Gelezen, gedacht, gehoord...

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
"Jullie"? "Dat je elke keer moet erkennen dat je ernaast zit"? :bobo
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Het lijkt bijna een soapserie, met elke keer een nieuwe aflevering. Dr. Van de Brink versus het hypercalvinisme episode 53.

Ik heb nooit zo van die bokswedstrijden gehouden. Ik neem liever onderwijs tot me wat vanuit Gods Woord sticht, in plaats van repetitieve aanvallen op andere behoudende kerkgenootschappen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Refiosi schreef: 17 okt 2023, 11:46 Dat is wel de kern ja, Psalm. Vd Brink is wars van een bevinding en zit meer op de lijn van de oude Gereformeerd Vrijgemaakten die ook niets van de Bijbelse bevinding moesten hebben. “Op de dool geraakte vroomheid” werd dat genoemd. Maar al werd Jezus 100 maal in Bethlehem geboren, maar Hij werd niet in mijn hart geboren, dan sta ik er toch voor eeuwig buiten.
Over Van den Brink kan ik niet oordelen, maar wat je hier zegt over de GKV klopt niet.
Zij hechten juist veel waarde aan Bijbelse bevinding; ze moeten niets hebben van bevinding die verder gaat dan de Bijbel, zoals door sommige predikanten geleerd wordt. Of die in elke tekst gedrukt wordt. Dat noemen ze inderdaad 'op de dool geraakte vroomheid'.

Recent hadden we hier een discussie over niet-bijbels versus onbijbels: zij zetten daar - zeker wat bevinding betreft - een is-gelijk-teken tussen: bevinding die niet naar de Bijbel is, is onbijbels. Je moet dan denken aan uitdrukkingen als 'in de Bijbel staat ...., maar Gods volk leert het anders'.
Je kan dat tamelijk eenvoudig verifiëren door een paar preken van bijvoorbeeld dr. Jakob van Bruggen of ds. Harry Wendt te lezen/luisteren.

Ik vermoed dat Psalm ook iets dergelijks ten aanzien van Van den Brink bedoelt.
Carsten
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Carsten »

In de Vrijgemaakte kerk is er vooral oppervlakkigheid en weinig tot geen bevinding in de prediking.
Moderniteit en modernisering zoals in de Nederlands vrijgemaakte kerk is weinig Gereformeerds vooral veel hang naar hedendaagse cultuur en vooroploperigheid en in theorie zeggen zij de Gereformeerde leer vast te houden maar in de praktijk hoor en zie je daar weinig van. Ze houden ook niet van echte toepassing in de prediking. Exegese is genoeg zegt men.
Wij wensen juist wel vast te houden aan de leer van de Gereformeerde oudvaders, maar die kent men in zulke kerken niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Carsten schreef: 18 okt 2023, 08:15 In de Vrijgemaakte kerk is er vooral oppervlakkigheid en weinig tot geen bevinding in de prediking.
Moderniteit en modernisering zoals in de Nederlands vrijgemaakte kerk is weinig Gereformeerds vooral veel hang naar hedendaagse cultuur en vooroploperigheid en in theorie zeggen zij de Gereformeerde leer vast te houden maar in de praktijk hoor en zie je daar weinig van. Ze houden ook niet van echte toepassing in de prediking. Exegese is genoeg zegt men.
Wij wensen juist wel vast te houden aan de leer van de Gereformeerde oudvaders, maar die kent men in zulke kerken niet.
Het is voornamelijk karikatuur, wat je hier meldt.
Sowieso bestaat 'DE' vrijgemaakte kerk niet. Wat nu nog GKV heet (achtergebleven van de fusie met NGK), voldoet zeker niet aan je beschrijving. Verder zijn er een behoorlijk aantal gemeenten wel meegegaan in de NeGK (zoals de fusiekerk officieel afgekort moet worden, maar volgens mij nauwelijks gedaan), omdat ze geen andere mogelijkheid zien. Dan zijn er in veel 'moderne' gemeenten een flinke behoudende minderheid.

