Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Mijn neefje had op school (openbaar) de opdracht om een kerstkaart te maken.
Op voorhand werd echter al gezegd:
Geen kribbe, geen engelen, herders, kortom: geen enkele verwijzing naar religie.
Wel sterretjes en andere neutrale elementen.
omdat ik niet in de schoenen van de ouders wil staan heb ik mijzelf er maar verder niet mee bemoeid.
Ik zie toch echter ook dat de winkels meer prettige feestdagen in plaats van gelukkig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar aangeven.
In plaats daarvan krijgen we er wel Halloween voor terug, Wat ik persoonlijk overgewaaide occulte onzin uit Amerika vind.
Maar autochtone Nederlanders mogen niet klagen en zeker niet als ze met een bijbel lopen.
Maar dat mag dan wel bij de originele naam benoemd worden.
Een niemand die zich afvraag of dat voor enige groep aanstootgevend is.
Ik vind dit heel erg laakbaar.
en als ik het persoonlijk mag zeggen ook heel erg irritant.
Op voorhand werd echter al gezegd:
Geen kribbe, geen engelen, herders, kortom: geen enkele verwijzing naar religie.
Wel sterretjes en andere neutrale elementen.
omdat ik niet in de schoenen van de ouders wil staan heb ik mijzelf er maar verder niet mee bemoeid.
Ik zie toch echter ook dat de winkels meer prettige feestdagen in plaats van gelukkig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar aangeven.
In plaats daarvan krijgen we er wel Halloween voor terug, Wat ik persoonlijk overgewaaide occulte onzin uit Amerika vind.
Maar autochtone Nederlanders mogen niet klagen en zeker niet als ze met een bijbel lopen.
Maar dat mag dan wel bij de originele naam benoemd worden.
Een niemand die zich afvraag of dat voor enige groep aanstootgevend is.
Ik vind dit heel erg laakbaar.
en als ik het persoonlijk mag zeggen ook heel erg irritant.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
De weg wordt bereid...Van Ewijk schreef:Mijn neefje had op school (openbaar) de opdracht om een kerstkaart te maken.
Op voorhand werd echter al gezegd:
Geen kribbe, geen engelen, herders, kortom: geen enkele verwijzing naar religie.
Wel sterretjes en andere neutrale elementen.
omdat ik niet in de schoenen van de ouders wil staan heb ik mijzelf er maar verder niet mee bemoeid.
Ik zie toch echter ook dat de winkels meer prettige feestdagen in plaats van gelukkig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar aangeven.
In plaats daarvan krijgen we er wel Halloween voor terug, Wat ik persoonlijk overgewaaide occulte onzin uit Amerika vind.
Maar autochtone Nederlanders mogen niet klagen en zeker niet als ze met een bijbel lopen.
Maar dat mag dan wel bij de originele naam benoemd worden.
Een niemand die zich afvraag of dat voor enige groep aanstootgevend is.
Ik vind dit heel erg laakbaar.
en als ik het persoonlijk mag zeggen ook heel erg irritant.
Ik zie een bereiding van de weg voor de komst van de antichrist.
Anders kan ik het niet zien.
De duivel mag bijna niet meer genoemd worden maar is actiever dan ooit.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Het is mijns inziens ook niet toegestaan. Het openbaar onderwijs behoort alle levensvisies te respecteren. Daar hoort niet bij dat bepaalde christelijke symbolen verboden worden in creatieve uitingen, tenzij dat een duidelijk pedagogisch doel dient. Je kunt navragen bij het bestuur of dit beleid is, of een vergissing van een juffrouw die dit op eigen houtje heeft besloten.Van Ewijk schreef:Mijn neefje had op school (openbaar) de opdracht om een kerstkaart te maken.
Op voorhand werd echter al gezegd:
Geen kribbe, geen engelen, herders, kortom: geen enkele verwijzing naar religie.
Wel sterretjes en andere neutrale elementen.
omdat ik niet in de schoenen van de ouders wil staan heb ik mijzelf er maar verder niet mee bemoeid.
Ik zie toch echter ook dat de winkels meer prettige feestdagen in plaats van gelukkig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar aangeven.
In plaats daarvan krijgen we er wel Halloween voor terug, Wat ik persoonlijk overgewaaide occulte onzin uit Amerika vind.
Maar autochtone Nederlanders mogen niet klagen en zeker niet als ze met een bijbel lopen.
Maar dat mag dan wel bij de originele naam benoemd worden.
Een niemand die zich afvraag of dat voor enige groep aanstootgevend is.
Ik vind dit heel erg laakbaar.
en als ik het persoonlijk mag zeggen ook heel erg irritant.
