Vraag en Antwoord

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door huisman »

Sheba schreef:@Luther
Wat bedoel je dan? Ik wil je oprecht begrijpen!
In de psalmen spreekt wel een kind van God. Die soms benauwd is maar ondanks dat weet de zekerheid in Hem te hebben.

Zou de tollenaar uit Lukas 18 erg veel zekerheid hebben gehad ? Of lees Psalm 88 eens aandachtig door.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Sheba schreef:@Luther
Wat bedoel je dan? Ik wil je oprecht begrijpen!
In de psalmen spreekt wel een kind van God. Die soms benauwd is maar ondanks dat weet de zekerheid in Hem te hebben.

Zou de tollenaar uit Lukas 18 erg veel zekerheid hebben gehad ? Of lees Psalm 88 eens aandachtig door.
Of 73, of 77, of 51, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
Sheba schreef:@Luther
Wat bedoel je dan? Ik wil je oprecht begrijpen!
In de psalmen spreekt wel een kind van God. Die soms benauwd is maar ondanks dat weet de zekerheid in Hem te hebben.

Zou de tollenaar uit Lukas 18 erg veel zekerheid hebben gehad ? Of lees Psalm 88 eens aandachtig door.
Ja, de tollenaar wist tot Wie hij bad.en bad de psalmist van 88 tot een God in Wie geen zekerheid is? En evenzo psalm 51. Bad hij alsof God niet barmhartig is? En trouwens in vers 14 vraagt hij geef mij weder... Hij kende het dus wel. Maar door zonden zaten er wolken voor....
En psalm 73, lees eens vanaf vers 23....
En 77 vanaf vers 11
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Calvijn en Luther waren strikt: De christen die niet de zekerheid van het geloof kent, is geen christen.
En dat terwijl ze wel leerde dat er twijfel kan zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door huisman »

Sheba schreef:
huisman schreef:
Sheba schreef:@Luther
Wat bedoel je dan? Ik wil je oprecht begrijpen!
In de psalmen spreekt wel een kind van God. Die soms benauwd is maar ondanks dat weet de zekerheid in Hem te hebben.

Zou de tollenaar uit Lukas 18 erg veel zekerheid hebben gehad ? Of lees Psalm 88 eens aandachtig door.
Ja, de tollenaar wist tot Wie hij bad.en bad de psalmist van 88 tot een God in Wie geen zekerheid is? En evenzo psalm 51. Bad hij alsof God niet barmhartig is? En trouwens in vers 14 vraagt hij geef mij weder... Hij kende het dus wel. Maar door zonden zaten er wolken voor....
En psalm 73, lees eens vanaf vers 23....
En 77 vanaf vers 11
Het gaat er toch niet om of er zekerheid in God is maar of een gelovige altijd die zekerheid ervaart. De Schrift leert ons duidelijk dat het gevoel van zekerheid bij een gelovige ook weg kan zijn. Bij schijngeloof is die zekerheid er wel altijd (bv de farizeer uit Lukas 18 of het zaad dat op steenachtige grond valt) De reden is dat het ware geloof wordt beproeft door God en aangevochten door de satan. Schijngeloof kabbelt rustig met een ingebeelde zekerheid .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door RefoCalvinist »

huisman schreef:
Sheba schreef:
huisman schreef:
Sheba schreef:@Luther
Wat bedoel je dan? Ik wil je oprecht begrijpen!
In de psalmen spreekt wel een kind van God. Die soms benauwd is maar ondanks dat weet de zekerheid in Hem te hebben.

