Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:
Niet iedereen kan dat missen natuurlijk, maar als de dominee geen armoe hoeft te lijden dan is het fijn dat dit zo kan.
In het oude testamenten zullen er ook armen geweest zijn, maar toch vroeg God van iedereen tiende. Als ik hoor hoe mijn overgrootouders opgevoed zijn, dan weet ik zeker dat hun in de huidige tijd met een bijstandsuitkering nog makkelijk tiende kunnen missen. De prioriteiten liggen tegenwoordig anders. Luxe als warm douche, chocolade/snoep, elke dag vlees en uitjes zijn niet noodzakelijk.
Het is duidelijk dat je niet van de bijstand leeft.
Kijk uit hoor MGG, dadelijk moet je je nog schamen dat je niet van een bijstand leeft… :nonnon
Tsja, wat weten we het weer goed als Refo's. Misschien toch eens buiten gaan kijken bij mensen die het minder hebben. Ik heb het nergens over schamen maar zie wel de mensen voor me die niet weten hoe ze eindjes aan elkaar moeten knopen en hier op zondagavond aanbellen om te vragen of ze wat brood mogen omdat de kinderen anders zonder brood naar school moeten op maandag. Ik kan me niet voorstellen op welke manier ik het zou kunnen verantwoorden om arrogant vanuit de hoogte op mensen in de bijstand neer te kijken.
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Dankjewel voor de invulkunde. Sinds de hoge inflatie is het een stuk moeilijker om rond te komen (ook met laag of zelfs middeninkomens.) Helaas kan ik geen onderzoek vinden met het percentage van mensen in de bijstand die (niet cumulatief) huisdieren hebben, roken, drinken, warm douche, internet en een tv aansluiting hebben. Dat de bijstand geen vetpot is geef ik direct toe, maar het is meer dan alleen droog brood en aardappels/groente uit eigen tuin (voor de mensen in een rijtjeshuis). Op internet zijn genoeg tips en verhalen van mensen in de bijstand die goed rond kunnen komen en zelfs sparen. (Voor de hoge inflatie.)

1 slot vraag. Denk jij dat mensen in de bijstand het minder (of gelijk) hebben, dan de armen van 100 jaar terug?

We dalen af van het topic, dus dit is mijn laatste reactie.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:[ maar zie wel de mensen voor me die niet weten hoe ze eindjes aan elkaar moeten knopen en hier op zondagavond aanbellen om te vragen of ze wat brood mogen omdat de kinderen anders zonder brood naar school moeten op maandag. .

Met alle respect.
Dit heeft niet met armoede te maken maar met gebrek aan plannen etc.
Deze mensen hebben begeleiding nodig om zelfstandig een huishouden te runnen.

Brood is zo'n beetje het goedkoopste voedsel. Als dat al niet in huis is, dan heb je verder werkelijk helemaal niets.
Bertiel
Berichten: 4732
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed.

Ik zie heus wel in dat er uitwassen zijn. Maar dat dit soort hautaine veroordelingen en gegeneraliseer op een christelijk forum voorkomt verbaasd me zeer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1591
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bourdon16 »

Bertiel schreef:de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed.

Ik zie heus wel in dat er uitwassen zijn. Maar dat dit soort hautaine veroordelingen en gegeneraliseer op een christelijk forum voorkomt verbaasd me zeer
Met je eens Bertiel.
Alleen mij verbaast het helaas niet.
HersteldHervormd
Berichten: 6344
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Misschien is het handig om te quoten, anders is het was lastig om de discussie te volgen, in het kader van, wie zegt wat tegen wie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

