COVID-19

merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door merel »

windorgel schreef:
merel schreef:
Maanenschijn schreef:Wat is het dan gelukkig dat we onderdeel uitmaken van een kerkgemeenschap waar we voor elkaar klaar staan en belangeloos probleemsituaties voor elkaar kunnen oplossen.

Ook de waarde van ouders (moeders) die niet werken komt nu weer wat meer tot uiting.
Een kerkgemeenschap die elkaar hierin bijstaat? Ik denk dat dat in veel gemeenten tegenvalt. De afgelopen twee jaren hebben wij iig niets van de kerk vernomen.
En heb je zelf ook hulp aangeboden?
Bij de mensen die het konden gebruiken zeker.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door merel »

Anselmus schreef:
merel schreef:
Maanenschijn schreef:Wat is het dan gelukkig dat we onderdeel uitmaken van een kerkgemeenschap waar we voor elkaar klaar staan en belangeloos probleemsituaties voor elkaar kunnen oplossen.

Ook de waarde van ouders (moeders) die niet werken komt nu weer wat meer tot uiting.
Een kerkgemeenschap die elkaar hierin bijstaat? Ik denk dat dat in veel gemeenten tegenvalt. De afgelopen twee jaren hebben wij iig niets van de kerk vernomen.
Misschien ook eens nadenken of het per se noodzakelijke is om als moeder minimaal drie dagen te moeten werken. Naar de kerk wijzen is makkelijk en mogelijk een optie (behalve als je vanuit besmettingsbubbels denkt), maar de eerste verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft thuis in het gezin. Als ik kijk hoeveel stress een ziek kind soms geeft op de ochtend dat moeder eigenlijk naar het werk moet en als ik van mensen uit de kinderopvang hoor hoeveel kinderen resten van zetpillen in hun luiers hebben met de mededeling 'hij voelt warm aan, maar heeft geen koorts hoor', dan vraag ik me af of we in Nederland het goede aan het doen zijn. Dit is niet het idee van rust, reinheid en regelmaat. Ik onderschat niet de moeite van de woningmarkt en hypotheken (en de ingewikkelde situatie voor alleenstaande ouders), maar als ik soms kijk welke huizen er gekocht worden, wat de inrichting kost en hoeveel aan vakantie, uitjes en boodschappen besteed wordt, vraag ik me wel eens af of dat allemaal nodig is en of dat de juiste (langetermijn)visie is. Zou minder geld, maar meer stabiliteit niet veel beter zijn? Dan ben je er zelf voor je kinderen in tijden dat de oppas van school niet beschikbaar is en hoeft niemand boos, gefrustreerd of gestresst te worden, want dan is er in ieder geval nog de basis van een warm thuis.
Met het eerste gedeelte van jouw post ben ik het zeer zeker niet eens. Voorheen werkte ik drie dagen en inmiddels 4. Wij hebben sinds dat de jongste naar school gaat geen opvang meer en kunnen ook niet terugvallen op opa's en oma's. Wij

Jouw opmerking dat het stress geeft als een kind zoek is en de moeder ' moet' werken vind ik typerend. De vader ' moet' toch ook werken? Ik heb een kind ook weleens een zetpil gegeven voordat hij/ zij naar de opvang ging. Soms twijfel je of het kind echt ziek is. Dat kan genoeg wisselen. Ik gaf dat ook aan en verzocht hen extra in de gaten te houden. Ging het niet, was ik binnen 20 minuten op de opvang. Het gebeurde echter vaker dat een van ons thuis thuis bleef bij het zieke kind.

Daarnaast verbaas ik mij over het cliché dat gewerkt wordt voor de luxe. Wij hebben een aantal jaren gehad dat mijn salaris compleet aan de kinderopvang afgedragen kon worden. Dat was zeer zeker geen luxe. Werken doe je ook voor eigen ontplooiing. Waarvoor doe je anders een studie?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Anselmus schreef:
merel schreef:
Maanenschijn schreef:Wat is het dan gelukkig dat we onderdeel uitmaken van een kerkgemeenschap waar we voor elkaar klaar staan en belangeloos probleemsituaties voor elkaar kunnen oplossen.

