Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Klopt, er zijn altijd wel afwijkingen van de standaard-verdeling. Ik zie zelf ook wel mbo-ers op hbo-niveau functioneren, en hbo-ers op academisch niveau en ook andersom. Niet alleen op theologisch niveau maar ook in andere vakgebieden.
Maar wat ik beschrijf is de algemene lijn.

Toegespitst op dit onderwerp: er zullen best predikanten zijn, die blij zijn met de feedback van Van der Knijf en die ter harte nemen, terwijl anderen zeggen: hou je mond en ga naar je binnenkamer.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Ik zit in een gemeente die vanouds een middengemeente was, waar alle predikanten welkom waren. Ik logeer regelmatig bij vrienden en keek dan ook een beetje wie er voorgaat, en zolang er geen beelduitzendingen zijn in mijn gemeente, neem ik in de coronatijd ook geregeld deel aan kerkdiensten van andere gemeenten. En verder is het soms een oefening in geduld maar er zijn ook echt veel rechtzinnige predikanten in de Gereformeerde Gemeenten.

Het helpt om te bedenken dat je veel mensen hun kortzichtigheid ook niet kwalijk kunt nemen. Er zijn nu eenmaal mensen met weinig verstand, en in een kerk als de Gereformeerde Gemeenten kom je die wat vaker tegen dan in kerkelijke gemeenschappen waar een goede opleiding vereist is om als predikant te dienen. Dat klinkt zelfingenomen misschien, maar zo bedoel ik het niet. Maar je kunt niet iedereen zijn domheid kwalijk nemen.
Helder, dank! Wat bedoel je met “maar er zijn ook veel rechtzinnige predikanten in de GG”?
Ik wist niet dat er meerdere manieren zijn om deze zin uit te leggen. Uit welke opties kan ik kiezen?
Het gaat mij om de hele zin: "En verder is het soms een oefening in geduld maar er zijn ook echt veel rechtzinnige predikanten in de Gereformeerde Gemeenten."

Maar duidt een tegenstelling aan. Het is een oefening in geduld, maar je bent toch blij dat er veel rechtzinnige predikanten zijn? Ik snapte de logica niet helemaal :)

Verder erg herkenbaar dat het een oefening in geduld is. Voor ons betekent dit echter dat het geduld zo zwaar op de proef is gesteld, dat wij ons gaan aansluiten bij een GB-gemeente.
DDD
Berichten: 28889
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bij rechtzinnige predikanten hoef je minder geduld te hebben. Erg jammer dat jullie afscheid nemen van de kerkelijke gemeente. Maar goed, trouw blijven aan de kerkelijke gemeente kan heel zwaar zijn.

Het lijkt wel of in jullie gemeente de helft van de kerk in de afgelopen jaren is vertrokken naar de GB/CV. Dat hoor ik althans van iemand die daarbij betrokken is.

Heel jammer. Maar met een gezin met kinderen snap ik het ook wel goed. Als je zulke dwalingen moet aanhoren als die ik zondagmiddag hoorde, dan is het heel lastig om daar je kind ten doop te houden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Marck schreef:Ik heb me maar een exemplaar van Comries "Het oprecht geloof" op de kop getikt. Om me wat in de stof te verdiepen.
Is het een aanrader Marck?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Bij rechtzinnige predikanten hoef je minder geduld te hebben. Erg jammer dat jullie afscheid nemen van de kerkelijke gemeente. Maar goed, trouw blijven aan de kerkelijke gemeente kan heel zwaar zijn.

Het lijkt wel of in jullie gemeente de helft van de kerk in de afgelopen jaren is vertrokken naar de GB/CV. Dat hoor ik althans van iemand die daarbij betrokken is.

Heel jammer. Maar met een gezin met kinderen snap ik het ook wel goed. Als je zulke dwalingen moet aanhoren als die ik zondagmiddag hoorde, dan is het heel lastig om daar je kind ten doop te houden.
Kap nou toch eens met die ellende! Het is vandaag biddag, verootmoediging zou passen!

Op dit forum ben je al zo vaak erop gewezen dat jij ook nog wel wat werk te verzetten heb, met het opruimen van dwalingen over vrouwen in de ambten en je visie op homoseksualiteit. Zou dat niet iets bescheidener moeten maken in het aanwijzen van vermeende dwalingen bij rechtzinnige predikanten?!

Vergeef me als de verontwaardiging misschien iets teveel overheerst. Ik open even een topic op Rf en gelijk lees ik weer dit soort beschuldigingen. Ik ben daar echt verdrietig over.

Ik laat het er maar weer bij want ik heb helemaal geen zin om deze ellende nog langer te lezen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Bij rechtzinnige predikanten hoef je minder geduld te hebben. Erg jammer dat jullie afscheid nemen van de kerkelijke gemeente. Maar goed, trouw blijven aan de kerkelijke gemeente kan heel zwaar zijn.

Het lijkt wel of in jullie gemeente de helft van de kerk in de afgelopen jaren is vertrokken naar de GB/CV. Dat hoor ik althans van iemand die daarbij betrokken is.

Heel jammer. Maar met een gezin met kinderen snap ik het ook wel goed. Als je zulke dwalingen moet aanhoren als die ik zondagmiddag hoorde, dan is het heel lastig om daar je kind ten doop te houden.
Klopt, heel erg jammer en een proces van jaren. Vond het met name heel moeilijk om de locale gemeente "in de steek te laten", althans, zo voelde het wel. Heb niet zoveel met een instituut GerGem (geldt overigens ook voor andere denominaties), alswel een band met een locale, christelijke gemeente. Gelukkig zijn de gesprekken respectvol.

En ja, het klopt dat er een leegloop is (geweest), is al jaren gaande en lijkt nu weer te versnellen nu de gemeente vacant is (en predikanten vanuit de gehele breedte worden uitgenodig, wat best ingewikkeld is als je kijkt hoe groot de verschillen in boodschap zijn).
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Ik ben ontzettend blij en dankbaar voor de GG als kerkverband.
Wel zie ik wat verbeterpunten. Kritiek mag daarom ook best geleverd worden. Daar zou ook professioneel op gereageerd moeten worden. Niet alles moet neergesabeld worden.

Ook is het jammer dat er niet gereflecteerd wordt op de stille scheuring die gaande is. Jonge mensen vertrekken in grote getalen.

Het zou goed zijn wanneer gemeenten mondiger zouden worden. Is er behoefte aan de HSV? De behoefte leeft breed. Dien dat dan gewoon in bij de classis. Zou de samenstelling van het curatorium vaker moet wijzigen? Schrijf en plan en breng het bij de classis. Nul op het rekest? Dan doe je het een aantal jaar later weer. Ik krijg het idee dat sommige gemeenten zich bekneld voelen, maar tegelijkertijd de kerkelijke weg niet betreden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Bij rechtzinnige predikanten hoef je minder geduld te hebben. Erg jammer dat jullie afscheid nemen van de kerkelijke gemeente. Maar goed, trouw blijven aan de kerkelijke gemeente kan heel zwaar zijn.

Het lijkt wel of in jullie gemeente de helft van de kerk in de afgelopen jaren is vertrokken naar de GB/CV. Dat hoor ik althans van iemand die daarbij betrokken is.

Heel jammer. Maar met een gezin met kinderen snap ik het ook wel goed. Als je zulke dwalingen moet aanhoren als die ik zondagmiddag hoorde, dan is het heel lastig om daar je kind ten doop te houden.
Kap nou toch eens met die ellende! Het is vandaag biddag, verootmoediging zou passen!

Op dit forum ben je al zo vaak erop gewezen dat jij ook nog wel wat werk te verzetten heb, met het opruimen van dwalingen over vrouwen in de ambten en je visie op homoseksualiteit. Zou dat niet iets bescheidener moeten maken in het aanwijzen van vermeende dwalingen bij rechtzinnige predikanten?!

Vergeef me als de verontwaardiging misschien iets teveel overheerst. Ik open even een topic op Rf en gelijk lees ik weer dit soort beschuldigingen. Ik ben daar echt verdrietig over.

Ik laat het er maar weer bij want ik heb helemaal geen zin om deze ellende nog langer te lezen.
Het is het werk van een rondreizende gemeente-verwoester. Tragisch!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Silo schreef:Ik ben ontzettend blij en dankbaar voor de GG als kerkverband.
Wel zie ik wat verbeterpunten. Kritiek mag daarom ook best geleverd worden. Daar zou ook professioneel op gereageerd moeten worden. Niet alles moet neergesabeld worden.

Ook is het jammer dat er niet gereflecteerd wordt op de stille scheuring die gaande is. Jonge mensen vertrekken in grote getalen.

Het zou goed zijn wanneer gemeenten mondiger zouden worden. Is er behoefte aan de HSV? De behoefte leeft breed. Dien dat dan gewoon in bij de classis. Zou de samenstelling van het curatorium vaker moet wijzigen? Schrijf en plan en breng het bij de classis. Nul op het rekest? Dan doe je het een aantal jaar later weer. Ik krijg het idee dat sommige gemeenten zich bekneld voelen, maar tegelijkertijd de kerkelijke weg niet betreden.
Ben het geheel eens met jou Silo! Ik snap ook wat je zegt als je zegt blij en dankbaar te zijn voor de GG als kerkverband. Dat zal ik blijven houden, hoewel wij nu een andere keuze maken. Ik bedoel meer te zeggen: ik voel meer binding met een locale gemeente dan met een hoog-over instituut (temeer omdat ik zie dat met vragen/feedback weinig tot niets wordt gedaan). Bijv. de door jou hierboven geschetste behoefte aan de HSV. Hoewel men goed weet dat de behoefte er is, doet men net of die behoefte niet bestaat en sabelt het keihard neer (in diverse bladen en kranten). Dat is niet respectvol.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4003
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Ik heb zelf veel meegemaakt en herken veel, zo niet nog heftiger op m'n kerkelijke levensweg. Toch wil ik voorzichtig oproepen om niet te veel van je kerkelijke leven wat bestond uit onbegrip, negeren, of nog erger te ventileren. Ik begrijp het oh zo goed, toch past ons ook wat voorzichtigheid, denk ik. Houdt het er maar op dat niet iedereen in een zelfde soort denominatie past. Karakters kunnen botsen. Laat het de verscheidenheid zijn, zoals het lichaam ( ik bedoel niet de kerk) van Christus hoort te zijn. We zijn niet allemaal handjes of voetjes, maar juist elk lid ziet er heel anders uit en heeft een andere functie.
Wel pleit ik voor elkaar respecteren en liefhebben, ook al denk je verschillend.
Leg de meetlat maar langs je eigen leven en niet langs die van een ander.
De felheid waarmee we elkaar regelmatig bejegenen zie ik op het forum soms ook zo gebeuren. Het lijkt niet meer op een discussie, maar om een verbeten gelijk willen krijgen.
En met kritiek omgaan is echt heel moeilijk, vooral als je eigenlijk weet dat de ander gelijk heeft.
Overigens bedoel ik met deze posting niemand in het bijzonder. Het moest me even van het hart, nadat ik de laatste post las van Erasmiaan.
Ik verlang zo naar eenheid......
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Terri schreef:Ik heb zelf veel meegemaakt en herken veel, zo niet nog heftiger op m'n kerkelijke levensweg. Toch wil ik voorzichtig oproepen om niet te veel van je kerkelijke leven wat bestond uit onbegrip, negeren, of nog erger te ventileren. Ik begrijp het oh zo goed, toch past ons ook wat voorzichtigheid, denk ik. Houdt het er maar op dat niet iedereen in een zelfde soort denominatie past. Karakters kunnen botsen. Laat het de verscheidenheid zijn, zoals het lichaam ( ik bedoel niet de kerk) van Christus hoort te zijn. We zijn niet allemaal handjes of voetjes, maar juist elk lid ziet er heel anders uit en heeft een andere functie.
Wel pleit ik voor elkaar respecteren en liefhebben, ook al denk je verschillend.
Leg de meetlat maar langs je eigen leven en niet langs die van een ander.
De felheid waarmee we elkaar regelmatig bejegenen zie ik op het forum soms ook zo gebeuren. Het lijkt niet meer op een discussie, maar om een verbeten gelijk willen krijgen.
En met kritiek omgaan is echt heel moeilijk, vooral als je eigenlijk weet dat de ander gelijk heeft.
Overigens bedoel ik met deze posting niemand in het bijzonder. Het moest me even van het hart, nadat ik de laatste post las van Erasmiaan.
Ik verlang zo naar eenheid......
Mooie post! Misschien moet het wel zijn "eenheid in verscheidenheid". Als we dat met elkaar beoefenen, zou het beter gaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Hier ook iemand die worstelt met kerkelijke randzaken
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... -randzaken

Hij begint over het dragen van een broek, door de dames.
Maar is dat een kerkelijke randzaak? Het is m.i. iets anders als ze hem op zondag aan zouden trekken, toch?
En wat iemand een randzaak noemt, kan voor een ander wel een hoofdzaak zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:Hier ook iemand die worstelt met kerkelijke randzaken
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... -randzaken

