Welk boek ben jij nu aan het lezen?

-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Met het oog op prof. Wisse: Ik hoorde vroeger ds. Venema nogal eens met achting spreken over "mijn oude professor". Zou dat prof. Wisse geweest kunnen zijn? En over "Bakkertje", zei wel eens dacht "dat hij alleen was overgebleven".
Soms is het heet, en verhit de zon met haar verzengende stralen de groeizame perioden. Dan weer zijn er tijden dat het bitter koud is, en soms sneeuwt het dan. Zo ook vandaag, de sneeuwvlokjes dwarrelen als dansende witte bloemetjes uit een egaal grijze lucht en bedekken alles met haar zuiver witte mantel, zodat zij die het onderliggende verbergen.

De vraag die bij me opkwam: zou ds. Venema nog een leerling zijn geweest van prof. Wisse? Ik zou het aan de hand van jaartallen moeten kunnen uitzoeken, maar ja... soms is iets van wat minder orde, en dan komt er niet van. Misschien dat een van de forummers hier zijn of haar licht over kan doen schijnen en zoals warmte der zon door haar de koesterende warme stralen de sneeuw doen smelten. Waardoor er dan niet zelden een aangenaam klimaat gaat heersen, waar twist en nijd een ogenblik moeten wijken.

Zo welhaast poëtisch zuiver en treffend als ds. Venema de zaken soms naar voren kon brengen, merkt men daar soms ook iets van bij de oude professor. Ook al ben ik me er wel van bewust dat ook het poëtisch vermogen niet zomaar over te dragen is van de meester op de leerling.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:Bijvoorbeeld 30.000 brieven lezen voordat hij 1 letter schreef aan zijn magistrale Napoleon biografie (Andrew Roberts, Napoleon the great)
Het voorbeeldige leven van de magistrale tiran en vrouwenverslinder Napoleon?
Het gaat mij niet om het “voorbeeldige” leven maar om de onderbouwing van de feiten en die onderbouwing is in de biografie van Wisse blijkbaar flinterdun.
Trouwens eens met @refo. Ook in biografieën die wel aan de wetenschappelijke standaard voldoen kunnen hiaten zitten. Soms omdat er bronnen ontbreken of elkaar tegenspreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Ik lees nu Abraham Kuyper, een biografie van Jeroen Koch.
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Cantate »

Herman schreef:Ik lees nu Abraham Kuyper, een biografie van Jeroen Koch.
Deugt ook al niet. Ook al onwetenschappelijk...:
https://www.rd.nl/boeken/kuyper-in-de-t ... -1.1328672
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Na een weinig wetenschappelijk onderzoek en verscheidene bronnen te hebben geraadpleegd, zou het toch zeer waarschijnlijk zo kunnen zijn dat boven genoemde ds. E. Venema sprekend over 'zijn geliefde professor" daar inderdaad prof. G. Wisse mee heeft bedoeld. Hiermede is dan voor de ogen en oren van het ganse forum dit mysterie opgelost… zo het mij althans toeschijnt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Na een weinig wetenschappelijk onderzoek en verscheidene bronnen te hebben geraadpleegd, zou het toch zeer waarschijnlijk zo kunnen zijn dat boven genoemde ds. E. Venema sprekend over 'zijn geliefde professor" daar inderdaad prof. G. Wisse mee heeft bedoeld. Hiermede is dan voor de ogen en oren van het ganse forum dit mysterie opgelost… zo het mij althans toeschijnt.
Voor mij niet. Wisse nam in 1935 afscheid in Apeldoorn en kan dus niet zijn leermeester daar geweest zijn. Wisse had nog wel wat kringen in Doorn, waar hij een predikantenoverleg had en preekoefeningen of private colleges gaf.
Je had ook inde CGK verder LH van der Meiden en JJ van der Schuit als gezaghebbende hoogleraren en die worden tot heden toe in achting gehouden. O.a. door ds. M.C. Tanis, die ook eind jaren 40, begin jaren 50 in Apeldoorn studeerde.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Cantate schreef:
Herman schreef:Ik lees nu Abraham Kuyper, een biografie van Jeroen Koch.
Deugt ook al niet. Ook al onwetenschappelijk...:
https://www.rd.nl/boeken/kuyper-in-de-t ... -1.1328672
Klopt. Dit was mij vaag bekend, maar er is nu eenmaal geen andere biografie van recente datum.
Augustienus
Berichten: 318
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Augustienus »

Er is onlangs een boek uitgekomen over Abraham Kuyper uitgekomen; De zeven levens van Abraham Kuyper van Johan Snel. Ook al is het geen wetenschappelijke biografie.
Online
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik zie net (nogmaals) deze kop:
https://www.rd.nl/opinie/boek-over-wiss ... -1.1718270

Nu begrijp ik de opmerking van Herman.

Dat deze dominee zelf niet ziet dat zijn artikel niet in de geest van de heilige Geest is, is mij een raadsel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zie net (nogmaals) deze kop:
https://www.rd.nl/opinie/boek-over-wiss ... -1.1718270

Nu begrijp ik de opmerking van Herman.

Dat deze dominee zelf niet ziet dat zijn artikel niet in de geest van de heilige Geest is, is mij een raadsel.
Misschien je eigen blindheid?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Dat zou kunnen, maar het voorbeeld van de zonen van Noach kan alleen in de Bijbel staan omdat de bijbelschrijvers een andere keus maakten, en God zelf heeft daardoor gesproken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat zou kunnen, maar het voorbeeld van de zonen van Noach kan alleen in de Bijbel staan omdat de bijbelschrijvers een andere keus maakten, en God zelf heeft daardoor gesproken.
Precies, de Heilige Geest verteld ons daar hoe wij moeten omgaan met (vermeende) misstappen van een naaste. Die iig niet opschrijven en met een zeker genoegen ongefundeerd wereldkundig maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Nee, de heilige Geest vertelt ons precies wat er is gebeurd, maar geeft ons ook aanwijzingen om met onze directe naasten eerlijk maar corrigerend en troostend om te gaan. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Op het moment zelf in mildheid reageren, maar dat is niet hetzelfde als de geschiedenis vervalsen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Forummer »

Deze zin van de auteur trof mij:

„Zij waarderen het over het algemeen niet als feiten worden opgehaald die illustreren dat het leven van de allerheiligsten slechts een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid kent.”

En dan gaat het mij vooral over dat kleine beginsel. Dat vind ik namelijk helemaal niet fijn. Wat zou ik graag een heilig leven leiden. Maar ik loop er telkens keihard tegenaan dat ik het niet kan, dat het niet lukt, dat ik daar echt héél veel hulp van God bij nodig heb.

En dat is zo anders dan er tegen Gods kinderen wordt aangekeken. Als een soort heiligen. Wat dat betreft is er soms zo'n hardnekkig verkeerd beeld. Daarom troost mij dat kleine beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid zo. Ik heb er naar te staan om heilig te leven. Maar dat het hier op aarde slechts een klein beginsel zal blijven is aan de ene kant verdrietig, aan de andere kant een troost.

Ds PJ Visser heeft hier ook mooie dingen over gezegd waar ik veel aan gehad heb.

Sorry, misschien een beetje off-topic maar ik moest hier aan denken nav het lezen van het artikel in het RD
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik weet niet waar die beeldvorming vandaan komt, maar het is te vrezen dat dan de persoonlijke eigenaardigheden en tekortkomingen van de gelovigen worden verward met het werk van de heilige Geest.

Dat neemt niet weg, dat het ook geen best teken is als het werk van de heilige Geest niet opvalt aan anderen in ons gedrag.
Plaats reactie