Moeilijk onderwerp. Ik zou het zelf niet meer doen, maar misschien omdat ik het associeer met 'vroeger'? Ik weet het niet.
Wijsheid!
Misschien helpt dit je? Van RefoWeb:
Vraag: Wat zijn de op de Bijbel gefundeerde bezwaren tegen het kaartspel?
Vraag: Bij ons is kaarten taboe, maar waarom eigenlijk? Of is het alleen maar niet goed als het om geld gaat. Ik heb me ook afgevraagd wat de verschillende figuren, tekens en getallen betekenen. Is het inderdaad spotten met de godsdienst? Of mogen ze wel gebruikt worden? Graag zou ik uw mening daarover willen weten.
Vraag: Ik spaar al een aantal jaren de jokers van kaartspelen. Nu hoorde ik laatst van iemand dat kaartspelen niet verantwoord zijn. Helaas werd er geen argument bij gegeven. Nu vroeg ik mij af: zijn kaarten verantwoord? Hiermee bedoel ik niet de tarotkaarten, maar de huis-tuin-en keuken kaarten die bijvoorbeeld voor Solitaire gebruikt worden. alvast bedankt.
Antwoord: Geachte vragensteller,
Ik kan me voorstellen dat je dacht wel nooit meer antwoord te zullen krijgen. Het heeft dit keer uitzonderlijk lang geduurd. De reden was dat ik je meer wilde zeggen dan ik nu kan doen.
Je vraag is of er bezwaren zijn in te brengen tegen het kaartspel vanuit de bijbel? Allereerst denk ik dat jij bedoelt het specifieke kaartspel zoals dat bestaat uit koning, joker, met harten, schoppen, etc. Er zijn immers ook andere kaartspelen en in de gereformeerde gezindte is daar nauwelijks bezwaar tegen. Met het klassieke kaartspel ligt heel anders, al merk ik dat tegenwoordig heel veel jongeren (en niet alleen zij) het kaartspel zonder probleem spelen.
Allereerst moet gezegd worden dat je niet met een bijbeltekst in dit geval als antwoord kunt volstaan. Er wordt meestal allereerst gewezen op de plaats waar het kaartspel vanouds gespeeld werd: het café waar tijdens het
overmatig drankgebruik en de niet bepaald christelijke sfeer en gespreksstof het spel werd gespeeld. Daarbij kwam dat men niet een onschuldig spelletje speelde, maar de winnaar van de verliezers als beloning geld, drank of bezit kregen. Mensen speelden en dronken zich letterlijk arm.
Vanuit de bijbel, die ons leert niet te leven volgens het lot en onnodig ons leven in moeilijkheden te brengen, een af te keuren zaak. Ook de Heidelbergse Catechismus zegt dingen over het leven bij het lot en uit de hand van God die het overdenken meer dan waard zijn.
Dat je zo lang moest wachten op mijn antwoord, komt omdat ik meende ergens een folder te hebben die uitleg gaf over het ontstaan van het kaartspel, waarbij werd uitgelegd dat de figuren op het kaartspel afgedrukt, bepaald niet onschuldig zijn maar te maken hebben met de macht en het machtsgebied van de duivel. Ik heb helaas de folder na alles nagezocht te hebben, niet meer kunnen vinden.
Ik hoop dat jouw geluk niet afhankelijk is van een kaartspel. Laat je niet in de kaart spelen, maar geef je kaarten uit handen aan God. Speel open kaart naar Hem bij wie jij en ik van nature alles verspeeld hebben.
Gods zegen.
Ds. W. N. Middelkoop
[Aangepast op 17/6/04 door Pim]
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Waarschijnlijk zal het lastig worden om het met goede argumenten aan te tonen.
Je kan altijd terug vallen op romeinen 14
1 ¶ Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
7 Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.
8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.
9 Want daartoe is Christus ook gestorven, en opgestaan, en weder levend geworden, opdat Hij beiden over doden en levenden heersen zou.
10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
14 Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein. 15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.
16 Dat dan uw goed niet gelasterd worde.
17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.
18 Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen.
19 Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient.
