Constateren wat we al konden weten

DDD
Berichten: 29063
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door DDD »

Ik ben erg bezorgd over de mening van de verontrusten.

Ze halen van alles door elkaar, en ze weten het. De EO heeft haar hoofdlijnprogramma's, en die zijn orthodox. De EO heeft daarnaast de IKON-programmering moeten opnemen, omdat er geen ruimte was voor een afzonderlijke omroep. De IKON-medewerkers weerspiegelen het totale protestantisme, en dus niet alleen de orthodoxe variant waarop de EO zich oriënteert.

De verwijten inzake het personeelsbeleid zijn mijns inziens dan ook onterecht en onnodig stigmatiserend.

En in de GG heb je geen moderne stroming, maar een meer gereformeerde stroming en een meer bevindelijke stroming. En uiteraard zou de meer gereformeerde stroming prima in een deel van de EO-programma's die zich richten op de bevindelijk gereformeerde achterban passen. Alleen doordat vanuit de rechterflank daartegen bezwaar werd gemaakt, konden de gematigde predikanten daar niet aan meewerken, ook al hebben sommigen het moedig geprobeerd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9053
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ze halen van alles door elkaar, en ze weten het. De EO heeft haar hoofdlijnprogramma's, en die zijn orthodox.
Vind jij bijvoorbeeld (de programma's van Arie Boomsma) zo orthodox? Dan hebben we toch een andere definitie van wat orthodox is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5654
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Dodo »

Arie Boomsma zit al een hele poos niet meer bij de EO.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9053
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:Arie Boomsma zit al een hele poos niet meer bij de EO.
Dat klopt wel, maar sindsdien zijn de ontwikkelingen alleen maar verder gegaan. Boomsma mocht zijn mening vrijelijk verkondigen toen de EO de IKON taken nog niet had overgenomen, terwijl hij in die tijd ongehuwd samenwoonde, en een voorstander is van het praktiseren van homoseksualiteit.

Daarmee is het argument dat de problemen zijn begonnen bij het overnemen van de IKON taken dus weerlegd. De ontwikkelingen hebben niets te maken met verschillende stromingen binnen het bijbelgetrouwe protestantisme, maar van een afscheid nemen daarvan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
Dodo schreef:Arie Boomsma zit al een hele poos niet meer bij de EO.
Dat klopt wel, maar sindsdien zijn de ontwikkelingen alleen maar verder gegaan.
Ik merk dat he veel tv/radio programma' s van de EO kijkt, zou je een coorbeeld willen geven?
I
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9053
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Dodo schreef:Arie Boomsma zit al een hele poos niet meer bij de EO.
Dat klopt wel, maar sindsdien zijn de ontwikkelingen alleen maar verder gegaan.
Ik merk dat he veel tv/radio programma' s van de EO kijkt, zou je een coorbeeld willen geven?
I
Het klopt overigens niet:
https://www.televizier.nl/actualiteiten ... ug-naar-eo

En dit hoort echt niet bij een omroep die orthodox is, en het bijbelse evangelie uitdraagt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Dodo schreef:Arie Boomsma zit al een hele poos niet meer bij de EO.
Dat klopt wel, maar sindsdien zijn de ontwikkelingen alleen maar verder gegaan.
Ik merk dat he veel tv/radio programma' s van de EO kijkt, zou je een coorbeeld willen geven?
I
Het klopt overigens niet:
https://www.televizier.nl/actualiteiten ... ug-naar-eo

En dit hoort echt niet bij een omroep die orthodox is, en het bijbelse evangelie uitdraagt.
En verder?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9053
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:En verder?
Sorry, als je van mij verwacht om een compleet overzicht te geven van waar de programma's van de EO de mist in gaan, dat ga ik niet doen. Ik kan mijn tijd beter besteden.

Uiteraard zijn er ook programma's waar niet zoveel om aan te merken valt, maar de genoemde zaken tonen wel aan dat er programma's worden gemaakt die niet in overeenstemming zijn met de grondslag. En zoals we op kunnen maken uit de stemming in de ledenraad, en het advies van de directie daarin, wil de EO dat blijven doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:En verder?
Sorry, als je van mij verwacht om een compleet overzicht te geven van waar de programma's van de EO de mist in gaan, dat ga ik niet doen. Ik kan mijn tijd beter besteden.

Uiteraard zijn er ook programma's waar niet zoveel om aan te merken valt, maar de genoemde zaken tonen wel aan dat er programma's worden gemaakt die niet in overeenstemming zijn met de grondslag. En zoals we op kunnen maken uit de stemming in de ledenraad, en het advies van de directie daarin, wil de EO dat blijven doen.
Ik vraag me af hoe we dat allemaal weten?
Vroeger werd er door mensen zonder tv op de eo gekat en nu nog steeds.
Ikzelf weet er niet zoveel van, Nederland zingt vind ik mooi en verder luisterde ik vroeger wel op zaterdag avond. Ik schrik ook als ik een visie onder ogen krijg, maar om nu specifiek te kunnen zeggen dit of dat is er fout aan de EO of dat is slechter dan vroeger ed dan moet je mi toch veel gezien of gehoord hebben. Van een paar artikelen kun je het toch niet objectief beoordelen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 29063
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Ze halen van alles door elkaar, en ze weten het. De EO heeft haar hoofdlijnprogramma's, en die zijn orthodox.
Vind jij bijvoorbeeld (de programma's van Arie Boomsma) zo orthodox? Dan hebben we toch een andere definitie van wat orthodox is.
Ik betreur het erg dat Arie Boomsma is vertrokken, maar hij werkt al jaren niet meer bij de EO. Ik heb nooit van een onrechtzinnig programma van hem kennisgenomen. En het is mooi dat hij weer terugkomt.

De Visie is een heel lezenswaardig blad, mijns inziens.

En verder blijf ik erbij dat de betreffende ledenraadsleden aan stemmingmakerij doen. Hun argumenten overtuigen van geen kant, het lijkt wel of ze ziende blind en horende doof zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9377
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: A. Wijlen ds. E. Venema noemde de EO "En Omstreken", begrijpen het?
Gelukkig stond hij wel elke zaterdagmiddag op zijn kistje op de markt om het evangelie te verkondigen.
B. De EO is een zegen voor Nederland
Misschien.
C. De EO is een vloek voor Nederland gebleken
Volstrekt niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18762
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door helma »

Ik blader wel eens een EVA door, maar daarin herken ik me helemaal niet meer.
Ik las een citaat in een antwoord op Refoweb, en toen ik dat las wist ik ineens de kern van de boodschap zoals de EVA dat voorspiegelt:
"God is liefde. Je bent mooi zoals je bent want dat is hoe God je heeft gemaakt. Jij denkt dat je niet volmaakt bent maar God ziet het mooie in jou en wil dat naar boven brengen. Je bent perfect en God heeft je onvoorwaardelijk lief zoals je bent. Daarom moet je jezelf leren accepteren zoals je bent.”

Dit is wat ik steeds meer om me heen hoor. Het lijkt wel of dit de boodschap van het Evangelie is geworden. Zonde en genade spelen nauwelijks meer een rol.
Het is meer een psychologisch praatje geworden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: A. Wijlen ds. E. Venema noemde de EO "En Omstreken", begrijpen het?
Gelukkig stond hij wel elke zaterdagmiddag op zijn kistje op de markt om het evangelie te verkondigen.
B. De EO is een zegen voor Nederland
Misschien.
C. De EO is een vloek voor Nederland gebleken
Volstrekt niet.
ik heb wel eens een andere gehoord...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32876
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Ik blader wel eens een EVA door, maar daarin herken ik me helemaal niet meer.
Ik las een citaat in een antwoord op Refoweb, en toen ik dat las wist ik ineens de kern van de boodschap zoals de EVA dat voorspiegelt:
"God is liefde. Je bent mooi zoals je bent want dat is hoe God je heeft gemaakt. Jij denkt dat je niet volmaakt bent maar God ziet het mooie in jou en wil dat naar boven brengen. Je bent perfect en God heeft je onvoorwaardelijk lief zoals je bent. Daarom moet je jezelf leren accepteren zoals je bent.”

Dit is wat ik steeds meer om me heen hoor. Het lijkt wel of dit de boodschap van het Evangelie is geworden. Zonde en genade spelen nauwelijks meer een rol.
Het is meer een psychologisch praatje geworden.
En hebben we dan ook door hoe dit nieuwe evangelie heel veel kerken door is gedrongen? Volgens de canon van de het christendom in Nederland, wat ik ergens las, ik dacht ooit van dhr. L.M.P. Scholten, heeft hier de EO de grote doorbraak veroorzaakt. Vele kerken die ooit de boodschap van vloek en zegen, dood en leven, enz. brachten zijn nu eenzijdig, en spreken de gemeente gewoon aan als "Gemeente van onze Heere Jezus Christus". Er wordt niet meer gesepareerd en men houdt ieder voor een levend lidmaat.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Constateren wat we al konden weten

Bericht door Jantje »

Ik ben het zeker wel met je eens.

Maar ik vraag me hierbij dan wel af hoe het komt dat Paulus in de aanhef van zijn brieven aan de verschillende gemeenten ook tot deze zelfde bewoordingen komt, die jij nu gebruikt. Heb je daar een verklaring voor?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie