Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17651
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door huisman »

jakobmarin schreef:
dennis schreef:Als het goed is beginnen onze wortels inderdaad niet daar! Ik heb het interview gelezen en ook boeken van ds. Harinck, o.a. "De toeleidende weg."
Ik vond het interview mooi. De opmerking over jonge predikanten die bepaalde zaken napraten wat minder. Zijn boeken vind ik zeker leerzaam, en ik begrijp ook wel waar deze predikant bang voor is.
Maar zekere nuanceverschillen hoeven toch helemaal niet zo erg te zijn.
Ik lees/luister soms preken uit de 'rechterflank' (raar woord eigenlijk) en bijvoorbeeld van ds. Roos van de GG in Ned, maar luister ook met genoegen naar predikanten als IJsselstein, Kattenberg enz.
Sympathieke reactie! :super
Ik ben ervoor dat er zeker verschillen mogen zijn binnen een kerkverband, als we elkaar er maar niet om verketteren, maar uiteraard wel op wijzen, no problem.

Het gaat ds C. Harinck niet om een verschilletje maar om iets wezenlijks dat veranderd is in de prediking met name bij de door hem bedoelde (jonge) predikanten.
Maar in reactie op een oppervlakkig geloven dat Jezus mijn Zaligmaker is, zag je met name bij jonge predikanten dat zij de weg tot Hem gingen blokkeren met allerlei voorwaarden.
Wij zullen het er toch allemaal over eens zijn dat als deze stelling van ds Harinck waar zou zijn hij geroepen is om daar tegen te ageren. Het verschil tussen de diverse RF'ers is of ze Ds Harincks analyse onderschrijven of ontkennen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10707
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
jakobmarin schreef:
dennis schreef:Als het goed is beginnen onze wortels inderdaad niet daar! Ik heb het interview gelezen en ook boeken van ds. Harinck, o.a. "De toeleidende weg."
Ik vond het interview mooi. De opmerking over jonge predikanten die bepaalde zaken napraten wat minder. Zijn boeken vind ik zeker leerzaam, en ik begrijp ook wel waar deze predikant bang voor is.
Maar zekere nuanceverschillen hoeven toch helemaal niet zo erg te zijn.
Ik lees/luister soms preken uit de 'rechterflank' (raar woord eigenlijk) en bijvoorbeeld van ds. Roos van de GG in Ned, maar luister ook met genoegen naar predikanten als IJsselstein, Kattenberg enz.
Sympathieke reactie! :super
Ik ben ervoor dat er zeker verschillen mogen zijn binnen een kerkverband, als we elkaar er maar niet om verketteren, maar uiteraard wel op wijzen, no problem.

Het gaat ds C. Harinck niet om een verschilletje maar om iets wezenlijks dat veranderd is in de prediking met name bij de door hem bedoelde (jonge) predikanten.
Maar in reactie op een oppervlakkig geloven dat Jezus mijn Zaligmaker is, zag je met name bij jonge predikanten dat zij de weg tot Hem gingen blokkeren met allerlei voorwaarden.
Wij zullen het er toch allemaal over eens zijn dat als deze stelling van ds Harinck waar zou zijn hij geroepen is om daar tegen te ageren. Het verschil tussen de diverse RF'ers is of ze Ds Harincks analyse onderschrijven of ontkennen.
Nou goed, die uitspraak is inderdaad onhandig wellicht. Want ja, wat bedoelt hij precies? Het boek "de toeleidende weg" is in 2001 uitgegeven, de 10 jaar daarvoor zijn als jonge predikanten ds. de Jongste, Zippro, Clements, Karens, Silfhout, Vermeij, Baan, Mulder, Karels, Moens, Schreuder, van Krimpen, Schipper, Schot, Neele, De Wit, Brugge en Tuinier begonnen met preken. Zou hij deze predikanten bedoelen? Moet ik op basis van de analyse van ds. Harinck nu denken dat deze predikanten allemaal voorwaardelijk zijn gaan preken? Ik vraag het me af. En kwam hij wel eens onder het gehoor van die predikanten of maakte hij dat op uit de meditaties in de verschillende (kerk)bladen? Wat bedoelt hij eigenlijk precies met dat blokkeren?
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
huisman schreef:
jakobmarin schreef:
dennis schreef:Als het goed is beginnen onze wortels inderdaad niet daar! Ik heb het interview gelezen en ook boeken van ds. Harinck, o.a. "De toeleidende weg."
Ik vond het interview mooi. De opmerking over jonge predikanten die bepaalde zaken napraten wat minder. Zijn boeken vind ik zeker leerzaam, en ik begrijp ook wel waar deze predikant bang voor is.
Maar zekere nuanceverschillen hoeven toch helemaal niet zo erg te zijn.
Ik lees/luister soms preken uit de 'rechterflank' (raar woord eigenlijk) en bijvoorbeeld van ds. Roos van de GG in Ned, maar luister ook met genoegen naar predikanten als IJsselstein, Kattenberg enz.
Sympathieke reactie! :super
Ik ben ervoor dat er zeker verschillen mogen zijn binnen een kerkverband, als we elkaar er maar niet om verketteren, maar uiteraard wel op wijzen, no problem.

Het gaat ds C. Harinck niet om een verschilletje maar om iets wezenlijks dat veranderd is in de prediking met name bij de door hem bedoelde (jonge) predikanten.
Maar in reactie op een oppervlakkig geloven dat Jezus mijn Zaligmaker is, zag je met name bij jonge predikanten dat zij de weg tot Hem gingen blokkeren met allerlei voorwaarden.
Wij zullen het er toch allemaal over eens zijn dat als deze stelling van ds Harinck waar zou zijn hij geroepen is om daar tegen te ageren. Het verschil tussen de diverse RF'ers is of ze Ds Harincks analyse onderschrijven of ontkennen.
Nou goed, die uitspraak is inderdaad onhandig wellicht. Want ja, wat bedoelt hij precies? Het boek "de toeleidende weg" is in 2001 uitgegeven, de 10 jaar daarvoor zijn als jonge predikanten ds. de Jongste, Zippro, Clements, Karens, Silfhout, Vermeij, Baan, Mulder, Karels, Moens, Schreuder, van Krimpen, Schipper, Schot, Neele, De Wit, Brugge en Tuinier begonnen met preken. Zou hij deze predikanten bedoelen? Moet ik op basis van de analyse van ds. Harinck nu denken dat deze predikanten allemaal voorwaardelijk zijn gaan preken? Ik vraag het me af. En kwam hij wel eens onder het gehoor van die predikanten of maakte hij dat op uit de meditaties in de verschillende (kerk)bladen? Wat bedoelt hij eigenlijk precies met dat blokkeren?
Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10707
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
Ja, dat staat er. Maar welke voorwaarden zijn er dan die kunnen blokkeren?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4822
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Anker schreef:
-DIA- schreef: Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
Ja, dat staat er. Maar welke voorwaarden zijn er dan die kunnen blokkeren?
Maat aan de zondekennis die nodig is stellen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
-DIA- schreef: Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
Ja, dat staat er. Maar welke voorwaarden zijn er dan die kunnen blokkeren?
Dat lijkt me echt niet moeilijk om te begrijpen. En het is ook wel te begrijpen
dat je dat niet meteen rechtuit kunt zeggen, want dan zou je meteen een kerkscheuring hebben.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Simon »

Johann Gottfried Walther schreef:
Anker schreef:
-DIA- schreef: Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
Ja, dat staat er. Maar welke voorwaarden zijn er dan die kunnen blokkeren?
Maat aan de zondekennis die nodig is stellen.
Maat?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4822
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Simon schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Anker schreef:
-DIA- schreef: Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
Ja, dat staat er. Maar welke voorwaarden zijn er dan die kunnen blokkeren?
Maat aan de zondekennis die nodig is stellen.
Maat?
Ja hoe diep...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door jakobmarin »

Anker schreef:Wat bedoelt hij eigenlijk precies met dat blokkeren?
Lees zijn boeken, dan weet je het.
En nieuw is het niet: Bunyan bestrijdt in zijn boek 'Komen tot Jezus Christus' allerlei blokkades (die de mens zelf opwerpt) en ds. C. Harinck bestrijd allerlei blokkades die andere predikers opwerpen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Simon »

Ik ben toch bang dat geen enkel mens kan weten HOE groot zijn zonden en ellende zijn.
Ben dan ook wel benieuwd waar die maat vandaan gehaald wordt.
Dát we onszelf als zondaar veroordelen lijkt me wezenlijker van belang dan hoe groot die zonde dan wel is.
(waarmee ik niet probeer iets een bepaalde richting op te duwen)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:Ik ben toch bang dat geen enkel mens kan weten HOE groot zijn zonden en ellende zijn.
Ben dan ook wel benieuwd waar die maat vandaan gehaald wordt.
Dát we onszelf als zondaar veroordelen lijkt me wezenlijker van belang dan hoe groot die zonde dan wel is.
(waarmee ik niet probeer iets een bepaalde richting op te duwen)
Het gaat er ook niet over om te bepalen hoe groot de zondekennis moet zijn.
Het gaat hierover: Is het een kennis die me door God ontdekt is, of is het een algemene kennis. Daartoe is een goede toepassing in de preken noodzakelijk.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Jongere »

Anker schreef:
-DIA- schreef: Ik vrees dat hij bedoelt een blokkade opwerpen om tot Christus te komen.
Ja, dat staat er. Maar welke voorwaarden zijn er dan die kunnen blokkeren?
Heel wat. Iedereen die iets weet van 'verlossing zoeken' weet dat ook.
Jakobmarin verwijst terecht naar Bunyan, daar worden er heel wat genoemd. Het is de taak van de prediker deze uit de weg te ruimen en de ingang ruim te maken. Omdat het zondige hart altijd tegenwerpingen zal hebben om wérkelijk tot Christus te gaan.
Voor de Heilige Geest zijn er geen 'blokkades' nee, maar Hij werkt niet in stokken en blokken. Daarom schreef Bunyan bijvoorbeeld ook zijn pastorale boek.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10707
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

jakobmarin schreef:
Anker schreef:Wat bedoelt hij eigenlijk precies met dat blokkeren?
Lees zijn boeken, dan weet je het.
En nieuw is het niet: Bunyan bestrijdt in zijn boek 'Komen tot Jezus Christus' allerlei blokkades (die de mens zelf opwerpt) en ds. C. Harinck bestrijd allerlei blokkades die andere predikers opwerpen.
Ik heb zijn boeken gelezen. Dat zijn typische GG-boeken.
Wat wordt de weg tot Christus vaak geblokkeerd! Men heeft het over niets anders dan moeten. De mens moet eerst zó diep zijn zonde kennen, zó diep ontdekt zijn, zó helwaardig zijn geworden en dan mag hij pas tot Christus vluchten. Er moet dan zo veel! Wij stellen dan de maat van de ellendekennis. De ellendekennis wordt een conditie en voorwaarde om tot Christus te mogen gaan. De predikers die de zondaar op Christus wijzen, zijn in de ogen van zulke mensen slechts oppervlakkige Jezuspredikers. De toeleidende weg tot Christus, pag. 210
Ik vraag me af of de jonge predikanten rond 2001 zo preekten. Ik geloof er werkelijk niets van. En, zondaren op Christus wijzen, daar is niets mis mee, 't wordt oppervlakkig wanneer de gangen die de Heere met Zijn kinderen houdt niet meer gepredikt worden. Dus wanneer in de prediking de Bijbelse bevinding gemist wordt, dan wordt het oppervlakkig. Niet wanneer de diepte van de ellendekennis als maat wordt gemist in de prediking.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:[Ik heb zijn boeken gelezen. Dat zijn typische GG-boeken.
.
Ik denk het ook. Dat is de GG lijn. Alleen denkt het kerkverband waar jij oorspronkelijk uitkomt, daar anders over.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10707
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:[Ik heb zijn boeken gelezen. Dat zijn typische GG-boeken.
Ik denk het ook. Dat is de GG lijn. Alleen denkt het kerkverband waar jij oorspronkelijk uitkomt, daar anders over.
Nee, en dat is weer fout. Ds. Harinck heeft het hier over predikanten, ik denk uit zijn eigen kerkverband.
En natuurlijk snap ik het best wat hier bedoeld wordt, ik ben ook geen vreemdeling in rechts GG. Ik denk echter dat de Christusprediking over het algemeen in het kerkverband waar ik oorspronkelijk uitkom dikwijls zelfs nog ruimer is dan in rechts-GG.
Plaats reactie