Ik vind de opmerking van de collega van @ mannetje een prima opmerking en dat is ook hetgeen wij onze kinderen proberen bij te brengen. De maatschappij past zich niet aan aan de 'afwijking' en je zal toch echt later in de maatschappij moeten functioneren. De gemiddelde werkgever houdt namelijk geen rekening met etiketjes. In sommige opzichten is dat inderdaad harder werken.TSD schreef:Welk kind verschuilt zich nooit ergens achter? Ik denk dat het kind eigen is om iets soms in je voordeel te gebruiken .Mannetje schreef:Ja, je hebt van die leerlingen...John Galt schreef:Wat is "verschuilen achter"? Zijn er mensen die zeggen: Ik heb ADHD dus ik mag dingen die een ander niet mag?
Waarbij een oudcollega aangaf tegen een leerling die dat zei: dan moet je dus dubbel je best doen om je goed te gedragen.
Dat was natuurlijk niet invoelend, enz, maar wel helder. Leerling heeft zich daar altijd netjes gedragen.
Tegelijkertijd moet de norm helder blijven inderdaad. Maar “je moet dubbel je best doen” vind ik een slechte opmerking. Iets wat echt voorkomt uit onmacht los je niet op “met dubbel je best doen” maar het risico is dat dit via deze opmerkingen vooral zorgt voor een minderwaardigheidscomplex, helaas ken ik dit uit de praktijk.
Het is inderdaad helder maar daarmee nog geen goede opmerking.
En misschien zeg ik dit wel vanuit bepaalde ervaringen
Precies, Heel storend! Ik kan er zo een handvol opnoemen die opgehouden zijn met corrigeren en opvoeden, omdat hun kind 'iets' had.Dodo schreef:Nou, Merel heeft ook wel deels gelijk natuurlijk. Er zijn mensen die de kinderen maar laten stuiteren, want ja, ze hebben ADHD dus wat kun je doen?
De goeden moeten nogal eens onder de kwaden lijden, helaas.
N.B. het gaat dan over mensen/kinderen die in het reguliere onderwijs moeten functioneren. Niet over de 'zware afwijkingen'.