Verwachte boeken theologie

helma

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door helma »

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bij het comité van aanbeveling zie ik dhr. M. Dankers staan.
Al enkele jaren geleden hoorde ik dat het niet goed met hem ging.
Ik was dus eigenlijk verwonderd dat hij nog leeft!
Jaren geleden schreef hij veel in het weekblad De Schakel, en andere periodieken.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

www.degeschiedenisvandeggin.nl
Wat een mooie boeken! Op de site is het hoofdstuk over Gouda Stationsplein in te zien. Heel mooi!
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Tsja, maar in Gouda Stationsplein verlieten ze bijna 35 jaar lang dat kerkverband.
Zouden ze dat weer doen?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Klavart

Bericht door Klavart »

emigrant schreef:Tsja, maar in Gouda Stationsplein verlieten ze bijna 35 jaar lang dat kerkverband.
Zouden ze dat weer doen?
Wat zouden ze weer doen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik heb het hoofdstuk over Gouda gelezen en dat vond ik echt dramatisch slecht. En gewoon fatsoen is ook ver te zoeken gelet op foto's.

Daarnaast hou ik gewoon niet zo van die verkopers die de godsdienst als marketing inzetten.

Moderne aflatenhandel lijkt het vaak.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik heb het hoofdstuk over Gouda gelezen en dat vond ik echt dramatisch slecht. En gewoon fatsoen is ook ver te zoeken gelet op foto's.

Daarnaast hou ik gewoon niet zo van die verkopers die de godsdienst als marketing inzetten.

Overdrijven is ook een vak! :super
Ik begrijp dat je elk godsdienstig boek dat niet tegen kostprijs wordt aangeboden, niet aanschaft?

Aflatenhandel? Heb jij een aflaat nodig??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curie

Bericht door Curie »

Wim Anker schreef:Ik heb het hoofdstuk over Gouda gelezen en dat vond ik echt dramatisch slecht. En gewoon fatsoen is ook ver te zoeken gelet op foto's.

Jo hé .....
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Nou Wim... Ik vond dat hoofdstuk juist erg mooi. Ik kon geen onfatsoen ontdekken, eigenlijk.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:

Nou Wim... Ik vond dat hoofdstuk juist erg mooi. Ik kon geen onfatsoen ontdekken, eigenlijk.
Wij denken daar inderdaad een beetje anders over. Ik heb het hoofdstuk - vrij vlot - doorgelezen. Nu kennen wij Gouda redelijk. Ik vroeg me af, heeft iemand die dit hoofdstuk leest en verder niet zoveel weet van Gouda nu een goed beeld van Gouda v.w.b.t. de GGiN?
Het antwoord is natuurlijk nee. Helemaal niets. Er is niets duidelijk geworden behalve dat de predikanten, hun intrede- en afscheidsteksten de jaartallen en de jaartallen van scheuringen zijn benoemd. En v.w.b.t de scheuring(en), een illustratie van de adreswijziging van Dr. Steenblok is daarbij de enige inhoudelijke bijdrage.
Het hoofdstuk is warrig, van de hak op de tak, tijdsvolgordes kloppen niet, doorspekt met "anekdotes" uit kranten en tijdschriften die irrelevant zijn (kostersechtpaar gevraagd met rijbewijs wegens het rijden van een schoolbusje) en qua plaatsing kant nog wal raken. (de advertentie voor het echtpaar is geplaatst naast de afscheidspreek van ds. Mallan).
Een stukje uit de intredepreek van ds. Schultink is geplaatst tussen een artikel over ds. van Reenen en het "Goudse Glas" in de st. Jan? De illustratie "Uitleg over buiten- en binnenverband" is geen uitleg maar wat namen en cijfers.
Er worden een 3-tal ouderlingen genoemd in een kader. Van 2 daarvan wordt wat vermeld in dat artikel. Totaal irrelevant. Waarom wordt "De Jong" vermeld zonder verhaaltje? m.i. zijn er overigens meerdere (geweest) met deze naam. Wie wordt bedoeld? En waarom worden deze drie genoemd van de waarschijnlijk tientallen ouderlingen die de gemeente(n)? in de loop der jaren hebben gediend?

En v.w.b.t fatsoen, een foto van ds. A. van den Berg uit 2004 zo opnemen vind ik gewoon onfatsoenlijk. Hij staat al een keer op een foto. Waarom moet deze, geknipt uit een ouderjaarsbijlage, nu?

Afijn, ik zou wel een poosje door kunnen gaan maar dat vind ik net zo zinloos als dit hele boek, als Gouda representatief is voor de rest.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:En v.w.b.t fatsoen, een foto van ds. A. van den Berg uit 2004 zo opnemen vind ik gewoon onfatsoenlijk. Hij staat al een keer op een foto. Waarom moet deze, geknipt uit een ouderjaarsbijlage, nu?
Waarom is het onfatsoenlijk om een foto van een predikant in een boek te zetten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het is geen wetenschappelijk werk. Hij moest ook nog eens twee gemeenten beschrijven. Ik ben benieuwd naar wat hij over de andere gemeente schrijft. Die bestaat natuurlijk nog maar 35 jaar, dus wellicht is dat wat minder uitgebreid. Ik ben het verder totaal oneens met je analyse. Ik vind het prachtig dat hij op deze wijze een beeld neerzet van deze gemeente met wel een bijzondere geschiedenis in het kerkverband. Hij werkt met kaders die niet altijd helemaal aansluiten bij de omliggende tekst. So what?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:En v.w.b.t fatsoen, een foto van ds. A. van den Berg uit 2004 zo opnemen vind ik gewoon onfatsoenlijk. Hij staat al een keer op een foto. Waarom moet deze, geknipt uit een ouderjaarsbijlage, nu?
Waarom is het onfatsoenlijk om een foto van een predikant in een boek te zetten?
Deze foto is wat minder geschikt bedoelt Wim. En daar heeft hij wel gelijk in. Al is het wel zo dat ds. van den Berg wars was van foto's. Ik verbaasde me daarom wel over het bestaan van die andere foto.
freek

Bericht door freek »

Dat jullie dan gewoon lekker ongegeneerd met elkaar hierover in discussie gaan, vind ik het allermooiste van heel die verhandeling over dat GGiN-boek. :haha :super
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

freek schreef:Dat jullie dan gewoon lekker ongegeneerd met elkaar hierover in discussie gaan, vind ik het allermooiste van heel die verhandeling over dat GGiN-boek. :haha :super
Ja heb hem al even niet gesproken. Gelukkig is er RF. :)
Plaats reactie