Formatie 2010

Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Formatie 2010

Bericht door Rambam »

Zefanja schreef: En, een extremistische moslim bestaat niet, het is allemaal 1 pot nat, OF allemaal extremistisch of allemaal 'normaal beleidend'.
Dat zijn nogal grote woorden. Bovendien is dit zeker geen constatering die je hebt gemaakt op basis van contacten met mensen die moslim zijn.
Maar zolang een moslim een moslim is, blijft het een Godsloochenaar. Begrijp dat voor eens en voor altijd.
Er zijn wel meer mensen die God loochenen. Dat maakt hen niet direct tot terrorist.
Hoe kan je ooit zeggen dat je een Christen bent, maar opkomt voor de islamieten?
Ik citeer een stukje uit Lukas 10:
Lukas 10 schreef:30 En Jezus, antwoordende, zeide: Een zeker mens kwam af van Jeruzalem naar Jericho, en viel onder de moordenaars, welke, hem ook uitgetogen, en daartoe zware slagen gegeven hebbende, heengingen, en lieten hem half dood liggen.
31 En bij geval kwam een zeker priester denzelven weg af, en hem ziende, ging hij tegenover hem voorbij.
32 En desgelijks ook een Leviet, als hij was bij die plaats, kwam hij, en zag hem, en ging tegenover hem voorbij.
33 Maar een zeker Samaritaan, reizende, kwam omtrent hem, en hem ziende, werd hij met innerlijke ontferming bewogen.
34 En hij, tot hem gaande, verbond zijn wonden, gietende daarin olie en wijn; en hem heffende op zijn eigen beest, voerde hem in de herberg en verzorgde hem.
35 En des anderen daags weggaande, langde hij twee penningen uit, en gaf ze den waard, en zeide tot hem: Draag zorg voor hem: en zo wat gij meer aan hem ten koste zult leggen, dat zal ik u wedergeven, als ik wederkom.
36 Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen, die onder de moordenaars gevallen was?
37 En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij desgelijks.
De Islamieten die zeggen dat het niet waar is dat Jezus aan het kruis gestorven is voor onze zonden?
De Islamieten die zeggen dat Jezus een profeet is, maar NOOIT de Zoon van God?
Omdat mensen iets anders geloven dien je ze compleet te negeren? Hoef je allen die niet in Jezus als hun Verlosser geloven geen liefde te betonen? Geldt het gebod tot naastenliefde enkel tot de gelovigen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formatie 2010

Bericht door huisman »

Zefanja schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De Algemene genade van God zorgt ervoor dat we - nog - niet blindelings de koran volgen.
Klopt.

JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp Solipsis ook niet zo goed. Wat is je doel?? Wil jij hier begrip of aanhang krijgen voor de religie "islam"? Ik denk dan dat je hier echt op het verkeerde forum zit. De Islam als religie behoort afgewezen te worden door alle christenen! Dat wil niet zeggen dat wij de moslims als personen afwijzen! Ik denk dat jij dit verward, Solipsis.
Het zou de mensen hier op dit forum ontzettend verbazen dat ik een collega heb, die moslim is.
Werkelijk, ik hou van deze persoon.
Zeldzaam, zoveel sympathie voel ik voor deze persoon. Hoewel geen symphatie voor de Islam, vanzelfsprekend.
Maar het zou niet in me opkomen om deze persoon evt. proberen te overtuigen van de onjuistheid van Islam!
Ik zou simpelweg geen kans maken, dat voel ik aan en daarom probeer ik het ook maar niet.

Ik wil zeggen, dat er niet omheen gelezen moet worden dat het hier gaat om de Islam, NIET om de Islamieten!

Volgens mij wordt ons ook geleerd geen medemens te haten.
Dan neem je hoop ik dit ook terug "In hun hart is elke moslim een terrorist ja." want zo'n uitspraak gaat dan ook op voor je collega.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Formatie 2010

Bericht door Solipsis »

Ach, dergelijke uitspraken zeggen meer over Zefanja dan over moslims.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Formatie 2010

Bericht door jvdg »

Solipsis schreef:Ach, dergelijke uitspraken zeggen meer over Zefanja dan over moslims.
Heb je redenen om aan te nemen dat jouw postings dat niet doen t.a.v. uitspraken over christenen, joden en andere wereldgodsdiensten.
Als je jezelf, en dat betuig je door het te hebben onderschreven van de forumregels, beschouwt als een christen, benader je alle mensen in liefde tot de naaste die God ons geboden heeft.
Zonder enig onderscheid des persoons.
Voel je jezelf dan niet gedrongen om het Evangelie te verkondigen aan ALLE mensen, zoals God dat ons bevolen heeft?
Daar past, en nu ben ik héél ongenuanceerd, geen compassie bij voor hen die Jezus Christus verloochenen.

