Gelezen, gedacht, gehoord...

Zeeuw
Berichten: 11749
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Lasser schreef: 16 okt 2023, 10:25 Och laten we meer aandacht voor de vrede van Jeruzalem hebben
Want de Israël wordt al decennia lang belaagd,laten we daar ook meer aandacht voor zijn.
Laten we zwaarden slaan tot spaden en spiesen tot sikkels, laten we daarom bidden.
Hoe gaan we dat doen?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Delftenaar »

Voor vandaag: de Bijbel voorspelt dat Israël in vrede met de buren zal wonen.
Dit is dus niet het einde.
aggieoudje
Berichten: 906
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door aggieoudje »

https://cvandaag.nl/98276-kostersechtpa ... NwclUrems9

Interview met onze koster over de heftige laatste dagen van hun reis naar Israël.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

annce schreef: 16 okt 2023, 16:37 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30471/ ... servaring/

Wat vinden jullie van dit antwoord? En van de 'afsnijdingservaringstheologie' in het algemeen zoals die in het antwoord omschreven wordt?
Ds. van den Brink slaat hier de plank mis op 2 gebieden en daarmee de kern van zijn hele antwoord.
1. Hij verwart hier de theologische discussie over het moment van de wedergeboorte (hoort de toeleidende weg daar wel of niet bij) met met de discussie over wat het zaligmakende geloof inhoudt. Hierdoor laat hij Ds. Roos in feite buikspreken. Bijzonder eigenlijk dat een zó geleerde theoloog deze 2 zaken niet uit elkaar lijkt te kunnen houden.

2. Zijn interpretatie over de betekenis van "God toevallen in Zijn recht" is een interpretatie waarvan ik me afvraag of die door Ds. Roos wordt gedeeld. Met de genoemde uitdrukking wordt meestal bedoeld het buigen onder Gods recht, dat wil zeggen: het er mee eens zijn dat God rechtvaardig is wanneer hij mij straft met de eeuwige straf, dat ik die verdiend heb. Dat ik daar niets meer tegenin te brengen heb en ook niet meer tegenin wíl brengen. Het is de gestalte van de Kananese vrouw: "Ja Heere", ik weet het, ik ben een hondeke, ik sta er buiten. Maar dan toch God niet los kunnen laten. De Kananese vrouw boog, maar was niet bereid verloren te gaan, ze bleef aanhouden, om genade smeken en liet de Heere Jezus als het ware niet los tenzij dat Hij haar zegende.

Dat een mens bereid moet zijn om verloren te gaan, en daar dus tevreden mee is en op dat moment ophoudt met om genade te smeken, dat is iets wat (gelukkig! Want dat is wel een doperse dwaling in mijn ogen) maar heel weinig in de bevindelijk gereformeerde gezindte gevonden wordt. Voor zover ik weet is ook Ds. Roos deze mening niet toegedaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

annce schreef: 16 okt 2023, 16:37 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30471/ ... servaring/

Wat vinden jullie van dit antwoord? En van de 'afsnijdingservaringstheologie' in het algemeen zoals die in het antwoord omschreven wordt?
Ik weet niet of ik het wel zo fijn vind om hier telkens geconfronteerd te worden met de kruistocht van dr. v.d. Brink tegen ds. Roos en diens kerkverband. Verder deel ik de analyse van TSD wel.
Piet Puk
Berichten: 5501
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 17 okt 2023, 08:39
annce schreef: 16 okt 2023, 16:37 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30471/ ... servaring/

Wat vinden jullie van dit antwoord? En van de 'afsnijdingservaringstheologie' in het algemeen zoals die in het antwoord omschreven wordt?
Ik weet niet of ik het wel zo fijn vind om hier telkens geconfronteerd te worden met de kruistocht van dr. v.d. Brink tegen ds. Roos en diens kerkverband. Verder deel ik de analyse van TSD wel.
Ik sluit me hier wel bij aan. Ik weet niet of ik het nou triest of lachwekkend moet vinden eigenlijk. Misschien van beiden iets. Ik snap sowieso niet dat leden van de GGiN hun vragen aan ds. G.A. van den Brink gaan stellen en niet aan ds. J. Roos of een ambtsdrager uit de GGiN.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

aggieoudje schreef: 16 okt 2023, 19:56 https://cvandaag.nl/98276-kostersechtpa ... NwclUrems9

Interview met onze koster over de heftige laatste dagen van hun reis naar Israël.
Dat zullen inderdaad heftige dagen geweest zijn, er zal dankbaarheid zijn in de gemeente dat ze veilig terug mochten keren.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

TSD schreef: 16 okt 2023, 20:50
annce schreef: 16 okt 2023, 16:37 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30471/ ... servaring/

Wat vinden jullie van dit antwoord? En van de 'afsnijdingservaringstheologie' in het algemeen zoals die in het antwoord omschreven wordt?
Ds. van den Brink slaat hier de plank mis op 2 gebieden en daarmee de kern van zijn hele antwoord.
1. Hij verwart hier de theologische discussie over het moment van de wedergeboorte (hoort de toeleidende weg daar wel of niet bij) met met de discussie over wat het zaligmakende geloof inhoudt. Hierdoor laat hij Ds. Roos in feite buikspreken. Bijzonder eigenlijk dat een zó geleerde theoloog deze 2 zaken niet uit elkaar lijkt te kunnen houden.

2. Zijn interpretatie over de betekenis van "God toevallen in Zijn recht" is een interpretatie waarvan ik me afvraag of die door Ds. Roos wordt gedeeld. Met de genoemde uitdrukking wordt meestal bedoeld het buigen onder Gods recht, dat wil zeggen: het er mee eens zijn dat God rechtvaardig is wanneer hij mij straft met de eeuwige straf, dat ik die verdiend heb. Dat ik daar niets meer tegenin te brengen heb en ook niet meer tegenin wíl brengen. Het is de gestalte van de Kananese vrouw: "Ja Heere", ik weet het, ik ben een hondeke, ik sta er buiten. Maar dan toch God niet los kunnen laten. De Kananese vrouw boog, maar was niet bereid verloren te gaan, ze bleef aanhouden, om genade smeken en liet de Heere Jezus als het ware niet los tenzij dat Hij haar zegende.

Dat een mens bereid moet zijn om verloren te gaan, en daar dus tevreden mee is en op dat moment ophoudt met om genade te smeken, dat is iets wat (gelukkig! Want dat is wel een doperse dwaling in mijn ogen) maar heel weinig in de bevindelijk gereformeerde gezindte gevonden wordt. Voor zover ik weet is ook Ds. Roos deze mening niet toegedaan.
De kern is toch deze: Genade door recht; en dat zegt ds. v.d. Brink niet of vaag, en daarin is ds Roos helder. Sorry ik wilde dit voor de duidelijkheid even hier gezegd hebben. Hoop dat dit mocht. Dan hebben we hiermee alles wel gezegd, dacht ik.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

Ds. G.A. van den Brink leert ook dat de zaligheid door weg van recht plaatsvindt. Namelijk het offer van de Heere Jezus op Golgotha. Hij strijdt alleen tegen een hele belevingsgodsdienst die door sommige predikanten belangrijker wordt geacht dan de prediking van het evangelie.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Refiosi »

Dat is wel de kern ja, Psalm. Vd Brink is wars van een bevinding en zit meer op de lijn van de oude Gereformeerd Vrijgemaakten die ook niets van de Bijbelse bevinding moesten hebben. “Op de dool geraakte vroomheid” werd dat genoemd. Maar al werd Jezus 100 maal in Bethlehem geboren, maar Hij werd niet in mijn hart geboren, dan sta ik er toch voor eeuwig buiten.
annce
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 okt 2020, 17:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door annce »

Het was niet mijn bedoeling om voor de zoveelste keer een wellus-nietus discussie uit te lokken over ds. Van den Brink. Maar feit is en blijft dat de afsnijdingservaringstheologie, om die term nog maar eens te gebruiken, wel voor een grote blokkade en voor verwarring zorgt. Althans, als ik bij mezelf en in mijn omgeving kijk. Waarom is het zo ingewikkeld geworden? Het Evangelie is toch een blijde boodschap en niet iets verstikkends waarbij je je steeds af moet vragen: heb ik dit en dat en zus en zo wel op deze manier beleefd? Jezus vroeg alleen aan Petrus: heb je Mij lief?
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

annce schreef: 17 okt 2023, 12:22 Het was niet mijn bedoeling om voor de zoveelste keer een wellus-nietus discussie uit te lokken over ds. Van den Brink. Maar feit is en blijft dat de afsnijdingservaringstheologie, om die term nog maar eens te gebruiken, wel voor een grote blokkade en voor verwarring zorgt. Althans, als ik bij mezelf en in mijn omgeving kijk. Waarom is het zo ingewikkeld geworden? Het Evangelie is toch een blijde boodschap en niet iets verstikkends waarbij je je steeds af moet vragen: heb ik dit en dat en zus en zo wel op deze manier beleefd? Jezus vroeg alleen aan Petrus: heb je Mij lief?
Je vraagt om een reactie, vervolgens reageer ik inhoudelijk en besluit je om daar in het geheel niet op in te gaan. Jouw keus natuurlijk, maar vraag er dan ook niet om, vraag dan gewoon om bevestiging van je eigen gelijk, dan is dat meteen duidelijk.

Daarom laat ik deze reactie ook verder maar voor wat het is.

Ik vroeg me nog wel af of je de brochure over de orde des heils van ds. Roos zelf wel gelezen hebt, zo niet dan raad ik je dat sterk aan. Kan je gelijk het tegendeel lezen van wat Ds. v/d Brink over Ds. Roos beweert en is dat ook gelijk "uit de lucht".
Iemand
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Iemand »

TSD schreef: 16 okt 2023, 20:50
annce schreef: 16 okt 2023, 16:37 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30471/ ... servaring/

Wat vinden jullie van dit antwoord? En van de 'afsnijdingservaringstheologie' in het algemeen zoals die in het antwoord omschreven wordt?
Ds. van den Brink slaat hier de plank mis op 2 gebieden en daarmee de kern van zijn hele antwoord.
1. Hij verwart hier de theologische discussie over het moment van de wedergeboorte (hoort de toeleidende weg daar wel of niet bij) met met de discussie over wat het zaligmakende geloof inhoudt. Hierdoor laat hij Ds. Roos in feite buikspreken. Bijzonder eigenlijk dat een zó geleerde theoloog deze 2 zaken niet uit elkaar lijkt te kunnen houden.

2. Zijn interpretatie over de betekenis van "God toevallen in Zijn recht" is een interpretatie waarvan ik me afvraag of die door Ds. Roos wordt gedeeld. Met de genoemde uitdrukking wordt meestal bedoeld het buigen onder Gods recht, dat wil zeggen: het er mee eens zijn dat God rechtvaardig is wanneer hij mij straft met de eeuwige straf, dat ik die verdiend heb. Dat ik daar niets meer tegenin te brengen heb en ook niet meer tegenin wíl brengen. Het is de gestalte van de Kananese vrouw: "Ja Heere", ik weet het, ik ben een hondeke, ik sta er buiten. Maar dan toch God niet los kunnen laten. De Kananese vrouw boog, maar was niet bereid verloren te gaan, ze bleef aanhouden, om genade smeken en liet de Heere Jezus als het ware niet los tenzij dat Hij haar zegende.

Dat een mens bereid moet zijn om verloren te gaan, en daar dus tevreden mee is en op dat moment ophoudt met om genade te smeken, dat is iets wat (gelukkig! Want dat is wel een doperse dwaling in mijn ogen) maar heel weinig in de bevindelijk gereformeerde gezindte gevonden wordt. Voor zover ik weet is ook Ds. Roos deze mening niet toegedaan.
Ik deel je analyse hier niet op punt 1, ik denk niet dat je kunt zeggen dat het moment van de wedergeboorte los staat van wat het geloof inhoudt. Wie de wedergeboorte eerder stelt, stelt ook het geloof eerder, daarmee krijgt het geloof een andere inhoud (uitgebreider, het omvat meer). Een voorbeeld hiervan is een uitspraak als: de eerste daad van het geloof is geloven dat je er buiten staat.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: 17 okt 2023, 08:39
annce schreef: 16 okt 2023, 16:37 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30471/ ... servaring/

Wat vinden jullie van dit antwoord? En van de 'afsnijdingservaringstheologie' in het algemeen zoals die in het antwoord omschreven wordt?
Ik weet niet of ik het wel zo fijn vind om hier telkens geconfronteerd te worden met de kruistocht van dr. v.d. Brink tegen ds. Roos en diens kerkverband. Verder deel ik de analyse van TSD wel.
Eerlijk gezegd ben ik al langere tijd moe van de bijdragen van dr. v.d. Brink. Het maakt me niet eens meer uit waar het over gaat. Hij heeft een vervelende manier van beantwoorden
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Plaats reactie