Wat doen we vandaag?

Edelweiss

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Edelweiss »

Wim Anker schreef: 19 sep 2024, 10:43
Edelweiss schreef: 19 sep 2024, 10:39 (...)
Heb jij zelf huisdieren, Wim?
Yep! Een hond. En in het land lopen 40+ schapen (al zijn ze van een ander, en worden de dode nu regelmatig afgevoerd (blauwtong en andere perikelen). En het kippenhok is af, volgend jaar scharrelkippen hoop ik. En de jongens zeuren om konijnen. Vissen hebben we ook. En spinnen. Ik breng ze naar buiten, die beesten willen ook leven tenslotte.
Dat klinkt als een gezellige (op de blauwtong na, dan) beestenboel, hoewel ik geen fan ben van de spinnen eerlijk gezegd, en ze vaker doodmep dan ik zelf zou willen. Maar ik overweeg een cursus tegen spinnenangst, waarmee ik dat hoop te verbeteren.

Het spanningsveld wat wordt beschreven is overigens erg interessant.
Ik heb zelf een kat gehad, gered van een vroege dood omdat ze doof was. Dat vond ik tever gaan. Dat geldt overigens net zo als het extreme doorfokken van diverse rassen. De Perzische kat en een Franse bulldog met hun veel te platte neus, Chihuahua's waar de oogbollen eruit poppen enzovoort.

Genoemd kattenbeest heb ik uiteindelijk een soort gebarentaal aan kunnen leren, wat ooit begon als een soort experiment maar wat heel leuk en handig uitpakte. Het was een ontzettend arrogant dier (daarom klikte het waarschijnlijk zo goed) en toen ik haar vanwege ernstige gezondheidsproblemen in heb laten slapen, ben ik ook even flink van slag geweest. Want ze was toevallig wel mijn arrogante kat. Tegelijkertijd heb ik zelf wel moeite als ik mensen hoor zeggen 'dat is mijn kind' of 'kom maar bij mama'. Ik was erg dol op mijn kat, maar het bleef wel een dier, en geen mens.
Dodo

Bericht door Dodo »

Toch is het ook zo dat sommige mensen zo beschadigd zijn in het leven, dat ze alleen nog hun hond of kat vertrouwen, en mensen niet meer. Dan is dat veel te dikke mormel echt hun 'allessie'.
helma

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:
helma schreef: 19 sep 2024, 10:57 Ik herken het spanningsveld wat Wim aankaart. We leven in een tijd waarin dieren haast meer waarde hebben dan een mensenleven. Zwangere herten worden niet afgeschoten; kievietseieren zijn beschermd; maar abortus is geen probleem.
Daarom stuit overmatige dierenliefde mij ook tegen de borst.
Maar dat betekent niet dat je iemand geen sterkte mag wensen als een geliefd huisdier dood is gegaan. Want je hecht je enorm aan een huisdier. Het is een gemis van een 'trouwe makker'
Dit zijn - politieke - bijdragen ;-). De discussie (dit is een discussie forum! geen condoleance register of praatgroep!) gaat uiteraard over het woordeke "overmatig". Wat is overmatig hier?
En van mij mag iedereen elkaar overal om sterkte wensen. Ik behoud mij wel het recht voor om - op een discussieforum - aan te kaarten of dit een "way to go" is.

Maar ik ga gewoon niet meedoen met "discussies" als er erom gaat verwoordingen te vinden waarin iedereen zich wel kan vinden. Daar komen we geen stap verder mee.
Guilty as charged Afbeelding

Ik leerde mijn kinderen in de opvoeding een belangrijke bijbeltekst:
Een zacht antwoord keert de grimmigheid af, maar een smartend woord doet de toorn oprijzen.
Ik probeer dat zelf ook na te komen maar misschien is het wel waar dat het 'politiek' is.

Toch denk ik nog steeds dat je een ander, zeker als het om gevoelens gaat, serieus moet nemen én voorzichtig moet zijn om niet te kwetsen. Het is vaak de toon die de muziek maakt.

En ik ben vaak te soft, dat geef ik meteen toe.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 19 sep 2024, 11:29 We kunnen ook bepaalde topics in een categorie "niet voor discussie" plaatsen. Zoals b.v. al met het memoriam en beroepingswerk wordt gedaan. Dan is dat ook weer helder.
Het is mooier als dat niet via wetten en regels gaat, maar vanuit de mens zelf opkomt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim en ik met vele anderen onder het gehoor van een predikante.
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 19 sep 2024, 15:24 Wim en ik met vele anderen onder het gehoor van een predikante.
Foei! :jongle
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 19 sep 2024, 11:10
helma schreef: 19 sep 2024, 11:06 Soms is het ook een beetje 'uitlaadklep' forum. Gezien de topics ergernissen en vreugdes enz
Prima. Maar bezint eer ge begint.

En ja, dit aankaarten levert direct! allerlei termen op in de range (botterik, "zegt wat over jouw", enz. enz."). De "beschaafde" variant is dan "Niet fijngevoelig". Alsof dat zo'n beetje het ultieme afserveercriterium is.
Dit is - denk ik - een reden waarom mannen beter zijn geschikt op de ratio te analyseren, te duiden en te overleggen. (en nee, dat is een algemene opmerkingen waarmee ik niemand! wil (ver)oordelen). Maar grosso modo lijdt de hele samenleving hieraan.
Dit heeft mijns inziens niet met man of vrouw-zijn te maken, maar met basale fatsoensnormen, en het ontbreken daarvan.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

:? :haha
DDD schreef: 19 sep 2024, 16:21
Wim Anker schreef: 19 sep 2024, 11:10
helma schreef: 19 sep 2024, 11:06 Soms is het ook een beetje 'uitlaadklep' forum. Gezien de topics ergernissen en vreugdes enz
Prima. Maar bezint eer ge begint.

En ja, dit aankaarten levert direct! allerlei termen op in de range (botterik, "zegt wat over jouw", enz. enz."). De "beschaafde" variant is dan "Niet fijngevoelig". Alsof dat zo'n beetje het ultieme afserveercriterium is.
Dit is - denk ik - een reden waarom mannen beter zijn geschikt op de ratio te analyseren, te duiden en te overleggen. (en nee, dat is een algemene opmerkingen waarmee ik niemand! wil (ver)oordelen). Maar grosso modo lijdt de hele samenleving hieraan.
Dit heeft mijns inziens niet met man of vrouw-zijn te maken, maar met basale fatsoensnormen, en het ontbreken daarvan.
:haha Speelt de obsessie met Wim Anker je weer parten?
DDD

Bericht door DDD »

Nee, oprecht niet. Ik kijk mijn ogen uit, maar bespeur verder geen vooroordelen. Ik ben juist telkens weer verrast.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 19 sep 2024, 17:54 Nee, oprecht niet. Ik kijk mijn ogen uit, maar bespeur verder geen vooroordelen. Ik ben juist telkens weer verrast.
Altijd verrassend inderdaad als blijkt dat de pijl verder ligt dan de eigen waarneming.
En altijd jammer dat dan niet de pijl wordt gezocht maar een verklaring dat de grens van het eigen weten toch echt niet is overschreden. (het is immers onbestaanbaar dat er zulke mensen zijn).
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk zijn die mensen er wel. En je hebt hierboven gelezen dat een hoop andere mensen vinden dat je de fatsoensnormen overschreed. Ik geef daarover mijn opinie. En die is noodzakelijkerwijs arbitrair.

Maar het is niet netjes om dat dan alleen op de persoon te interpreteren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 19 sep 2024, 18:48 Natuurlijk zijn die mensen er wel. En je hebt hierboven gelezen dat een hoop andere mensen vinden dat je de fatsoensnormen overschreed. Ik geef daarover mijn opinie. En die is noodzakelijkerwijs arbitrair.

Er zijn vele mensen - helaas - die niet op merites beoordelen maar op "het aantal die ook vinden wat ik vind". Dat is dan het bewijs van juistheid.

Sommigen beweren dat een stoplicht altijd op rood staat. Als iemand aangeeft dat het ding ook wel eens op groen springt komt er een tsumani aan foto's van stoplichten die op rood staan. Dat is beetje de redeneertrant van @DDD.
DDD

Bericht door DDD »

Je snapt gewoon niet wat ik schrijf. Dat is iets heel anders. Ik ben ten eerste helemaal niet zo geneigd om het standpunt van een meerderheid voor waar aan te nemen.

Ik heb dan ook niets van wat je schrijft, beweerd.

Ik schreef juist het tegenovergestelde: namelijk, dat ik net als anderen hier, mijn arbitraire opinie geef.

Maar goed. Bij fatsoensnormen is inderdaad relevant wat andere mensen in meerderheid vinden. Dus op zich zou dat een heel valide redenering zijn geweest. Want als je de enige bent die jouw standpunt niet onbehoorlijk vindt, dan zou er natuurlijk iets waar kunnen zijn van wat de ander vindt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Wim Anker schreef: 19 sep 2024, 19:05
DDD schreef: 19 sep 2024, 18:48 Natuurlijk zijn die mensen er wel. En je hebt hierboven gelezen dat een hoop andere mensen vinden dat je de fatsoensnormen overschreed. Ik geef daarover mijn opinie. En die is noodzakelijkerwijs arbitrair.

Er zijn vele mensen - helaas - die niet op merites beoordelen maar op "het aantal die ook vinden wat ik vind". Dat is dan het bewijs van juistheid.

Sommigen beweren dat een stoplicht altijd op rood staat. Als iemand aangeeft dat het ding ook wel eens op groen springt komt er een tsumani aan foto's van stoplichten die op rood staan. Dat is beetje de redeneertrant van @DDD.
Zonder een intersubjectieve waarheid word het zo’n rommeltje en dat weet je best wel. Jij neemt jezelf als referentiekader voor andere. Dat is jouw grootste probleem. Heb je misschien een gedragsprobleem of stoornis waar dit vandaan komt?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Nou nou, gaan we doktertje spelen in dit topic?
Plaats reactie