Zou de tollenaar uit Lukas 18 erg veel zekerheid hebben gehad ? Of lees Psalm 88 eens aandachtig door.
Ja, de tollenaar wist tot Wie hij bad.en bad de psalmist van 88 tot een God in Wie geen zekerheid is? En evenzo psalm 51. Bad hij alsof God niet barmhartig is? En trouwens in vers 14 vraagt hij geef mij weder... Hij kende het dus wel. Maar door zonden zaten er wolken voor....
En psalm 73, lees eens vanaf vers 23....
En 77 vanaf vers 11
Het gaat er toch niet om of er zekerheid in God is maar of een gelovige altijd die zekerheid ervaart. De Schrift leert ons duidelijk dat het gevoel van zekerheid bij een gelovige ook weg kan zijn. Bij schijngeloof is die zekerheid er wel altijd (bv de farizeer uit Lukas 18 of het zaad dat op steenachtige grond valt) De reden is dat het ware geloof wordt beproeft door God en aangevochten door de satan. Schijngeloof kabbelt rustig met een ingebeelde zekerheid .
Wat je schrijft daar ben ik het helemaal mee eens, maar wat nu eigenlijk de vraag is mag je zo iemand een gelovige noemen?
Als je de beminnelijkheid van de Heere gezien hebt, maar het nog nooit doorgetrokken is in het leven.
Dan vraag ik mij in bewogenheid af of diegene de beminnelijkheid daadwerkelijk wel gezien hebt.
Bij de aanvang is het toch geen misschientje, maar ligt het vast en zeker in Christus.
Als de Heere Zijn beminnelijkheid toont, gaat dat toch niet buiten de openbaring van Christus in de ziel om?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
helma schreef:Volgens mij kan je dat gevoel zelfs na ontvangen genade hebben....
dan is het wel ongeloof natuurlijk; maar dat kan toch in de weg staan?
Maar ook dan lijkt me een antwoord zoals @Sheba gaf, niet het meest pastorale antwoord.
Nee want Sheba's antwoord is ook niet bedoeld voor wat helma hier stelt. Dat is totaal anders!
Alleen met bewogenheid in het pastoraat kom je er niet. Het is wel één van de kernzaken, dat wel.
Maar het Woord van God onvervalst naspreken, dus ook de rechtlijnigheid daarvan, is ook één van de kernzaken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
huisman schreef: Het gaat er toch niet om of er zekerheid in God is maar of een gelovige altijd die zekerheid ervaart. De Schrift leert ons duidelijk dat het gevoel van zekerheid bij een gelovige ook weg kan zijn. Bij schijngeloof is die zekerheid er wel altijd (bv de farizeer uit Lukas 18 of het zaad dat op steenachtige grond valt) De reden is dat het ware geloof wordt beproeft door God en aangevochten door de satan. Schijngeloof kabbelt rustig met een ingebeelde zekerheid .
Wat je schrijft daar ben ik het helemaal mee eens, maar wat nu eigenlijk de vraag is mag je zo iemand een gelovige noemen?
Als je de beminnelijkheid van de Heere gezien hebt, maar het nog nooit doorgetrokken is in het leven.
Dan vraag ik mij in bewogenheid af of diegene de beminnelijkheid daadwerkelijk wel gezien hebt.
Bij de aanvang is het toch geen misschientje, maar ligt het vast en zeker in Christus.
Als de Heere Zijn beminnelijkheid toont, gaat dat toch niet buiten de openbaring van Christus in de ziel om?
Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
helma schreef:Volgens mij kan je dat gevoel zelfs na ontvangen genade hebben....
dan is het wel ongeloof natuurlijk; maar dat kan toch in de weg staan?
Maar ook dan lijkt me een antwoord zoals @Sheba gaf, niet het meest pastorale antwoord.
Nee want Sheba's antwoord is ook niet bedoeld voor wat helma hier stelt. Dat is totaal anders!
Alleen met bewogenheid in het pastoraat kom je er niet. Het is wel één van de kernzaken, dat wel.
Maar het Woord van God onvervalst naspreken, dus ook de rechtlijnigheid daarvan, is ook één van de kernzaken.
Dat weet ik niet. Het is nog steeds niet duidelijk of de zin van @PvS hetzelfde wordt bedoeld als wat @helma schreef. Als dat namelijk wel zo is, dan is het antwoord van @Sheba rechtlijnigheid de verkeerde kant op.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
helma schreef:Volgens mij kan je dat gevoel zelfs na ontvangen genade hebben....
dan is het wel ongeloof natuurlijk; maar dat kan toch in de weg staan?
Maar ook dan lijkt me een antwoord zoals @Sheba gaf, niet het meest pastorale antwoord.
Nee want Sheba's antwoord is ook niet bedoeld voor wat helma hier stelt. Dat is totaal anders!
Alleen met bewogenheid in het pastoraat kom je er niet. Het is wel één van de kernzaken, dat wel.
Maar het Woord van God onvervalst naspreken, dus ook de rechtlijnigheid daarvan, is ook één van de kernzaken.
Dat weet ik niet. Het is nog steeds niet duidelijk of de zin van @PvS hetzelfde wordt bedoeld als wat @helma schreef. Als dat namelijk wel zo is, dan is het antwoord van @Sheba rechtlijnigheid de verkeerde kant op.
Maar dan is het antwoord van Luthers bewogenheid ook de verkeerde kant op ;)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:
huisman schreef: Het gaat er toch niet om of er zekerheid in God is maar of een gelovige altijd die zekerheid ervaart. De Schrift leert ons duidelijk dat het gevoel van zekerheid bij een gelovige ook weg kan zijn. Bij schijngeloof is die zekerheid er wel altijd (bv de farizeer uit Lukas 18 of het zaad dat op steenachtige grond valt) De reden is dat het ware geloof wordt beproeft door God en aangevochten door de satan. Schijngeloof kabbelt rustig met een ingebeelde zekerheid .
Wat je schrijft daar ben ik het helemaal mee eens, maar wat nu eigenlijk de vraag is mag je zo iemand een gelovige noemen?
Als je de beminnelijkheid van de Heere gezien hebt, maar het nog nooit doorgetrokken is in het leven.
Dan vraag ik mij in bewogenheid af of diegene de beminnelijkheid daadwerkelijk wel gezien hebt.
Bij de aanvang is het toch geen misschientje, maar ligt het vast en zeker in Christus.
Als de Heere Zijn beminnelijkheid toont, gaat dat toch niet buiten de openbaring van Christus in de ziel om?
Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp!
Laten we het wel in z'n verband staan?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:Maar dan is het antwoord van Luthers bewogenheid ook de verkeerde kant op ;)
Nee hoor, als iemand de zaken naar voren brengt, zoals @helma ze verwoordt, dan heb ik geantwoord zoals ik daarop zou reageren. De uitspraak van @PvS blijft nog mistig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:
huisman schreef: Het gaat er toch niet om of er zekerheid in God is maar of een gelovige altijd die zekerheid ervaart. De Schrift leert ons duidelijk dat het gevoel van zekerheid bij een gelovige ook weg kan zijn. Bij schijngeloof is die zekerheid er wel altijd (bv de farizeer uit Lukas 18 of het zaad dat op steenachtige grond valt) De reden is dat het ware geloof wordt beproeft door God en aangevochten door de satan. Schijngeloof kabbelt rustig met een ingebeelde zekerheid .
Wat je schrijft daar ben ik het helemaal mee eens, maar wat nu eigenlijk de vraag is mag je zo iemand een gelovige noemen?
Als je de beminnelijkheid van de Heere gezien hebt, maar het nog nooit doorgetrokken is in het leven.
Dan vraag ik mij in bewogenheid af of diegene de beminnelijkheid daadwerkelijk wel gezien hebt.
Bij de aanvang is het toch geen misschientje, maar ligt het vast en zeker in Christus.
Als de Heere Zijn beminnelijkheid toont, gaat dat toch niet buiten de openbaring van Christus in de ziel om?
Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp!
Laten we het wel in z'n verband staan?
Jazeker! En dan bedoel ik vooral wat @huisman hierboven zegt. Want uiteraard bedoelt hier niemand dat de Heere Zijn liefde en genade doet ervaren, buiten de persoon en het werk en de openbaring van Christus om.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Maar dan is het antwoord van Luthers bewogenheid ook de verkeerde kant op ;)
Nee hoor, als iemand de zaken naar voren brengt, zoals @helma ze verwoordt, dan heb ik geantwoord zoals ik daarop zou reageren. De uitspraak van @PvS blijft nog mistig.
Het gaat hier over het volgende:
helma schreef:Volgens mij kan je dat gevoel zelfs na ontvangen genade hebben....
dan is het wel ongeloof natuurlijk; maar dat kan toch in de weg staan?
Dat is wat anders dan, waar het eerder over ging:
helma schreef:Kan zijn dat de Heere iets laat zien van Zijn beminnelijkheid; dat je daar verwonderd over bent maar je toch het gevoel hebt dat je er buiten staat. Dat er toch geen geloofsarmen zijn om het aan te nemen als zou die beminnelijkheid zich ook naar jou uitstrekken.
Op het bovenste citaat van helma ga jij hier in:
Luther schreef:Maar ook dan lijkt me een antwoord zoals @Sheba gaf, niet het meest pastorale antwoord.
Dit was jouw pastoraal antwoord :
Of de uitspraak Bijbels is of niet, laat ik maar even liggen, want ik begrijp 'm namelijk niet helemaal.
Wat je echter als reactie op @helma zegt, is buitengewoon rechtlijnig en ook niet pastoraal. Juist iemand die op die wijze spreken, mag je van harte verder wijze naar de geopende Evangeliedeur en de gewilligheid van de Middelaar aanprijzen, samen in het Woord zoekend naar de vastheid in Hem!
Ja, ik weet het: het is dood of leven, het is in Christus of buiten Hem. Maar jouw reactie lijkt meer op die van een accountant, dan van een pastor. (Met excuses aan alle accountants onder de posters...)
Iemand die in ongeloof NA ontvangen genade leeft, kan je moeilijk dit voorhouden. Dan moet je wellicht meer over de "getrouwheid" van de Middelaar hebben! Dus volgens jou is Sheba's pastoraal antwoord dan niet toepasbaar, wat overigens daar helemaal niet toegepast kan worden, maar eveneens dat van jou niet.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
Sheba schreef:
huisman schreef:
Sheba schreef:@Luther
Wat bedoel je dan? Ik wil je oprecht begrijpen!
In de psalmen spreekt wel een kind van God. Die soms benauwd is maar ondanks dat weet de zekerheid in Hem te hebben.

Zou de tollenaar uit Lukas 18 erg veel zekerheid hebben gehad ? Of lees Psalm 88 eens aandachtig door.
Ja, de tollenaar wist tot Wie hij bad.en bad de psalmist van 88 tot een God in Wie geen zekerheid is? En evenzo psalm 51. Bad hij alsof God niet barmhartig is? En trouwens in vers 14 vraagt hij geef mij weder... Hij kende het dus wel. Maar door zonden zaten er wolken voor....
En psalm 73, lees eens vanaf vers 23....
En 77 vanaf vers 11
Het gaat er toch niet om of er zekerheid in God is maar of een gelovige altijd die zekerheid ervaart. De Schrift leert ons duidelijk dat het gevoel van zekerheid bij een gelovige ook weg kan zijn. Bij schijngeloof is die zekerheid er wel altijd (bv de farizeer uit Lukas 18 of het zaad dat op steenachtige grond valt) De reden is dat het ware geloof wordt beproeft door God en aangevochten door de satan. Schijngeloof kabbelt rustig met een ingebeelde zekerheid .
Bij de tollenaar staat trouwens nog achter... hij dan gerechtvaardigd...En dat heeft hij geweten hoor! en zou hij gezegd hebben ik heb het gezien maar kan het niet geloven want ik heb geen geloofsarmen? Het is niet voor mij?
Het citaat van PsV deed vermoeden dat er geen zekerheid in Christus is. Ook al laat Hij Zijn beminlijkheid zien!

Dat een waar gelovige (die dus die zekerheid wel kent) aangevochten wordt heb ik nooit ontkent.
Wel zijn die aanvechtingen vaak een gevolg van zonden. Het is niet iets om trots op te zijn. Het maakt je bang en angstig!

Het is zeker geen pluspunt. Een waar gelovige zal altijd weer hunkeren naar wat hij of zij heeft leren kennen en zien. En niet rusten voordat dat zo is. (voorbeeld wolken die voor de zon zitten. Maar de gelovige weet dat achter de wolken de zon schijnt. Hij heeft de zon namelijk zelf gezien!) Dat zie je nu juist zo mooi terug in de door jullie genoemde psalmen!
En wanneer de vrede van God aan je geopenbaard is... gaat dat alle verstand te boven.
Dat gaat niet buiten je om. Ongemerkt of wat dan ook. Zolang dat nog geen werkelijkheid is, leef je buiten Hem!
Plaats reactie