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Dat gevoel heb ik ook. Mijn zoontje zit op een grotendeels openbare school, waar juist iedereen in dit geval de eigen gekozen symbolen mag gebruiken. En waarover de kinderen dan onderling in gesprek gaan.DDD schreef:Het is mijns inziens ook niet toegestaan. Het openbaar onderwijs behoort alle levensvisies te respecteren. Daar hoort niet bij dat bepaalde christelijke symbolen verboden worden in creatieve uitingen, tenzij dat een duidelijk pedagogisch doel dient. Je kunt navragen bij het bestuur of dit beleid is, of een vergissing van een juffrouw die dit op eigen houtje heeft besloten.Van Ewijk schreef:Mijn neefje had op school (openbaar) de opdracht om een kerstkaart te maken.
Op voorhand werd echter al gezegd:
Geen kribbe, geen engelen, herders, kortom: geen enkele verwijzing naar religie.
Wel sterretjes en andere neutrale elementen.
omdat ik niet in de schoenen van de ouders wil staan heb ik mijzelf er maar verder niet mee bemoeid.
Ik zie toch echter ook dat de winkels meer prettige feestdagen in plaats van gelukkig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar aangeven.
In plaats daarvan krijgen we er wel Halloween voor terug, Wat ik persoonlijk overgewaaide occulte onzin uit Amerika vind.
Maar autochtone Nederlanders mogen niet klagen en zeker niet als ze met een bijbel lopen.
Maar dat mag dan wel bij de originele naam benoemd worden.
Een niemand die zich afvraag of dat voor enige groep aanstootgevend is.
Ik vind dit heel erg laakbaar.
en als ik het persoonlijk mag zeggen ook heel erg irritant.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9042
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Misschien heeft het te maken met de lokatie?Zeeuw schreef:Dat gevoel heb ik ook. Mijn zoontje zit op een grotendeels openbare school, waar juist iedereen in dit geval de eigen gekozen symbolen mag gebruiken. En waarover de kinderen dan onderling in gesprek gaan.DDD schreef:Het is mijns inziens ook niet toegestaan. Het openbaar onderwijs behoort alle levensvisies te respecteren. Daar hoort niet bij dat bepaalde christelijke symbolen verboden worden in creatieve uitingen, tenzij dat een duidelijk pedagogisch doel dient. Je kunt navragen bij het bestuur of dit beleid is, of een vergissing van een juffrouw die dit op eigen houtje heeft besloten.Van Ewijk schreef:Mijn neefje had op school (openbaar) de opdracht om een kerstkaart te maken.
Op voorhand werd echter al gezegd:
Geen kribbe, geen engelen, herders, kortom: geen enkele verwijzing naar religie.
Wel sterretjes en andere neutrale elementen.
omdat ik niet in de schoenen van de ouders wil staan heb ik mijzelf er maar verder niet mee bemoeid.
Ik zie toch echter ook dat de winkels meer prettige feestdagen in plaats van gelukkig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar aangeven.
In plaats daarvan krijgen we er wel Halloween voor terug, Wat ik persoonlijk overgewaaide occulte onzin uit Amerika vind.
Maar autochtone Nederlanders mogen niet klagen en zeker niet als ze met een bijbel lopen.
Maar dat mag dan wel bij de originele naam benoemd worden.
Een niemand die zich afvraag of dat voor enige groep aanstootgevend is.
Ik vind dit heel erg laakbaar.
en als ik het persoonlijk mag zeggen ook heel erg irritant.
Van Eeuwijk woont in een plaats met een redelijke Moslim populatie. Wellicht dat de school daarom zo bang is voor christelijke symbolen. Bang voor reacties van (ouders van) andere kinderen.
Maar het is inderdaad zeer ongepast.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Dat is geen excuus. De school is juist verplicht om de kinderen burgerschap bij te brengen en tolerantie voor andere godsdiensten.
Je kunt een signaal afgeven bij de onderwijsinspectie. Maar dan moet je wel zeker weten dat dit klopt. Het kan ook een misverstand zijn. Dat de juffrouw of meester heeft gezegd dat een kerstkaart ook met alleen sterretjes en sleeën kan.
Je kunt een signaal afgeven bij de onderwijsinspectie. Maar dan moet je wel zeker weten dat dit klopt. Het kan ook een misverstand zijn. Dat de juffrouw of meester heeft gezegd dat een kerstkaart ook met alleen sterretjes en sleeën kan.
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Inmiddels schijnt de zaak opgelost.
Ik kon me er aanvankelijk niet ik mengen omdat ik te ver vandaan sta.
Maar de grootvader van het kind heeft zijn ongenoegen kenbaar gemaakt en de ouders hebben telefonisch contact gehad met het schoolbestuur die de handen wasten in onschuld.
Het blijkt inderdaad om een individueel besluit te gaan van een leerkracht die heeft gehandeld op eigen gezag.
Eerst ontkennend, doch na door vragen en de mededeling dat het verhaal ondersteund werd door klasgenoten kwam het er uit.
