Verwachte boeken theologie

Dodo

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Dodo »

Wie van theologie houdt, kan zelf de folders van De Banier en zo bijhouden. Sowieso geloof ik niet zo dat mensen veel van deze boeken lezen. Een goed theologisch boek kost behoorlijk wat tijd en aandacht.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Wie van theologie houdt, kan zelf de folders van De Banier en zo bijhouden. Sowieso geloof ik niet zo dat mensen veel van deze boeken lezen. Een goed theologisch boek kost behoorlijk wat tijd en aandacht.
Je hoeft dit topic niet te lezen. :)
-
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

het is gewoon spam. evenals (afslank)pillen enzo. ignore.
Terri

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef:het is gewoon spam. evenals (afslank)pillen enzo. ignore.

Hahaha,afslanken mag inderdaad, ze komen op mijn scherm zo kolossaal binnen, dat ik het idee heb dat Luther en ds de Boer zo m'n kamer binnenwandelen :slurp
refo

Bericht door refo »

Ik zie in gedachten deze boeken al in de ramsj bij boekhandel Smit. Ze zullen wel interessant zijn voor de schrijver, maar voor weinig lezers.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Wie van theologie houdt, kan zelf de folders van De Banier en zo bijhouden. Sowieso geloof ik niet zo dat mensen veel van deze boeken lezen. Een goed theologisch boek kost behoorlijk wat tijd en aandacht.
Maar wel de moeite waard om eens wat af te steken naar de diepte. Of om met ds. Smijtegelt te spreken: Spant u een weinig in....
Men spreekt tegenwoordig vaker over liefhebbers, ook als het gaat om het bezoeken van de weekdiensten. Dat is in feite vreemd. Want wie zoiets zegt, zegt in feite tegelijk dat hij of zijn geen liefhebber is.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Jongere

Bericht door Jongere »

Posthoorn schreef:
Auto schreef:
Dodo schreef:Moet dat nou, dat gezwaai met die boeken? Daar zit niemand op te wachten.
Ik weet niet wie bij jou 'niemand' is, maar ik vind het wel interessant.
Ik ook wel eigenlijk. :livre :)
Idem! Ik lees geen folders, kijk wel eens in dit topic en wordt wel eens op een idee gebracht. En lees ook wel eens een theologisch boek. Gewoon lekker blijven doorgaan en we spreken af dat voortaan alleen de doelgroep nog in dit topic kijkt (de titel is duidelijk zat).
Probleem opgelost!
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Ik snak zo naar een paar onverwachte boeken theologie.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Auto schreef:
Dodo schreef:Moet dat nou, dat gezwaai met die boeken? Daar zit niemand op te wachten.
Ik weet niet wie bij jou 'niemand' is, maar ik vind het wel interessant.
Ik ook wel eigenlijk. :livre :)
En ik ook.
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Hier een greep uit de nieuwe voorjaarsuitgaven van den Hertog. Ik ben erg blij met de vertaling van het boek van Walter Marshall.

Verder is het nieuwe boek over hemel en hel van ds. P den Butter een interessante uitgave.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

waar en wanneer verschijnt het boekje van John Bradford?
en wat is de inhoud exact? zijn brieven, een selectie hieruit, of een van zijn geschriften?
met een volledige vertaling van de brieven van Bradford zou ik erg blij zijn
Auto

Bericht door Auto »

ik kom net tot ontdekking dat ik het boek van Walter Marshall heb staan.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zonderling schreef:waar en wanneer verschijnt het boekje van John Bradford?
en wat is de inhoud exact? zijn brieven, een selectie hieruit, of een van zijn geschriften?
met een volledige vertaling van de brieven van Bradford zou ik erg blij zijn
Beschrijving die wordt gegeven is:
De gewilligheid van Jezus Christus om zondaren te behouden vertoont in drie samenspraken tussen Christus en een tollenaar, tussen Christus en een farizeër en tussen Christus en een twijfelmoedig christen.
Dus samenspraken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Al eerder aangekondigd maar nu te koop.

Afbeelding

Aanbevolen door de GG, GGiN en de HHK
Het is een goede zaak, dat in onze tijd een heruitgave wordt verzorgd van het klassieke werk van Johannes à Marck, het Merch der christene godgeleerdheid (1690). Dit oorspronkelijk in het Latijn geschreven werk is eeuwenlang aan verschillende universiteiten in ons land het handboek geweest voor het onderwijs in de dogmatiek. Wie zal zeggen hoeveel predikanten uit de tijd van de Nadere Reformatie in hun studententijd zijn gevormd door à Marcks Merch! Werken als dit zijn het waard gelezen en bestudeerd te worden, juist in een tijd als de onze, waarin de neiging bestaat de geloofsleer te veronachtzamen.

ds. A. Moerkerken
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is geen oudheidkundig motief om het klassieke werk van Johannes à Marck (1656-1731): ‘Het merch der christene got-geleertheit’ opnieuw uit te geven, maar om het waardevolle goud van de leer van Gods Woord onder de aandacht te brengen. Omdat deze leer nooit veroudert, is ook de inhoud van het werk van genoemde schrijver niet tijdgebonden.
Velen zijn door het onderwijs van à Marck in de gereformeerde leer gevormd. Het is te wensen dat deze waardevolle heruitgave ook voor onze tijd tot nut is, niet alleen om door de leer van vrije genade gevormd te worden, maar bovenal om de geestelijke inhoud aan het hart geheiligd te krijgen!

ds. J. Roos
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn drie redenen om deze heruitgave van het dogmatisch werk van Johannes à Marck van harte aan te bevelen.
In de eerste plaats laat deze heruitgave ons zien dat er in onze Nederlandse traditie rijke geestelijke en theologische schatten liggen verborgen die vragen om opgedolven te worden. Johannes à Marck doceerde in Franeker, Groningen en Leiden, een aanwijzing voor het Nederlandse karakter van 'Het Merg der godgeleerdheid'.
Ten tweede hebben we in onze tijd een grondige behoefte aan een herbezinning op de inhoud van het christelijke geloof. In dit werk van À Marck kunnen we rustig en evenwichtig lezen over de belangrijkste kernzaken van het christelijk geloof. Opvallend is de ruime aandacht voor de leer van de Schrift, de wet, de mens en de staat van de rechtheid. Treffend is dat deze theologische verhandeling eindigt met de verheerlijking van de mens en de vernieuwing van de wereld.
Ten slotte blijkt uit alles dat het niet gaan om een theoretische beschouwing over God en mens, maar de inhoud is nauw betrokken op de praktijk van de godzaligheid. In het bijzonder de hoofdstukken over het gebed, het vasten, de aalmoezen en de geloften maken dat duidelijk.

ds. W. van Vlastuin
Hier 2 links om het boek in te zien.

https://www.gebrkoster.nl/system/files/ ... b97348.pdf

https://www.gebrkoster.nl/system/files/ ... fe9b91.pdf
Plaats reactie