God wil dat je succesvol bent...

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door dennis »

En Lazerus dan?
En al die vervolgde Christenen die in materieel opzicht niets hebben (maar wel rijk zijn in God)?[/quote]
(ik speel even advocaat van... omdat ik nogal eens in contact kom met health&wealth-aanhangers)
Dit zijn uitzonderingen, waarmee God een speciaal doel had. Voor de 'gewone' christen geldt de letterlijke uitleg van Psalm 1.[/quote]

Dennis zegt:
uitzonderingen?
Dit kun je toch niet menen. Ik denk dat het hier over de meeste christenen in de wereld gaat (China enz).
Arm naar de wereld, maar rijk in God.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door rekcor »

Willem schreef:En wat is de definitie van voorspoed? Zowel voor de uitwendige als inwendige voorspoed? m.i. moeten we eerst eenduidig hebben wat we daarmee bedoelen.
Wat was in het O.T. voorspoed?
Psalm 128 schreef: Want gij zult eten den arbeid uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan.
Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare wijnstok aan de zijden van uw huis; uw kinderen als olijfplanten rondom uw tafel.
Ziet, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden, die den Heere vreest.
Volgens mij zeer uitwendige dingen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Willem schreef:En wat is de definitie van voorspoed? Zowel voor de uitwendige als inwendige voorspoed? m.i. moeten we eerst eenduidig hebben wat we daarmee bedoelen.
Wat was in het O.T. voorspoed?
Psalm 128 schreef: Want gij zult eten den arbeid uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan.
Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare wijnstok aan de zijden van uw huis; uw kinderen als olijfplanten rondom uw tafel.
Ziet, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden, die den Heere vreest.
Volgens mij zeer uitwendige dingen.
In het Oude Testament wel, als voorafschaduwing van het koninkrijk van God.
In het Nieuwe Testament geldt "In de wereld zult gij verdrukking lijden".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door refo »

rekcor schreef:
Willem schreef:En wat is de definitie van voorspoed? Zowel voor de uitwendige als inwendige voorspoed? m.i. moeten we eerst eenduidig hebben wat we daarmee bedoelen.
Wat was in het O.T. voorspoed?
Psalm 128 schreef: Want gij zult eten den arbeid uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan.
Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare wijnstok aan de zijden van uw huis; uw kinderen als olijfplanten rondom uw tafel.
Ziet, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden, die den Heere vreest.
Volgens mij zeer uitwendige dingen.
Inderdaad. Net als Abraham, de vader van de gelovigen.
Hem was een land en een zoon beloofd. Uitwendige zaken.
En het feit dat hij dat geloofde rekende God tot rechtvaardigheid.

En als 'verdrukking' een belofte is, dan zitten we hier in Nederland goed fout.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Tiberius »