20 Verbreek het werk van God niet om der spijze wil. Alle dingen zijn wel rein; maar het is kwaad den mens, die met aanstoot eet. 21 Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geergerd wordt, of waarin hij zwak is.
22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Ja, Romeinen 14 heb ik ook aan gedacht. Maar juist in een discussie met jongeren zou je graag één op één overtuigende bijbelse argumenten willen hebben. Het lijkt een beetje op de crematie-discussie van een tijdje terug. Velen hebben er wel hetzelfde gevoel bij, het is niet goed, dat doen we niet. Maar zo even de passende Bijbeltekst erbij zetten is niet eenvoudig.
hoeveel regels die wij houden kunnen we daadwerkelijk ook onderbouwen.
zelfs het dragen van een rok bij vrouwen, het dragen van zo'n! hoed in de kerk door vrouwen, of zelfs het afscheren van de baard zijn dingen die niet 1,2,3 in de bijbel direct zijn terug te vinden.
Heel vaak kan je vaak niet anders zeggen; we zijn het immers altijd zo gewend. En het hoeft niet verkeerd te zijn hoor. De Rechabieten hadden ook extra regels. De Heere prees zijn geslacht er zelfs bij het naleven er van. Het waren eigen gemaakte geboden.
Waarom wil men persee bijbelteksten hebben voor dingen die de bijbel niet veroordeeld? De bijbel is geen encyclopedie die op elke vraag antwoord heeft.
Laten we gewoon eens eerlijk en realistisch zijn en gewoon zeggen dat de bijbel er geen uitspraak over doet. De meest gehoorde argumenten tegen het kaartspel zijn:
1. Geld
2. Ongure omgeving
Veel jongeren spelen op school een spelletje kaart voor de gein, zonder geld oid. Voor hen gaan die argumenten dus niet op. Als we tegen kaartspelen zijn, laten we dan gewoon zeggen dat het is vanuit traditie.
Wij christenen mogen vrij zijn van demonie.
Wellicht heeft het kaartspel een demonische oorsprong, christenen zijn vrij van de demonie. De demonie zit niet in het kaartspel, dat is maar een dood ding.
Het gaat erom met welke intentie je speelt. Speel je om geld te verdienen, om wat te doen te hebben tijdens het overmatig drinken? Dan lijkt me dat er wat aan de hand is met je drankgedrag en je gokgedrag.
Uiteindelijk kan je zelfs gokken over het aantal kerkgangers dat er deze zondag zal zijn.
Paulus zegt over het aanwezig zijn tempels van afgoden dat dit geen probleem is, want afgoden zijn niets voor ons. Voor christenen is het gewoon een plaats waar ANDEREN een waarde aan hechten die er niet is.
MAAR zoals altijd: hou rekening met de zwakkeren. Dus: niet spelen als er iemand is die er door in het geloof aangevallen kan worden.
En als ik het hier zo 's lees denk ik dat de volgende OSW meeting dus niet de ideale kaartavond is
Ik moest denken aan dit liedje: (off topic, want dit zijn vast de betekenissen niet:)
Het was in de tweede wereldoorlog. Een groep soldaten kwam terug
van een patrouille en arriveerde in een klein dorp. De volgende
morgen, zondag, ging een aantal van hen onder leiding van een
sergeant, naar de kerk. Nadat de geestelijke een gebed had gelezen
begon 'ie te preken. Die jongens die een kerkboek hadden haalden
het te voorschijn. Maar 1 van hen had alleen maar een spel kaarten
bij zich dat 'ie voor zich uitspreidde. De sergeant zag wat 'ie
deed en zei dat 'ie de kaarten weg moest doen. Na afloop van de
dienst werd de soldaat gestraft en bij de officier militaire politie
gebracht. "Waarom heeft u 'm hier gebracht, sergeant?", vroeg de
officier. "Hij zat te kaarten in de kerk", was het antwoord. "Wat
heb je daar op te zeggen, knaap?", zei de luitenant. "Heel veel",
was het antwoord van de bewuste soldaat. "Dat zullen we hopen, want
als je geen deugdelijke reden hebt, dan zal ik je strenger straffen
dan wie ook." De soldaat zei: "Luitenant, ik ben zes dagen op
patrouille geweest. Ik had geen bijbel of kerkboek, maar ik hoop
u te kunnen overtuigen van de oprechtheid van m'n bedoelingen".
