Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Met een JSF erop?
Nee ik ga gestaag in het zwart.
:super
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17575
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef:Ik draag het in de winkel en mochten we ooit weer eens uitgenodigt worden voor kerkdienst. Niet omdat ik denk dat het mij beschermt. Dat doet het nl niet. Ook niet omdat ik denk een ander te beschermen. Want met klachten blijf je thuis. Maar om geen onnodig wwerstand bij mijn omgeving op te roepen. Tegelijkertijd voelt het als meewerken aan een angstcultuur. Dat wil ik niet. Het druist dus erg tegen mij in. En heb het zolang mogelijk uitgesteld. Eerlijk is eerlijk. Soms "vergeet " ik er wel eens 1 in mijn zak te doen. ;)
Exact hoe ik er over denk. Perfect verwoordt !
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Susanna »

Er zijn mondkapjes te koop op met een Bijbeltekst erop.
Voor de liefhebber.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Feitelijk zijn het dezelfde voorzorgsmaatregelen als een vaccinatie. Ik kan het principe wel volgen, maar de praktische uitwerking is niet meer realistisch te noemen.

Wassen ze dan ook nooit hun handen, of gaan ze nooit meer onder de douche, dragen ze een autogordel? Etc. etc.

Eerder vrees ik dat een gedeelte van de motivatie gezocht moet worden in de richting van de corona-ontkenners. Als je het virus ontkent, hoef je ook geen voorzichtigheid in acht te nemen.
Gek hè? Juist de Bijbel geeft aan dat je juist wel voorzorgmaatregelen moet nemen, jijnoemt de autogordel in de Bijbel staat ook nog:Deuteronomium 22

8 Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken; opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel.

Dit vind ik onder die categorie vallen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Herman »

Dat is inderdaad een goede bijbeltekst.

Iedereen snapt dat je op de rand van een dak eraf kan vallen en dat is een serieus risico.

Maar inzichtelijk maken dat het virus rondom ons rondwaart is een stuk lastiger. Dus je beschermt je tegen iets wat je niet kunt zien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17575
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door huisman »

Herman schreef:Dat is inderdaad een goede bijbeltekst.

Iedereen snapt dat je op de rand van een dak eraf kan vallen en dat is een serieus risico.

Maar inzichtelijk maken dat het virus rondom ons rondwaart is een stuk lastiger. Dus je beschermt je tegen iets wat je niet kunt zien.
Voor een mondkapje vind ik Deuteronomium 25:4 meer van toepassing. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Herman schreef:Feitelijk zijn het dezelfde voorzorgsmaatregelen als een vaccinatie.
Dat ben ik niet met je eens.
Bij vaccinatie is meer het bezwaar om een gezond lichaam ziek te maken. Daar is bij een mondkapje geen sprake van. Hooguit word je wat duizelig als je een dag lang zo'n ding draagt.
Verschil is dat vaccinatie een wetenschappelijke basis heeft en dat ze hun werk doen. Niet medische mondkapjes zijn ondingen en er is geen wetenschappelijk bewijs dat ze bijdragen in het reduceren van besmettingen.
Ik heb dus geen gewetensbezwaar maar een verstandsbezwaar om ze te dragen. Maar als gehoorzame burger doe ik het nu toch maar en heb een stoffen onding aangeschaft.
Haha, ik ook. Gisteren moest ik er eentje op bij het tankstation. Helaas niet opgelet, er was wat diesel op mijn handen gekomen. Dus nu stinkt het kapje naar diesel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Herman schreef:Dat is inderdaad een goede bijbeltekst.

Iedereen snapt dat je op de rand van een dak eraf kan vallen en dat is een serieus risico.

Maar inzichtelijk maken dat het virus rondom ons rondwaart is een stuk lastiger. Dus je beschermt je tegen iets wat je niet kunt zien.
Voor een mondkapje vind ik Deuteronomium 25:4 meer van toepassing. :huhu
Niet leuk
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Susanna »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Dat is inderdaad een goede bijbeltekst.

Iedereen snapt dat je op de rand van een dak eraf kan vallen en dat is een serieus risico.

Maar inzichtelijk maken dat het virus rondom ons rondwaart is een stuk lastiger. Dus je beschermt je tegen iets wat je niet kunt zien.
Voor een mondkapje vind ik Deuteronomium 25:4 meer van toepassing. :huhu
Niet leuk
Ik vind deze mooier: Gam ze ja'avor
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Feitelijk zijn het dezelfde voorzorgsmaatregelen als een vaccinatie.
Dat ben ik niet met je eens.
Bij vaccinatie is meer het bezwaar om een gezond lichaam ziek te maken. Daar is bij een mondkapje geen sprake van. Hooguit word je wat duizelig als je een dag lang zo'n ding draagt.
Ik had het meer over de vergelijking op het gebied van het intreden in Gods voorzienigheid. Dat is toch vooral het probleem, dat je je wapent tegen een ziekte die je ooit in de toekomst mogelijk zou kunnen krijgen?

Vandaar ook mijn vergelijking met de hygiëneregels.

Overigens maak ik vrijmoedig gebruik van mondkapjes. Ik heb minder trek me tegen Covid-19 te laten vaccineren.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Pioenroosje »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Met een JSF erop?
Nee ik ga gestaag in het zwart.

Je vergeet een woordje :jongle
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4193
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Met een JSF erop?
Nee ik ga gestaag in het zwart.
In dit geval het aak'lig zwart.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Habitat »

Gewetensbezwaard mbt het mondkapje ben ik niet. Wel sterk kritisch ten aanzien van deze maatregel. Ik ben van mening dat het een overgave is aan de angstcultuur.

Ik draag het mondkapje wel maar dat is vooral omdat ik zonder mondkapje wordt aangestaard en weggekeken, en dat is niet zo fijn boodschappen doen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Orchidee »

Dat dus @Habitat
Even terzijde: ik was pas op een "ogg begrafenis" zonder mondkapje en daar heerste nogal een angstcultuur en werd ik ook scheef aangekeken
Behalve de predikant droeg bijna iedereen een mondkapje.
Ik was oprecht hoogst verbaasd!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door windorgel »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
Herman schreef:Feitelijk zijn het dezelfde voorzorgsmaatregelen als een vaccinatie.
Dat ben ik niet met je eens.
Bij vaccinatie is meer het bezwaar om een gezond lichaam ziek te maken. Daar is bij een mondkapje geen sprake van. Hooguit word je wat duizelig als je een dag lang zo'n ding draagt.
Verschil is dat vaccinatie een wetenschappelijke basis heeft en dat ze hun werk doen. Niet medische mondkapjes zijn ondingen en er is geen wetenschappelijk bewijs dat ze bijdragen in het reduceren van besmettingen.
Ik heb dus geen gewetensbezwaar maar een verstandsbezwaar om ze te dragen. Maar als gehoorzame burger doe ik het nu toch maar en heb een stoffen onding aangeschaft.
Haha, ik ook. Gisteren moest ik er eentje op bij het tankstation. Helaas niet opgelet, er was wat diesel op mijn handen gekomen. Dus nu stinkt het kapje naar diesel.
Ik neem dat je het kapje wel iedere dag wast...
Plaats reactie