Ook de waarde van ouders (moeders) die niet werken komt nu weer wat meer tot uiting.
Een kerkgemeenschap die elkaar hierin bijstaat? Ik denk dat dat in veel gemeenten tegenvalt. De afgelopen twee jaren hebben wij iig niets van de kerk vernomen.
Misschien ook eens nadenken of het per se noodzakelijke is om als moeder minimaal drie dagen te moeten werken. Naar de kerk wijzen is makkelijk en mogelijk een optie (behalve als je vanuit besmettingsbubbels denkt), maar de eerste verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft thuis in het gezin. Als ik kijk hoeveel stress een ziek kind soms geeft op de ochtend dat moeder eigenlijk naar het werk moet en als ik van mensen uit de kinderopvang hoor hoeveel kinderen resten van zetpillen in hun luiers hebben met de mededeling 'hij voelt warm aan, maar heeft geen koorts hoor', dan vraag ik me af of we in Nederland het goede aan het doen zijn. Dit is niet het idee van rust, reinheid en regelmaat. Ik onderschat niet de moeite van de woningmarkt en hypotheken (en de ingewikkelde situatie voor alleenstaande ouders), maar als ik soms kijk welke huizen er gekocht worden, wat de inrichting kost en hoeveel aan vakantie, uitjes en boodschappen besteed wordt, vraag ik me wel eens af of dat allemaal nodig is en of dat de juiste (langetermijn)visie is. Zou minder geld, maar meer stabiliteit niet veel beter zijn? Dan ben je er zelf voor je kinderen in tijden dat de oppas van school niet beschikbaar is en hoeft niemand boos, gefrustreerd of gestresst te worden, want dan is er in ieder geval nog de basis van een warm thuis.
Hier kan ik me in vindenAfbeelding
Zelfverloochening mag wat kosten!
Ook als dat betekend dat je zgn niets meer met je studie doet of kan en je jezelf op dat vakgebied niet kan ontplooien.
Een studie is mi nooit "weggegooid geld" het kan je in de praktijk van iedere dag van pas komen en wellicht voor je naasten én misschien in een andere levensfase dan die waarin je zit als je kinderen gekregen hebt en ze mag helpen ontplooien, groeien, bloeien en het voornaamste aan Jezus voeten brengen.
Niet dat dat niet kan als je niet altijd thuis kan zijn maar het heeft wél een meerwaarde vind ik om méér en ontspannen aandacht aan dat alles te geven.
Ik zie tegenwoordig toch véél stress en gespannenheid bij jonge gezinnen.
En nee; niet alles was vroeger beter!
Laatst gewijzigd door Orchidee op 15 dec 2021, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1387
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

merel schreef:
windorgel schreef:
merel schreef:
Maanenschijn schreef:Wat is het dan gelukkig dat we onderdeel uitmaken van een kerkgemeenschap waar we voor elkaar klaar staan en belangeloos probleemsituaties voor elkaar kunnen oplossen.

Ook de waarde van ouders (moeders) die niet werken komt nu weer wat meer tot uiting.
Een kerkgemeenschap die elkaar hierin bijstaat? Ik denk dat dat in veel gemeenten tegenvalt. De afgelopen twee jaren hebben wij iig niets van de kerk vernomen.
En heb je zelf ook hulp aangeboden?
Bij de mensen die het konden gebruiken zeker.
Mooi. Dan heb je hopelijk toch iets ervaren van die gemeenschap.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

https://nos.nl/artikel/2409648-te-veel- ... ses-amalia

Gaat weer lekker bij de fam van Oranje
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door Bogerman »

Bertiel schreef:https://nos.nl/artikel/2409648-te-veel- ... ses-amalia

Gaat weer lekker bij de fam van Oranje
Wat is het probleem?
Iedere verjaardag heeft toch zoveel gasten?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Bogerman schreef:
Bertiel schreef:https://nos.nl/artikel/2409648-te-veel- ... ses-amalia

Gaat weer lekker bij de fam van Oranje
Wat is het probleem?
Iedere verjaardag heeft toch zoveel gasten?
Wellicht in refoland, maar het advies is toch werkelijk om niet meer dan 4 gasten daags uit te nodigen. Het is wel een beetje dom dat het staatshoofd zich daar zelf dan niet aan houdt.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door Bogerman »

Bonny schreef:
Bogerman schreef:
Bertiel schreef:https://nos.nl/artikel/2409648-te-veel- ... ses-amalia

Gaat weer lekker bij de fam van Oranje
Wat is het probleem?
Iedere verjaardag heeft toch zoveel gasten?
Wellicht in refoland, maar het advies is toch werkelijk om niet meer dan 4 gasten daags uit te nodigen. Het is wel een beetje dom dat het staatshoofd zich daar zelf dan niet aan houdt.
Dat is een advies, geen wet. Familie en vrienden zien elkaar toch wel, dat hou je niet tegen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Bogerman schreef:Dat is een advies, geen wet. Familie en vrienden zien elkaar toch wel, dat hou je niet tegen.
Dat klopt, maar de koninklijke familie heeft daarin wel een voorbeeldfunctie.

Daarnaast zijn het adviezen, omdat we in een democratie leven. In pakweg China hadden ze er gewoon een wet van gemaakt. Wat is er mis met een advies opvolgen?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Bonny schreef:
Bogerman schreef:Dat is een advies, geen wet. Familie en vrienden zien elkaar toch wel, dat hou je niet tegen.
Dat klopt, maar de koninklijke familie heeft daarin wel een voorbeeldfunctie.

