Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4195
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Wat wil je daar precies mee zeggen, Samanthi?
Ik denk dat ik @Samanthi begrijp. Vooral bij teksten die je als vertrouwd in de oren klinken, is een andere woordkeus van de HSV onwennig. Door mijn soms grote gebrek aan concentratie laat ik de Bijbel voorlezen via een app op mijn Ipad, waarbij ik meelees. Dan is de woordkeus soms verrassend en onwennig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10670
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Ad Anker schreef:Wat wil je daar precies mee zeggen, Samanthi?
Ik hou van de SV omdat de klanken vertrouwd zijn, als één tekst me aangesproken heeft, vind ik het lastig om het dan net iets anders te lezen.

We hebben met de kinderen Bijbelgedeelte uit ons hoofd geleerd, die wil je dan ook niet opeens anders horen, maar ik ben wel voorstander van de HSV, met het oog op mijn kleinkinderen die nog weer verder van dat taalkleed afstaat, ook aan kinderen met een klein woordenschat of met minder taalgevoel.
Helder! :super
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Wij hebben onze kinderen zo goed als mogelijk liefde voor de SV meegegeven en proberen dat nog steeds te doen. Toch zijn de oudsten inmiddels allemaal overgestapt naar de HSV. In het begin heb ik daar erg mee gestreden. Zo mochten ze van mij op zondag in de kerk alleen de SV meenemen. Achteraf had ik dat allemaal niet moeten doen. Nu lezen we bij het avondeten gemengd. HSV Studiebijbel, BMU, kanttekeningen. Eigenlijk alleen maar positief. Iedereen deelt soms wat inzichten.

Wij zitten in best een zware/midden ger.gem. Op de jv's voor de wat oudere jongeren gebruikt de helft de HSV. En ook daar wordt het naast elkaar gebruiken van vertalingen erg gewaardeerd. Als we op zondag op de koffie gaan bij gezinnen in de omgeving zie ik toch ook wel heel vaak een HSV op de eettafel liggen.

Keuzevrijheid zou een geschenk zijn. Het had nooit verboden moeten worden. Ik zie zelf uit naar een revisie-light van de SV. Maar dat neemt niet weg dat de HSV in onze gemeente de toekomst heeft.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Silo schreef:Wij hebben onze kinderen zo goed als mogelijk liefde voor de SV meegegeven en proberen dat nog steeds te doen. Toch zijn de oudsten inmiddels allemaal overgestapt naar de HSV. In het begin heb ik daar erg mee gestreden. Zo mochten ze van mij op zondag in de kerk alleen de SV meenemen. Achteraf had ik dat allemaal niet moeten doen. Nu lezen we bij het avondeten gemengd. HSV Studiebijbel, BMU, kanttekeningen. Eigenlijk alleen maar positief. Iedereen deelt soms wat inzichten.

Wij zitten in best een zware/midden ger.gem. Op de jv's voor de wat oudere jongeren gebruikt de helft de HSV. En ook daar wordt het naast elkaar gebruiken van vertalingen erg gewaardeerd. Als we op zondag op de koffie gaan bij gezinnen in de omgeving zie ik toch ook wel heel vaak een HSV op de eettafel liggen.

Keuzevrijheid zou een geschenk zijn. Het had nooit verboden moeten worden. Ik zie zelf uit naar een revisie-light van de SV. Maar dat neemt niet weg dat de HSV in onze gemeente de toekomst heeft.
Oprechte vraag : Was je bang dat je kinderen die HSV zouden lezen een andere theologische leer zouden gaan krijgen ?
Waar was je bang voor ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Silo schreef:Wij hebben onze kinderen zo goed als mogelijk liefde voor de SV meegegeven en proberen dat nog steeds te doen. Toch zijn de oudsten inmiddels allemaal overgestapt naar de HSV. In het begin heb ik daar erg mee gestreden. Zo mochten ze van mij op zondag in de kerk alleen de SV meenemen. Achteraf had ik dat allemaal niet moeten doen. Nu lezen we bij het avondeten gemengd. HSV Studiebijbel, BMU, kanttekeningen. Eigenlijk alleen maar positief. Iedereen deelt soms wat inzichten.

