Vragen rondom emeritaat

Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door JALP »

eilander schreef:
Orchidee schreef:
eilander schreef:
JALP schreef: Ik heb ooit een gehoord dat in de OGG niet eens echt emiritaat bestaat. (...)
Ds. Smits is ook nooit met emeritaat gegaan volgens mij. Hij bleef gewoon ds., maar ging alleen niet meer voor op t laatst.
Dat zou ik niet weten. Wél is er uiteraard een emerituskas waaruit emeriti en predikantsweduwen onderhouden worden.
Sinds wanneer is er een emerituskas bij de ogg :quoi
Hier bij de plaatselijke ogg, betaalde ze de weduwe van ds Mieras uit eigen kas, meer als 20 jaar zo geweest!
Sinds wanneer zou ik niet kunnen vertellen, maar ik denk dat die al lang bestaat. Waarom de door jou genoemde situatie bestond, zou ik eveneens niet weten.

Predikantsweduwen worden onderhouden door de gemeenten zelf hoor. Of dat moet in een paar jaar ineens veranderd zijn.
Elke maand kwamen ze tot haar dood een predikantsweduwe die ik erg goed gekend heb haar geld brengen...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door eilander »

JALP schreef:
eilander schreef: Sinds wanneer zou ik niet kunnen vertellen, maar ik denk dat die al lang bestaat. Waarom de door jou genoemde situatie bestond, zou ik eveneens niet weten.

Predikantsweduwen worden onderhouden door de gemeenten zelf hoor. Of dat moet in een paar jaar ineens veranderd zijn.
Elke maand kwamen ze tot haar dood een predikantsweduwe die ik erg goed gekend heb haar geld brengen...
Dat ze het kwamen brengen, betwist ik niet. Het enige wat ik gezegd heb, is dat er een emerituskas van de OGGiN bestaat, ter onderhouding van de emeriti en de predikantsweduwen. Verder weet ik ook nog dat de gemeenten gevraagd wordt een bijdrage hierin te doen.
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door claus »

De vaderlandse kerk (PKN) en de HHK, die voldoende leraars hebben of bijna voldoende, hebben al jarenlang de regel van 65 jaar.Jammer dat bij de GG er helaas onvoldoende leraars zijn, om welke reden dan ook. Dan zou men, mits er wel voldoende leraars zouden zijn, ook naar 65 kunnen.

Vroeger was het bij de Hervormde kerk ook jarenlang een regel dat een ambtsdrager (ouderling, diaken) niet meer herkiesbaar mocht zijn na het 70ste levensjaar. Stel dat men tot 72 kon blijven zitten, dan kon dat ook. Echter, daarna werd men NIET meer als ambtsdrager benoemd/gekozen. Op zich ook geen slechte regel. Want, er komen dan meer en meer toch ouderdomsklachten, men wordt soms kort van gedachten, enz. Je moet niet wachten op nare toestanden...die zich kunnen gaan voordoen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Ander »

claus schreef:De vaderlandse kerk (PKN) en de HHK, die voldoende leraars hebben of bijna voldoende, hebben al jarenlang de regel van 65 jaar.Jammer dat bij de GG er helaas onvoldoende leraars zijn, om welke reden dan ook. Dan zou men, mits er wel voldoende leraars zouden zijn, ook naar 65 kunnen.

Vroeger was het bij de Hervormde kerk ook jarenlang een regel dat een ambtsdrager (ouderling, diaken) niet meer herkiesbaar mocht zijn na het 70ste levensjaar. Stel dat men tot 72 kon blijven zitten, dan kon dat ook. Echter, daarna werd men NIET meer als ambtsdrager benoemd/gekozen. Op zich ook geen slechte regel. Want, er komen dan meer en meer toch ouderdomsklachten, men wordt soms kort van gedachten, enz. Je moet niet wachten op nare toestanden...die zich kunnen gaan voordoen.
Deze post levert meer vragen op dan dat er antwoorden in staan. :bobo
Wat is de vaderlandse kerk?
Waarom zou de GG, ook als er meer predikanten waren, naar 65 jaar moeten? 70 is toch prima? Gaat men wel eens te lang door als predikant?
Waarom is het verplicht stoppen na je 70e als ambtsdrager geen slechte regel?
Wat bedoel je met nare toestanden die zich kunnen gaan voordoen?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Democritus »

Ander schreef: Wat bedoel je met nare toestanden die zich kunnen gaan voordoen?
Predikanten die met een stok de preekstoel opwankelen. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...haalt hij het of niet!

Of als een predikant met stemverheffing wil spreken en de asem mist en hierdoor wisselend rood en blauw aanloopt. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...of het allemaal goed gaat!

Maar dat is nog vrij onschuldig.

Ik heb het ook mee gemaakt dat een predikant taal begon bezigen die niet op een kansel thuishoort. Maar ook zaken begon te verkondigen die onbijbels waren terwijl deze man dat vroeger zo nooit gezegd zou hebben.

Ik vond dat toen heel genant zeker voor iemand die altijd een gezegende bediening heeft gehad en waar veel mensen respect voor hadden. Dan denk ik dat je mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Ander »

Democritus schreef:
Ander schreef: Wat bedoel je met nare toestanden die zich kunnen gaan voordoen?
Predikanten die met een stok de preekstoel opwankelen. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...haalt hij het of niet!

Of als een predikant met stemverheffing wil spreken en de asem mist en hierdoor wisselend rood en blauw aanloopt. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...of het allemaal goed gaat!

Maar dat is nog vrij onschuldig.

Ik heb het ook mee gemaakt dat een predikant taal begon bezigen die niet op een kansel thuishoort. Maar ook zaken begon te verkondigen die onbijbels waren terwijl deze man dat vroeger zo nooit gezegd zou hebben.

Ik vond dat toen heel genant zeker voor iemand die altijd een gezegende bediening heeft gehad en waar veel mensen respect voor hadden. Dan denk ik dat je mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen.
Zo, opgelucht? ;)
Het ging bij claus om ambtsdragers die ouderling of diaken zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23970
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door refo »

Ander schreef:
Democritus schreef:
Ander schreef: Wat bedoel je met nare toestanden die zich kunnen gaan voordoen?
Predikanten die met een stok de preekstoel opwankelen. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...haalt hij het of niet!

Of als een predikant met stemverheffing wil spreken en de asem mist en hierdoor wisselend rood en blauw aanloopt. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...of het allemaal goed gaat!

Maar dat is nog vrij onschuldig.

Ik heb het ook mee gemaakt dat een predikant taal begon bezigen die niet op een kansel thuishoort. Maar ook zaken begon te verkondigen die onbijbels waren terwijl deze man dat vroeger zo nooit gezegd zou hebben.

Ik vond dat toen heel genant zeker voor iemand die altijd een gezegende bediening heeft gehad en waar veel mensen respect voor hadden. Dan denk ik dat je mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen.
Zo, opgelucht? ;)
Het ging bij claus om ambtsdragers die ouderling of diaken zijn.
Daarvoor geldt m.m. hetzelfde.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Democritus »

Ander schreef:
Democritus schreef:
Ander schreef: Wat bedoel je met nare toestanden die zich kunnen gaan voordoen?
Predikanten die met een stok de preekstoel opwankelen. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...haalt hij het of niet!

Of als een predikant met stemverheffing wil spreken en de asem mist en hierdoor wisselend rood en blauw aanloopt. Waarbij de gehele gemeente zijn adem inhoud...of het allemaal goed gaat!

Maar dat is nog vrij onschuldig.

Ik heb het ook mee gemaakt dat een predikant taal begon bezigen die niet op een kansel thuishoort. Maar ook zaken begon te verkondigen die onbijbels waren terwijl deze man dat vroeger zo nooit gezegd zou hebben.

Ik vond dat toen heel genant zeker voor iemand die altijd een gezegende bediening heeft gehad en waar veel mensen respect voor hadden. Dan denk ik dat je mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen.
Zo, opgelucht? ;)
Het ging bij claus om ambtsdragers die ouderling of diaken zijn.
Maar we waren inderdaad blij dat de dienst was afgelopen en kromme tenen rijker :sweat

Dat het ik even gemist van die ouderlingen. We zullen maar zeggen een predikant is een ouderling met een leeropdracht :langue
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door eilander »

@Ander, ik vind dat wat claus schrijft over de nare toestanden misschien wel wat zwaar aangezet, maar het is wel iets om over na te denken. Natuurlijk zijn er ambtsdragers van boven de 80 jaar die nog zeer vitaal zijn, maar bij velen komt de ouderdom toch met gebreken. Ik denk dat het goed om dan als kerkverband één lijn te trekken en een leeftijdsgrens te stellen. Ook om de ambtsdragers tegen zichzelf te beschermen! Stoppen is niet voor iedereen gemakkelijk.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door astroguy »

JALP schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:
Ander schreef:Vorige week is binnen de GG de emeritaatsaanvraag van ds. Golverdingen (wordt in mei 70 jaar) behandeld op de classis en deze week de aanvraag van ds. Gunst (is vorige week 70 jaar geworden). Het lijkt me dat het inderdaad meer gebeurt, maar ik kan dat uit mijn hoofd niet hard maken. Op zich is het wel goed dat ze de gelegenheid krijgen.
Ik zou bij ambtsdragers zeker pleiten voor een leeftijdsgrens. Soms gaat het prima maar er zijn ook ambtsdragers die niet van stoppen weten terwijl het wel verstandig zou zijn.
Weet jij hoe het in de GGiN/OGG geregeld is ?
Geen regels daarvoor. Je mag met emeritaat als het niet meer gaat. Maar door een groot tekort gaan ze er daar lang mee door. Dat ds. Mallan op zijn 71e al met emeritaat ging was vrij bijzonder. Ds. Aangeenbrug is destijds ook vrij vroeg (71 jaar) met emeritaat gegaan en heeft daarna nog naar ik meen meer dan 20 jaar als hulpprediker gediend.
Ik heb ooit een gehoord dat in de OGG niet eens echt emiritaat bestaat. ds. v/d Poel zei dat hij dat nergens in de bijbel las.
Ds. Smits is ook nooit met emeritaat gegaan volgens mij. Hij bleef gewoon ds., maar ging alleen niet meer voor op t laatst.
Het is wel gebeurd in de OGGN en haar voorlopers dat predikanten met emeritaat gingen. Het ging dan echt niet meer. Ds Boone, ds De Jonge van Kampen en ds Blaak zijn voorbeelden die wel emeritaat ontvingen. Maar meestal gaan ze gewoon door. Met de kanttekening dat sommigen dan de laatste periode voor het sterven niet meer optreden, maar gewoon nooit met emeritaat gingen. Ds Smits is een voorbeeld daarvan.
Atze
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Marieke »

claus schreef:De vaderlandse kerk (PKN) en de HHK, die voldoende leraars hebben of bijna voldoende, hebben al jarenlang de regel van 65 jaar.Jammer dat bij de GG er helaas onvoldoende leraars zijn, om welke reden dan ook. Dan zou men, mits er wel voldoende leraars zouden zijn, ook naar 65 kunnen.
Deze logica ontgaat me enigszins:
Ik denk dat er in de de vaderlandse kerk en de PKN (hoezo flauw :yahoo )genoeg predikanten zijn die heel erg graag na hun 65e jaar zouden willen doorgaan. Tenminste, ik ken persoonlijk wel enkele predikanten waarvoor dit geldt.
En wat betreft de GG: Ook al zou de leeftijd naar 65 mogen, dan zullen er velen zijn die nog graag doorgaan tot hun 70e jaar of langer.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Ander »

eilander schreef:@Ander, ik vind dat wat claus schrijft over de nare toestanden misschien wel wat zwaar aangezet, maar het is wel iets om over na te denken. Natuurlijk zijn er ambtsdragers van boven de 80 jaar die nog zeer vitaal zijn, maar bij velen komt de ouderdom toch met gebreken. Ik denk dat het goed om dan als kerkverband één lijn te trekken en een leeftijdsgrens te stellen. Ook om de ambtsdragers tegen zichzelf te beschermen! Stoppen is niet voor iedereen gemakkelijk.
Klopt als een bus. Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat het op z'n zachtst gezegd niet meer zo ging.
Dus ik begrijp het ook. 't Was meer een reactie op opmerkingen als vaderlandse kerk is PKN. Mochten ze willen. ;)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Auto »

Ander schreef:
eilander schreef:@Ander, ik vind dat wat claus schrijft over de nare toestanden misschien wel wat zwaar aangezet, maar het is wel iets om over na te denken. Natuurlijk zijn er ambtsdragers van boven de 80 jaar die nog zeer vitaal zijn, maar bij velen komt de ouderdom toch met gebreken. Ik denk dat het goed om dan als kerkverband één lijn te trekken en een leeftijdsgrens te stellen. Ook om de ambtsdragers tegen zichzelf te beschermen! Stoppen is niet voor iedereen gemakkelijk.
Klopt als een bus. Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat het op z'n zachtst gezegd niet meer zo ging.
Dus ik begrijp het ook. 't Was meer een reactie op opmerkingen als vaderlandse kerk is PKN. Mochten ze willen. ;)

euh meneer, u heeft uw dag niet helemaal .......... het sluit als een bus of het klopt als een zwerende vinger ........ ;)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Oude-Waarheid »

Auto schreef:
Ander schreef:
eilander schreef:@Ander, ik vind dat wat claus schrijft over de nare toestanden misschien wel wat zwaar aangezet, maar het is wel iets om over na te denken. Natuurlijk zijn er ambtsdragers van boven de 80 jaar die nog zeer vitaal zijn, maar bij velen komt de ouderdom toch met gebreken. Ik denk dat het goed om dan als kerkverband één lijn te trekken en een leeftijdsgrens te stellen. Ook om de ambtsdragers tegen zichzelf te beschermen! Stoppen is niet voor iedereen gemakkelijk.
Klopt als een bus. Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat het op z'n zachtst gezegd niet meer zo ging.
Dus ik begrijp het ook. 't Was meer een reactie op opmerkingen als vaderlandse kerk is PKN. Mochten ze willen. ;)

euh meneer, u heeft uw dag niet helemaal .......... het sluit als een bus of het klopt als een zwerende vinger ........ ;)
Maar doet niet zo zeer...... ;)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door Auto »

Oude-Waarheid schreef:
Auto schreef:
Ander schreef:
eilander schreef:@Ander, ik vind dat wat claus schrijft over de nare toestanden misschien wel wat zwaar aangezet, maar het is wel iets om over na te denken. Natuurlijk zijn er ambtsdragers van boven de 80 jaar die nog zeer vitaal zijn, maar bij velen komt de ouderdom toch met gebreken. Ik denk dat het goed om dan als kerkverband één lijn te trekken en een leeftijdsgrens te stellen. Ook om de ambtsdragers tegen zichzelf te beschermen! Stoppen is niet voor iedereen gemakkelijk.
Klopt als een bus. Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat het op z'n zachtst gezegd niet meer zo ging.
Dus ik begrijp het ook. 't Was meer een reactie op opmerkingen als vaderlandse kerk is PKN. Mochten ze willen. ;)

euh meneer, u heeft uw dag niet helemaal .......... het sluit als een bus of het klopt als een zwerende vinger ........ ;)
Maar doet niet zo zeer...... ;)
Wel als die zwerende vinger tussen de gesloten bus zit :mdr
Plaats reactie