Daarnaast zijn het adviezen, omdat we in een democratie leven. In pakweg China hadden ze er gewoon een wet van gemaakt. Wat is er mis met een advies opvolgen?
Als ik het lees is het keurig gegaan. Het was buiten en daar gelden helemaal geen regels van groepsgrote. Ik vind het schandalig dat wij het blijkbaar gewoon zijn gaan vinden om te bemoeien met privé aangelegenheden.
Het lijkt hier de voormalige DDR wel waar mijn stasi buurvrouw mij bespied en verraad omdat ik 6 i.p.v, 4 gasten in mijn huis had.
Dit is denkbeeldig want ik heb een heel lieve buurvrouw maar dat geheel terzijde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door Bogerman »

huisman schreef:
Bonny schreef:
Bogerman schreef:Dat is een advies, geen wet. Familie en vrienden zien elkaar toch wel, dat hou je niet tegen.
Dat klopt, maar de koninklijke familie heeft daarin wel een voorbeeldfunctie.

Daarnaast zijn het adviezen, omdat we in een democratie leven. In pakweg China hadden ze er gewoon een wet van gemaakt. Wat is er mis met een advies opvolgen?
Als ik het lees is het keurig gegaan. Het was buiten en daar gelden helemaal geen regels van groepsgrote. Ik vind het schandalig dat wij het blijkbaar gewoon zijn gaan vinden om te bemoeien met privé aangelegenheden.
Het lijkt hier de voormalige DDR wel waar mijn stasi buurvrouw mij bespied en verraad omdat ik 6 i.p.v, 4 gasten in mijn huis had.
Dit is denkbeeldig want ik heb een heel lieve buurvrouw maar dat geheel terzijde.
Precies dat bedoelde ik ook!!
Ik wil zelf verantwoordelijkheid nemen en niet door de overheid soort van verplicht worden wat ik in en rond mijn huis moet doen. Daar heeft de overheid niks mee te maken.
Jannah
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: COVID-19

Bericht door Jannah »

Bonny schreef:
Bogerman schreef:Dat is een advies, geen wet. Familie en vrienden zien elkaar toch wel, dat hou je niet tegen.
Dat klopt, maar de koninklijke familie heeft daarin wel een voorbeeldfunctie.

Daarnaast zijn het adviezen, omdat we in een democratie leven. In pakweg China hadden ze er gewoon een wet van gemaakt. Wat is er mis met een advies opvolgen?
Vinden jullie dat wij als refo's ook een voorbeeldfunctie hebben in het naleven van de adviezen?
Ik vind het elke keer wel weer een dingetje om met een huis vol (met ongevaccineerden, aantal wel genezen) te zitten voor een verjaardag.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Bogerman schreef:
huisman schreef:
Bonny schreef:Dat klopt, maar de koninklijke familie heeft daarin wel een voorbeeldfunctie.

Daarnaast zijn het adviezen, omdat we in een democratie leven. In pakweg China hadden ze er gewoon een wet van gemaakt. Wat is er mis met een advies opvolgen?
Als ik het lees is het keurig gegaan. Het was buiten en daar gelden helemaal geen regels van groepsgrote. Ik vind het schandalig dat wij het blijkbaar gewoon zijn gaan vinden om te bemoeien met privé aangelegenheden.
Het lijkt hier de voormalige DDR wel waar mijn stasi buurvrouw mij bespied en verraad omdat ik 6 i.p.v, 4 gasten in mijn huis had.
Dit is denkbeeldig want ik heb een heel lieve buurvrouw maar dat geheel terzijde.
Precies dat bedoelde ik ook!!
Ik wil zelf verantwoordelijkheid nemen en niet door de overheid soort van verplicht worden wat ik in en rond mijn huis moet doen. Daar heeft de overheid niks mee te maken.
Mee eens. Hoewel ik serieus rekening houd met de adviezen. Maar wanneer er bij de buren 10 of 20 mensen op bezoek komen, dan heb ik daar niets mee te maken. Zo ook als het gaat om de verjaardag van Amalia. En zoals terecht opgemerkt: het was ook nog eens buiten met inachtneming van 1,5 meter. Daar is niets mis mee.
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 dec 2021, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1387
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Ik heb nog geen verjaardagen meegemaakt waarbij de adviezen niet werden nageleefd. Ik zou dan niet gaan.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

In mijn omgeving worden dus al heel lang geen verjaardagen meer gevierd.
Toen mijn moeder onlangs jarig was, zijn de kinderen na elkaar langsgekomen, verspreid over twee dagen. Op die manier heeft ze zich keurig aan de regels kunnen houden.
Ik kan me voorstellen dat je weleens met zes bezoekers zit in plaats van vier. Hadden wij in de familie onlangs ook. Maar grote woonkamer, en per huishouden op een hoopje blijven zitten, zelfbediening en afstand houden. Maar met twintig man in een woonkamer gaan zitten, begrijp ik werkelijk niet.

En de nieuwe Amalia-hype vind ik raar. We kregen alsmaar als advies: spreek buiten af, maak met elkaar een wandeling, enzovoorts. Dat is precies wat ze doen, en dan wordt er opnieuw gezeurd. Maar ik ga nu even uit van die geluiden van Rutte, met een stuk of twintig bezoekers in de buitenlucht. De berichten over meer dan 100 bezoekers zijn hopelijk overdreven.
Plaats reactie