Wonderen doen op wonderen horen....

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

Germanicus schreef:Het hele verhaal komt me eerder occult over dan als 'wonder van de Allerhoogste'.
Precies. Laten we het, volgens de Schrift, bij Mozes en de profeten houden:
En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot mijns vaders huis;
28 Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.
29 Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen.
30 En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren.
31 Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door alias »

Bert Mulder schreef:onbijbelse onzin.
Ik zou niet te snel iets betitelen als 'onzin'.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door alias »

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
De "footsteps" van Finlay Munro.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

...In een gebied bij het meer van Loch Ness zijn tot op de dag van vandaag nog herinneringen aan zijn werk te zien!
Aan de voet van de heuvel bij Torgyle preekte hij onder de open hemel. Zijn hoorders zaten op de grond, terwijl hij op een vlak stuk kleigrond bedekt met gras stond.Voordat hij zijn preek beëindigd had, waren zijn voetstappen in het gras zichtbaar. De zolen van zijn schoenen stonden duidelijk in de vochtige kleigrond gemerkt. Hij stond naast een berkeboom die vele jaren nadien nog op dezelfde plaats te zien was. terwijl hij sprak, werd de dienst verstoord door enkele rooms katholieken, die zich op de één of andere wijze misdroegen. De spreker wendde zich op het laatst tot hen. Hij werd gewaar dat zij zijn woorden niet geloofden en met de waarheid van Gods Woord de spot dreven. Zij begeerden wel geen teken zoals de farizeeën eenmaal aan Christus vroegen, maar Finlay was van plan om hen zelf een teken te geven, dat gedurende vele jaren niet zou worden uitgewist. Hij wees naar de grond, waar zijn voetstappen in de vette klei stonden ingeprent. Het woord dat hij naar voren bracht was de volle waarheid en zijn voetstappen zouden daar getuigenis van geven. Gedurende vele jaren zouden zij niet worden uitgewist. Regen, wind en zon konden deze twee kale plekken niet beschadigen. Mensenhanden lieten zijn voetstappen onaangeroerd. En zo komt het, dat 150 jaar na deze gedenkwaardige dag (ca. 1830) het teken van Finlay Munro als een teken van Boven nog zichtbaar is. Een getuige van de waarheid Gods, die eenmaal bevestigd zal worden door Christus' wederkomst ten oordeel. Een getuige in het bijzonder voor degenen die gaan in de voetstappen der schapen, van degenen die Christus volgen in de wedergeboorte. Een teken dat niet wedersproken zal worden!

Bron: Gelijk de dauw van Hermon door L.J. van Valen.
Laatst gewijzigd door alias op 29 feb 2012, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Germanicus »

alias schreef:.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
De "footsteps" van Finlay Munro.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Zij begeerden wel geen teken zoals de farizeeën eenmaal aan Christus vroegen, maar Finlay was van plan om hen zelf een teken te geven, dat gedurende vele jaren niet zou worden uitgewist.
Zozo..
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door parel »

alias schreef:
Bert Mulder schreef:onbijbelse onzin.
Ik zou niet te snel iets betitelen als 'onzin'.
Dat bedoelde ik ook. Je kan nooit zeggen hoe God werkt. Hij doet wat Hij wil, hoe Hij wil en bij wie Hij wil.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

alias schreef:.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
De "footsteps" van Finlay Munro.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

...In een gebied bij het meer van Loch Ness zijn tot op de dag van vandaag nog herinneringen aan zijn werk te zien!
Aan de voet van de heuvel bij Torgyle preekte hij onder de open hemel. Zijn hoorders zaten op de grond, terwijl hij op een vlak stuk kleigrond bedekt met gras stond.Voordat hij zijn preek beëindigd had, waren zijn voetstappen in het gras zichtbaar. De zolen van zijn schoenen stonden duidelijk in de vochtige kleigrond gemerkt. Hij stond naast een berkeboom die vele jaren nadien nog op dezelfde plaats te zien was. terwijl hij sprak, werd de dienst verstoord door enkele rooms katholieken, die zich op de één of andere wijze misdroegen. De spreker wendde zich op het laatst tot hen. Hij werd gewaar dat zij zijn woorden niet geloofden en met de waarheid van Gods Woord de spot dreven. Zij begeerden wel geen teken zoals de farizeeën eenmaal aan Christus vroegen, maar Finlay was van plan om hen zelf een teken te geven, dat gedurende vele jaren niet zou worden uitgewist. Hij wees naar de grond, waar zijn voetstappen in de vette klei stonden ingeprent. Het woord dat hij naar voren bracht was de volle waarheid en zijn voetstappen zouden daar getuigenis van geven. Gedurende vele jaren zouden zij niet worden uitgewist. Regen, wind en zon konden deze twee kale plekken niet beschadigen. Mensenhanden lieten zijn voetstappen onaangeroerd. En zo komt het, dat 150 jaar na deze gedenkwaardige dag (ca. 1830) het teken van Finlay Munro als een teken van Boven nog zichtbaar is. Een getuige van de waarheid Gods, die eenmaal bevestigd zal worden door Christus' wederkomst ten oordeel. Een getuige in het bijzonder voor degenen die gaan in de voetstappen der schapen, van degenen die Christus volgen in de wedergeboorte. Een teken dat niet wedersproken zal worden!
ONZIN! GODSLASTERLIJK!

Laten we het, volgens de Schrift, bij Mozes en de profeten houden:
En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot mijns vaders huis;
28 Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.
29 Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen.
30 En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren.
31 Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Germanicus »

Godslasterlijk is wellicht wat sterk uitgedrukt. Ik vind het vooral frappant dat in de kringen waar dit soort verhalen er als zoete koek in (lijken te) gaan, er per definitie zeer veroordelend gesproken wordt over genezingsdiensten en wonderen anno nu. Dat is niet helemaal consequent.
Hier beneden is het niet.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Erasmiaan »

Germanicus schreef:Godslasterlijk is wellicht wat sterk uitgedrukt. Ik vind het vooral frappant dat in de kringen waar dit soort verhalen er als zoete koek in (lijken te) gaan, er per definitie zeer veroordelend gesproken wordt over genezingsdiensten en wonderen anno nu. Dat is niet helemaal consequent.
Nou, ik kan je melden dat deze verhalen er over het algemeen niet als zoete koek ingaan, dat is nogal een karikatuur.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Germanicus »

Erasmiaan schreef:
Germanicus schreef:Godslasterlijk is wellicht wat sterk uitgedrukt. Ik vind het vooral frappant dat in de kringen waar dit soort verhalen er als zoete koek in (lijken te) gaan, er per definitie zeer veroordelend gesproken wordt over genezingsdiensten en wonderen anno nu. Dat is niet helemaal consequent.
Nou, ik kan je melden dat deze verhalen er over het algemeen niet als zoete koek ingaan, dat is nogal een karikatuur.
Gelukkig. Overigens zei ik ook 'lijkt' - weliswaar tussen haakjes, maar toch.
Hier beneden is het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Germanicus schreef:Godslasterlijk is wellicht wat sterk uitgedrukt. Ik vind het vooral frappant dat in de kringen waar dit soort verhalen er als zoete koek in (lijken te) gaan, er per definitie zeer veroordelend gesproken wordt over genezingsdiensten en wonderen anno nu. Dat is niet helemaal consequent.
Nou, ik kan je melden dat deze verhalen er over het algemeen niet als zoete koek ingaan, dat is nogal een karikatuur.
Eens. Laten we niet focussen op bijzondere verhalen over hoe de Heere zeker wel kán werken, maar doorgaans niet werkt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

in plaats van deze onzin, laten we liever naar Gods Woord leven, en de raad van de apostel opvolgen, ook op dit forum:

15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
16 En hebt een goed geweten, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter, dat gij, weldoende, (indien het de wil van God wil) lijdt, dan kwaad doende.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

godslasterlijk? Volgens mij wel, maar ik kan het fout hebben.

Als bijgeloof is het iig tegen het eerste gebod:
Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij a, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof b, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen c, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen d, Hem alleen vertrouwe e, in alle ootmoedigheid f en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe g, van Hem alleen alles goeds h verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe i, vreze j en ere k, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe l.

a 1Jo 5:21 1Co 6:10 1Co 10:7,14 b Le 19:31 De 18:9,10 c Mt 4:10 Opb 19:10 Opb 22:8,9 d Joh 17:3 e Jer 17:5,7 f 1Pe 5:5 g Heb 10:36 Col 1:11 Ro 5:3,4 1Co 10:10 Php 2:14 h Ps 104:27 Jes 45:7 Jak 1:17 i De 6:5 Mt 22:37 j De 6:2 Ps 111:10 Spr 1:7 Spr 9:10 Mt 10:28 k Mt 4:10 De 10:20 l Mt 5:29 Mt 10:37 Han 5:29

Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet a.

a Eph 5:5 1Kr 16:26 Php 3:19 Ga 4:8 Eph 2:12 1Jo 2:23 2Jo 1:9 Joh 5:23
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Erasmiaan »

Bert Mulder schreef:godslasterlijk? Volgens mij wel, maar ik kan het fout hebben.

Als bijgeloof is het iig tegen het eerste gebod:
Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij a, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof b, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen c, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen d, Hem alleen vertrouwe e, in alle ootmoedigheid f en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe g, van Hem alleen alles goeds h verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe i, vreze j en ere k, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe l.

a 1Jo 5:21 1Co 6:10 1Co 10:7,14 b Le 19:31 De 18:9,10 c Mt 4:10 Opb 19:10 Opb 22:8,9 d Joh 17:3 e Jer 17:5,7 f 1Pe 5:5 g Heb 10:36 Col 1:11 Ro 5:3,4 1Co 10:10 Php 2:14 h Ps 104:27 Jes 45:7 Jak 1:17 i De 6:5 Mt 22:37 j De 6:2 Ps 111:10 Spr 1:7 Spr 9:10 Mt 10:28 k Mt 4:10 De 10:20 l Mt 5:29 Mt 10:37 Han 5:29

Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet a.

a Eph 5:5 1Kr 16:26 Php 3:19 Ga 4:8 Eph 2:12 1Jo 2:23 2Jo 1:9 Joh 5:23
De andere kant is, Bert, dat de Farizeeërs in Israël van de Heere Jezus ook zeiden dat Hij een godslasteraar was. En Paulus zag in een visioen ook een man staan die hem wenkte en zei: Kom over en help ons. Nu weet ik dat de canon is afgesloten en dat God doorgaans niet via visioenen werkt en niet een mens zijn dood aankondigt. Het was echter wel een predikant die twintig jaar een gemeente heeft gediend (of hij rechtzinnig was weet ik niet). Afijn, laten we dit soort verhalen niet omarmen omdat we de werken van de Heere kunnen aanschouwen in de wedergeboorte wat nog een veel groter wonder is, maar ook niet als een godslastering weg zetten. Dat oordeel komt ons denk ik niet toe.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Schemerlichtje »

Misschien is het beter dit topic te sluiten? Ik heb zomaar het idee alsof het meer spotten wordt...

Zouden we niet de Bijbelse wonderen met elkaar kunnen 'nagaan', dus datgene wat op Gods Woord gegrond is? Voorstel: de vier vrienden die hun vriend bij de Heere Jezus brachten, door alle onmogelijkheden heen. Hoe zouden we dit vorm kunnen geven in de tijd waarin wij leven?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:godslasterlijk? Volgens mij wel, maar ik kan het fout hebben.

Als bijgeloof is het iig tegen het eerste gebod:
Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij a, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof b, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen c, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen d, Hem alleen vertrouwe e, in alle ootmoedigheid f en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe g, van Hem alleen alles goeds h verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe i, vreze j en ere k, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe l.

a 1Jo 5:21 1Co 6:10 1Co 10:7,14 b Le 19:31 De 18:9,10 c Mt 4:10 Opb 19:10 Opb 22:8,9 d Joh 17:3 e Jer 17:5,7 f 1Pe 5:5 g Heb 10:36 Col 1:11 Ro 5:3,4 1Co 10:10 Php 2:14 h Ps 104:27 Jes 45:7 Jak 1:17 i De 6:5 Mt 22:37 j De 6:2 Ps 111:10 Spr 1:7 Spr 9:10 Mt 10:28 k Mt 4:10 De 10:20 l Mt 5:29 Mt 10:37 Han 5:29

Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet a.

a Eph 5:5 1Kr 16:26 Php 3:19 Ga 4:8 Eph 2:12 1Jo 2:23 2Jo 1:9 Joh 5:23
De andere kant is, Bert, dat de Farizeeërs in Israël van de Heere Jezus ook zeiden dat Hij een godslasteraar was. En Paulus zag in een visioen ook een man staan die hem wenkte en zei: Kom over en help ons. Nu weet ik dat de canon is afgesloten en dat God doorgaans niet via visioenen werkt en niet een mens zijn dood aankondigt. Het was echter wel een predikant die twintig jaar een gemeente heeft gediend (of hij rechtzinnig was weet ik niet). Afijn, laten we dit soort verhalen niet omarmen omdat we de werken van de Heere kunnen aanschouwen in de wedergeboorte wat nog een veel groter wonder is, maar ook niet als een godslastering weg zetten. Dat oordeel komt ons denk ik niet toe.
Ik ben het toch meer met Bert eens.
De Bijbel waarschuwt juist voor tekenen etc, want satan verschijnt ook als een engel des lichts en kan wonderen doen, waarom geen huilende mariabeelden maar wel voetstappen in de klei??
Wie NIET gezien heeft en toch geloofd, daar gaat het om.
Wij hebben helemaal geen tekenen nodig.
Tekenen en wonderen zijn een kenmerk van God's handelen tussen Hem en zijn oude verbondsvolk Israel.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie