar is. Ik begrijp best het punt van de voorstanders. Maar deze persoon heeft 82 jaar genadetijd gehad.
Maar hoe weet je dat? Of als je 85 bent geweest of zoiets, dan is het einde er?
We laten een jongeman van 30, die thuis een gezin hebt, toch ook niet gaan onder het mom; het is zijn einde?
Maar je hebt wel gelijk, het is echt heel erg moeilijk, ik vind dat ook. Wel denk ik dat de bevolking van Nederland in het algemeen steeds sneller en massaler het gedachtegoed van D66 overneemt, of in ieder geval er wel gedeeltelijk achter staat. Dat vind ik zorgwekkend.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Genadetijd
Bij een hartstilstand bij iemand op hoge leeftijd, is 'als het einde komt' een reële gedachte.HersteldHervormd schreef:
Je begint dan wel gelijk met de stelling: áls het einde komt...
Maar hoe weet je dat? Of als je 85 bent geweest of zoiets, dan is het einde er?
We laten een jongeman van 30, die thuis een gezin hebt, toch ook niet gaan onder het mom; het is zijn einde?
Maar je hebt wel gelijk, het is echt heel erg moeilijk, ik vind dat ook. Wel denk ik dat de bevolking van Nederland in het algemeen steeds sneller en massaler het gedachtegoed van D66 overneemt, of in ieder geval er wel gedeeltelijk achter staat. Dat vind ik zorgwekkend.
Je laatste zinnen begrijp ik, maar die laten wellicht deze oprechte vraag richting een politieke discussie gaan.
-
Online
- Berichten: 6349
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Genadetijd
Nee daar heb je ook gelijk in, het is en blijft een ethisch moeilijk onderwerp...Zeeuw schreef:Bij een hartstilstand bij iemand op hoge leeftijd, is 'als het einde komt' een reële gedachte.HersteldHervormd schreef:
Je begint dan wel gelijk met de stelling: áls het einde komt...
Maar hoe weet je dat? Of als je 85 bent geweest of zoiets, dan is het einde er?
We laten een jongeman van 30, die thuis een gezin hebt, toch ook niet gaan onder het mom; het is zijn einde?
Maar je hebt wel gelijk, het is echt heel erg moeilijk, ik vind dat ook. Wel denk ik dat de bevolking van Nederland in het algemeen steeds sneller en massaler het gedachtegoed van D66 overneemt, of in ieder geval er wel gedeeltelijk achter staat. Dat vind ik zorgwekkend.
Je laatste zinnen begrijp ik, maar die laten wellicht deze oprechte vraag richting een politieke discussie gaan.
Ik ben zelf wat huiverig ervoor om dit soort dingen in te vullen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Genadetijd
Ja, dat begrijp ik.HersteldHervormd schreef:Nee daar heb je ook gelijk in, het is en blijft een ethisch moeilijk onderwerp...Zeeuw schreef:Bij een hartstilstand bij iemand op hoge leeftijd, is 'als het einde komt' een reële gedachte.HersteldHervormd schreef:
Je begint dan wel gelijk met de stelling: áls het einde komt...
Maar hoe weet je dat? Of als je 85 bent geweest of zoiets, dan is het einde er?
We laten een jongeman van 30, die thuis een gezin hebt, toch ook niet gaan onder het mom; het is zijn einde?
Maar je hebt wel gelijk, het is echt heel erg moeilijk, ik vind dat ook. Wel denk ik dat de bevolking van Nederland in het algemeen steeds sneller en massaler het gedachtegoed van D66 overneemt, of in ieder geval er wel gedeeltelijk achter staat. Dat vind ik zorgwekkend.
Je laatste zinnen begrijp ik, maar die laten wellicht deze oprechte vraag richting een politieke discussie gaan.
Ik ben zelf wat huiverig ervoor om dit soort dingen in te vullen.
Re: Genadetijd
Die stelling is inderdaad zwart-wit. En ik kan dit zeker niet voor een ander invullen. Maar bij een jongeman van 30 is de kans dat hij 'gezond' uit een reanimatie komt wel groter dan bij een persoon van 82 die dementerend is. Ik heb de cijfers niet paraat maar toen ik ze een keer las schrok ik van het kleine percentage wat er zonder gevolgen doorheen komt.HersteldHervormd schreef:Je begint dan wel gelijk met de stelling: áls het einde komt...Nasrani schreef: Ik zou daar nog een vraag tegenover kunnen stellen: als het einde komt wie zijn wij om dat uit te stellen? Deze vragen zijn zo lastig en als je daar over moet beslissen is dat een zware last, zeker als er verdeeldheid is en bovenstaand argument gebruikt wordt.
Maar hoe weet je dat? Of als je 85 bent geweest of zoiets, dan is het einde er?
We laten een jongeman van 30, die thuis een gezin hebt, toch ook niet gaan onder het mom; het is zijn einde?
Maar je hebt wel gelijk, het is echt heel erg moeilijk, ik vind dat ook. Wel denk ik dat de bevolking van Nederland in het algemeen steeds sneller en massaler het gedachtegoed van D66 overneemt, of in ieder geval er wel gedeeltelijk achter staat. Dat vind ik zorgwekkend.
Wat bedoel je met het gedachtegoed van D66?
Ik heb een soortgelijke casus meegemaakt als de beginner van dit topic. De voorstanders gebruikten ook het argument genadetijd. Tegenstanders vindt ik een zwaar woord, maar als je dan hoort en leest wat een reanimatie met een persoon doet. Mag er ook een moment zijn, zeker bij ouderen als het lichaam en de geest 'op' zijn om rustig te sterven? Dat is er bij een reanimatie niet bij. De Bijbel leert ons in Psalm 31 toch dat onze tijden in Gods hand zijn. En als er dan nog genadetijd moet zijn aan het einde als iemand dementerend is dan vindt ik dat verschrikkelijk. Wat is er dan met Gods aanbod gedaan wat iedere keer weer tot die persoon is gekomen? Bij God zijn alle dingen mogelijk, dat weet ik ook wel. Maar het is wel een aanklacht om het van dat moment af te laten hangen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Genadetijd
Een mooie eerlijke gedachten.Nasrani schreef:Die stelling is inderdaad zwart-wit. En ik kan dit zeker niet voor een ander invullen. Maar bij een jongeman van 30 is de kans dat hij 'gezond' uit een reanimatie komt wel groter dan bij een persoon van 82 die dementerend is. Ik heb de cijfers niet paraat maar toen ik ze een keer las schrok ik van het kleine percentage wat er zonder gevolgen doorheen komt.HersteldHervormd schreef:Je begint dan wel gelijk met de stelling: áls het einde komt...Nasrani schreef: Ik zou daar nog een vraag tegenover kunnen stellen: als het einde komt wie zijn wij om dat uit te stellen? Deze vragen zijn zo lastig en als je daar over moet beslissen is dat een zware last, zeker als er verdeeldheid is en bovenstaand argument gebruikt wordt.
Maar hoe weet je dat? Of als je 85 bent geweest of zoiets, dan is het einde er?
We laten een jongeman van 30, die thuis een gezin hebt, toch ook niet gaan onder het mom; het is zijn einde?
Maar je hebt wel gelijk, het is echt heel erg moeilijk, ik vind dat ook. Wel denk ik dat de bevolking van Nederland in het algemeen steeds sneller en massaler het gedachtegoed van D66 overneemt, of in ieder geval er wel gedeeltelijk achter staat. Dat vind ik zorgwekkend.
Wat bedoel je met het gedachtegoed van D66?
Ik heb een soortgelijke casus meegemaakt als de beginner van dit topic. De voorstanders gebruikten ook het argument genadetijd. Tegenstanders vindt ik een zwaar woord, maar als je dan hoort en leest wat een reanimatie met een persoon doet. Mag er ook een moment zijn, zeker bij ouderen als het lichaam en de geest 'op' zijn om rustig te sterven? Dat is er bij een reanimatie niet bij. De Bijbel leert ons in Psalm 31 toch dat onze tijden in Gods hand zijn. En als er dan nog genadetijd moet zijn aan het einde als iemand dementerend is dan vindt ik dat verschrikkelijk. Wat is er dan met Gods aanbod gedaan wat iedere keer weer tot die persoon is gekomen? Bij God zijn alle dingen mogelijk, dat weet ik ook wel. Maar het is wel een aanklacht om het van dat moment af te laten hangen.
Ook als je 85 jaar nee tegen God gezegd hebt, zou je dan na een reanimatie terwijl je dement bent opeens wel ja zeggen, let wel bij God is alles mogelijk,maar de moordenaar aan het kruis wendde zich in zijn laatste uren tot de Heere Jezus. Een uitgaande daad van het geloof.
Niet een "hij kon nog bekeerd worden"
De Heere Jezus roept en lokt... maar Hij huilt als ze Zijn roepstem in de wind geslagen hebben.
Laatst gewijzigd door samanthi op 12 sep 2020, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Genadetijd
Kun je in het geval van dementie überhaupt nog spreken van genadetijd?