MGG schreef:
Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:
Niet iedereen kan dat missen natuurlijk, maar als de dominee geen armoe hoeft te lijden dan is het fijn dat dit zo kan.
In het oude testamenten zullen er ook armen geweest zijn, maar toch vroeg God van iedereen tiende. Als ik hoor hoe mijn overgrootouders opgevoed zijn, dan weet ik zeker dat hun in de huidige tijd met een bijstandsuitkering nog makkelijk tiende kunnen missen. De prioriteiten liggen tegenwoordig anders. Luxe als warm douche, chocolade/snoep, elke dag vlees en uitjes zijn niet noodzakelijk.
Het is duidelijk dat je niet van de bijstand leeft.
Klopt, moet ik mij nu gaan schamen dat ik werk? Je reageert niet inhoudelijk. Mensen die het 100 jaar terug arm hadden, hadden het zoveel minder dan de arme nu. Denk alleen al aan het feit dat het overgrote deel geld heeft voor internet;), wat in mijn ogen toch echt luxe is.
Denk je dat een kind dat zonder internet opgroeit, in staat is om een normale baan te vinden op de arbeidsmarkt? Of moet de school dat soort vaardigheden er ook nog bij aanleren?

Los daarvan is het natuurlijk begrijpelijk dat iemand die rookt niet echt de juiste prioriteiten stelt als hij van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Maar roken is zwaar verslavend.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Ik heb het helemaal nergens over schamen dat je werkt. Hoe verzin je dat? Uit wat je schrijft trek ik alleen de conclusie dat je geen flauw idee hebt wat het betekent om met een gezin van een bijstandsuitkering rond te komen. Ik ken heel wat mensen in de bijstand maar chocolade/snoep, vlees en uitjes hebben absoluut geen prioriteit. Als je niet op de hoogte bent moet zou het je sieren om vanuit je eigen luxe positie wat voorzichtiger te spreken over mensen die die luxe missen.
Ik denk dat de vraag 'zijn de armen van nu rijker/armer dan toen de Heere vroeg om de tienden?' best relevant is. Ik heb onlangs weer een aantal berekeningen van een alleenstaande met kinderen in de bijstand vs een alleenstaande werkende met kinderen gezien. En deze vallen voor de eerste echt niet dramatisch uit.
Nee, het is absoluut geen vetpot, maar het is ook niet de totale armoede zoals die in het verleden werd gezien.
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:[ maar zie wel de mensen voor me die niet weten hoe ze eindjes aan elkaar moeten knopen en hier op zondagavond aanbellen om te vragen of ze wat brood mogen omdat de kinderen anders zonder brood naar school moeten op maandag. .

Met alle respect.
Dit heeft niet met armoede te maken maar met gebrek aan plannen etc.
Deze mensen hebben begeleiding nodig om zelfstandig een huishouden te runnen.

Brood is zo'n beetje het goedkoopste voedsel. Als dat al niet in huis is, dan heb je verder werkelijk helemaal niets.
Waarschijnlijk hebben ze ook niets. Is het dan aan ons om hen een brood te onthouden?

Dat mensen verkeerde keuzes maken in hun bestedingspatroon geloof ik direct. Het tv programma 'waar doen ze het van' en 'Beter' lieten dat ook volop zien. Alleen kan je je wel afvragen in hoeverre dit een sociaal en emotioneel onvermogen is. Zou eigen schuld ons moeten weerhouden om hen te helpen?
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ik heb het helemaal nergens over schamen dat je werkt. Hoe verzin je dat? Uit wat je schrijft trek ik alleen de conclusie dat je geen flauw idee hebt wat het betekent om met een gezin van een bijstandsuitkering rond te komen. Ik ken heel wat mensen in de bijstand maar chocolade/snoep, vlees en uitjes hebben absoluut geen prioriteit. Als je niet op de hoogte bent moet zou het je sieren om vanuit je eigen luxe positie wat voorzichtiger te spreken over mensen die die luxe missen.
Ik denk dat de vraag 'zijn de armen van nu rijker/armer dan toen de Heere vroeg om de tienden?' best relevant is. Ik heb onlangs weer een aantal berekeningen van een alleenstaande met kinderen in de bijstand vs een alleenstaande werkende met kinderen gezien. En deze vallen voor de eerste echt niet dramatisch uit.
Nee, het is absoluut geen vetpot, maar het is ook niet de totale armoede zoals die in het verleden werd gezien.
Dat vraag ik mij af. Ik las vorige week een stuk dat velen geen geld hebben voor de aanschaf van schoolspullen en laptops. Ik volg op LinkedIn Michelle van Tongerloo ( huisarts en straatarts in Rotterdam- Zuid). Zij beschrijft vrijwel dagelijks welke armoede zij tegenkomt en doet een beroep op haar volgers.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erasmiaan »

In de krant stond zaterdag een artikel van mensen bij de voedselbank. Lees even het rekensommetje dat daar gemaakt wordt. Het valt echt nog niet mee om rond te komen. En als dan ook de energieprijzen zo hard omhoog schieten...
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ik heb het helemaal nergens over schamen dat je werkt. Hoe verzin je dat? Uit wat je schrijft trek ik alleen de conclusie dat je geen flauw idee hebt wat het betekent om met een gezin van een bijstandsuitkering rond te komen. Ik ken heel wat mensen in de bijstand maar chocolade/snoep, vlees en uitjes hebben absoluut geen prioriteit. Als je niet op de hoogte bent moet zou het je sieren om vanuit je eigen luxe positie wat voorzichtiger te spreken over mensen die die luxe missen.
Ik denk dat de vraag 'zijn de armen van nu rijker/armer dan toen de Heere vroeg om de tienden?' best relevant is. Ik heb onlangs weer een aantal berekeningen van een alleenstaande met kinderen in de bijstand vs een alleenstaande werkende met kinderen gezien. En deze vallen voor de eerste echt niet dramatisch uit.
Nee, het is absoluut geen vetpot, maar het is ook niet de totale armoede zoals die in het verleden werd gezien.
Dat vraag ik mij af. Ik las vorige week een stuk dat velen geen geld hebben voor de aanschaf van schoolspullen en laptops. Ik volg op LinkedIn Michelle van Tongerloo ( huisarts en straatarts in Rotterdam- Zuid). Zij beschrijft vrijwel dagelijks welke armoede zij tegenkomt en doet een beroep op haar volgers.
Ik denk dat jouw vorige post ook wel relevant is. De armoede gaat vaak gepaard met onkunde. Dat kwam ik onlangs ook weer tegen in een opdracht die ik deed. Het besteedbaar inkomen was niet slecht (ook zeker niet super), maar de manier hoe ermee om werd gegaan had een stuk begeleiding nodig. We hebben in Nederland echt zo een oerwoud aan regels etc opgetuigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Dat mensen verkeerde keuzes maken in hun bestedingspatroon geloof ik direct. Het tv programma 'waar doen ze het van' en 'Beter' lieten dat ook volop zien. Alleen kan je je wel afvragen in hoeverre dit een sociaal en emotioneel onvermogen is. Zou eigen schuld ons moeten weerhouden om hen te helpen?
Het is eigenlijk dezelfde kwestie als met ontwikkelingshulp. Jarenlang stuurden we zakken met rijst, maar later kwamen we er achter dat we beter konden leren hoe men zelf rijst kon telen.

Als mensen onvermogen hebben om met geld om te gaan, is dat geen reden om ze niet te helpen. Het is wel de vraag hoe je help. Blijf je alleen brood geven, of verbind je daar de verplichting aan om een traject te volgen met begeleiding met betrekking over hoe je leven op de rails te krijgen. Met andere woorden: waar help je mensen nu echt mee?

Overigens denk ik dat er in deze tijd best veel mensen in de problemen komen, die tot nu toe konden rondkomen. Geen huis kunnen krijgen in verband met de woningmarkt, en wel op korte termijn een huis nodig hebben. Of maximaal een hypotheek genomen (wat natuurlijk niet verstandig is), en nu gaan de energieprijzen 250 euro per maand omhoog. Of bejaarden, die met de energieprijzen nu opeens niet meer rondkomen van de AOW.

