Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Het probleem is dat er mensen zijn die de ene keer zo spreken, en de andere keer zus. Ik mis wel eens de vaste lijnen.
De ene keer kan ik heel goed bv Jantje bijvallen. Maar een andere keer hoor ik iets wat ik met het andere niet kan rijmen.
Vertel eens? Wanneer kun je me goed bijvallen en wanneer kan je het ene niet met het andere rijmen? Kun je van beiden een voorbeeld noemen?

Ik ben zeer nieuwsgierig.
Laat ik eerst zeggen dat ik ergens een zwak voor je heb. Ik geloof dat je eerlijk probeert te zijn. :)
Maar het kan niet zo zijn als we onze geloofsleer recht kennen en belijden dat ik per definitie elke predikant klakkeloos kan bijvallen. Ik kan nooit zeggen: Die en die dominee zegt het dus.. Of het is een dominee van de GG dus.. Dat kan ik niet, misschien dat ik aan de ene kant wat breder blik, en aan de andere kant wat nauwer.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4037
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Het probleem is dat er mensen zijn die de ene keer zo spreken, en de andere keer zus. Ik mis wel eens de vaste lijnen.
De ene keer kan ik heel goed bv Jantje bijvallen. Maar een andere keer hoor ik iets wat ik met het andere niet kan rijmen.
Vertel eens? Wanneer kun je me goed bijvallen en wanneer kan je het ene niet met het andere rijmen? Kun je van beiden een voorbeeld noemen?

Ik ben zeer nieuwsgierig.
Laat ik eerst zeggen dat ik ergens een zwak voor je heb. Ik geloof dat je eerlijk probeert te zijn. :)
Maar het kan niet zo zijn als we onze geloofsleer recht kennen en belijden dat ik per definitie elke predikant klakkeloos kan bijvallen. Ik kan nooit zeggen: Die en die dominee zegt het dus.. Of het is een dominee van de GG dus.. Dat kan ik niet, misschien dat ik aan de ene kant wat breder blik, en aan de andere kant wat nauwer.
Maak het niet zo persoonlijk, zo meteen is de vlam weer in de pan, heb je niks aan.
Ga lekker slapen, welterusten!
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Het probleem is dat er mensen zijn die de ene keer zo spreken, en de andere keer zus. Ik mis wel eens de vaste lijnen.
De ene keer kan ik heel goed bv Jantje bijvallen. Maar een andere keer hoor ik iets wat ik met het andere niet kan rijmen.
Vertel eens? Wanneer kun je me goed bijvallen en wanneer kan je het ene niet met het andere rijmen? Kun je van beiden een voorbeeld noemen?

Ik ben zeer nieuwsgierig.
Laat ik eerst zeggen dat ik ergens een zwak voor je heb. Ik geloof dat je eerlijk probeert te zijn. :)
Maar het kan niet zo zijn als we onze geloofsleer recht kennen en belijden dat ik per definitie elke predikant klakkeloos kan bijvallen. Ik kan nooit zeggen: Die en die dominee zegt het dus.. Of het is een dominee van de GG dus.. Dat kan ik niet, misschien dat ik aan de ene kant wat breder blik, en aan de andere kant wat nauwer.
Maak het niet zo persoonlijk, zo meteen is de vlam weer in de pan, heb je niks aan.
Ga lekker slapen, welterusten!
Wat is het persoonlijk aan, we proberen gewoon eerlijk te zijn. Niet draaien en niet konkelen.
En ook een goede nacht gewenst.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Bezorgd »

Eens met DIA. Als er bij Jantje een GG sticker opzit is het bij voorbaat goed.

Zo werkt het niet.







;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Niets aan de hand hoor, @Terri. Ik snap wat @DIA bedoelt. Maar ik ben het niet met hem eens. Ook niet met @Bezorgd, trouwens. En dat mag. Toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10520
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Zita »

Je mag vooral weer ontopic gaan.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Thea »

Ik weet ook niet of we jongeren als ijkpunt moeten nemen voor het begrijpen van de Bijbel. Wat ik van me zelf herinner uit mijn jeugdjaren is, dat ik veel meer had aan boekjes die over de bijbel gingen, dan aan de bijbel zelf. Ik vond de bijbel een moeilijk boek, omdat het zo geestelijk is geschreven en ik daar geen 'verstand' van had. Ik had zo de uitleg nodig uit preken, prekenboeken etc. Om zo ook vertrouwd te raken met de inhoud van de bijbel.
Nu ik meer 'kennis' heb, begrijp ik de bijbel ook veel beter en 'heb' ik ook meer aan, ook tijdens het zelfstandig bijbellezen.
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Dat heb ik nooit gehad, en volgens mij is dat ook niet goed. De Bijbel hoort ook voor zichzelf te spreken.
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door KDD »

.
Laatst gewijzigd door KDD op 31 okt 2020, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door KDD »

Thea schreef:Ik weet ook niet of we jongeren als ijkpunt moeten nemen voor het begrijpen van de Bijbel. Wat ik van me zelf herinner uit mijn jeugdjaren is, dat ik veel meer had aan boekjes die over de bijbel gingen, dan aan de bijbel zelf. Ik vond de bijbel een moeilijk boek, omdat het zo geestelijk is geschreven en ik daar geen 'verstand' van had. Ik had zo de uitleg nodig uit preken, prekenboeken etc. Om zo ook vertrouwd te raken met de inhoud van de bijbel.
Nu ik meer 'kennis' heb, begrijp ik de bijbel ook veel beter en 'heb' ik ook meer aan, ook tijdens het zelfstandig bijbellezen.
Ik heb het op ongeveer dezelfde manier ervaren. En zelfs nu merk ik dat ik meer meditaties en preken lees die Gods Woord uitleggen dan Gods Woord zelf.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat heb ik nooit gehad, en volgens mij is dat ook niet goed. De Bijbel hoort ook voor zichzelf te spreken.
Precies.

Zomaar een stukje met enkel de kanttekeningen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Ik vind het erg schokkend. En dominees werken daaraan mee door allerlei kinderbijbels voor volwassenen uit te geven. In plaats van te zorgen voor een normaal leesbare vertaling. Die is er overigens al. Voor mensen die de HSV niet kunnen begrijpen, is er gelukkig nog de Bijbel in gewone taal.

Maar goed. Er zijn mensen die daartegen zijn, en daarom lezen mensen dan maar niet de bijbel, maar preken. Het kan verkeren. Dat is precies wat de RKK in de tijd van de Reformatie ook bepleitte. Die is daar reeds lang van teruggekomen, maar de Gereformeerde Gemeenten zijn inmiddels roomser dan de RKK, op dit punt althans.
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door KDD »

Wat is het verschil tussen het luisteren naar een preek van een uur over één tekst en het lezen van een meditatie over dezelfde text van een bladzijde?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door samanthi »

KDD schreef:Wat is het verschil tussen het luisteren naar een preek van een uur over één tekst en het lezen van een meditatie over dezelfde text van een bladzijde?
Het één doe je met je oren het ándere met je ogen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door samanthi »

KDD schreef:
Thea schreef:Ik weet ook niet of we jongeren als ijkpunt moeten nemen voor het begrijpen van de Bijbel. Wat ik van me zelf herinner uit mijn jeugdjaren is, dat ik veel meer had aan boekjes die over de bijbel gingen, dan aan de bijbel zelf. Ik vond de bijbel een moeilijk boek, omdat het zo geestelijk is geschreven en ik daar geen 'verstand' van had. Ik had zo de uitleg nodig uit preken, prekenboeken etc. Om zo ook vertrouwd te raken met de inhoud van de bijbel.
Nu ik meer 'kennis' heb, begrijp ik de bijbel ook veel beter en 'heb' ik ook meer aan, ook tijdens het zelfstandig bijbellezen.
Ik heb het op ongeveer dezelfde manier ervaren. En zelfs nu merk ik dat ik meer meditaties en preken lees die Gods Woord uitleggen dan Gods Woord zelf.
Begin eens met een kort hoofdstuk, bijv een brief, lees tekst voor tekst en vraag je af wat het je te zeggen heeft, wat belangrijk is, bidt ervoor en erna, lees de vewijsteksten, de kanttekeningen erbij, maar hou je eens een poosje bij de Schrift alleen, het is niet verkeerd om een meditatie oid te lezen, maar een meditatie heeft een thema en meestal blijven andere teksten liggen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie