Ik denk dat de verschillende theologische concepten niet het alleenrecht hebben.Susanna schreef:Voor mij is Christus de Middelaar en Borg van het verbond. Dat is een andere visie denk ik.Valcke schreef:Het genadeverbond (c.q. verbond der verlossing) is niet gesloten met de uitverkorenen, maar met Christus.Susanna schreef:Misschien een beetje off topic.
Het genadeverbond is toch gesloten met de "uitverkorenen"? Als het genadeverbond altijd alleen met de "uitverkorenen" werd gesloten, van Genesis 3 tot Christus, worden dan niet-uitverkoren kinderen beschouwd als "in" een verbond met God? Zo ja, hoe dan, als het verbond werkelijk alleen tussen God en de uitverkorenen is?
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
Bedankt.
Verder is hier natuurlijk al heel veel over geschreven. Er zijn meerdere manieren om het genadeverbond leerstellig verder uit te werken. Maar het is wel van belang om onderscheid te maken tussen het wezen van het verbond (voor de uitverkorenen) en de bediening ervan.
Is het wel juist om te zeggen dat Christus het Hoofd van het genadeverbond is? Is dat geen samensmelting van twee theologische concepten: Christus de Middelaar van het verbond en Christus het Hoofd van zijn kerk?
Maar je kunt niet zeggen dat een verbond van eeuwigheid gesloten wordt met de uitverkorenen.
Daarom maken anderen onderscheid tussen het verbond der verlossing (van eeuwigheid) en het genadeverbond (in de tijd).
Ik denk dat meerdere uitwerkingen mogelijk zijn; met de uitwerking van Posthoorn heb ik echter grote moeite.