Nadat 'ie dit had gezegd, begon 'ie z'n verhaal.
"Kijk luitenant, als ik naar de aas van het spel kijk, dan weet ik
dat er maar 1 God is, en de twee vertelt me dat de bijbel in twee
delen verdeeld is, het oude en het nieuwe testament. Als ik de drie
zie, dan denk ik aan de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De vier
herinnert me aan de vier evanchelisten die het woord predikten,
Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes. De vijf doet me denken aan de
vijf wijze maagden die hun lamp brandend hielden en gespaard bleven.
Vijf van de tien waren dwaas en werden verstoten; de overige vijf
bleven gespaard. Zes, dat zijn de zes dagen waarin God de hemel en
de aarde heeft gemaakt. Zeven herinnert me aan de zevende dag, de
rustdag. De acht doet me denken aan de acht mensen die gered werden
toen de aarde vernietigd werd. Het waren Noach, z'n vrouw, z'n
zonen en hun vrouwen. Bij de negen denk ik aan de melaatsen die
onze Redder reinigde van de zonden, en negen van de tien bedankten
Hem zelfs niet. Bij tien denk ik aan de tien geboden die Mozes op
de stenen tafelen ontving. Zie ik de koning, dan weet ik dat er
slechts 1 grote Koning is. De vrouw herinnert me aan moeder Maria,
koningin van de hemel. De boer van het spel is de duivel. Als ik
de tekens op de kaarten tel dan kom ik tot 365, de dagen van het
jaar. Er zijn 52 kaarten, de weken van het jaar. Vier kleuren zijn
er, vier weken in een maand. Er zijn twaalf kaarten met een
afbeelding, dat wil dus zeggen: twaalf maanden in een jaar. Ook
zijn er dertien troeven in een spel, dertien weken in een kwartaal.
Ziet u luitenant, m'n speelkaarten betekenen voor mij een bijbel,
een almanak en een kerkboek tegelijk."
Beste mensen, dit was een waar verhaal. Ik weet het zeker, want die
soldaat, dat was ik.
Ik denk niet dat het altijd helpt om jongens met kaarten zomaar weg te sturen. Als ze geen overtuigende argumenten hebben, doen ze het wel op andere plekken en momenten.
Er is inderdaad ergens een folder over het kaartspel geschreven. Die bevat het verhaal over die koning dat ds. Catsburg ook aanhaalt. Dit verhaal is echter een legende. En om nou iets op grond van een legende helemaal af te wijzen...
Veel van de argumenten die ik zo las, bijv. die van Smytegelt, zou je ook voor b.v. Yahtzee kunnen hanteren.
Ds. Kersten waarschuwt overigens in zijn Zondag 10 ernstig voor spelletjes met dobbelstenen. Dus ook maar de Monopoly en de Boggle eruit?
En wat dacht u van Rummikub, Uno en andere op kaartspelen (pokeren en pesten) gebaseerde spelletjes?
Het valt me altijd op dat, al zouden de symbolen duivels bedoeld zijn, dit geen enkele rol speelt in de spelen. De heer is gewoon hoger dan de dame en de boer, of ze nou Maria en de duivel zijn of Suske en Wiske. Het gaat bij de kaartspelen steevast om getalswaarden, zonder enige diepere betekenis. Dat geeft ook wel wat te zeggen, denk ik.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik zou dus niet meer met mijn huisgenoten moge klaverjassen volgens sommige mensen omdat het kaartspel een zeer dubieuze geschiedenis heeft.
Volgens mij zit de fout niet zozeer in het kaartspel maar wat er mee wordt gedaan of werd gedaan.
Zolang je het spel niet gebruikt voor bijv. gokken, etc. dan zie ik niet in wat er mis is om kaarten te gebruiken voor een spel. Net zozeer geldt dit voor dobbelstenen.