Hij begint over het dragen van een broek, door de dames.
Maar is dat een kerkelijke randzaak? Het is m.i. iets anders als ze hem op zondag aan zouden trekken, toch?
En wat iemand een randzaak noemt, kan voor een ander wel een hoofdzaak zijn.
De broek/rok duscussie en iemand in de gemeente die een kerstboom heeft zijn vlgs mij geen dingen waar we ons mee bezig moeten houden. Als je je eraan ergert zie het dan als de splinters in andermans oog.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

pierre27 schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Bij rechtzinnige predikanten hoef je minder geduld te hebben. Erg jammer dat jullie afscheid nemen van de kerkelijke gemeente. Maar goed, trouw blijven aan de kerkelijke gemeente kan heel zwaar zijn.

Het lijkt wel of in jullie gemeente de helft van de kerk in de afgelopen jaren is vertrokken naar de GB/CV. Dat hoor ik althans van iemand die daarbij betrokken is.

Heel jammer. Maar met een gezin met kinderen snap ik het ook wel goed. Als je zulke dwalingen moet aanhoren als die ik zondagmiddag hoorde, dan is het heel lastig om daar je kind ten doop te houden.
Kap nou toch eens met die ellende! Het is vandaag biddag, verootmoediging zou passen!

Op dit forum ben je al zo vaak erop gewezen dat jij ook nog wel wat werk te verzetten heb, met het opruimen van dwalingen over vrouwen in de ambten en je visie op homoseksualiteit. Zou dat niet iets bescheidener moeten maken in het aanwijzen van vermeende dwalingen bij rechtzinnige predikanten?!

Vergeef me als de verontwaardiging misschien iets teveel overheerst. Ik open even een topic op Rf en gelijk lees ik weer dit soort beschuldigingen. Ik ben daar echt verdrietig over.

Ik laat het er maar weer bij want ik heb helemaal geen zin om deze ellende nog langer te lezen.
Het is het werk van een rondreizende gemeente-verwoester. Tragisch!
Dat vind ik wel een heftige aantijging. Verwoester? Waaruit blijkt dat DDD verwoestend zou werken?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:
Mara schreef:Hier ook iemand die worstelt met kerkelijke randzaken
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... -randzaken

Hij begint over het dragen van een broek, door de dames.
Maar is dat een kerkelijke randzaak? Het is m.i. iets anders als ze hem op zondag aan zouden trekken, toch?
En wat iemand een randzaak noemt, kan voor een ander wel een hoofdzaak zijn.
De broek/rok duscussie en iemand in de gemeente die een kerstboom heeft zijn vlgs mij geen dingen waar we ons mee bezig moeten houden. Als je je eraan ergert zie het dan als de splinters in andermans oog.
Dan geldt dat dus andersom ook voor mensen die vertrekken omdat er geen HSV gelezen wordt in de gemeente, of omdat ze vinden dat het uitnodigingsbeleid van dominees binnen de vacante periode te divers is, enzovoorts.

Het is werkelijk in- en intriest hoe er op Biddag 2021 op dit forum gesproken wordt over een kerkverband waarin God nog steeds doorgaat met Zijn kerkvergaderend werk. Ik wordt daar heel erg verdrietig van. Waar is de verootmoediging over onze eigen boosheden en verkeerdelijkheden? Waar is de beleving van Psalm 79: 4 (berijmd) gebleven? Waarom onderzoeken we niet eerst ons eigen hart en leven, voor we de ambassadeurs van Christuswege onheilig gaan bekritiseren? Is dát de vrucht van de Coronacrisis? Dan vrees ik dat Gods slaande en plagende hand nog harder Zich over ons zal uitstrekken.

Ik haal maar weer opnieuw aan wat ds. C. Harinck hierover enkele jaren geleden schreef: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/

Lees vooral dit: De toekomst zal leren of het gereformeerd belijden bij hen veiliger is dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Je verlaat nu je moeder, die je vanaf je doop gevoed en onderwezen heeft. De noodzaak van een persoonlijke bekering en een waar geloof in Christus is je van kindsaf geleerd. Of je dit mee zal nemen naar je nieuwe kerk betwijfel ik. Ik vrees dat je iets anders mee zult nemen. Een drang naar iets anders. Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.

Dát is de waarheid. En zo is het!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie