Blik of bolide

arend

Bericht door arend »

Het spijt me, maar ik vind de redenatie van ds Hartog bijzonder doorgeschoten. Ook de opmerking: “Het kán wel, maar ík zou me er heel ongemakkelijk in voelen” of “Ik zou me er dood voor schamen”. Dat vind ik nou een schaamteloze generalistatie, en bovendien een heel onzuivere manier van argumenteren. Want als de dóminee zich er dood voor schaamt, dan is het toch al bijna censuurabel?
Als iemand 50.000 tot 60.000 kilometer per jaar maakt, en meer in de auto zit dan thuis is, bij wijze van spreken, laat hem er dan een goede wagen voor aanschaffen. Daarnaast: Genieten mag, de bijbel geeft geen enkele aanwijzing voor een andere denkwijze. En hoe kan het bezit van een auto nou je verhouding tot God in de weg staan? Dan lust ik er nog wel een paar: Grote huizen, kasten van pastorieën. Of wat te denken van de haast megalomane boekenverzameling van sommige predikanten.
Het lijkt soms wel alsof je in de gereformeerde gezindte je geld alleen nog maar op de bank mag zetten of mag besteden aan geloofsgerelateerde zaken. Alsof pronken met je auto slechter is dan pronken met een gigantisch kerkgebouw, een groot orgel, een gigántische pastorie etc. De selectiviteit spat ervan af.
Gelukkig zijn er nog predikanten als ds. Onderlinden: “„Het ambt bedwingt mijn rechtervoet” :D :D

O, en voor de twijfelaars: dit is mijn auto:
Afbeelding

[Aangepast op 11/2/05 door arend]
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door arend
Het spijt me, maar ik vind de redenatie van ds Hartog bijzonder doorgeschoten. Ook de opmerking: “Het kán wel, maar ík zou me er heel ongemakkelijk in voelen” of “Ik zou me er dood voor schamen”. Dat vind ik nou een schaamteloze generalistatie, en bovendien een heel onzuivere manier van argumenteren. Want als de dóminee zich er dood voor schaamt, dan is het toch al bijna censuurabel?
Als iemand 50.000 tot 60.000 kilometer per jaar maakt, en meer in de auto zit dan thuis is, bij wijze van spreken, laat hem er dan een goede wagen voor aanschaffen. Daarnaast: Genieten mag, de bijbel geeft geen enkele aanwijzing voor een andere denkwijze. En hoe kan het bezit van een auto nou je verhouding tot God in de weg staan? Dan lust ik er nog wel een paar: Grote huizen, kasten van pastorieën. Of wat te denken van de haast megalomane boekenverzameling van sommige predikanten.
Het lijkt soms wel alsof je in de gereformeerde gezindte je geld alleen nog maar op de bank mag zetten of mag besteden aan geloofsgerelateerde zaken. Alsof pronken met je auto slechter is dan pronken met een gigantisch kerkgebouw, een groot orgel, een gigántische pastorie etc. De selectiviteit spat ervan af.
Gelukkig zijn er nog predikanten als ds. Onderlinden: “„Het ambt bedwingt mijn rechtervoet” :D :D

O, en voor de twijfelaars: dit is mijn auto:
Afbeelding

[Aangepast op 11/2/05 door arend]

:u:u:u:u:u
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Bladvulling.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
zwartwit
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:22
Locatie: Aan de lek

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door arendGelukkig zijn er nog predikanten als ds. Onderlinden: “„Het ambt bedwingt mijn rechtervoet” :D :D
[Aangepast op 11/2/05 door arend]
Hopelijk geldt dat niet alleen voor predikanten, maar voor het 'ambt aller gelovigen' !!! Dan hebben we geen visjes meer nodig...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Verder is het ook nog eens zo dat een "dure" auto (maar wat is duur? denk ook eens aan veiligheid, verbruik, ontspannen rijden) vaak tweedehands voor een goede prijs verkocht kan worden zodat je uiteindelijk helemaal niet zo duur hebt gereden.
Op zich ben ik het grotendeels met je eens, maar deze opmerking is echt onzin. Vergelijk de leaseprijzen maar eens op http://www.directlease.nl

Voorbeelden:
Volvo XC90 2.5t kinetic
€ 1.213,- excl. btw incl. brandstof

Opel Astra 1.4 cosmo
€ 554,- excl. btw incl. brandstof

Scheelt nogal...

Maar het is idd. zo dat je als senior accountmanager of directeur niet met een Astra aan moet komen.

Alhoewel dat ook goed kan gaan. De hoogste baas van Centric rijdt in een oude Mercedes en heeft een succesvol bedrijf opgebouwd.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb nog geen tijd gehad om te kranten, dus maar een klein stukkie gezien.
Maar ff tussen haakjes, is er nog iemand die een bod wil doen op mijn oude auto. het eerste bod wat ik binnen heb is € 19000,- hij is 4,5 jaar oud en ziet er bijzonder goed uit. Merk: (verguist) MB.:D 4 cil. 163 pk met compressor.
:D
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Dus ook geen refo's, evo's, OS'W-ers, grefo's naar de RAI??? Lijkt me zo consequent als je voorstander bent van soberheid.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
zwartwit
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:22
Locatie: Aan de lek

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Dus ook geen refo's, evo's, OS'W-ers, grefo's naar de RAI??? Lijkt me zo consequent als je voorstander bent van soberheid.
Dat hoeft elkaar toch niet direct uit te sluiten?
MS

Bericht door MS »

Alleen die intree al. Geld kan beter besteed worden! :%:

[Aangepast op 11/2/05 door MS]
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Dus ook geen refo's, evo's, OS'W-ers, grefo's naar de RAI??? Lijkt me zo consequent als je voorstander bent van soberheid.
Dat hoeft elkaar toch niet direct uit te sluiten?
Lijkt me wel, maar... Beetje raar om je te vergapen aan al dat moois en vervolgens te beweren dat je (uitzonderingen daar gelaten) in een simpele auto moet rondrijden.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Dus ook geen refo's, evo's, OS'W-ers, grefo's naar de RAI??? Lijkt me zo consequent als je voorstander bent van soberheid.
Dat hoeft elkaar toch niet direct uit te sluiten?
Lijkt me wel, maar... Beetje raar om je te vergapen aan al dat moois en vervolgens te beweren dat je (uitzonderingen daar gelaten) in een simpele auto moet rondrijden.
Mee eens. Je zal een prof. Den Hertog daar ook niet vinden verwacht ik.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door MS
Alleen die intree al. Geld kan beter besteed worden! :%:

[Aangepast op 11/2/05 door MS]

Lekker biertje van gaan drinken :D
zwartwit
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:22
Locatie: Aan de lek

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Dus ook geen refo's, evo's, OS'W-ers, grefo's naar de RAI??? Lijkt me zo consequent als je voorstander bent van soberheid.
Dat hoeft elkaar toch niet direct uit te sluiten?
Lijkt me wel, maar... Beetje raar om je te vergapen aan al dat moois en vervolgens te beweren dat je (uitzonderingen daar gelaten) in een simpele auto moet rondrijden.
OK, de duurdere trekken wel de aandacht van een hoop mensen, maar d'r zijn ook genoeg simpele auto's hoor! Stel dat je nu op zoek bent naar een auto, dan is het toch een ideale gelegenheid om allerlei modellen in een keer te bekijken?

BTW mij zijn jullie daar niet...
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Dus ook geen refo's, evo's, OS'W-ers, grefo's naar de RAI??? Lijkt me zo consequent als je voorstander bent van soberheid.
Dat hoeft elkaar toch niet direct uit te sluiten?
Lijkt me wel, maar... Beetje raar om je te vergapen aan al dat moois en vervolgens te beweren dat je (uitzonderingen daar gelaten) in een simpele auto moet rondrijden.
OK, de duurdere trekken wel de aandacht van een hoop mensen, maar d'r zijn ook genoeg simpele auto's hoor! Stel dat je nu op zoek bent naar een auto, dan is het toch een ideale gelegenheid om allerlei modellen in een keer te bekijken?

BTW mij zijn jullie daar niet...

Verkopen ze daar ook auto s met vierkanten wielen:thu:bou::o:bou::o
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Oorspronkelijk gepost door MS
Alleen die intree al. Geld kan beter besteed worden! :%:

[Aangepast op 11/2/05 door MS]

Lekker biertje van gaan drinken :D
Wat een verkwisting!!:%
Plaats reactie