Wat je zegt 'Ze houden ook niet van echte toepassing in de prediking. Exegese is genoeg zegt men.' is echt onzin. Voor alleen exegese komt geen enkele NGK'er of GKV'er meer naar de kerk. Dat moet je juist meer in de rechtse hoek zoeken.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 18 okt 2023, 08:02
Refiosi schreef: 17 okt 2023, 11:46 Dat is wel de kern ja, Psalm. Vd Brink is wars van een bevinding en zit meer op de lijn van de oude Gereformeerd Vrijgemaakten die ook niets van de Bijbelse bevinding moesten hebben. “Op de dool geraakte vroomheid” werd dat genoemd. Maar al werd Jezus 100 maal in Bethlehem geboren, maar Hij werd niet in mijn hart geboren, dan sta ik er toch voor eeuwig buiten.
Over Van den Brink kan ik niet oordelen, maar wat je hier zegt over de GKV klopt niet.
Zij hechten juist veel waarde aan Bijbelse bevinding; ze moeten niets hebben van bevinding die verder gaat dan de Bijbel, zoals door sommige predikanten geleerd wordt. Of die in elke tekst gedrukt wordt. Dat noemen ze inderdaad 'op de dool geraakte vroomheid'.
Met andere woorden. Dit zijn precies dezelfde fronten in 2023 als in pak en beet 1950 met ds. K. Schilder. Ik vind het daarom wel terecht om te spreken over een verschil in een verbondsmatige geloofsvisie en een heilsbevindelijk verhaal. Het is verwarrend en onterecht om nu de verbondsmatige opvatting gelijk te schakelen aan bijbelse bevinding en die van de gereformeerde gezindte als dolende vroomheid te typeren. Ik ben daar ernstig verbolgen over.

Ik las gisteren nog allerlei citaten van Kohlbrugge die meer bij de crisisopvatting van ds. J. Roos passen dan bij de bestrijders daarvan.
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 18 okt 2023, 08:02
Refiosi schreef: 17 okt 2023, 11:46 Dat is wel de kern ja, Psalm. Vd Brink is wars van een bevinding en zit meer op de lijn van de oude Gereformeerd Vrijgemaakten die ook niets van de Bijbelse bevinding moesten hebben. “Op de dool geraakte vroomheid” werd dat genoemd. Maar al werd Jezus 100 maal in Bethlehem geboren, maar Hij werd niet in mijn hart geboren, dan sta ik er toch voor eeuwig buiten.
Over Van den Brink kan ik niet oordelen, maar wat je hier zegt over de GKV klopt niet.
Zij hechten juist veel waarde aan Bijbelse bevinding; ze moeten niets hebben van bevinding die verder gaat dan de Bijbel, zoals door sommige predikanten geleerd wordt. Of die in elke tekst gedrukt wordt. Dat noemen ze inderdaad 'op de dool geraakte vroomheid'.

Recent hadden we hier een discussie over niet-bijbels versus onbijbels: zij zetten daar - zeker wat bevinding betreft - een is-gelijk-teken tussen: bevinding die niet naar de Bijbel is, is onbijbels. Je moet dan denken aan uitdrukkingen als 'in de Bijbel staat ...., maar Gods volk leert het anders'.
Je kan dat tamelijk eenvoudig verifiëren door een paar preken van bijvoorbeeld dr. Jakob van Bruggen of ds. Harry Wendt te lezen/luisteren.

Ik vermoed dat Psalm ook iets dergelijks ten aanzien van Van den Brink bedoelt.
Wat betreft de GKV ben ik het hier wel mee eens, maar als het gaat om de on- of nietbijbelse bevinding niet. Het is een normaal psychologisch verschijnsel dat gelovigen deels hun geloofservaringen oriënteren op hun voorganger(s). Zolang dat niet in strijd is met de Bijbel, en ook niet als norm gesteld wordt, kun je mijns inziens niet terecht zeggen dat het onbijbels zou zijn.
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Herman schreef: 18 okt 2023, 09:07
Tiberius schreef: 18 okt 2023, 08:02
Refiosi schreef: 17 okt 2023, 11:46 Dat is wel de kern ja, Psalm. Vd Brink is wars van een bevinding en zit meer op de lijn van de oude Gereformeerd Vrijgemaakten die ook niets van de Bijbelse bevinding moesten hebben. “Op de dool geraakte vroomheid” werd dat genoemd. Maar al werd Jezus 100 maal in Bethlehem geboren, maar Hij werd niet in mijn hart geboren, dan sta ik er toch voor eeuwig buiten.
Over Van den Brink kan ik niet oordelen, maar wat je hier zegt over de GKV klopt niet.
Zij hechten juist veel waarde aan Bijbelse bevinding; ze moeten niets hebben van bevinding die verder gaat dan de Bijbel, zoals door sommige predikanten geleerd wordt. Of die in elke tekst gedrukt wordt. Dat noemen ze inderdaad 'op de dool geraakte vroomheid'.
Met andere woorden. Dit zijn precies dezelfde fronten in 2023 als in pak en beet 1950 met ds. K. Schilder. Ik vind het daarom wel terecht om te spreken over een verschil in een verbondsmatige geloofsvisie en een heilsbevindelijk verhaal. Het is verwarrend en onterecht om nu de verbondsmatige opvatting gelijk te schakelen aan bijbelse bevinding en die van de gereformeerde gezindte als dolende vroomheid te typeren. Ik ben daar ernstig verbolgen over.

Ik las gisteren nog allerlei citaten van Kohlbrugge die meer bij de crisisopvatting van ds. J. Roos passen dan bij de bestrijders daarvan.
Wat bedoel je met crisisopvatting? Is mij niet helemaal duidelijk, dus ter verheldering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

@DDD: Dat laatste (als norm gesteld) daar draait het natuurlijk om.
Henk J
Berichten: 2661
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef: 18 okt 2023, 08:02 Het lijkt bijna een soapserie, met elke keer een nieuwe aflevering. Dr. Van de Brink versus het hypercalvinisme episode 53.

Ik heb nooit zo van die bokswedstrijden gehouden. Ik neem liever onderwijs tot me wat vanuit Gods Woord sticht, in plaats van repetitieve aanvallen op andere behoudende kerkgenootschappen.
Nou dan kun je nog even, binnenkort verschijnt er een nieuw boek van dr. Van den Brink waar hij ingaat op het hypercalvinisme....
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Bruna schreef: 18 okt 2023, 09:19 Wat bedoel je met crisisopvatting? Is mij niet helemaal duidelijk, dus ter verheldering.
Hierboven is het afsnijdingservaring genoemd.
Henk J
Berichten: 2661
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Wat een nare post, hier is al meerdere keren aangetoond dat dr. Van den Brink ook eenzijdig is en een karikatuur maakt van de prediking in de rechterflank. Ook heeft hij totaal geen oog voor het gevaar van verbondsautomatisme. Maar lees eens anders dit eens: https://drpdevries.com/2023/06/15/het-e ... -genade-2/
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: 18 okt 2023, 09:24
J.C. Philpot schreef: 18 okt 2023, 08:02 Het lijkt bijna een soapserie, met elke keer een nieuwe aflevering. Dr. Van de Brink versus het hypercalvinisme episode 53.

Ik heb nooit zo van die bokswedstrijden gehouden. Ik neem liever onderwijs tot me wat vanuit Gods Woord sticht, in plaats van repetitieve aanvallen op andere behoudende kerkgenootschappen.
Nou dan kun je nog even, binnenkort verschijnt er een nieuw boek van dr. Van den Brink waar hij ingaat op het hypercalvinisme....
Ik laat het over aan de liefhebbers. De bankrekening van dr. Van de Brink zal door mijn boekaankopen niet aangevuld worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Evangelist
Berichten: 543
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Evangelist »

Henk J schreef: 18 okt 2023, 09:35
Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Wat een nare post, hier is al meerdere keren aangetoond dat dr. Van den Brink ook eenzijdig is en een karikatuur maakt van de prediking in de rechterflank. Ook heeft hij totaal geen oog voor het gevaar van verbondsautomatisme. Maar lees eens anders dit eens: https://drpdevries.com/2023/06/15/het-e ... -genade-2/
Er is ook meer dan eens gewezen op het feit dat dr. Van den Brink doorslaat. Wie tien preken van ds. Roos heeft gehoord en tien artikelen uit De Wachter Sions van hem heeft gelezen, die weet dat dit antwoord van dr. Van den Brink een leugen bevat. Het tegendeel is het geval.
Ik bedoel deze quote:
“dr. G.A. van den Brink” schreef:Het tragische in de visie van de GGiN is dat men het hart van het Evangelie, Christus Zelf, uit het oog is verloren. Er wordt niet genodigd tot Christus maar gewaarschuwd voor het geloof in Hem; niet bewogen tot geloof maar tot ongeloof. In plaats dat men de hoorders dwingt om in te komen, worden zij gedwongen buiten te blijven staan. Je krijgt te horen dat je bedrogen wordt als je op de Waarheid gewezen wordt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 18 okt 2023, 09:35
Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Wat een nare post, hier is al meerdere keren aangetoond dat dr. Van den Brink ook eenzijdig is en een karikatuur maakt van de prediking in de rechterflank. Ook heeft hij totaal geen oog voor het gevaar van verbondsautomatisme. Maar lees eens anders dit eens: https://drpdevries.com/2023/06/15/het-e ... -genade-2/
Precies, zonder enige onderbouwing een sneer uitdelen. Waar ken ik dit eigenlijk van? O ja ...
Plaats reactie