Wezenzondag
Re: Wezenzondag
Zowel in de GG waar ik vroeger zat als tegenwoordig in de PKN wordt er aandacht besteed aan wezenzondag. In wezen ( ) is dat ook vrij bijbels, toch?
- Johann Gottfried Walther
Het is een Bijbels gegeven, maar men moet dan niet gaan doen alsof de Heilige Geest nog niet gekomen is, en of we op die"(zon)dag "wees" zouden zijn.Vorst schreef:Zowel in de GG waar ik vroeger zat als tegenwoordig in de PKN wordt er aandacht besteed aan wezenzondag. In wezen ( ) is dat ook vrij bijbels, toch?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Inderdaad. Maar aan de andere kant doen we met Advent ook niet alsof Christus nog niet op aarde gekomen is.Johann Gottfried Walther schreef:Het is een Bijbels gegeven, maar men moet dan niet gaan doen alsof de Heilige Geest nog niet gekomen is, en of we op die"(zon)dag "wees" zouden zijn.Vorst schreef:Zowel in de GG waar ik vroeger zat als tegenwoordig in de PKN wordt er aandacht besteed aan wezenzondag. In wezen ( ) is dat ook vrij bijbels, toch?
Precies. En ik vind het juist mooi dat je nu wezenzondag viert in de verwachting van de vervulling, net als met advent inderdaad.
- Johann Gottfried Walther
In verwachting van de vervulling? Terwijl God die belofte al vervuld heeft?Vorst schreef:Precies. En ik vind het juist mooi dat je nu wezenzondag viert in de verwachting van de vervulling, net als met advent inderdaad.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Even goed lezen wat er ook hiervoor is gezegd. Dan begrijp je het vast wel.
-
Volgens mij is het elke zondag wezenzondag. Immers, Jezus zei niet: "Ik zal u geen wezen laten, maar de Trooster komt." Hij zei: "Ik zal u geen wezen laten, maar Ik kom weder tot u."Mara schreef:In de preek die ik gisteren beluisterde, kwam ook de term wezenzondag nog even ter sprake.
Dominee zei dat het maar één keer wezenzondag is geweest hier op aarde, nl. de zondag nadat de Heere Jezus ten Hemel was gevaren en Pinksteren.
Daarna is het geen wezenzondag meer.
Dus het is al bijna 2.000 jaar elke zondag weeszondag, maar niet troosteloos, dankzij de Trooster!