Roos2017 schreef:-DIA- schreef:
Welke principes gegrond in Schrift en Belijdenis zouden blijven staan? Artikel 36?
Dat zijn nog maar een paar opmerkingen
Ik ben tegen fusie.
Wat Artikel 36 betreft, met dit zinnetje :
... om te weren en uit te roeien alle afGoderij en valsen Godsdienst ... heb ik wel wat moeite.
Is dat bijbels te funderen?
We lezen van koningen (overheden) die een volk deden zondigen.... Die weerden niet de afgoden. We lezen ook van een koning die Israël deed zondigen. Wat deed die koning? Hij weerde niet de valse godsdienst, maar voerde die juist in. Hij bekeek dat politiek correct: Het volk zou niet meer naar Jeruzalem hoeven... Maar politiek correct of slim bekeken, hij was niet in Gods weg, maar deed Israël zondigen. Wat doet onze overheid? En wat zou ze moeten doen?
We lezen ook van Godvrezende koningen. Dat de Heere een volk 'goed' deed omdat er uiterlijk aan Zijn wet en getuigenis werd vastgehouden. Had Hizkia het menselijk gesproken gewonnen van Rabsaké en Sanherib? Het leek een verloren zaak. Maar die koning had een binnenkamer, en daar had de vijand geen rekening mee gehouden. Ik dacht dat het wel degelijk Bijbels gefundeerd was. Wat gebeurde er als de Israëlieten de vijand spaarden? De vijand keerde zich tegen hen, totdat... het volk in de nood weer de Heere aanriep (denk aan het Richteren-tijdperk). Hun vijanden waren door hun 'humaminteit' gespaard, terwijl ze uitdrukkelijk die volken hadden moeten uitroeien. Denk ook aan de tekst: Uw boosheid zal u kasteiden. Dan hebben we immers wel te vrezen?
Ik weet wel hoe men tegenwoordig tegen de 'slachtpartijen' in de Bijbel aankijkt. Dat was zo verschrikkelijk wreed. Onmenselijk! We gaan ook steeds meer het O.T. van het N.T. loskoppelen. Maar was niet de zonde (die toen volkomen werd) de oorzaak dat God Israël gebruikte om hun van de aarde te verdoen? Wreed hè? Wij zouden toch barmhartiger moeten zijn? Dat zijn we intussen ook wel geworden. Tenminste... als we niet verder kijken dan onze woorden.