Maatregelen kerk ivm coronavirus

Geytenbeekje
Berichten: 8304
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:Bij ons in de kerk zijn ze nu van plan om het Heilig Avondmaal thuis te laten vieren.
O, jammer want dan kan er geen sprake zijn van eventuele tucht.
Is dat alles wat je te zeggen hebt? Tucht? Verdrietig. Ik weet niet of ik voor of tegen ben, heb me daar nog nooit in hoeven te verdiepen. Maar dit klinkt wel een beetje treurig. Armoedig.

Ik weet niet waarom dit me raakt. Maar het raakt me.
Kan je ook onderbouwen waarom je het verdrietig vind ?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
Mistig schreef:De Gereformeerde Gemeente van Dordrecht gaat, na ruim een jaar, ook weer Heilig Avondmaal houden binnenkort.
In zeven diensten op Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en op 1e en 2e Paasdag.
https://www.kerktijden.nl/gem/193/geref-gem-dordrecht
Heel verstandig. Deze gemeente is niet de enige GG die het Heilig Avondmaal binnen afzienbare tijd (weer) doorgang laat vinden.
Wij hebben ook in vier diensten HA.
De vorige keren ook in meerdere diensten. Het is maar één keer overgeslagen.
Al weet ik dat er principieel niets tegen in te brengen is, toch weet ik nog niet wat ik er van moet vinden.
Geytenbeekje
Berichten: 8304
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Mistig schreef:De Gereformeerde Gemeente van Dordrecht gaat, na ruim een jaar, ook weer Heilig Avondmaal houden binnenkort.
In zeven diensten op Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en op 1e en 2e Paasdag.
https://www.kerktijden.nl/gem/193/geref-gem-dordrecht
Heel verstandig. Deze gemeente is niet de enige GG die het Heilig Avondmaal binnen afzienbare tijd (weer) doorgang laat vinden.
Wij hebben ook in vier diensten HA.
De vorige keren ook in meerdere diensten. Het is maar één keer overgeslagen.
Al weet ik dat er principieel niets tegen in te brengen is, toch weet ik nog niet wat ik er van moet vinden.
Alleen maar fijn toch ?
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Waarom zou je er iets van moeten vinden? Ik vind het raarder als een kerkelijke gemeente het overslaat.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Bij ons is het nu twee keer in vier diensten gehouden. Als er normaal gesproken veel mensen aan het HA komen, kun je dat niet in één dienst vorm geven. Dan zou maar een heel klein deel van de Avondmaalsgangers aan kunnen gaan, en hoe moet je dat selecteren?
Dus een gewone dienst, twee kleine diensten, en de vierde was weer een gewone dienst met HA en nabetrachting.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Ik hoef er ook niets van te vinden.
Vorige keer was het over twee zondagen, volgende week is het in vier diensten op één zondag.
Het voelt gewoon anders. En ik weet dat gevoel een slechte raadgever is. Maar er kan iets in zitten van koste wat het kost, doorzetten.
Het sacrament is toch ook iets voor de hele gemeente. En niet verdeeld in stukjes.
En het kan ook een sprake Gods zijn als het sacrament niet bediend kan worden.
Tegelijkertijd kan er een verlangen zijn om de dood des Heere te verkondigen. En zegt Hij het Zelf ook, "doe dat tot Mijn gedachtenis"
Dus ja, overslaan is ook wat.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Bij ons is altijd al 's morgens én 's avonds HA.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1478
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Delftenaar »

Bezorgd schreef:Dus ja, overslaan is ook wat.
Ja. Toch zei een gemeentelid dat met het verspreid vieren van het Avondmaal de gemeenschap met elkaar, als leden van Christus, ondersneeuwd.
Daarmee had die persoon wel een punt.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:Bij ons in de kerk zijn ze nu van plan om het Heilig Avondmaal thuis te laten vieren.
O, jammer want dan kan er geen sprake zijn van eventuele tucht.
Is dat alles wat je te zeggen hebt? Tucht? Verdrietig. Ik weet niet of ik voor of tegen ben, heb me daar nog nooit in hoeven te verdiepen. Maar dit klinkt wel een beetje treurig. Armoedig.

Ik weet niet waarom dit me raakt. Maar het raakt me.
Kan je ook onderbouwen waarom je het verdrietig vind ?
Ik denk dat het Heilig Avondmaal toch het verkondigen van de dood des Heeren is. Daarmee mogen we laten zienwat we door het geloof mogen weten : Hij voor mij. Dat stemt tot diepe vreugde.

Dat het enige dat je zegt over tucht gaat, geeft voor mij aan dat die vreugde niet voorop staat. Daarmee lijkt je te zeggen dat er tucht uitgeoefend moet worden. Dat triggert mijn gevoel dat er zóveel wantrouwen leeft, dat zélfs Gods eigen werk gewantrouwd wordt. En dat maakt mij zo verdrietig. Als er íemand te vertrouwen is, dan is dat júíst God! En hoe goed is het als Gods eigen volk, aan de dis des verbonds, getuigen mag dat God een genadig God is. Dat strekt tot Gods eer. En het is een levend bewijs dat God nog werkt, ook nu nog!

Wellicht heeft @Valcke gelijk, en heb je het breder bedoeld. Dan heb ik vanuit mijn emotie wat te heftig gereageerd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erskinees
Berichten: 2762
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Delftenaar schreef:
Bezorgd schreef:Dus ja, overslaan is ook wat.
Ja. Toch zei een gemeentelid dat met het verspreid vieren van het Avondmaal de gemeenschap met elkaar, als leden van Christus, ondersneeuwd.
Daarmee had die persoon wel een punt.
Zeker. Maar de vraag is of het ondersneeuwen een reden is om het helemaal niet te houden. Optimaal is verspreiden niet, maar je geeft wel gehoor aan het houden van het Avondmaal. Wat dat betreft zijn we in onze gezindte niet zo oplossingsricht. Helaas is het sacrament in mijn gemeente ook al ruim een jaar niet bediend.
Geytenbeekje
Berichten: 8304
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zei dit omdat ik meen dat zo het Heilig Avondmaal vieren in de huiskamers niet Bijbels is. Het kan allemaal goed zijn en mooi zijn maar als het niet naar de wil van God is moet je dat ook niet zo doen.
Ook in de Bijbel lees van je van ambtelijke aanwezigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2890
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Bij ons is ook al een jaar geen avondmaal meer gevierd. Vind het een groot gemis en begrijp het niet zo. Met de nodige aanpassingen moet dat gewoon kunnen. Doopdiensten gaan met de nodige aanpassingen wel door. Ik snap dat onderscheid niet zo goed.
Ambtenaar
Berichten: 9319
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Ik zei dit omdat ik meen dat zo het Heilig Avondmaal vieren in de huiskamers niet Bijbels is. Het kan allemaal goed zijn en mooi zijn maar als het niet naar de wil van God is moet je dat ook niet zo doen.
Ook in de Bijbel lees van je van ambtelijke aanwezigheid.
En wie bepaalt of het wel of niet naar de wil van God is? Dat zijn gewoon mensen.
merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:Bij ons in de kerk zijn ze nu van plan om het Heilig Avondmaal thuis te laten vieren.
O, jammer want dan kan er geen sprake zijn van eventuele tucht.
Is dat alles wat je te zeggen hebt? Tucht? Verdrietig. Ik weet niet of ik voor of tegen ben, heb me daar nog nooit in hoeven te verdiepen. Maar dit klinkt wel een beetje treurig. Armoedig.

Ik weet niet waarom dit me raakt. Maar het raakt me.
Spreuken staat vol met dit woord 'tucht'. Het heeft alles met orde en het bewaren van inzettingen te maken. Alsook (in dit geval) met de heiligheid van het sacrament. Neem het dus niet alleen negatief, maar vat het op in brede zin.

Maar er zijn inderdaad ook andere belangrijke redenen om een avondmaalsviering die op deze wijze plaatsvindt, af te wijzen.
Welke? Ik hoor het op dit moment meer om mij heen. Het ' voelt ' niet goed, maar waarom kan ikzelf ook niet onderbouwen
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Salomo »

merel schreef:
Welke? Ik hoor het op dit moment meer om mij heen. Het ' voelt ' niet goed, maar waarom kan ikzelf ook niet onderbouwen
Volgens mij, omdat het onder toezicht moet plaatsvinden van ouderlingen en je dient het te vieren in de openbare samenkomst, dus met heel de gemeente.

Dit haal ik uit onze eigen kerkorde, dus m'n eigen kerk gaat tegen haar kerkorde in, mits ik het goed heb gelezen.
Plaats reactie