Uit jouw postings proef ik relativering met, en compassie tot al die andere godsdiensten.
Maar al die andere godsdiensten (let wel niet de godsdienstigen) wijzen wij toch af?
Daarom geeft Christus de opdracht: Predikt het Evangelie aan alle volken.

En jij zet daar een soort van rem op, in de geest van: ja, maar.......
En dat was dan mijn one-liner.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33386
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Formatie 2010

Bericht door Tiberius »

Terug naar het topic-onderwerp, Formatie 2010, anders volgt een slotje.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Formatie 2010

Bericht door Willem »

De formatie is afgerond. Vandaag is de aftrap van het nieuwe kabinet.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Formatie 2010

Bericht door Bonny »

Straks het constituerend beraad, waarbij de taakverdeling en -afbakening wordt gemaakt. Naar het schijnt willen sommige ministers proberen taken naar zich toe te trekken.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Formatie 2010

Bericht door Auto »

Bonny schreef:Straks het constituerend beraad, waarbij de taakverdeling en -afbakening wordt gemaakt. Naar het schijnt willen sommige ministers proberen taken naar zich toe te trekken.
Dat is al aan de gang vanaf 9 uur .....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Formatie 2010

Bericht door memento »

Een stukje terug in de discussie lees ik over het onderwerp "liegen" in de Islam. Onterecht stellen sommigen, dat liegen alleen is toegestaan wanneer er sprake is van doodsdreiging.

De Islam kent het leerstuk wat ze noemen "al-Taqiyya". In het kort houdt dit in: Wanneer je in een omgeving van moreel verval leeft (let op: daaronder valt dus ook een samenleving waarin atheïsten of religies die geloven in meer dan 1 god getolereerd worden, of samenlevingen waarin vrouwen geen hoofddoek dragen, etc) dan mag je, uit zelfbescherming, liegen over je intenties en je aanpassen. Totdat de moslims de meerderheid hebben (of een andere mogelijkheid hebben om de macht te krijgen), en dan moet de rest onderworpen worden.

Dit is natuurlijk een gevaarlijk leerstuk. Het stelt moslims in staat nu heel tolerant te zijn, en goed mee te doen. En volledig om te slaan, en de islam op te willen leggen aan anderen onder geweld, wanneer daartoe de mogelijkheid is. Als ze dat doen volgens het voorbeeld van Mohammed (in Medina, als ik me goed herinner), betekend dat: Bekeren of gedood worden.

Kortom, wie de inhoud van de islam serieus neemt, ziet haar als gevaarlijke bedreiging voor onze rechtsstaat.

Een zoekopdracht op "al-Taqiyya levert genoeg op voor meer info. Bv:
http://www.al-islam.org/ENCYCLOPEDIA/chapter6b/1.html
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=8851
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Formatie 2010

Bericht door Solipsis »

memento schreef:Een stukje terug in de discussie lees ik over het onderwerp "liegen" in de Islam. Onterecht stellen sommigen, dat liegen alleen is toegestaan wanneer er sprake is van doodsdreiging.

De Islam kent het leerstuk wat ze noemen "al-Taqiyya". In het kort houdt dit in: Wanneer je in een omgeving van moreel verval leeft (let op: daaronder valt dus ook een samenleving waarin atheïsten of religies die geloven in meer dan 1 god getolereerd worden, of samenlevingen waarin vrouwen geen hoofddoek dragen, etc) dan mag je, uit zelfbescherming, liegen over je intenties en je aanpassen. Totdat de moslims de meerderheid hebben (of een andere mogelijkheid hebben om de macht te krijgen), en dan moet de rest onderworpen worden.

Dit is natuurlijk een gevaarlijk leerstuk. Het stelt moslims in staat nu heel tolerant te zijn, en goed mee te doen. En volledig om te slaan, en de islam op te willen leggen aan anderen onder geweld, wanneer daartoe de mogelijkheid is. Als ze dat doen volgens het voorbeeld van Mohammed (in Medina, als ik me goed herinner), betekend dat: Bekeren of gedood worden.

Kortom, wie de inhoud van de islam serieus neemt, ziet haar als gevaarlijke bedreiging voor onze rechtsstaat.

Een zoekopdracht op "al-Taqiyya levert genoeg op voor meer info. Bv:
http://www.al-islam.org/ENCYCLOPEDIA/chapter6b/1.html
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=8851
En zoals ik al eerder stelde, leeft die interpretatie van de Taqiyya alleen onder orthodoxe moslims.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Formatie 2010

Bericht door memento »

Solipsis schreef:
memento schreef:Een stukje terug in de discussie lees ik over het onderwerp "liegen" in de Islam. Onterecht stellen sommigen, dat liegen alleen is toegestaan wanneer er sprake is van doodsdreiging.

De Islam kent het leerstuk wat ze noemen "al-Taqiyya". In het kort houdt dit in: Wanneer je in een omgeving van moreel verval leeft (let op: daaronder valt dus ook een samenleving waarin atheïsten of religies die geloven in meer dan 1 god getolereerd worden, of samenlevingen waarin vrouwen geen hoofddoek dragen, etc) dan mag je, uit zelfbescherming, liegen over je intenties en je aanpassen. Totdat de moslims de meerderheid hebben (of een andere mogelijkheid hebben om de macht te krijgen), en dan moet de rest onderworpen worden.

Dit is natuurlijk een gevaarlijk leerstuk. Het stelt moslims in staat nu heel tolerant te zijn, en goed mee te doen. En volledig om te slaan, en de islam op te willen leggen aan anderen onder geweld, wanneer daartoe de mogelijkheid is. Als ze dat doen volgens het voorbeeld van Mohammed (in Medina, als ik me goed herinner), betekend dat: Bekeren of gedood worden.

Kortom, wie de inhoud van de islam serieus neemt, ziet haar als gevaarlijke bedreiging voor onze rechtsstaat.

Een zoekopdracht op "al-Taqiyya levert genoeg op voor meer info. Bv:
http://www.al-islam.org/ENCYCLOPEDIA/chapter6b/1.html
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=8851
En zoals ik al eerder stelde, leeft die interpretatie van de Taqiyya alleen onder orthodoxe moslims.
Als je gelooft wat die niet-orthodoxe moslims zeggen ja...

Kijk nu eens naar de geschiedenis, en naar landen zoals Indonesië (een land waar de islam vroeger tolerant was, maar nu heel veel "tolerante" en "niet-orthodoxe" moslims opeens zeer gewelddadige verdedigers blijken te zijn van Allah). Of kijk na 9/11, ook tolerante en westerse moslims die opeens in feeststemming zijn.

Nee, een religie die als uitgangspunt veroveren en onderwerpen heeft, kan niet tolerant zijn. Ook al doen sommige aanhangers alsof dat wel kan.

PS> De vergelijking met het christendom is niet juist. Het OT wordt in de christelijke theologie in haar wetten buiten spel gezet door het NT. Jezus liet de overspelige vrouw, die steniging verdiende, vrijgaan. In de Koran en Hadiths is het juist omgedraaid: De oudere hoofdstukken zijn tolerant, maar de latere hoofdstukken (toen Mohammed steeds meer macht kreeg) zijn geweldadig. Waar de bij het christendom in de heilige geschriften een beweging is van gewelddadig naar vredig, is binnen de Koran/Hadiths de beweging van vredig naar gewelddadig.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Formatie 2010

Bericht door Willem »

Solipsis schreef:
Willem schreef:Als de hele wereld zich aan de Bijbel zou houden zou het een paradijs zijn hier op aarde. Zou de hele wereld zich aan de Koran houden dan hadden we de hel al hier op aarde. Dat is het grote verschil, het verschil tussen licht en donker, dag en nacht. De duivel verhindert - tezamen met ons eigen boze ik - dat we ons aan de Bijbel houden. De Algemene genade van God zorgt ervoor dat we - nog - niet blindelings de koran volgen.
Dat denk ik niet. Een blik in de geschiedenisboeken zegt ons genoeg. Die morele superioriteit is gebaseerd op lucht. Nog even en we zijn weer terug in tijden van vóór de Verlichting.
In de Bijbel staat dat op het houden van de Bijbelse Geboden (de Wet) het Leven staat. "Doe dat, en gij zult leven". Dat zegt God zelf. In het paradijs kon Adam zich houden aan de Wet. Daarom was het het Paradijs. De zinsnede: "Als de hele wereld zich aan de Bijbel zou houden zou het een paradijs zijn hier op aarde" is dus juist.
De geschiedenisboeken leren ons dat niemand zich aan deze geboden houdt. Ze leren niet dat op het houden van Gods geboden geen zegen te verwachten is. Dit is een omdraaien van oorzaak en gevolg.
Om dan nog te concluderen dat de stelling "In het houden van Gods geboden ligt grote loon" een op lucht gebaseerde morele superioriteit te noemen lijkt me nogal lasterlijk.
Laatst gewijzigd door Willem op 14 okt 2010, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Formatie 2010

Bericht door Solipsis »

memento schreef: Als je gelooft wat die niet-orthodoxe moslims zeggen ja...
En hoeveel orthodoxe moslims leven er in Nederland? In Europa?
Kijk nu eens naar de geschiedenis, en naar landen zoals Indonesië (een land waar de islam vroeger tolerant was, maar nu heel veel "tolerante" en "niet-orthodoxe" moslims opeens zeer gewelddadige verdedigers blijken te zijn van Allah). Of kijk na 9/11, ook tolerante en westerse moslims die opeens in feeststemming zijn.
Ja hoor... :nonnon
Nee, een religie die als uitgangspunt veroveren en onderwerpen heeft, kan niet tolerant zijn. Ook al doen sommige aanhangers alsof dat wel kan.
Dat de islam in het verleden en nu nog misbruikt wordt voor politiek gewin maakt nog niet dat de hele religie ook daadwerkelijk op die houding gestoeld is.
PS> De vergelijking met het christendom is niet juist. Het OT wordt in de christelijke theologie in haar wetten buiten spel gezet door het NT. Jezus liet de overspelige vrouw, die steniging verdiende, vrijgaan. In de Koran en Hadiths is het juist omgedraaid: De oudere hoofdstukken zijn tolerant, maar de latere hoofdstukken (toen Mohammed steeds meer macht kreeg) zijn geweldadig. Waar de bij het christendom in de heilige geschriften een beweging is van gewelddadig naar vredig, is binnen de Koran/Hadiths de beweging van vredig naar gewelddadig.
Ik wil de vergelijking met het christendom ook niet maken, maar zoals Parsifal al eerder zei:
Mijn punt is dat als mensen de verkeerde leer volgen of zelfs een afgod volgen dan is het nog niet goed om een karikatuur van ze te maken. Ik heb het idee dat jij (en sommige anderen) dat met Moslims doet, door van ze te verwachten dat ze de koran uitleggen zoals jij dat doet. Het doet me denken aan de manier waarop Kent Hovind zijn creationisme verkondigt. Unfair richting de wetenschappers die wel de evolutietheorie aanvaarden en ze gedachten en motieven toekennen zonder veel onderbouwing. Daarmee doet hij ook onrecht aan die mensen die wel goed onderbouwde kritiek op de heersende visie hebben.
Je rechtvaardigt en legitimeert voor jezelf wel interpretaties en het maken van een uitleg als het om dergelijke teksten gaat, maar moslims mogen dit niet omdat dat niet overeenkomt met jouw karikatuur. Tja.
Laatst gewijzigd door Solipsis op 14 okt 2010, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Formatie 2010

Bericht door Solipsis »

Willem schreef:Om dan nog te concluderen dat de stelling "In het houden van Gods geboden ligt grote loon" een op lucht gebaseerde morele superioriteit te noemen lijkt me nogal lasterlijk.
Leg je me opnieuw woorden in de mond...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Formatie 2010

Bericht door memento »

Solipsis schreef:
memento schreef: Als je gelooft wat die niet-orthodoxe moslims zeggen ja...
En hoeveel orthodoxe moslims leven er in Nederland? In Europa?
Deze opmerking was cynisch bedoeld. Als de Koran/Hadith moslims (a) de mogelijkheid geeft om zich tolerant op te stellen, en (b) daarbij te liegen, is het dan gek om niet al te goedgelovig te zijn.

Je kan het leuk vinden, of niet:

In de Koran en Hadiths is het juist omgedraaid: De oudere hoofdstukken zijn tolerant, maar de latere hoofdstukken (toen Mohammed steeds meer macht kreeg) zijn geweldadig. Waar de bij het christendom in de heilige geschriften een beweging is van gewelddadig naar vredig, is binnen de Koran/Hadiths de beweging van vredig naar gewelddadig.

Dit zijn gewoon feiten. Mohammed, het grote voorbeeld voor elke moslim, was tolerant toen hij in de minderheid was, en veroverend en onderdrukkend toen hij daar de kans voor kreeg. Geen enkele moslim-theoloog die dit tegenspreekt. Dat is geen kwestie van exegese, maar een kwestie van feitelijke informatie.
Plaats reactie