We zijn als westerlingen ook niet meer gewend om om te gaan met een "crisis". Ons consumptiepatroon en welvaartsveslaving zijn van een dermate aard, dat we niet weerbaar zijn. We hebben nooit geleerd de eindjes aan elkaar te knopen. Dus reken maar dat er mensen in de problemen zijn en komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:[ maar zie wel de mensen voor me die niet weten hoe ze eindjes aan elkaar moeten knopen en hier op zondagavond aanbellen om te vragen of ze wat brood mogen omdat de kinderen anders zonder brood naar school moeten op maandag. .

Met alle respect.
Dit heeft niet met armoede te maken maar met gebrek aan plannen etc.
Deze mensen hebben begeleiding nodig om zelfstandig een huishouden te runnen.

Brood is zo'n beetje het goedkoopste voedsel. Als dat al niet in huis is, dan heb je verder werkelijk helemaal niets.
Waarschijnlijk hebben ze ook niets. Is het dan aan ons om hen een brood te onthouden?

Dat mensen verkeerde keuzes maken in hun bestedingspatroon geloof ik direct. Het tv programma 'waar doen ze het van' en 'Beter' lieten dat ook volop zien. Alleen kan je je wel afvragen in hoeverre dit een sociaal en emotioneel onvermogen is. Zou eigen schuld ons moeten weerhouden om hen te helpen?
Eens.
Natuurlijk moet je helpen.
Maar het probleem ligt vaak elders. Daar moet hulp geboden worden. Die programma's laten dat vaak idd goed zien.
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dat mensen verkeerde keuzes maken in hun bestedingspatroon geloof ik direct. Het tv programma 'waar doen ze het van' en 'Beter' lieten dat ook volop zien. Alleen kan je je wel afvragen in hoeverre dit een sociaal en emotioneel onvermogen is. Zou eigen schuld ons moeten weerhouden om hen te helpen?
Het is eigenlijk dezelfde kwestie als met ontwikkelingshulp. Jarenlang stuurden we zakken met rijst, maar later kwamen we er achter dat we beter konden leren hoe men zelf rijst kon telen.

Als mensen onvermogen hebben om met geld om te gaan, is dat geen reden om ze niet te helpen. Het is wel de vraag hoe je help. Blijf je alleen brood geven, of verbind je daar de verplichting aan om een traject te volgen met begeleiding met betrekking over hoe je leven op de rails te krijgen. Met andere woorden: waar help je mensen nu echt mee?

Overigens denk ik dat er in deze tijd best veel mensen in de problemen komen, die tot nu toe konden rondkomen. Geen huis kunnen krijgen in verband met de woningmarkt, en wel op korte termijn een huis nodig hebben. Of maximaal een hypotheek genomen (wat natuurlijk niet verstandig is), en nu gaan de energieprijzen 250 euro per maand omhoog. Of bejaarden, die met de energieprijzen nu opeens niet meer rondkomen van de AOW.

We zijn als westerlingen ook niet meer gewend om om te gaan met een "crisis". Ons consumptiepatroon en welvaartsveslaving zijn van een dermate aard, dat we niet weerbaar zijn. We hebben nooit geleerd de eindjes aan elkaar te knopen. Dus reken maar dat er mensen in de problemen zijn en komen.
Helemaal mee eens. Ik ben sceptisch/kritisch over woningcrisis. Is het daadwerkelijk zo dat we geen huis kunnen krijgen of verlangen we van de overheid te veel. IN 1950 woonden er 10 miljoen personen in Nederland en waren er 2,2 miljoen huizen. Momenteel zijn er 7,1 miljoen huizen terwijl de bevolking niet verdrievoudigd is. Ergens loopt het hier mis.

Onze vorige Turkse buren hadden twee jongens die eigenlijk een WAJONG uitkering konden krijgen. Zij hebben veel moeite moeten doen om hun MBO 3 af te ronden ( langs de weg van niveau 1 en 2) Zij zijn getrouwd en zijn jaren bij hun ouders in gaan wonen om te sparen voor een huis. Inmiddels 8 jaar verder en beiden mannen inmiddels hebben een nieuwbouw huis gekocht van 4,5 ton. O ja, oma en opa woonden ook in datzelfde huis en werden ook totaal verzorgd door kinderen en kleinkinderen.
Plaats reactie