Mevrouw probeerde op haar manier rekening te houden met de multiculturele samenstelling van de klas.
Inmiddels is toegezegd dat herhaling niet meer zal voorkomen
Een excuus kon er echter niet van af.
Men gaat echter nog in gesprek met de docente over deze zaak .
Ik kon me er aanvankelijk niet ik mengen omdat ik te ver vandaan sta.
Maar de grootvader van het kind heeft zijn ongenoegen kenbaar gemaakt en de ouders hebben telefonisch contact gehad met het schoolbestuur die de handen wasten in onschuld.
Het blijkt inderdaad om een individueel besluit te gaan van een leerkracht die heeft gehandeld op eigen gezag.
Eerst ontkennend, doch na door vragen en de mededeling dat het verhaal ondersteund werd door klasgenoten kwam het er uit.
Mevrouw probeerde op haar manier rekening te houden met de multiculturele samenstelling van de klas.
Inmiddels is toegezegd dat herhaling niet meer zal voorkomen
Een excuus kon er echter niet van af.
Men gaat echter nog in gesprek met de docente over deze zaak .
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Heel goed.
Laten we de juffrouw niet te hard vallen. Ze doen hun werk meestal met de beste bedoelingen en er zijn een hoop kleuterjuffen die geen idee hebben wat hierover in de Grondwet staat. Ook een heldere visie op wat burgerschap is moet je niet van iedere leerkracht verwachten, helaas. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat is gewoon zo.
Maar het is mijns inziens wel een tekortkoming in de opleiding dat leerkrachten zo weinig weten van relevante wettelijke bepalingen en niet weten hoe in een multiculturele samenleving voor zover mogelijk levensbeschouwelijk neutraal onderwijs te geven.
Laten we de juffrouw niet te hard vallen. Ze doen hun werk meestal met de beste bedoelingen en er zijn een hoop kleuterjuffen die geen idee hebben wat hierover in de Grondwet staat. Ook een heldere visie op wat burgerschap is moet je niet van iedere leerkracht verwachten, helaas. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat is gewoon zo.
Maar het is mijns inziens wel een tekortkoming in de opleiding dat leerkrachten zo weinig weten van relevante wettelijke bepalingen en niet weten hoe in een multiculturele samenleving voor zover mogelijk levensbeschouwelijk neutraal onderwijs te geven.
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Het is heel erg neutraal, maar wel een afgedwongen neutraliteit. Volgens mij werd daar openlijk over gedebatteerd de aflopen weken. Religie moet en zal uit het geheel van het publieke domein verdwijnen, dus ook christelijke symbolen rondom kerst in het algemene basisonderwijs.
Je kunt dan bescherming zoeken in de wet, maar gemiddeld genomen zijn Nederlanders niet zo gezagstrouw als we eruit zien. Ik verwacht eerder een wetswijziging ten nadele dan handhaving ten goede van de huidige inhoud.
Je kunt dan bescherming zoeken in de wet, maar gemiddeld genomen zijn Nederlanders niet zo gezagstrouw als we eruit zien. Ik verwacht eerder een wetswijziging ten nadele dan handhaving ten goede van de huidige inhoud.
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Het D66 gedachtegoed
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
De bedoelingen zullen goed zijn, maar 'relevante wettelijke bepalingen' zouden niet nodig moeten zijn. Het is gewoon niet in het belang van de kinderen - ook die met moslim- of andere achtergronden - om niet geconfronteerd te worden met het feit dat Kerst een christelijk feest is. Dat stukje burgerschap zou je wel van iedere leerkracht mogen verwachten. Juist van leerkrachten die ermee te maken hebben.DDD schreef:Heel goed.
Laten we de juffrouw niet te hard vallen. Ze doen hun werk meestal met de beste bedoelingen en er zijn een hoop kleuterjuffen die geen idee hebben wat hierover in de Grondwet staat. Ook een heldere visie op wat burgerschap is moet je niet van iedere leerkracht verwachten, helaas. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat is gewoon zo.
Maar het is mijns inziens wel een tekortkoming in de opleiding dat leerkrachten zo weinig weten van relevante wettelijke bepalingen en niet weten hoe in een multiculturele samenleving voor zover mogelijk levensbeschouwelijk neutraal onderwijs te geven.
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Op de basisschool van onze kinderen hoefden de moslimkinderen niet aanwezig te zijn bij de weekopening en -sluiting en het kerstfeest in de kerk. Want volgens hun ouders was dat in strijd met hun geloof.
Waarom meld je je kind aan bij een christelijke school??
En ja, de school zwichtte, eerst werd de gezamenlijke weekopening afgeschaft, iets later de sluiting en tenslotte het kerstfeest in de kerk ook maar. Er werd een zangavond op het schoolplein belegd, maar er kwamen geen moslimkindjes.
Ik zat destijds in de ouderraad en heb me, samen met enkele ouders, met hand en tand verzet, maar het baatte niet.
Toen de jongste in de bovenbouw, ben ik eruit gestapt.
Het bleek vechten tegen de bierkaai om de identiteit te bewaken.
Waarom meld je je kind aan bij een christelijke school??
En ja, de school zwichtte, eerst werd de gezamenlijke weekopening afgeschaft, iets later de sluiting en tenslotte het kerstfeest in de kerk ook maar. Er werd een zangavond op het schoolplein belegd, maar er kwamen geen moslimkindjes.
Ik zat destijds in de ouderraad en heb me, samen met enkele ouders, met hand en tand verzet, maar het baatte niet.
Toen de jongste in de bovenbouw, ben ik eruit gestapt.
Het bleek vechten tegen de bierkaai om de identiteit te bewaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Lang leve het open toelatingsbeleid.Mara schreef:Op de basisschool van onze kinderen hoefden de moslimkinderen niet aanwezig te zijn bij de weekopening en -sluiting en het kerstfeest in de kerk. Want volgens hun ouders was dat in strijd met hun geloof.
Waarom meld je je kind aan bij een christelijke school??
En ja, de school zwichtte, eerst werd de gezamenlijke weekopening afgeschaft, iets later de sluiting en tenslotte het kerstfeest in de kerk ook maar. Er werd een zangavond op het schoolplein belegd, maar er kwamen geen moslimkindjes.
Ik zat destijds in de ouderraad en heb me, samen met enkele ouders, met hand en tand verzet, maar het baatte niet.
Toen de jongste in de bovenbouw, ben ik eruit gestapt.
Het bleek vechten tegen de bierkaai om de identiteit te bewaken.
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Herkenbaar. Een hervormde school in onze omgeving hetzelfde. En als dan minder dan de helft van de kinderen bij de kerstfeestviering is zie je dat de oorspronkelijke doelgroep (hervormde ouders) hun kinderen op een andere school gaan doen en dan gaat het proces nog sneller.Mara schreef:Op de basisschool van onze kinderen hoefden de moslimkinderen niet aanwezig te zijn bij de weekopening en -sluiting en het kerstfeest in de kerk. Want volgens hun ouders was dat in strijd met hun geloof.
Waarom meld je je kind aan bij een christelijke school??
En ja, de school zwichtte, eerst werd de gezamenlijke weekopening afgeschaft, iets later de sluiting en tenslotte het kerstfeest in de kerk ook maar. Er werd een zangavond op het schoolplein belegd, maar er kwamen geen moslimkindjes.
Ik zat destijds in de ouderraad en heb me, samen met enkele ouders, met hand en tand verzet, maar het baatte niet.
Toen de jongste in de bovenbouw, ben ik eruit gestapt.
Het bleek vechten tegen de bierkaai om de identiteit te bewaken.
Daarom is een aanval op het toelatingsbeleid van reformatorische scholen ook zo gevaarlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe veel moeten wij nog inleveren in eigen huis?
Hier in Zweden is er al de wettelijke regeling dat kinderen niet verplicht kunnen worden om aan religieuze vieringen (in welke vorm dan ook) mee te doen, of zelfs te bidden voor het eten. In de praktijk is men hier in het algemeen zo afwijzend tegenover religie dat ouders die niet willen dat hun kinderen zouden bidden of kerst vieren hun kinderen echt niet naar een serieus Christelijke school zouden sturen. Met reformatorische scholen zie ik het ook niet zo snel veranderen. De afkeer bij niet-Christenen is vrij groot.huisman schreef:Herkenbaar. Een hervormde school in onze omgeving hetzelfde. En als dan minder dan de helft van de kinderen bij de kerstfeestviering is zie je dat de oorspronkelijke doelgroep (hervormde ouders) hun kinderen op een andere school gaan doen en dan gaat het proces nog sneller.Mara schreef:Op de basisschool van onze kinderen hoefden de moslimkinderen niet aanwezig te zijn bij de weekopening en -sluiting en het kerstfeest in de kerk. Want volgens hun ouders was dat in strijd met hun geloof.
Waarom meld je je kind aan bij een christelijke school??
En ja, de school zwichtte, eerst werd de gezamenlijke weekopening afgeschaft, iets later de sluiting en tenslotte het kerstfeest in de kerk ook maar. Er werd een zangavond op het schoolplein belegd, maar er kwamen geen moslimkindjes.
Ik zat destijds in de ouderraad en heb me, samen met enkele ouders, met hand en tand verzet, maar het baatte niet.
Toen de jongste in de bovenbouw, ben ik eruit gestapt.
Het bleek vechten tegen de bierkaai om de identiteit te bewaken.
Daarom is een aanval op het toelatingsbeleid van reformatorische scholen ook zo gevaarlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."