Aanvallen op reformatorische gewoonten

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Ander schreef: Al vind ik het persoonlijk niet Bijbels dat iedereen maar makkelijk blijft zitten tijdens het gebed. Mooi vind ik dat in behoudende (reformatorische(!)) gemeenten alle mannen/jongens staan tijdens het gebed. Heel eerbiedig.
Waarom alleen de mannen/jongens zou je zegen?

óf allemaal gaan staan (mannen, vrouwen, kinderen) of allemaal niet gaan staan. Waarom alleen mannen/jongens gaan staan, begrijp ik niet goed.
PFft, mensen, we gaan toch niet weer een topic verzinnen over wie, waarom en wanneer moet gaan staan met bidden?

Alsjeblieft zeg, ga je met wezenlijker zaken bezig houden.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Ander schreef: Al vind ik het persoonlijk niet Bijbels dat iedereen maar makkelijk blijft zitten tijdens het gebed. Mooi vind ik dat in behoudende (reformatorische(!)) gemeenten alle mannen/jongens staan tijdens het gebed. Heel eerbiedig.
Waarom alleen de mannen/jongens zou je zegen?

óf allemaal gaan staan (mannen, vrouwen, kinderen) of allemaal niet gaan staan. Waarom alleen mannen/jongens gaan staan, begrijp ik niet goed.
PFft, mensen, we gaan toch niet weer een topic verzinnen over wie, waarom en wanneer moet gaan staan met bidden?

Alsjeblieft zeg, ga je met wezenlijker zaken bezig houden.
Sorry, Erasmiaan, mijn schuld.
Het is onzin om te zeggen of allemaal wel/allemaal niet. Wel is het eerbiedig als er gestaan wordt tijdens het bidden. Ik vind dat mooi, al is het niet meer dan een gewoonte. Wellicht is het feit dat alleen mannen gaan staan gebaseerd op het gegeven dat de man het hoofd van de vrouw is, maar dat weet ik niet zeker. Ik voel niet de behoefte om hier een uitgebreide discussie over te voeren.
lexd
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2009, 08:23
Locatie: Werkplaats: Arnhem

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door lexd »

Bij belijdenis en huwelijk wordt ook staan verwacht. Dan sta je voorin de kerk. Met je ogen dicht zonder steun of referentiepunt. Ik vindt met ogen dicht staan erg vervelend.
Laten alle mensen eerbiedig blijven zitten. Is er meteen geen verschil meer tussen de zware staanders en de lichte zitters (mannen).
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Ander »

lexd schreef:Bij belijdenis en huwelijk wordt ook staan verwacht. Dan sta je voorin de kerk. Met je ogen dicht zonder steun of referentiepunt. Ik vindt met ogen dicht staan erg vervelend.
Laten alle mensen eerbiedig blijven zitten. Is er meteen geen verschil meer tussen de zware staanders en de lichte zitters (mannen).
Laat iedereen het dan maar lekker zelf weten en maak er geen punt van. Ik vind het naast dat ik het eerbiedig vindt ook prettig om te staan. En het heeft niets met zwaar of licht te maken.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Jean le Fontain »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Ander schreef: Al vind ik het persoonlijk niet Bijbels dat iedereen maar makkelijk blijft zitten tijdens het gebed. Mooi vind ik dat in behoudende (reformatorische(!)) gemeenten alle mannen/jongens staan tijdens het gebed. Heel eerbiedig.
Waarom alleen de mannen/jongens zou je zegen?

óf allemaal gaan staan (mannen, vrouwen, kinderen) of allemaal niet gaan staan. Waarom alleen mannen/jongens gaan staan, begrijp ik niet goed.
PFft, mensen, we gaan toch niet weer een topic verzinnen over wie, waarom en wanneer moet gaan staan met bidden?

Alsjeblieft zeg, ga je met wezenlijker zaken bezig houden.
Ik denk dat je hiermee een open zenuw blootlegt Erasmiaan. Dit topic is alleen maar bedoeld om via de buitenkant de de reformatorische gezindte flink de maat te nemen...

Maar wat is nu echt relevant? Als we het toch hebben over reformatorische gewoonten:
* Door de reformatie hebben we Gods Woord in de 'landstaal' gekregen;
* Door de reformatie horen wij de prediking in onze eigen taal;
* Door de reformatie zijn we van de roomse santekraam af;
* Door de reformatie...

vul zelf maar aan...

Gisteren is in de reformatorische kerken Gods Woord open gegaan...
Wij hebben een preek gehoord over een Woord van de Middelaar:
Ik ben het Licht van de Wereld. Daarin zijn we opgeroepen om in dat Licht te geloven, onszelf mishagen vanwege de zonden en vertrouwen op het verzoenend bloed van Christus.
We zijn naar huis gestuurd met de opdracht om lichtdrager te zijn! Laat dat ons leven stempelen, dat zou een goede Reformatorische Gewoonte zijn...
Salem
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2009, 22:10

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Salem »

Ik bezoek vrijwel nooit '' het refoforum'', met verbazing las ik dit.
De al oude dicussie's trof ik aan...... Er zijn veel suggestieve vragen.....
Waarom betwisten we dan de tradities/reformatorische gewoonten met hand en tand als het dan toch zogezegd geen meerwaarde heeft? Waarom........?
Het valt mij op, als de traditie's worden opgeruimd om dat deze dan zogezegd niet gefundeerd zijn op het WOORD, er dan veelal zaken in de plaats komen die totaal niet getoetst zijn aan GOD'S woord.
Verder bemerk ik ontzettend veel onkunde t.a.v traditie's en GODS WOORD.
Ik denk dat er 1 heel hard lacht, ik en vele met mij worden vaak afgehouden van wezenlijke zaken. List van deze tijd. Betwisten van gewoonte en kerkscheuringen, maar er nog nooit verdriet over gehad.
Ik open een nieuw onderwerp. Hoe voelt u/jij zich gezien het feit, dat ik en wij nooit meer naar GODS beeld kunnen leven. Ook als we nieuw geboren kinderen zijn? We altijd de grenzen van het toelaatbare zoeken? En als we voor veel zaken bewaard worden is dit GENADE.

Verder ben ik mij bewust dat niet alle dingen bijbels te weerleggen zijn.
1 ding staat er wel '' Wordt deze wereld niet gelijkvormig''
Kan de wereld waarin wij met 2 benen in moeten staan, zien dat ik en jij op door reis zijn, gasten en vreemdelingen. Niet vreemd, dat is wat anders!
Naar een beter Vaderland. T.a.v hoe ik mij gedraag tegenover mijn buurman, familie, en collega. Mijn kledingstijl aanpast aan het doel waarom wij het moeten dragen, afhankelijkheid etc etc
Iedereen heel veel sterkte in alle vragen van het leven!

Laten we de eer van HEM niet uit het oog verliezen tijdens het FORUM.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door pierre27 »

Jean le Fontain schreef:
Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Ander schreef: Al vind ik het persoonlijk niet Bijbels dat iedereen maar makkelijk blijft zitten tijdens het gebed. Mooi vind ik dat in behoudende (reformatorische(!)) gemeenten alle mannen/jongens staan tijdens het gebed. Heel eerbiedig.
Waarom alleen de mannen/jongens zou je zegen?

óf allemaal gaan staan (mannen, vrouwen, kinderen) of allemaal niet gaan staan. Waarom alleen mannen/jongens gaan staan, begrijp ik niet goed.
PFft, mensen, we gaan toch niet weer een topic verzinnen over wie, waarom en wanneer moet gaan staan met bidden?

Alsjeblieft zeg, ga je met wezenlijker zaken bezig houden.
Ik denk dat je hiermee een open zenuw blootlegt Erasmiaan. Dit topic is alleen maar bedoeld om via de buitenkant de de reformatorische gezindte flink de maat te nemen...

Maar wat is nu echt relevant? Als we het toch hebben over reformatorische gewoonten:
* Door de reformatie hebben we Gods Woord in de 'landstaal' gekregen;
* Door de reformatie horen wij de prediking in onze eigen taal;
* Door de reformatie zijn we van de roomse santekraam af;
* Door de reformatie...

vul zelf maar aan...

Gisteren is in de reformatorische kerken Gods Woord open gegaan...
Wij hebben een preek gehoord over een Woord van de Middelaar:
Ik ben het Licht van de Wereld. Daarin zijn we opgeroepen om in dat Licht te geloven, onszelf mishagen vanwege de zonden en vertrouwen op het verzoenend bloed van Christus.
We zijn naar huis gestuurd met de opdracht om lichtdrager te zijn! Laat dat ons leven stempelen, dat zou een goede Reformatorische Gewoonte zijn...
Met die bedoeling heb ik hem niet geopend hoor...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
lexd
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2009, 08:23
Locatie: Werkplaats: Arnhem

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door lexd »

Ander schreef:
lexd schreef:Bij belijdenis en huwelijk wordt ook staan verwacht. Dan sta je voorin de kerk. Met je ogen dicht zonder steun of referentiepunt. Ik vindt met ogen dicht staan erg vervelend.
Laten alle mensen eerbiedig blijven zitten. Is er meteen geen verschil meer tussen de zware staanders en de lichte zitters (mannen).
Laat iedereen het dan maar lekker zelf weten en maak er geen punt van. Ik vind het naast dat ik het eerbiedig vindt ook prettig om te staan. En het heeft niets met zwaar of licht te maken.
Totdat die kinderen op de foto achter pa's rug gaan zitten klieren. (= niet prettig.)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Tiberius »

lexd schreef:Gaat het om hart of om houding?
De juiste houding komt uit het hart. Niet andersom.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Marnix »

Ander schreef:
lexd schreef:Bij belijdenis en huwelijk wordt ook staan verwacht. Dan sta je voorin de kerk. Met je ogen dicht zonder steun of referentiepunt. Ik vindt met ogen dicht staan erg vervelend.
Laten alle mensen eerbiedig blijven zitten. Is er meteen geen verschil meer tussen de zware staanders en de lichte zitters (mannen).
Laat iedereen het dan maar lekker zelf weten en maak er geen punt van. Ik vind het naast dat ik het eerbiedig vindt ook prettig om te staan. En het heeft niets met zwaar of licht te maken.
Precies. Ik vind het bij het zingen prettig om te staan. De gewoonte dat mannen staan tijdens het bidden kennen we in onze kerk niet, ik zie er dan ook de eerbied niet van in. Als je die gewoonte wel kent en het als eerbiedig ziet, is het goed om te gaan staan. Alles wat we doen, laten we het tot eer van God doen. Of we zitten of staan, of we bepaalde kleding wel dragen of niet etc. Hij moet centraal staan, de eer krijgen. Dat is het belangrijkst.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Ander »

Marnix schreef:
Ander schreef:
lexd schreef:Bij belijdenis en huwelijk wordt ook staan verwacht. Dan sta je voorin de kerk. Met je ogen dicht zonder steun of referentiepunt. Ik vindt met ogen dicht staan erg vervelend.
Laten alle mensen eerbiedig blijven zitten. Is er meteen geen verschil meer tussen de zware staanders en de lichte zitters (mannen).
Laat iedereen het dan maar lekker zelf weten en maak er geen punt van. Ik vind het naast dat ik het eerbiedig vindt ook prettig om te staan. En het heeft niets met zwaar of licht te maken.
Precies. Ik vind het bij het zingen prettig om te staan. De gewoonte dat mannen staan tijdens het bidden kennen we in onze kerk niet, ik zie er dan ook de eerbied niet van in. Als je die gewoonte wel kent en het als eerbiedig ziet, is het goed om te gaan staan. Alles wat we doen, laten we het tot eer van God doen. Of we zitten of staan, of we bepaalde kleding wel dragen of niet etc. Hij moet centraal staan, de eer krijgen. Dat is het belangrijkst.
Waarbij aangetekend dat sommige gewoonten ontleend zijn aan wat de Bijbel ons voorhoudt. In dat geval moeten we het niet zelf weten maar luisteren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Marnix »

Hm ja, dat ligt er wel weer een beetje aan of het cultuurgebonden is of niet. Al een aantal keren is het voorbeeld van bidden met opgegeven handen genoemd. Wij zijn dat niet zo gewend. Dat lijkt me niet verkeerd. We moeten dus onderscheid maken tussen gewoonten en regels. Dingen die men zo gewend was en dingen waarvan God zegt: Het is goed als iedereen dat doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Tiberius »

Daar ben ik het ook wel mee eens. Rekcor heeft daar een aardige formulering voor gemaakt: principe en manifestatie; dat lijkt me wel werkbaar.
Alleen moeten we oppassen, dat we niet teveel als manifestatie gaan zien, waarbij er nauwelijks meer principe overblijft. :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:
samanthi schreef:
Kijk maar wat er staat in 1 Timoteüs 2 vers 8 t/m 15: “Ik wil dan, dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en twist.
waarom wordt dit als cultuur gebonden afgedaan en de rest niet?
Hoe kom je erbij dat dit als cultuur gebonden wordt afgedaan? Dat zie ik niemand in dit topic doen.
Zie ook de uitleg van deze tekst, die ik recent hier ingetypt heb.
sorry Tiberius was hier niet op z(m)ijn plaats :nonnon
Dit is puur in mijn eigen gemeente en de baardenafkeuring heb ik verschillende keren gelezen.
mijn welgemeende excusses, (ik zie het schaampoppetje niet meer, maar bij deze dus)

gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
NRC
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jun 2009, 21:08
Locatie: usa

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door NRC »

Ander schreef:
Marnix schreef:
Ander schreef:
lexd schreef:Bij belijdenis en huwelijk wordt ook staan verwacht. Dan sta je voorin de kerk. Met je ogen dicht zonder steun of referentiepunt. Ik vindt met ogen dicht staan erg vervelend.
Laten alle mensen eerbiedig blijven zitten. Is er meteen geen verschil meer tussen de zware staanders en de lichte zitters (mannen).
Laat iedereen het dan maar lekker zelf weten en maak er geen punt van. Ik vind het naast dat ik het eerbiedig vindt ook prettig om te staan. En het heeft niets met zwaar of licht te maken.
Precies. Ik vind het bij het zingen prettig om te staan. De gewoonte dat mannen staan tijdens het bidden kennen we in onze kerk niet, ik zie er dan ook de eerbied niet van in. Als je die gewoonte wel kent en het als eerbiedig ziet, is het goed om te gaan staan. Alles wat we doen, laten we het tot eer van God doen. Of we zitten of staan, of we bepaalde kleding wel dragen of niet etc. Hij moet centraal staan, de eer krijgen. Dat is het belangrijkst.
Waarbij aangetekend dat sommige gewoonten ontleend zijn aan wat de Bijbel ons voorhoudt. In dat geval moeten we het niet zelf weten maar luisteren.
in de jongerengroep hebben we dat gestudeerd.
Bijna geen gewoonte is van oorspronk in de bijbel.
Altijd is tradition meer belangrijk.
Gesloten