Wij zitten in best een zware/midden ger.gem. Op de jv's voor de wat oudere jongeren gebruikt de helft de HSV. En ook daar wordt het naast elkaar gebruiken van vertalingen erg gewaardeerd. Als we op zondag op de koffie gaan bij gezinnen in de omgeving zie ik toch ook wel heel vaak een HSV op de eettafel liggen.

Keuzevrijheid zou een geschenk zijn. Het had nooit verboden moeten worden. Ik zie zelf uit naar een revisie-light van de SV. Maar dat neemt niet weg dat de HSV in onze gemeente de toekomst heeft.
Ik begrijp je strijd wel, wij hebben , nu achteraf gezien, ook vaak, nieuwe dingen, tegengehouden, terwijl het achteraf toch niet zo verkeerd was?
Ach als ouder wil je graag je kinderen beschermen....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Maar dat ik alleen de SV gebruik in het gezin maakt dat ik behoor tot de groep die bijbelonderzoek minder serieus neemt, aldus DDD. Dat noopt natuurlijk tot zelfonderzoek.
Dat lijkt me een overhaaste generalisatie. Dat heb ik nooit beweerd.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:
Mistig schreef: Heb zelfs een predikant horen zeggen dat we Het Slappe Vervolg niet in huis moeten halen.
Serieus??? Een predikant van de GG?
Het probleem is wellicht nog groter dan ik dacht. Ik heb nu meerdere keren gehoord dat gastpredikanten de kansel boodschap aanpassen aan de wens van de kerkenraad, onder andere de door mij bedoelde predikant zou dat ook doen. Volgens mij zijn predikanten aangesteld om Gods Woord te verkondigen en uit te leggen. Niet om kerkenraden te behagen. Zeker niet als het om middelmatige zaken gaat. Als daarover al meningsverschil zou bestaan kan een gastpredikant de HSV gewoon onbenoemd laten.
Als de veronderstelling die ik hoor juist is, dan is dat heel erg. Dan zou de mening van een kerkenraad voor een gastpredikant zó belangrijk zijn dat het vanaf de kansel gebracht moet worden en zo word de mens meer geëerd dan God.

Om eerlijk te zijn kan ik het eigenlijk niet geloven.
Dat was een GG predikant ja. Was er niet zelf bij maar kreeg het (jaren geleden) doorgestuurd.
Overigens benoemt mijn eigen predikant het ook elke paar maanden wel een keer. Maar dan meer een opmerking als 'liefde voor de Statenvertaling'. De HSV wordt eigenlijk nooit bij naam genoemd.
De vorige predikant heb ik er nooit één woord over horen zeggen.

Daarnaast zie je veel mensen binnen de gemeente de HSV lezen. In de kerk wat minder dan thuis. Maar het wordt zeker door behoorlijk wat mensen gelezen (en wij doen het zelf binnen de familie ook).
Ik heb ook de indruk dat voor veel mensen de BMU wel een soort een vervanging is geworden voor de HSV. Nu zie je meer BMU dan HSV, terwijl een aantal jaar geleden juist de HSV veel zichtbaar was.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
De andere jongeren zijn gewend dat ze een hoop niet begrijpen, en hebben daar maar mee te leven. Ze luisteren meestal naar andere mensen die hen vertellen wat ze moeten doen en hebben ook minder de mogelijkheid om daar kritisch op te reflecteren.

Dus dat is helemaal niet zo verbazingwekkend. Of, en dat komt ook nog wel eens voor, mensen denken dat ze het begrijpen, maar dat is helemaal niet zo.

