Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door KDD »

samanthi schreef:
KDD schreef:Wat is het verschil tussen het luisteren naar een preek van een uur over één tekst en het lezen van een meditatie over dezelfde text van een bladzijde?
Het één doe je met je oren het ándere met je ogen
:)

Je zeg toch ook niet dat preken kinder verhalen zijn voor oudere mensen. Ik vind dat algemeen ik veel meer heb aan korte bijbel stukjes met veel uitleg dan andersom.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Thea »

Voor het lezen van de Bijbel heb je Woord en Geest nodig. ik vind dat er teveel de nadruk wordt gelegd op het Woord alleen. Dan krijg je scheefgroei. Net zoals wanneer er teveel de nadruk wordt gelegd op de Geest alleen. Daar lijkt ook het benadrukken van het Woord alleen tegen te ageren. Je moet het naast elkaar laten staan, het is allebei evenveel nodig voor het juiste verstaan van de Bijbel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door samanthi »

Thea schreef:Voor het lezen van de Bijbel heb je Woord en Geest nodig. ik vind dat er teveel de nadruk wordt gelegd op het Woord alleen. Dan krijg je scheefgroei. Net zoals wanneer er teveel de nadruk wordt gelegd op de Geest alleen. Daar lijkt ook het benadrukken van het Woord alleen tegen te ageren. Je moet het naast elkaar laten staan, het is allebei evenveel nodig voor het juiste verstaan van de Bijbel.
Het één sluit het ander toch niet uit?

Maar het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het Woord van God, de Bijbel.

Je kunt de Bijbel overschatten als je hem onder je kussen legt als bescherming of zo.

Ik zei ook bidt voor je gaat lezen en bidt erna, je hebt de Heilige Geest nodig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Thea »

@Samanthi, ja dat begrijp ik. Wat ik alleen bedoel te zeggen, is dat we niet alleen de bijbel en bijbelstudie nodig hebben, maar ook de prediking. De prediking is het voertuig van de Heilige Geest. Hij wil ons, door middel van Zijn dienaren, uitleg geven over dit Woord.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door samanthi »

Thea schreef:@Samanthi, ja dat begrijp ik. Wat ik alleen bedoel te zeggen, is dat we niet alleen de bijbel en bijbelstudie nodig hebben, maar ook de prediking. De prediking is het voertuig van de Heilige Geest. Hij wil ons, door middel van Zijn dienaren, uitleg geven over dit Woord.
God gebruikt de dwaasheid der prediking, maar je hebt als eerste het Woord zelf nodig, gewerkt door de Heilige Geest.

Predikanten kunnen het Woord dichtbij brengen.
Toch moeten ook zij zich bij het Woord en aan het Woord houden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Ik vind dat er wel iets te zeggen is voor de werking van de heilige Geest in het tegenwoordig stellen van het Woord. Maar dat betekent niet dat preken en meditaties in de plaats komen van het spreken van God in de Schrift. En daarom vind ik deze discussie heel schokkend en onreformatorisch.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik vind dat er wel iets te zeggen is voor de werking van de heilige Geest in het tegenwoordig stellen van het Woord. Maar dat betekent niet dat preken en meditaties in de plaats komen van het spreken van God in de Schrift. En daarom vind ik deze discussie heel schokkend en onreformatorisch.
Toch gebeurd dat juist heel vaak, een dagboekje een meditatie en de Bijbel blijft vrijwel dicht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Dat zal, maar dat is meer Rooms in de middeleeuwse zin van het woord dan reformatorisch in de oorspronkelijke zin van het woord. Maar helaas is een deel van wat zich reformatorisch noemt, niet reformatorisch in de ware zin van het woord.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat zal, maar dat is meer Rooms in de middeleeuwse zin van het woord dan reformatorisch in de oorspronkelijke zin van het woord. Maar helaas is een deel van wat zich reformatorisch noemt, niet reformatorisch in de ware zin van het woord.
Sola scriptura
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door KDD »

samanthi schreef:
DDD schreef:Ik vind dat er wel iets te zeggen is voor de werking van de heilige Geest in het tegenwoordig stellen van het Woord. Maar dat betekent niet dat preken en meditaties in de plaats komen van het spreken van God in de Schrift. En daarom vind ik deze discussie heel schokkend en onreformatorisch.
Toch gebeurd dat juist heel vaak, een dagboekje een meditatie en de Bijbel blijft vrijwel dicht.
Maar is het lezen van dagelijkse meditaties geen manier om de Schrift te bestuderen? We lezen nu een serie meditaties over Zacheüs geschreven door ds. Venema. Op deze manier 'kruipt' iemand door gedeelten van de Schrift. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door samanthi »

KDD schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Ik vind dat er wel iets te zeggen is voor de werking van de heilige Geest in het tegenwoordig stellen van het Woord. Maar dat betekent niet dat preken en meditaties in de plaats komen van het spreken van God in de Schrift. En daarom vind ik deze discussie heel schokkend en onreformatorisch.
Toch gebeurd dat juist heel vaak, een dagboekje een meditatie en de Bijbel blijft vrijwel dicht.
Maar is het lezen van dagelijkse meditaties geen manier om de Schrift te bestuderen? We lezen nu een serie meditaties over Zacheüs geschreven door ds. Venema. Op deze manier 'kruipt' iemand door gedeelten van de Schrift. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
De Bijbel zelf moet op de eerste plaats staan, n je leven, preken of meditaties lezen is goed, maar, zoals ik al eerder schreef, de schrijvers laten testen liggen, dus zelf de Bijbel in zijn geheel lezen is het belangrijkste, je leest verbanden, die je anders nooit zal vinden, hoe meer je graaft hoe meer je zelf vind.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

KDD schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Ik vind dat er wel iets te zeggen is voor de werking van de heilige Geest in het tegenwoordig stellen van het Woord. Maar dat betekent niet dat preken en meditaties in de plaats komen van het spreken van God in de Schrift. En daarom vind ik deze discussie heel schokkend en onreformatorisch.
Toch gebeurd dat juist heel vaak, een dagboekje een meditatie en de Bijbel blijft vrijwel dicht.
Maar is het lezen van dagelijkse meditaties geen manier om de Schrift te bestuderen? We lezen nu een serie meditaties over Zacheüs geschreven door ds. Venema. Op deze manier 'kruipt' iemand door gedeelten van de Schrift. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Geen idee. Dat hangt ervan af of de meditaties opkomen uit de Schrift en toeleiden naar de Schrift. Er is niets mis met het overwegen naar aanleiding van schriftwoorden, maar dat kan niet in de plaats komen van de rechtstreekse openbaring zelf. En daar hadden we het hier over.

Bij series over een of enkele verzen gaat het al gauw meer over inlegkunde dan over uitlegkunde, maar dat schrijf ik in zijn algemeenheid, niet over de genoemde serie in het bijzonder, want die ken ik niet.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Thea »

@DDD, ik vind dat je de autonome mens teveel een plaats geeft. Lees het formulier tot bevestiging van predikanten. Dat zijn mensen die door God geroepen zijn, om Zijn Woord uit te leggen. Daar mag je dus helemaal niet neerbuigend over spreken. Als je mij verwijt onreformatorisch te zijn, verwijt ik jou beïnvloed te zijn door "de Verlichting" waar de rede van de mens werd verheerlijkt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind dat er wel iets te zeggen is voor de werking van de heilige Geest in het tegenwoordig stellen van het Woord. Maar dat betekent niet dat preken en meditaties in de plaats komen van het spreken van God in de Schrift. En daarom vind ik deze discussie heel schokkend en onreformatorisch.
Onderbouw die laatste zin eens met twee theologische gereformeerde citaten. Het is weer dik hout, DDD, dat je zaagt.
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Thea schreef:@DDD, ik vind dat je de autonome mens teveel een plaats geeft. Lees het formulier tot bevestiging van predikanten. Dat zijn mensen die door God geroepen zijn, om Zijn Woord uit te leggen. Daar mag je dus helemaal niet neerbuigend over spreken. Als je mij verwijt onreformatorisch te zijn, verwijt ik jou beïnvloed te zijn door "de Verlichting" waar de rede van de mens werd verheerlijkt.
Ik spreek nergens neerbuigend over. Maar het gaat er nu om of bijbellezen vervangen kan worden door het lezen van boeken over de Bijbel.
Plaats reactie