refo schreef:En als 'verdrukking' een belofte is, dan zitten we hier in Nederland goed fout.
Dat hoor je mij niet tegenspreken...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
refo schreef:En als 'verdrukking' een belofte is, dan zitten we hier in Nederland goed fout.
Dat hoor je mij niet tegenspreken...
In China noemen ze verdrukking een kenmerk van de ware kerk en ik denk dat ze de Schrift aan hun kant hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:En als 'verdrukking' een belofte is, dan zitten we hier in Nederland goed fout.
Dat hoor je mij niet tegenspreken...
In China noemen ze verdrukking een kenmerk van de ware kerk en ik denk dat ze de Schrift aan hun kant hebben.
En hoe moet het nu verder in Nederland?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:En als 'verdrukking' een belofte is, dan zitten we hier in Nederland goed fout.
Dat hoor je mij niet tegenspreken...
In China noemen ze verdrukking een kenmerk van de ware kerk en ik denk dat ze de Schrift aan hun kant hebben.
En hoe moet het nu verder in Nederland?
Wij hoeven de verdrukking niet op te zoeken. Maar lijden Gods kinderen onder de steeds groeiende ongerechtigheid in ons land. Of isoleren wij ons van de samenleving en sluiten wij ons op in onze gezindte. Ik denk dat als wij op onze plaats zouden zijn om steeds alle ongerechtigheid aan de kaak te stellen dat de verdrukking er ook zou komen.
Zijn er drie zware zonden in ons maatschappelijk leven te noemen waar wij wakker van liggen of gaan wij schouderophalend er aan voorbij denkend dat het ons niet aangaat ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Wij hoeven de verdrukking niet op te zoeken. Maar lijden Gods kinderen onder de steeds groeiende ongerechtigheid in ons land. Of isoleren wij ons van de samenleving en sluiten wij ons op in onze gezindte. Ik denk dat als wij op onze plaats zouden zijn om steeds alle ongerechtigheid aan de kaak te stellen dat de verdrukking er ook zou komen.
Zijn er drie zware zonden in ons maatschappelijk leven te noemen waar wij wakker van liggen of gaan wij schouderophalend er aan voorbij denkend dat het ons niet aangaat ?
Ik vind dit weer van die opmerkelijke praat. Als er wordt gesproken over de zonden van ons land (zondagsontheiliging, abortus, homo's) dan mag dat niet want dan moeten we naar onszelf kijken. Nu moeten we volgens jou wel naar de zonde van ons land kijken. De gereformeerde gezindte krijgt ook gelijk weer een sneer. We zouden ons isoleren. Nou, ik ben blij dat men zich isoleert. Ik vrees alleen dat het niet gebeurt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Wij hoeven de verdrukking niet op te zoeken. Maar lijden Gods kinderen onder de steeds groeiende ongerechtigheid in ons land. Of isoleren wij ons van de samenleving en sluiten wij ons op in onze gezindte. Ik denk dat als wij op onze plaats zouden zijn om steeds alle ongerechtigheid aan de kaak te stellen dat de verdrukking er ook zou komen.
Zijn er drie zware zonden in ons maatschappelijk leven te noemen waar wij wakker van liggen of gaan wij schouderophalend er aan voorbij denkend dat het ons niet aangaat ?
Ik vind dit weer van die opmerkelijke praat. Als er wordt gesproken over de zonden van ons land (zondagsontheiliging, abortus, homo's) dan mag dat niet want dan moeten we naar onszelf kijken. Nu moeten we volgens jou wel naar de zonde van ons land kijken. De gereformeerde gezindte krijgt ook gelijk weer een sneer. We zouden ons isoleren. Nou, ik ben blij dat men zich isoleert. Ik vrees alleen dat het niet gebeurt.
Tja, het schuilkelder-argument, om de geleerde stof van gisteren maar eens in de praktijk te brengen. Ik denk dat de oase-gedachte in onze maatschappij beter past.
Maar ja, ik geloof dat op dit moment iedereen ongelijk heeft :hum
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Wij hoeven de verdrukking niet op te zoeken. Maar lijden Gods kinderen onder de steeds groeiende ongerechtigheid in ons land. Of isoleren wij ons van de samenleving en sluiten wij ons op in onze gezindte. Ik denk dat als wij op onze plaats zouden zijn om steeds alle ongerechtigheid aan de kaak te stellen dat de verdrukking er ook zou komen.
Zijn er drie zware zonden in ons maatschappelijk leven te noemen waar wij wakker van liggen of gaan wij schouderophalend er aan voorbij denkend dat het ons niet aangaat ?
Ik vind dit weer van die opmerkelijke praat. Als er wordt gesproken over de zonden van ons land (zondagsontheiliging, abortus, homo's) dan mag dat niet want dan moeten we naar onszelf kijken. Nu moeten we volgens jou wel naar de zonde van ons land kijken. De gereformeerde gezindte krijgt ook gelijk weer een sneer. We zouden ons isoleren. Nou, ik ben blij dat men zich isoleert. Ik vrees alleen dat het niet gebeurt.
Het moeilijke hier is dat het volgens mij allemáál waar is:
- de zonden van ons land en volk mogen we niet verdoezelen: wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen! En dan is er voor ons land niets goeds te verwachten, tenzij er een reveil plaatsvindt. Het kan echter niet zijn dat we daarom persoonlijke zonden voorbij zouden zien.
- als we ons isoleren met de gedachte "de rest is zo zondig, daar wil ik niets mee te maken hebben" is dat niet goed; we maken onderdeel uit van de Nederlandse bevolking en bovendien hebben we te getuigen naar buiten toe (desnoods met woorden, heeft eens iemand gezegd).
- isoleren kan tot op zekere hoogte wel goed zijn, b.v. als onze kinderen bijbels onderwijs kunnen krijgen in een "beschermde" omgeving. En niet-isoleren in die zin dat een buitenstaander niets merkt van onze levensovertuiging (!) is ook weer niet goed.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Wij hoeven de verdrukking niet op te zoeken. Maar lijden Gods kinderen onder de steeds groeiende ongerechtigheid in ons land. Of isoleren wij ons van de samenleving en sluiten wij ons op in onze gezindte. Ik denk dat als wij op onze plaats zouden zijn om steeds alle ongerechtigheid aan de kaak te stellen dat de verdrukking er ook zou komen.
Zijn er drie zware zonden in ons maatschappelijk leven te noemen waar wij wakker van liggen of gaan wij schouderophalend er aan voorbij denkend dat het ons niet aangaat ?
Ik vind dit weer van die opmerkelijke praat. Als er wordt gesproken over de zonden van ons land (zondagsontheiliging, abortus, homo's) dan mag dat niet want dan moeten we naar onszelf kijken. Nu moeten we volgens jou wel naar de zonde van ons land kijken. De gereformeerde gezindte krijgt ook gelijk weer een sneer. We zouden ons isoleren. Nou, ik ben blij dat men zich isoleert. Ik vrees alleen dat het niet gebeurt.
Het moeilijke hier is dat het volgens mij allemáál waar is:
- de zonden van ons land en volk mogen we niet verdoezelen: wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen! En dan is er voor ons land niets goeds te verwachten, tenzij er een reveil plaatsvindt. Het kan echter niet zijn dat we daarom persoonlijke zonden voorbij zouden zien.
- als we ons isoleren met de gedachte "de rest is zo zondig, daar wil ik niets mee te maken hebben" is dat niet goed; we maken onderdeel uit van de Nederlandse bevolking en bovendien hebben we te getuigen naar buiten toe (desnoods met woorden, heeft eens iemand gezegd).
- isoleren kan tot op zekere hoogte wel goed zijn, b.v. als onze kinderen bijbels onderwijs kunnen krijgen in een "beschermde" omgeving. En niet-isoleren in die zin dat een buitenstaander niets merkt van onze levensovertuiging (!) is ook weer niet goed.
Juist! Maar daarom word ik er ook zo moe van als mensen dan tegenstellingen gaan creëeren.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:In het Oude Testament wel, als voorafschaduwing van het koninkrijk van God.
In het Nieuwe Testament geldt "In de wereld zult gij verdrukking lijden".
Toch hoorde ik iemand (ik weet niet of jij dit was) in een topic over voorbehoedsmiddelen Psalm 128 aanhalen als argument om zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Anders houdt je Gods zegen tegen, was dan de achterliggende gedachte...

Maar goed, ik ben ik ook niet voor het 'health&wealth'-evangelie, maar ik probeer goede argumenten te vinden...
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Willem »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:In het Oude Testament wel, als voorafschaduwing van het koninkrijk van God.
In het Nieuwe Testament geldt "In de wereld zult gij verdrukking lijden".
Toch hoorde ik iemand (ik weet niet of jij dit was) in een topic over voorbehoedsmiddelen Psalm 128 aanhalen als argument om zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Anders houdt je Gods zegen tegen, was dan de achterliggende gedachte...
Maar goed, ik ben ik ook niet voor het 'health&wealth'-evangelie, maar ik probeer goede argumenten te vinden...
Dit wordt een mooie cirkelredenering, want in het zelfde topic waren er posters die meenden dat voorbehoedsmiddelen wel mochten omdat ze anders "onderdrukt" zouden worden in hun manier van leven :cry De zegen word dus als onderdukking gezien.....
Maar men moet uiteindelijk wel het aardse van het geestelijke onderscheiden.

ps. Overigens is /.....Psalm 128 aanhalen als argument om zoveel mogelijk kinderen te krijgen......../ nooit zo beweerd. Laten we zuiver blijven discusseren en citeren. Net zomin als iemand die tegen inenten is het argument heeft zoveel mogelijk ziekten op te lopen heeft iemand die tegen voorbehoedsmiddelen is het argument zoveel mogelijk kinderen te krijgen.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: God wil dat je succesvol bent...

Bericht door Jongere »

Maar goed,
op een of andere manier moeten we wel iets kunnen zeggen over bijv. psalm 1 (of 128). Ik vind dat nog niet zo makkelijk.

Waar ik op dit moment misschien naar neig, is om deze beloften eschatologisch te zien; als een belofte voor de nieuwe aarde. Het gaat daarmee wel over dit leven, maar de vervulling kan zich uitstrekken tot na de opstanding.
Waarom ik dat denk, is omdat ik denk dat psalm 1 vrijwel nooit vervuld is. Weet iemand hier een voorbeeld van uit de Bijbel, behalve deze beloftes? Misschien Job, maar zelfs hem werd - ondanks rechtvaardigheid - zijn rijkdom tijdelijk afgenomen. Reckor's vraag: 'wat was in het OT voorspoed?' is nog niet beantwoord met psalm 128. Dat was ook in het OT een belofte van voorspoed (inderdaad aards). Maar was de vervulling er toen?
Zo'n klacht uit psalm 73 is niet voor niets zo scherp (waarom gaat het met de goddelozen goed en met de rechtvaardigen slecht?). Die is zo scherp, omdat de dichter psalm 1 (of de essentie daarvan) kende. Er is toch een belofte dat het de rechtvaardige goed zal gaan? Ook psalm 73 wijst uiteindelijk naar het einde.

Misschien liggen dit soort 'scheppingsbeloften' (dus beloften voor rechtvaardigen verbonden aan de schepping) onder het zuchten dat de schepping doet naar de wedergeboorte, Rom. 8. Deze beloften kunnen niet meer tot hun volle vervulling komen, dan alleen in de nieuwe schepping - waar de mens ook wérkelijk rechtvaardig zal zijn en niet zal zitten in het gestoelte van de spotters. Want wie kan eigenlijk zeggen aan de "voorwaarden" te voldoen van psalm 1 (dan alleen in Christus)? Zo zijn denk ik ook deze concrete beloften "slechts" (dat is niet 'minder'!) in Christus ja en amen. En daarom is er verwachting als in barensnood. Pas als deze belofte in vervulling gaat: 'nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.' zullen álle beloften volkomen in vervulling gaan.
Plaats reactie