@Mistig:
Ik zie ook steeds meer BMU. Dat wordt natuurlijk ook erg gepromoot.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10670
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Maar dat ik alleen de SV gebruik in het gezin maakt dat ik behoor tot de groep die bijbelonderzoek minder serieus neemt, aldus DDD. Dat noopt natuurlijk tot zelfonderzoek.
Dat lijkt me een overhaaste generalisatie. Dat heb ik nooit beweerd.
O gelukkig. Ik val dan niet onder 'in zijn algemeenheid', en het 'overwegend' is ook niet op mij van toepassing. Verder lig ik buiten het 'zover ik kan waarnemen'.
DDD schreef:In zijn algemeenheid wordt de SV voor zover ik kan waarnemen vooral gelezen door mensen die verder in hun leven weinig met de bijbelse boodschap doen. Mensen die zich druk maken om de godsdienstige opvoeding van hun kinderen kiezen overwegend voor de HSV of de BGT.
Erskinees
Berichten: 2782
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Met een goed stel hersenen is de Bijbel in het Afrikaans ook te begrijpen. In de Noorse taal kom je ook al best een eind.
Dat iets uiteindelijk na Googelen te begrijpen is betekent toch niet dat we het dan maar zo moeten houden?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4810
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Misschien kun jij het op je nemen, al die jongeren te helpen, die de SV toch niet kunnen verstaan ook al willen ze dat wel.
Zelf heb ik HBO studie afgerond maar sommige delen van de bijbel zijn in SV echt onnodig moeilijk, en nee de Herziening lost niet alles op dat weet ik wel. Dit zit niet alleen in woordgebruik, maar ook in de zinnen, en dit geven heel wat eerlijke christenen, die alleen SV lezen ook wel toe.
Vaak gaat het veel verder dan alleen maar een woord niet begrijpen....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Maar dat ik alleen de SV gebruik in het gezin maakt dat ik behoor tot de groep die bijbelonderzoek minder serieus neemt, aldus DDD. Dat noopt natuurlijk tot zelfonderzoek.
Dat lijkt me een overhaaste generalisatie. Dat heb ik nooit beweerd.
O gelukkig. Ik val dan niet onder 'in zijn algemeenheid', en het 'overwegend' is ook niet op mij van toepassing. Verder lig ik buiten het 'zover ik kan waarnemen'.
DDD schreef:In zijn algemeenheid wordt de SV voor zover ik kan waarnemen vooral gelezen door mensen die verder in hun leven weinig met de bijbelse boodschap doen. Mensen die zich druk maken om de godsdienstige opvoeding van hun kinderen kiezen overwegend voor de HSV of de BGT.
Precies.

Je bent in wel meer dingen een opmerkelijke uitzondering. Maar ik bedoelde niets anders dan wat Maanenschijn in alle voorzichtigheid schreef.

Dit zijn geen punten om andere mensen hard over te vallen of te veroordelen. Maar ik neem het persoonlijk waar en het blijkt uit onderzoeken. Het is ook heel eenvoudig verklaarbaar, zoals Maanenschijn ook schrijft. Ik begrijp echt niet dat je dat niet kunt inzien. Ik zeg daarmee niet dat je dom bent, maar ik signaleer dat -zelfs zonder enige wil tot polarisatie- misverstanden altijd op de loer liggen.
JvW
Berichten: 775
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Johann Gottfried Walther schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Misschien kun jij het op je nemen, al die jongeren te helpen, die de SV toch niet kunnen verstaan ook al willen ze dat wel.
Zelf heb ik HBO studie afgerond maar sommige delen van de bijbel zijn in SV echt onnodig moeilijk, en nee de Herziening lost niet alles op dat weet ik wel. Dit zit niet alleen in woordgebruik, maar ook in de zinnen, en dit geven heel wat eerlijke christenen, die alleen SV lezen ook wel toe.
Vaak gaat het veel verder dan alleen maar een woord niet begrijpen....
Helemaal eens, soms denk je het te begrijpen maar blijkt dat woorden/zinnen nu een heel andere betekenis hebben.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Misschien kun jij het op je nemen, al die jongeren te helpen, die de SV toch niet kunnen verstaan ook al willen ze dat wel.
Zelf heb ik HBO studie afgerond maar sommige delen van de bijbel zijn in SV echt onnodig moeilijk, en nee de Herziening lost niet alles op dat weet ik wel. Dit zit niet alleen in woordgebruik, maar ook in de zinnen, en dit geven heel wat eerlijke christenen, die alleen SV lezen ook wel toe.
Vaak gaat het veel verder dan alleen maar een woord niet begrijpen....
Maar dan kan je toch ook een Mattew Henry erbij gebruiken ? of BMU , de uitleg van BMU is mijn inziens eigentijdser dan de taalkleed van de HSV
Desnoods stuur je een mail naar een predikant toe met de vraag om uitleg.
Plaats reactie