Kleding

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Een ambt bekleed je altijd. Niet alleen in diensttijd. Wat niet perse wil zeggen dat je in uniform hoeft te slapen natuurlijk. Je kunt ook doorslaan. Ik vind iemand die in een zwart pak bergwandelt tamelijk belachelijk overkomen. Maar kennelijk zijn er mensen die daar anders over denken.

Los daarvan vind ik de afstandelijkheid die huisman noemt eerder een handicap dan een pluspunt voor een herder. Al is er natuurlijk zeker een voordeel aan enige professionele distantie tussen pastor en pastorant, die zou zeker niet zo moeten zijn.
Een rechter loopt toch ook niet voortdurend in toga rond en een burgemeester laat zijn ambtsketen ook niet om.

Het is dus overdreven om van predikanten te verwachten dat zij in een zwart pak rondlopen als ze niet ambtelijk aan het werk zijn of als de omstandigheden daar niet naar zijn, bijv. bij hitte.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleding

Bericht door DDD »

Dat was niet mijn punt en ik ben geen fan van zwarte pakken. Het doet mij teveel aan Italiaanse mafiosi denken. Ik heb de voorkeur voor een geestelijkenboordje. Dat is wereldwijd herkenbaar en duidelijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een ambt bekleed je altijd. Niet alleen in diensttijd. Wat niet perse wil zeggen dat je in uniform hoeft te slapen natuurlijk. Je kunt ook doorslaan. Ik vind iemand dige in een zwart pak bergwandelt tamelijk belachelijk overkomen. Maar kennelijk zijn er mensen die daar anders over denken.

Los daarvan vind ik de afstandelijkheid die huisman noemt eerder een handicap dan een pluspunt voor een herder. Al is er natuurlijk zeker een voordeel aan enige professionele distantie tussen pastor en pastorant, die zou zeker niet zo moeten zijn.
De laatste zin begrijp ik niet helemaal. Mijn opmerking over ambtelijke afstand houden heeft niets te maken met pastorale nabijheid. Want dat moet er zijn.
Het heeft o.a. te maken met de vele pastorale noden en geheimen die een predikant te horen krijgt. Om zo’n vertrouwenspositie te hebben moet je niet met de hele gemeente zeer familiair omgaan. Dat kan voor de echte kwetsbaren een drempel zijn om hun pastorale noden te bespreken met hun predikant. Zijn mijn geheimen wel veilig bij zo’n predikant kan dan een gedachte zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleding

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad een ander aandachtspunt dan zoals ik het had begrepen.

Ik weet niet of wat je zegt waar is. Als een dominee weinig benaderbaar is, dan is dat ook niet echt helpend voor een pastorale vertrouwensrelatie. Ik denk dat het per persoon verschilt, maar ik denk vooralsnog dat informaliteit niets zegt over geslotenheid. De vraag is, of mijn idee daarover klopt. Dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleding

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:
grote gerrit schreef:
Dodo schreef:
Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Wat raar. Is die man geroepen tot reisleider? Een soort social worker inderdaad. Huisman hoeft zich niet te schamen, vind ik.
Een echte rechtse dominee leidt alleen gezinsgids bootreizen. Want dan kan het zwarte pak aanblijven, wordt niet vies. En hij dwingt ook nog respect af.
Bovendien heeft een dominee helemaal geen lichaamsbeweging nodig. Hij beklimt elke zondag meerdere malen de preekstoel, dat is ruim voldoende.

::please
Bedankt voor deze volwassen en waardige reactie. Hopelijk kom je nog eens van je hokjesdenken af.
Je snapt hopelijk toch wel dat dit humoristisch bedoeld is? Hoewel een vrij cynische vorm van humor, lijkt me dat toch wel duidelijk. Zo niet, hoor ik het ook graag!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Kleding

Bericht door Marck »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:
grote gerrit schreef: Wat raar. Is die man geroepen tot reisleider? Een soort social worker inderdaad. Huisman hoeft zich niet te schamen, vind ik.
Een echte rechtse dominee leidt alleen gezinsgids bootreizen. Want dan kan het zwarte pak aanblijven, wordt niet vies. En hij dwingt ook nog respect af.
Bovendien heeft een dominee helemaal geen lichaamsbeweging nodig. Hij beklimt elke zondag meerdere malen de preekstoel, dat is ruim voldoende.

::please
Bedankt voor deze volwassen en waardige reactie. Hopelijk kom je nog eens van je hokjesdenken af.
Je snapt hopelijk toch wel dat dit humoristisch bedoeld is? Hoewel een vrij cynische vorm van humor, lijkt me dat toch wel duidelijk. Zo niet, hoor ik het ook graag!
Tot welk nut?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleding

Bericht door Forummer »

Tot nut om deze discussie over dominees in vrijetijdskleding eventjes in normale proporties te trekken.

Een dominee is ook een gewoon mens, die lichaamsbeweging nodig heeft en een hobby mag hebben. En ook op vakantie mag.

Dat alles heeft niets met respect of een uniform te maken. Ik vind dat zaken behoorlijk buiten proporties getrokken worden. En ik hoopte dat het op humoristische wijze, zonder verder mensen aan te vallen, zou lukken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kleding

Bericht door Hendrikus »

Forummer schreef:
Een echte rechtse dominee leidt alleen gezinsgids bootreizen. Want dan kan het zwarte pak aanblijven, wordt niet vies. En hij dwingt ook nog respect af.
Bovendien heeft een dominee helemaal geen lichaamsbeweging nodig. Hij beklimt elke zondag meerdere malen de preekstoel, dat is ruim voldoende.

::please
Tja, ik heb er een gezien die nog niet eens dominee was, maar desondanks z'n auto al stond te wassen met z'n zwarte pak aan.
Van volgapparatuur onder de auto was op dat moment nog geen sprake :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

Hendrikus schreef: Tja, ik heb er een gezien die nog niet eens dominee was, maar desondanks z'n auto al stond te wassen met z'n zwarte pak aan.
Van volgapparatuur onder de auto was op dat moment nog geen sprake :huhu
Het zal vast niet door iedereen gewaardeerd worden dat ik dit typeer als gedrag van een farizeeër.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Hendrikus schreef: Tja, ik heb er een gezien die nog niet eens dominee was, maar desondanks z'n auto al stond te wassen met z'n zwarte pak aan.
Van volgapparatuur onder de auto was op dat moment nog geen sprake :huhu
Het zal vast niet door iedereen gewaardeerd worden dat ik dit typeer als gedrag van een farizeeër.
Ik waardeer het inderdaad niet dat je Hendrikus gedrag op dit forum vergelijkt met dat van een farizeeër.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Ik waardeer het inderdaad niet dat je Hendrikus gedrag op dit forum vergelijkt met dat van een farizeeër.
Misschien moet je het hoofdredactioneel commentaar nog eens lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Jantje »

Bedoelt @Ambtenaar niet de toenmalige student? Dat lijkt me logischer.

En als dat niet zo is, dan is het een opmerking die niet op de smalle weg gevonden hoort te worden, @Hendrikus. :fouet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Kleding

Bericht door Marck »

Sorry foutje
Online
merel
Berichten: 9662
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding

Bericht door merel »

Mijn oudste heeft binnenkort een gala en moet in pak komen. Hij heeft geen pak en zal deze moeten huren of kopen. Een pak huren kost om en nabij €100,00. Weet iemand waar je een leuk en hip pak kan kopen voor niet al te veel geld?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding

Bericht door HersteldHervormd »

Ooit in dezelfde situatie gezeten, wij hebben wat op marktplaats gekocht toen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie