Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

ejvl
Berichten: 5787
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:Ik tel 6 of 7 versjes per dienst bij -DIA- tegen 11 bij Aggieoudje.
Zelf had ik er gisteren 14, maar ik kom ook wel eens tot rond de 30.
Is de dienst dan zo lang of wordt er zo kort gepreekt?
Als je op YouTube eens beluistert hoe langzaam er gezongen wordt op een avond met Andre Nieuwkoop...Zo langzaam, of langzamer wordt er ook in sommige kerken gezongen.
Tegen de tijd dat die 2 coupletten van psalm 68 klaar hebben, kun je makkelijk 26 coupletten van psalm 136 gezongen hebben op de calvinistische manier, dus ritmisch en in een redelijk tempo, laten we zeggen, spreektempo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23970
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

DDD schreef:Psalm 105 vers 2 is toch juist heel bekend? Zo zie je maar. Het is maar net wat je gewend bent;-) De meeste dominees besteden weinig moeite aan de liturgie. Dat vind ik wel jammer. Vooral als er veel toepasselijker psalmen zo op te noemen zijn.
Onze dominee wekt soms de indruk dat hij het psalmversje voor het eerst ziet als hij het aankondigt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4822
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zingen is belangrijk maar moet geen doel op zichzelf worden.
En er moet ook genoeg ruimte voor de Schriftlezing en prediking blijven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

Onze dominee legt vaak uit waarom hij bepaalde psalmen heeft gekozen. Bijvoorbeeld alle psalmen die gaan over "zenden" of "danken". Dat helpt echt om te zingen bij waar de preek over gaat. Anders gaat het soms langs je heen, zeker bij heel bekende psalmen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Als je op YouTube eens beluistert hoe langzaam er gezongen wordt op een avond met Andre Nieuwkoop...Zo langzaam, of langzamer wordt er ook in sommige kerken gezongen.
Tegen de tijd dat die 2 coupletten van psalm 68 klaar hebben, kun je makkelijk 26 coupletten van psalm 136 gezongen hebben op de calvinistische manier, dus ritmisch en in een redelijk tempo, laten we zeggen, spreektempo.
Ik ben dan blij dat wij er twee van 68 zingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Psalm 105 vers 2 is toch juist heel bekend? Zo zie je maar. Het is maar net wat je gewend bent;-) De meeste dominees besteden weinig moeite aan de liturgie. Dat vind ik wel jammer. Vooral als er veel toepasselijker psalmen zo op te noemen zijn.
Ach ja, vroeger hoorde je predikanten nog wel eens in hun aankondiging zeggen dat er een versje gezongen zou gaan worden "ter verpozing van de gewijde aandacht". Dat zegt wel iets over hoe belangrijk ze het zingen vonden. :nonnon

Van Augustinus wordt vaak beweerd dat hij gezegd zou hebben "Wie zingt, bidt dubbel". Dat is zo'n citaat dat iedereen elkaar napraat en dat het altijd goed doet in het openingswoord van een zangavond. Alleen.... Augustinus heeft het nooit zo gezegd.
Wat hij wél zei, in zijn commentaar bij Psalm 73, is hier te vinden: http://wdtprs.com/blog/2006/02/st-augus ... ays-twice/

Gelukkig zijn er ook predikanten die wél met zorg de liederen uitzoeken! Maar het is waar, de meeste dominees hebben maar een héél dun psalmboekje.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Onze dominee legt vaak uit waarom hij bepaalde psalmen heeft gekozen. Bijvoorbeeld alle psalmen die gaan over "zenden" of "danken". Dat helpt echt om te zingen bij waar de preek over gaat. Anders gaat het soms langs je heen, zeker bij heel bekende psalmen.
Dat vind ik persoonlijk waardevoller dan alle psalmen op volgorde zingen. We volgen Calvijn toch al lang niet alles.
Er zouden van mij wel meer verschillende psalmen gezongen mogen worden, zoals Hendrikus ook aangeeft.
-DIA-
Berichten: 32949
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mister schreef: Ik hoop toch wel dat je het meer zingen van psalmen niet gepaard wil gaan met een zekere verlinksing. Dat lijkt me een bijzonder (fout) verband.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Maar als we op de praktijk letten, is dat wel vaak het de praktijk. In behoudende gemeenten wordt doorgaans minder gezongen en is de preek wat langer. Volgens mij gaat het in eerste instantie ook om de Woordverkonding.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
CvdW
Berichten: 2995
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Mister schreef: Ik hoop toch wel dat je het meer zingen van psalmen niet gepaard wil gaan met een zekere verlinksing. Dat lijkt me een bijzonder (fout) verband.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Maar als we op de praktijk letten, is dat wel vaak het de praktijk. In behoudende gemeenten wordt doorgaans minder gezongen en is de preek wat langer. Volgens mij gaat het in eerste instantie ook om de Woordverkonding.
Dan mogen de gebeden in veel gevallen wel iets korter gemaakt worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Het is altijd fijn als de predikant het psalm versje eerst voorleest, iig de eerste twee regels, de mensen voor de kerktelefoon hebben meer tijd om het op te zoeken of te denk oh die ken ik uit mijn hoofd. (het is ook voor de luisteraars fijn als een dopeling gaat huilen, vooral de oude vrouwtjes genieten hier van, net of je er een btje bij bent, heb ik weleens gehoord van een vrouw).
Ik vind het fijn als een dominee de psalm inleidt zo dat je meer bewust wordt met wat je zingt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef: Ik hoop toch wel dat je het meer zingen van psalmen niet gepaard wil gaan met een zekere verlinksing. Dat lijkt me een bijzonder (fout) verband.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Maar als we op de praktijk letten, is dat wel vaak het de praktijk. In behoudende gemeenten wordt doorgaans minder gezongen en is de preek wat langer. Volgens mij gaat het in eerste instantie ook om de Woordverkonding.
Dan mogen de gebeden in veel gevallen wel iets korter gemaakt worden.
Een gebed mag lang zijn, als het maar niet het eerste punt van de preek vast is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Ik zou liever iets minder zingen en meer luisteren naar het orgelspel. Kijk, als de dominee dingen zegt die je even moet laten bezinken, dan sla je ze op en ga je verder luisteren om later er nog eens aan te denken. Maar als je nu een goede organist hebt.. die moet dan zelf aan het werk maar kan de boodschap juist even laten bezinken of nog verhelderen. Maar als luisteraar heb je dan even rust..

Maar ja, niet iedereen houdt van muziek en begrijpt de organist in zijn spel.. en kinderen worden wellicht draaierig. Als zijn er ook kinderen die veel van muziek houden enz.

Ik kan erg genieten van de toepasselijke voorspelen bij ons in de kerk. Van mij zouden die vaker en langer mogen. In feite zouden orgelspel en woordverkondiging elkaar aanvullen.

Maar het zelf zingen is ook mooi hoor...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Als organist zou ik het graag doen, Desiree. Er wordt ook wel veel ruimte gegeven, maar ik sluit liever aan bij de gangbare praktijk. Kuddedier zeg maar...
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

refo schreef:
DDD schreef:Psalm 105 vers 2 is toch juist heel bekend? Zo zie je maar. Het is maar net wat je gewend bent;-) De meeste dominees besteden weinig moeite aan de liturgie. Dat vind ik wel jammer. Vooral als er veel toepasselijker psalmen zo op te noemen zijn.
Onze dominee wekt soms de indruk dat hij het psalmversje voor het eerst ziet als hij het aankondigt.
:D
ejvl
Berichten: 5787
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Als organist zou ik het graag doen, Desiree. Er wordt ook wel veel ruimte gegeven, maar ik sluit liever aan bij de gangbare praktijk. Kuddedier zeg maar...
Als organist houd ik er wel van om iets in de sfeer te spelen en te begeleiden.
Bijvoorbeeld psalm 42 met de loeiende kolk en afgrond, en het gedruis der wateren.
Of het briesend paard uit psalm 33.
Of de bazuinen uit psalm 98, enzovoorts.
Muzikaal ben ik dan vast niet altijd verantwoord bezig, maar toch houd ik er wel van om dit af en toe te illustreren.
Plaats reactie